LaStaVaZa van Lamarck

bureaucratie deel 3. Weet je nog dat 'naamechtgenoot-meisjesnaam' niet geaccepteerd werd door het rijbewijskantoor? Vandaag terug naar centrelink en medicare, uitgelegd wat het probleem was, en gevraagd wat ik het beste kon doen. Het advies was om alles op de achternaam van mijn man te zetten, dus dat heb ik gedaan. Ook omdat we ondertussen van anderen gehoord hebben dat zij dat ook zo gedaan hebben en dat dat goed ging. Daarna naar de bank, om te vragen of ze het daar ook wilden aanpassen. Nee, dus. In het paspoort staan immers beide namen dus het moet beide namen zijn. Dat centerlink en medicare het anders doen snapten ze niks van. Dat het rijbewijs niet kon vinden ze maar stom. En ze konden het niet aanpassen.
Dus de één zegt: het moet echt met twee namen. De ander zegt: het moet echt met één naam.
Weer kregen we het advies om na drie maanden bij Death, Birth and Marriages (ofziets) langs te gaan en een statement te vragen dat alle namen kloppen. Maar dat kan nu nog niet. En bij het inschrijven voor een huis hebben we dat rijbewijs nodig, omdat we anders niet genoeg identificatiepunten hebben. Dus over drie maanden kan ik een bewijs aanvragen dat ik ben wie ik ben, daarna kan ik een rijbewijs aanvragen en daarna kunnen we een huis huren. Over drie maanden pas? Ja en dan hebben we een marriage certificate nodig. Laat die nou net in de container zitten. Daar kunnen we bij als we een huis hebben.
Iemand???

edit: thuis wel een digitale kopie van het marriage certificate gevonden. Name after marriage staat daar hetzelfde als name before marriage. Ouch. Alles kan in de prullenbak??? Terug naar af.
 
Maar is van 1 van jullie het rijbewijs niet voldoen om aan de punteneis te voldoen? En telt je NL rijbewijs ook niet mee voor punten?

Wel fijn dat jullie dit nu allemaal voor 'ons' uitzoeken ;-)
 
We moeten het voor ons allebei inleveren. Tenminste, dat is wat het formulier vraagt. Bij de ene makelaar is paspoort of rijbewijs genoeg, als je daarnaast nog wat andere dingen hebt zoals een brief van de bank. Ik denk dat we dan een eind komen. Maar bij een andere hebben we echt allebei nodig om aan genoeg punten te komen. En laat dat huis nou net leuker zijn ;-).
 
Ach, het is alleen maar lastig 1. Als je een vrouw bent, 2. Als je niet echt een duidelijke keus hebt gemaakt over wat nu je achternaam is, en ze daarom allebei gebruikt en 3. Als je niet van te voren door hebt dat er een probleem kan zijn, en dus al een jaar van te voren hebt bedacht wat het gaat worden.
Humoristisch? Over een maandje of wat wel ;-).
 
Zit nu even op de SA site te kijken voor het rijbewijs, maar is inderdaad wel lastig wat ze allemaal willen zien.
Evidence of residential address

A person must be a resident of South Australia to be eligible for the issue of a learner’s permit or driver’s licence. Evidence of a South Australian address is required when a person applies for a driver’s licence or learner’s permit.


Voor ons zou straks dan de enige optie 'a statement or letter from a bank, building society or credit union (up to one year old) which verifies the person’s residential address.' zijn.

Alleen moet dan de bank wel mee willen werken dat ze een hotel als residential address accepteren... komende tijd maar is gaan uitzoeken hoe of wat... Wederom thanks voor de info
 
ACT is even checken... Daar zit alle Government op een hopie. Hoe bureaucratisch zal dat dan wel niet zijn? Of wellicht korte lijntjes juist :)
 
Haha heb ik nu iedereen bang gemaakt? Niet doen, bij de meesten gaat het gewoon in 1 keer goed. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan, of ik heb gewoon de verkeerde persoon achter een loket getroffen. Of allebei. You win some, you loose some...
We hebben vandaag wel een alleraardigst huisje gezien. Wie weet... En anders mag manlief hem huren en trekken wij bij hem in;-).
 
Hoi
Ik heb hetzelfde probleem. Elke keer als ik het land uitgaat en weer terugkom. Mijn paspoort staat op mijn meisjesnaam met de melding echtgenote van man's naam. Mijn visa is afgegeven alleen met mijn man's naam. De helft van mijn spullen staat op mijn man's naam en ik teken met mijn meisjesnaam, dus dat is ook een probleem. Ik heb vier voornamen en bij de ene officiele instantie nemen ze er twee, bij een ander alle vier, volgende drie, dus bij mij is nooit mijn naam hetzelfde.
Bij medicare staan allebei mijn namen. Ik wilde officiel laten vastleggen dat ik donor ben maar dat lukt niet omdat ik niet genoeg papieren hebt met dezelfde hoeveelheid voornamen of achternaam. Ik kom er ook niet uit. Tegen mij is eens verteld dat ik 'officieel' mijn naam moet laten veranderen............. Het rare is dat IK nooit mijn naam heb veranderd. Kan je niet helpen dus, wel meeleven.
Ook ooit een probleem gehad met mijn zoon's naam TIM. Kreeg ik dus officiele brieven voor Timothy, dus ik belde dat hij zo niet heette..... Nou dan moest ik maar een officiele brief indienen en dan konden ze dat nakijken o_O Want dat had ik toch echt ooit eens opgegeven zeiden ze???? Ja alsof ik mijn eigen zoon's naam niet weet.
Dus als het je NU lukt om uit tezoeken en het een en ander te veranderen DOEN.
Ik blijf steevast de papieren invullen zoals ze het vragen en zie elke keer wel waar het schip strandt, je wendt er aan :)
 
Sidonia, bedankt, het scheelt te weten dat ik niet de enige ben. Een mevrouw bij de bank wist te vertellen dat je een statutory declaration kunt laten maken met een JP?? die tekent, waarin staat dat al die namen van jou zijn. Dus meisjesnaam, combinaam, naam van je echgenoot, alle voornamen (mijn eerste voornaam is niet mijn roepnaam) etcetc. Daarna altijd die verklaring toevoegen, en dan hopen dat ze het pikken :-(.
 
Ik zat nog even naar de 100 punten te kijken maar volgens mij geldt het volgende:
Group A Each document is worth 70 points

  • A fully certified birth certificate (or copy certified by a Justice of the Peace)
  • A current passport
  • An Australian citizenship certificate.


Group B Each document is worth 40 points

(preferably containing a photograph of the applicant)


  • A current licence or permit issued under Australian law, eg. Driver's licence
  • Identification issued by Government authorities eg. one of the following:
  • Public Service employee identification
  • Evidence of your entitlement to financial benefits or other entitlements from the Commonwealth or a State or Territory Government
  • A student identification card issued by an Australian educational institution
  • A statement from your employer or an acceptable referee verifying your identity and certifying that they have known you by your name for at least twelve months. (Preferably with a photograph of you signed by the employer or referee).


Group C Each document is worth 25 points

  • Official correspondence addressed to you such as a public utility account (eg. gas, water, electricity), council rates, bank statement or similar
  • Bankcard, Visa or other credit card
  • Any other document which in the opinion of the person to whom it is produced, provides similar verification of the applicant's identity.

Heb je dan niet voldoende aan je paspoort (70 punten) bankkaart (25 punten) en bank statement (25 punten) dan zit je volgens mij ruim boven de 100 punten.

info gehaald van :http://www.ocba.sa.gov.au/licensing/cardsystem/100points.html
 
Wel als die allemaal in dezelfde naam zijn... Niet dus. Met een beetje pech vinden ze het niet goed.

En dit lijstje telt ook niet voor ale makelaars. We hebben hier een lijstje waarbij paspoort 40 punten is, rijbewijs ook, allerlei dingen die ik niet heb rond de 20 of 30 punten (age card dinges, arbeidscontract, huurcontract bv), vier facturen op naam samen 10 punten, bankstatement 10 punten, etcetcetc. Da's echt sprokkelen.
 
mmh. je hebt gelijk nog even verder gegoogled en daar vond ik weer een lijst van een makelaar waar je paspoort maar 30 punten waard is. Lekker handig al die verschillende lijsten... :confused:
 
Back
Top