LaSTaVaZa Karolawo

Om vrijwilligerswerk te kunnen doen zou Laura toch naar school moeten gaan. De daycare is hier te duur om dan niets te verdienen. Ik zoek wel een daycare voor haar voor een dag per week maar dat is dan voor praktische dingen te gaan doen en ik ga dat doen tot ik me verveel! Dan klaar voor volgende fase!
Het begint hier al wel leuker te worden. Nieuwe mensen leren kennen. Telefoonnummers uitwisselen. Wel fijn. Vooral de laatste dagen dankzij Katrijn! Thx!!!
Het wordt hier wat groener wat voor ons alles wel mooier maakt. Wout gaat super graag naar school. Laura gaat super graag naar de playgroup. Nu nog een leuke daycare voor Laura voor wat me-time! We komen er wel!
 
Om vrijwilligerswerk te kunnen doen zou Laura toch naar school moeten gaan. De daycare is hier te duur om dan niets te verdienen.

Klopt, is erg duur, maar wij hebben Nyah toch naar de CC gedaan voor 2 dagen. 66 dollar per dag! Als je een PR hebt, kun je wel een soort allowance aanvragen bij Centrelink of je kunt ook Tax-rebate krijgen, dan kost het je nog maar 20 ofzo. Helaas door ons TR vallen we uit de boot... :(
 
Hier kost het 80 dollar per dag en we zouden 40 dollar terugkrijgen.
We moeten zelf geen pampers of eten meegeven.
Nu nog de juiste creche vinden!
 
Nog een praktische update:
Ik hd vorige week mijn brilglazen gekrast door mijn bril in mijn zak van mijn fleeze te stken omdat ik mijn zonnebril op sterkte ophad.
Ik baar de optomotrist. Ogen nagemeten. Voorschrift gekregen. Ik wou daarmee dan lenzen halen omdat ik een week op mijn bril moest wachten. Daar moet je dus een ander afspraak voor maken. Ander afspraak gemaakt voor de volgende dag. Andere optomotrist en die gaf me gewoon lenzen met sterkte van voorschrift bril om te proberen. Ik geprobeert, maar kreeg er de kriebels van. Kon niet goed zien. Terug naar opt. En die heeft mijn ogen nagemeten (anders) en nu weer ander voorschrift gekregen met andere waarden. Lenzen gekregen om te proberen. Gaat nog niet super maar zal door mijn droge ogen komen.
Nu moest ik ook lenzen bestellen en duurde ook een week...
Medicare betaalde wel alles, behalve bril en lenzen, maar daar hebben we een private voor. Ik heb wel duurder montuur gekozen en verschil moeten bijleggen. Kan hem vandaag al gaan halen!
Gewoon om even te laten weten hoe het er hier aan toe gaat he!
 
Dank je Karoline, ik stel het bezoek aan de Specsavers oid al maanden uit, terwijl ik merk dat ik toch echt aan een andere bril toe ben... Zit ook te overwegen om naast een bril, ook lenzen te nemen. In NL was dat geen optie ivm hooikoort (enorme traanogen), maar hier lijkt het me bij het sporten toch wel fijn om de tegenstanders goed duidelijk te kunnen zien :)
 
Net mijn bril gehaald. Bupa betaald 280 dollar terug voor mijn bril. Eigenlijk betalen ze het onmiddellijk zodat je het niet zelf moet voorschieten. Ik moest enkel het verschil betalen.
Nu is mijn brillenbudget op voor dit jaar van Bupa. Zo krijg je wel wa geld terug van je premie die je betaald. Ook al heb je de bril niet nodig, toch kan je een nieuwe halen en wordt het door je verzekering betaald. Meeste mensen kopen dan een zonnebril het ene jaar en een gewone het volgende jaar. Als je dat net doet voor het jaar eindigt, komt dat wel goed uit.
 
Klopt, is erg duur, maar wij hebben Nyah toch naar de CC gedaan voor 2 dagen. 66 dollar per dag! Als je een PR hebt, kun je wel een soort allowance aanvragen bij Centrelink of je kunt ook Tax-rebate krijgen, dan kost het je nog maar 20 ofzo. Helaas door ons TR vallen we uit de boot... :(

jeej, da's wel balen inderdaad. Maar je bent al aardig opgeschoten als ik je berichten zo lees!
 
Het kost altijd tijd om aan lenzen te wennen. Als je voor het eerst harde lenzen probeert, moet je beginnen met een uurtje en vervolgens opbouwen. Zachte lenzen wennen sneller. Maar nog steeds moet je er wel een weekje voor uittrekken. En het is beter het eerste half uurtje in de ochtend en het laatste uurtje in de avond zonder lenzen te doen, dat is beter voor de zuurstofopname van je ogen.
 
Nog even een update:

Hier gaat alles al een stuk beter. De heimwee is onder controle, we hebben ondertussen veel nieuwe mensen leren kennen en Wout en Laura hebben het nog steeds erg naar hun zin.
Laura gaat sinds deze week twee halve dagen naar de daycare. Er zijn daar enkele jonge carers die nog heel graag met de kids spelen en er is een hele grote buitenspeeltuin met fiestjes enzo. Ze amuseert haar er heel goed en gaat dus graag.
Wout nog steeds goed op school en praat al goed Engels. Daar veel mama's beter leren kennen en we hebben dus voor deze vakantie veel playdates gekregen. Ik zou nog een week extra moeten hebben om alles te doen wat ik wil doen! Leuk om het zo druk te hebben.
Ook komt er bezoek vanuit Nederland: mijn mama komt naar hier. Wel zonder mijn stiefvader, want ze hadden nog niet genoeg geld gespaard om samen te komen en mijn mama hield het niet meer uit om te wachten. Mijn stiefvader zei dan maar dat ze alleen moest gaan. Voordeel is dat hij dan wel drie weken van haar gezeur af is over het feit dat wij zo ver zijn. :)

Na deze vakantie heb ik dus wat tijd voor mezelf en ga ik wat tripjes plannen. We hebben besloten om wat meer van Australia te zien voor we ons ergens settelen. Aangezien dit onze eerste keer in Oz is, vinden we toch dat we meer van het land moeten zien voor we ergens iets kopen. Wie weet wat er nog te zien valt he! :)
Leuke vooruitzichten dus!
 
Kijk, dat ziet er goed uit :) Je bewijst aan ons en aan jezelf dat het inderdaad een roller coaster is en dat de aanhouder wint! Prettig om te lezen dat de kids het zo naar hun zin hebben en dat je moeder over komt!

Keep up the good work!
 
Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat ? Kan je mij de naam eens doorgeven van je private verzekering en de richtprijs voor een gezin, wat is er dan gecovered dat niet in je medicare zit ? Ons visum zal een permanent visum zijn dus daar hoort medicare bij ! Ik ben ook een brildrager vandaar !
 
Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat ? Kan je mij de naam eens doorgeven van je private verzekering en de richtprijs voor een gezin, wat is er dan gecovered dat niet in je medicare zit ? Ons visum zal een permanent visum zijn dus daar hoort medicare bij ! Ik ben ook een brildrager vandaar !

Als Nederlander (en Belg?) heb je sowieso recht op Medicare, ook als je een tijdelijk visum hebt. Geloof dat je alleen met een WHV geen recht op Medicare hebt.
Medicare dekt o.a. geen tandartskosten en met een private verzekering kun je sneller geholpen worden e.d..
Pin me er niet op vast, ben geen expert, maar na een gesprekje bij Medicare en op hun website gekeken te hebben, bedacht ik me, dat ik me toch wel graag extra wou verzekeren. Sommigen kiezen ervoor dat niet te doen en het geld dat ze daarmee uitsparen op een aparte spaarrekening bijv te zetten.

Ik zit overigens ook bij BUPA.
 
Correctie: Je hebt bij een tijdelijk visum enkel recht op Medicare wanneer je niet werkt. Zodra je in het buitenland (Australie) werkt en uitgeschreven bent in Belgie, vervalt je recht op sociale zekerheid en aansluiting bij het ziekenfonds. Vanaf dat moment eindigd ook de "reciprocal agreement" tussen Belgie en Australie en heb je dus geen recht meer op Medicare (aangezien medicare de kosten terug verhaald op het ziekefonds in Belgie_)...
Tenminste dit is wat mij 2 weken geleden is gemeld via mail en telefoongesprek met de CM in Belgie... Wij zijn ondertussen aangesloten bij Medibank...
Op onze visum papieren staat ook duidelijk vermeld dat we met dit visum (475) geen enkele aanspraak kunnen maken op enige vorm van bijstand, zij het medisch of financieel...
 
Bedankt voor de correctie. Ik ben hier destijds ook op de 475 naar toe gekomen en ook in de veronderstelling, dat ik geen recht had op Medicare de eerste paar jaar, dus daarom braaf een Nederlandse ziektekostenverzekering afgesloten bij OOM.
Heb het pas omgezet, toen ik hier een vaste vergunning had en toen zeiden ze hier, dat ik al die tijd recht gehad had op Medicare... Maar ja, dat zou inderdaad nog wel eens kunnen komen, doordat ik in NL nog wel verzekerd was.
Het blijft wat onduidelijk...
Excuses als ik foute info verspreid!
 
Tijdens een WHV heb je wel recht op Medicare maar dan onder de reciprocal agreement.

Inderdaad. Ik heb hier een Medicare card. Dekt volgens mij weer iets minder, maar ik vind het zelf heel fijn dat je niet zelf hoeft voor te schieten als je een keer naar de huisarts wilt (bij bulkbillig GP's).
 
Back
Top