LaSTaVaZa Karolawo

ja sorry, wil niet belerend overkomen. dit is gewoon wat mij verteld is door de CM, maar ja, die weten vaak zelf maar half waar ze mee bezig zijn... Misschien best eens checken bij Medicare. Wat wel zo was, is dat we toen we ons aansloten bij Medicare onze "europeesche ziekteverzekeringskaart" moesten laten zien. Ze hebben toen Medicare maar laten gelden tot de datum op die kaart (Eind 2013). Toen we om een nieuwe kaart vroegen bij de CM, zeiden ze dus dat we daar geen recht op hadden...
 
Klopt want als WHV-er val je in principe onder de Nederlandse basisverzekering, dus dan geldt de reciprocal agreement.
 
Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat ? Kan je mij de naam eens doorgeven van je private verzekering en de richtprijs voor een gezin, wat is er dan gecovered dat niet in je medicare zit ? Ons visum zal een permanent visum zijn dus daar hoort medicare bij ! Ik ben ook een brildrager vandaar !
Ik hoefde voor brilleglazen (lezen) maar $20 zelf te betalen met GMHBA. Had zelf al een montuur. Maar GMHBA is echt voor ons een hele goeie keus. Minder "out of pocket" kosten dan HBF die we eerst hadden. Misschien iets voor sommigen?Wij zijn maar met zijn 2-en maar misschien toch eens goed om info te vragen/website te bekijken en zien of het iets is.
Daarbij is het altijd goed om elke 2 jaar of zo eens rond te shoppen voor verzekeringen. Ik meen zelfs dat GMHBA beloningen uitgeeft als je hen bij iemand anders aanraadt. Niet dat ik daar op uit ben hoor. Ik wil gewoon helpen.
Groeten,
Gerrie
 
Ik hoefde voor brilleglazen (lezen) maar $20 zelf te betalen met GMHBA. Had zelf al een montuur. Maar GMHBA is echt voor ons een hele goeie keus. Minder "out of pocket" kosten dan HBF die we eerst hadden. Misschien iets voor sommigen?Wij zijn maar met zijn 2-en maar misschien toch eens goed om info te vragen/website te bekijken en zien of het iets is.
Daarbij is het altijd goed om elke 2 jaar of zo eens rond te shoppen voor verzekeringen. Ik meen zelfs dat GMHBA beloningen uitgeeft als je hen bij iemand anders aanraadt. Niet dat ik daar op uit ben hoor. Ik wil gewoon helpen.
Groeten,
Gerrie
Hey Gerrie bedankt voor de tip ! Ik bekijk de site even en ik hou je op de hoogte , als ik je kan helpen met een aanbrengprmie dan doe ik dat zeker! Is deze bijkomende verzekering iets wat je op voorhand moet afsluiten of pas nadat je alles van medicare hebt geregeld ?
 
Terug van tien dagen sydney!
Het was er heel mooi en we hebben veel gezien en gedaan. De kids hebben zich geamuseerd. Het weer was beter dan in SA en we zijn zelfs een paar keer naar het strand geweest.
We hadden een heel leuk appartement gehuurd nabij Manly ( fairlight ) en een carswap kunnen doen. Goedkoop in de aldi gewinkeld en dus echt niet teveel geld opgedaan. Netjes picknick meegenomen voor lunch. Hebben dus zeker nog zin om bv. Melbourne eens te gaan bekijken op deze manier. Tickets zijn ook helemaal niet duur voor Melbourne. Weer iets positiefs aan Oz!
 
Ja wat was het prachtig weer he! Ik ben zaterdag teruggekomen van een weekje Sydney. Wij hebben nog een middagje heerlijk liggen slapen op het strand in Manly :oops: en lekker mensen gekeken, dus misschien hebben we jullie wel gezien ;)
 
Zaterdag zijn we gaan shoppen! Niet op strand dus, maar het weer was zaaaalig! Nu klagen dat het hier zo koud is. De Australiërs hebben gelijk: het is koud in de winter, maar ik vond dat ze hier maar aan het zagen waren, maar weet nu wat ze bedoelen! Volgende winter heb ik ook een winterjas, sjaal en muts!
Of ik ga overwinteren in Sydney of België! Hihi!
 
Terug van tien dagen sydney!
Het was er heel mooi en we hebben veel gezien en gedaan. De kids hebben zich geamuseerd. Het weer was beter dan in SA en we zijn zelfs een paar keer naar het strand geweest.
We hadden een heel leuk appartement gehuurd nabij Manly ( fairlight ) en een carswap kunnen doen. Goedkoop in de aldi gewinkeld en dus echt niet teveel geld opgedaan. Netjes picknick meegenomen voor lunch. Hebben dus zeker nog zin om bv. Melbourne eens te gaan bekijken op deze manier. Tickets zijn ook helemaal niet duur voor Melbourne. Weer iets positiefs aan Oz!

Lekker zeg, dat je er even tussenuit geweest ben! Good on ya!
 
Ja, in feite staat het er bijna op dat het smerig is, "concentrated yeast extract". Extract van een schimmel, en dat dan weer geconcentreerd :confused: Bij-product uit de bierbrouwerij, in mijn fantasie is dat dan de dikke drap die achterblijft in de biervaten er uit schrapen en vervolgens nog extra concentreren ook. De eerste keer dat ik het proefde was toen mijn vriend het uit een tube in mijn mond kneep. Dikke klodder Vegemite vastgeplakt aan m'n gehemelte, brrr!
'Acquired taste', jaja...
 
En zo zijn er veel mensen die onze zoute drop niet te eten vinden. Of haring met uitjes. Etc., Etc.. Ieder land/cultuur zijn eigenaardigheden ;)
 
hmmm,Vegemite! haha, lekker spul joh, kocht dat al in belgie. Heerljk op een toastje. Hebben jullie dan nooit van de verse gist gesnoept vroeger?
Een beetje meegaan met je nieuwe cultuur mag best toch?
 
Moving to Sydney


Ja, ik hoop dat iedereen zit terwijl ze dit lezen, maar misschien komt het niet helemaal als een verrassing.

We gaan dus naar Sydney verhuizen. Dit heeft meerdere redenen. Ik zal het proberen uit te leggen, maar dat is niet makkelijk.

We amuseerden ons hier wel, maar we vonden het toch niet de juiste plek voor ons om te wonen. Tja, het is een gevoelskwestie en daarom ook moeilijk uit te leggen.

De school was eigenlijk het enige positieve hier wat ons wel aanstond. Het is er echt super. Wout leert er veel en de mensen zijn er heel vriendelijk. Maar alleen daarvoor konden we niet blijven.

Daarom ook onze eerste trip naar Sydney. Toen al wisten we wel dat we hier niet wilden blijven, maar waar dan wel? Dat moesten we uitzoeken, want we hadden ons te veel moeite gedaan om hier te geraken en het heeft ons te veel geld gekost om hier na en paar maanden al te vertrekken.

We vonden Sydney zelf wel heel mooi, maar de wijken die we zagen waren te druk en te duur. Ronnie kreeg wel een jobaanbieding, maar met dat loon konden we daar niet rondkomen. We hadden geen tijd om nog naar andere en meer betaalbare wijken te kijken en toen we terugkwamen konden we de rust hier wel even appreciëren. Die rust waren we toch weer snel moe, dus weer andere plannen gemaakt. Ondertussen heeft Ronnie zich zo geliefd gemaakt op z’n werk dat zijn baas zei dat hij Ronnie wilt houden en dat hij Ronnie de keuze laat of hij in het filiaal in Adelaide, Melbourne of Sydney wilt werken. Toen gingen er natuurlijk weer heel wat deuren open.

Daarom dus onze tweede trip! We gingen met de motorhome naar Melbourne en daarna naar Sydney. Melbourne lag ons niet zo en omdat we met de motorhome waren, konden we doorrijden wat ons meer tijd gaf in Sydney. We hebben daar dus wel betaalbare en mooie wijken gevonden met een hele goede reputatie! Toch was het nog een moeilijke beslissing, want we hadden hier in SA net onze weg gevonden, vrienden gemaakt en Wout was gelukkig op school. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en beslist om te verhuizen en in Sydney te gaan wonen!

We vertrekken hier na de laatste schooldag van het schooljaar en dat is 12 december. Ja, dat is al snel, maar we willen hier ook geen tijd meer verknoeien en ons niet meer bedenken!

We hebben onze beslissing vorig weekend gemaakt en zijn dus al verhuisbedrijven aan het zoeken en we gaan morgen beslissen wie we nemen.

We hebben al geregeld dat we vier weken kunnen gaan housesitten. Zo hebben we de gelegenheid om een huis en een school te zoeken. De vakantie begint een week later in Sydney, dus hebben we nog een week om naar scholen te gaan kijken. Ik heb al afspraken gemaakt bij de scholen die me wel wat lijken. Wout is pas schoolplichtig op de dag dat hij zes wordt, dus hebben we wel wat tijd om scholen te bezoeken als deze niks blijken te zijn.

We gaan de Toyota Echo verkopen, omdat we in Sydney maar 1 auto nodig hebben, want het openbaar vervoer is daar heel goed. Het is trouwens niet te doen om daar elke dag met de auto het centrum in te rijden!

We hebben ons huurhuis al opgezegd en blijven hier dus nog tot 13 december. We verbreken ons contract, maar omdat het bijna afgelopen was, is dat geen ramp.

We zijn dus al een beetje aan het opruimen en weggooien. We hebben zaterdag een garage sale gedaan en voor 140 dollar verkocht! Nu hebben we nog een paar dingen op internet gezet en daar krijgen we ook al reacties op!

Alles verloopt dus netjes volgens onze lijstjes! Op naar ons volgend avontuur! Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden!
 
Kan me voorstellen dat het heel spannend is, weer zo'n eind te gaan verhuizen. Maar je hebt gelijk dat je je hier al vanaf het begin niet helemaal op je plek voelde. Het is ook moeilijker om vanuit Nederland een gevoel te krijgen over waar je naartoe gaat. Nu naar Sydney weet je dat al wat beter, nu je er twee keer rond hebt kunnen kijken. Plus dat Ronnie weet dat hij een goeie baan heeft. Dus het is wel weer een hele stap, maar misschien eerder een vervolgstap dan weer overnieuw beginnen?

We hopen dat je snel weer een school vindt waar Wout zich goed thuis voelt. En dat jij een plek vindt waar jij je goed thuis voelt. Succes met deze volgende stap!
 
Ik had al een vermoeden dat jullie uiteindelijk wel naar daar gingen trekken :D Jullie hebben uiteindelijk nog snel de knoop doorgehakt.
Lijkt mij een goeie beslissing, was duidelijk dat dat was wat het hart aangaf...
Succes met de move!
 
Back
Top