Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie

Ja Amulya, als je wilt dat niemand iets meeneemt, dan moet je dat HEEL expliciet zeggen. Voor koffie en thee bij een vriendin hoef ik niets mee te nemen, maar voor bbq's, lunches en diners is het normaal te vragen wat jij zal meebrengen. Als het antwoord 'niets' is, dan neem je natuurlijk toch nog een flessie mee. Overigens delen wij en onze vrienden alles, als het zo uitkomt :)

Overigens, @ Lin; ik zie het zo: als we het allemaal BYO doen, dan kunnen ook de mensen met minder geld zich een feest veroorloven. En zeker met de hoeveelheid bbq's hier! Ik vind het een sympathiek idee. Maar inmiddels weet ik al niet beter meer :) Overigens is het wel zo dat de hosts altijd voor wat meer zorgen, usually het vlees, alhoewel er geen regels zijn.

Het is leuk om niet te weten wat je gasten klaarbrouwen in de keuken, en soms word je aangenaam verrast, ik heb zo onlangs de lekkerste Pavlova gegeten!

Trouwens, wij noemden dat vroeger een Amerikaans Feest, waar je je eigen drank meebracht, toch?

Cheers,

Ireen

Vind het ook een hele goede regeling, als je allemaal je eigen drinken meeneemt.
Je kan niet verwachten dat de gastheer zo'n 30 verschillende spritis heeft.
En dan is het lullig  als ze vragen wat wil je drinken, o sorry heb ik niet.
Had in Holland ook de gewoonte om een flessie wino mee te nemen,
Maar de fles die ik meenam ging de kast in, en dat was het.
En dat vond ik weer raar, maar ja elk land heeft zijn gewoonte's.

@ Ireen je heb groot gelijk,zo kunnen we allemaal wel eens een feestje geven,
ook die met minder geld.

Gr Ineke

Ja, en trekken ze een andere fles open  :-D :-D

[quote author=Ineke link=topic=3275.msg47530#msg47530 date=1139696947]

Maar de fles die ik meenam ging de kast in, en dat was het.
En dat vond ik weer raar, maar ja elk land heeft zijn gewoonte's.
[/quote]

typisch ja eerainuh!

haha

Ik vindt het ook prima, BYO!
Het enigste wat me opvalt hier is dat niks straight forward is, behalve dan je rijbewijs omzetten, dat was zo gebeurd, de rest moet allemaal een beetje omslachtig en op zijn elfendertigste... mischien ben ik nog niet helemaal ontsnelt van holland haha.
No Worries....

Super hier!!!!
De doggie beaches overal, en dan vooral
South beach in Fremantle, voor degene onder ons
met honden echt een aanrader. Hier lopen ze met
wel twintig honden door elkaar, iedereen is super
relaxt, je kan zelf gaan zwemmen en de honden
zoeken het zich zelf uit.  :up:

[quote author=marina link=topic=3275.msg47736#msg47736 date=1139809963]
Het enigste wat me opvalt hier is dat niks straight forward is, behalve dan je rijbewijs omzetten, dat was zo gebeurd, de rest moet allemaal een beetje omslachtig en op zijn elfendertigste... mischien ben ik nog niet helemaal ontsnelt van holland haha.
No Worries....
[/quote]

Tja ik noem Australiers (even over een kam geschoren) ook wel eens laks. In het begin vond ik het wel eens moeilijk omdat ik niet goed wist wat ik nou moest verwachten. Registreren als juf: "Oh mate, no worries. Should be easy!" Om er vervolgens achter te komen dat het eigenlijk best moeilijk is. NU weet ik beter en verwacht ik gewoon niets. Maar ehm, in Nederland is het toch ook niet allemaal zo snel en efficient? Qua formulieren is het hier meer maar beter!

[quote author=jufrebekka link=topic=3275.msg47750#msg47750 date=1139818336]
[quote author=marina link=topic=3275.msg47736#msg47736 date=1139809963]
No Worries....
[/quote]

Tja ik noem Australiers (even over een kam geschoren) ook wel eens laks. In het begin vond ik het wel eens moeilijk omdat ik niet goed wist wat ik nou moest verwachten. Registreren als juf: "Oh mate, no worries. Should be easy!" Om er vervolgens achter te komen dat het eigenlijk best moeilijk is. NU weet ik beter en verwacht ik gewoon niets. Maar ehm, in Nederland is het toch ook niet allemaal zo snel en efficient? Qua formulieren is het hier meer maar beter!
[/quote]

Daar weet ik alles van,toen ik aan kwam in NL moest ik een verblijf vergunning aan vragen, ik naar de vreemdelingen pol,
mevrouw u moet eerst in geschreven worden in de gemeenten, ok gedaan, terug naar de vreem pol,papieren in gevuld, hoelang voor ik het krijg vraag ik, 6 maanden achterstand,niet bellen vooor die tijd.
Volgende rijbewijs om zetten ( dacht ik ha ha) Nee mevrouw u moet opnieuw afrijden, ok neem een paar lessen en dan afrijden, nee kan niet moet eerst een verblijf vergunning hebben, ik zeg maar dat duur 6 maanden of meer, kan er niets aan doen zegt de man. Maar ik mag maar 6 maanden op mijn Aussie rijbewijs rijden,
Kan ik niets aan doen, ik weer naar vreemdelingen pol, kan het misschien iets vlugger, ben tesloten nog nederlander geweest tot  Jan 26 2002.
Nee alles moest uit gezocht worden waar ik geboren was, Ik zeg Amsterdam, ja maar dat duurt nog even voor we de informatie hebben.
Hebben jullie nooit van computors gehoort? Ik moest maar wachten tot het uit gezocht was.
Terug naar de rijschool ,wat moet ik doen kan niet afrijden tot verblijfvergunning er is, en die komt 2 maanden na de 6 maanden om zijn van mijn Aus rijbewijs.
Het advies was rij voorzichtig.
Heb 3 maanden voorzichtig moeten rijden, voor de verblijfs vergunning er was, toen afrijden en €350.00 lichter in de knip.
Wat ik hier mee bedoel is dat elk land wel zijn problemen heeft met de papiermolen.

Gr Ineke

Je hebt groot gelijk Ineke! Het is vooral als je buitenlander bent in een land (elk land?) dat het allemaal ingewikkelder wordt. Want dan heb je ineens met de uitzonderingen te maken.

Het duurde weken voordat ik er hier in geslaagd was om alles naar mijn getrouwde naam om te zetten, het systeem is niet echt ingesteld op huwelijken die in het buitenland voltrokken zijn. Dus je hebt geen verklaring van Births, Deaths and Marriages? Nee maar ik heb wel een internationaal huwelijks certificaat. Nee, als het een buitenlands document is hebben we extra bewijsmateriaal nodig. Zoals? Een medicare kaart of credit card in je getrouwde naam. En je raadt het al: bij medicare and de bank kreeg ik precies hetzelfde te horen. Van het kastje naar de muur.
Uiteindelijk kreeg ik het alleen voor elkaar doordat een nieuwe bank werknemer de regels niet zo goed wist en mijn bankpasje zonder problemen omzette  :-D . En toen ik dat eenmaal had volgde de rest vrij eenvoudig.

Maar andersom geldt het ook:
We zijn momenteel aan het kijken hoe moeilijk het voor ons zou zijn om eventueel een tijdje in Nederland of elders in de Europese Unie te gaan wonen en werken (leuk voor mijn familie nu er een kleinkind onderweg is, maar we willen dat hooguit voor een paar jaar, Australie is thuis).  Ondanks het feit dat ik een Nederland paspoort heb en Glen en ik getrouwd zijn is het helemaal nog niet zo eenvoudig. Ik begin zelfs te denken dat het makkelijker is om een spouse visum voor Australie te krijgen dan voor NL...  :wall:

groetjes,
Trude

oh zeker weten, lang leve de bureaucratie in Holland! Je hebt het overal! Misschien valt het nu gewoon op omdat alles nieuw is voor me! wie weet....

Ik heb net mijn Nederlandse supervisor gesproken die drie jaar in Brisbane heeft gewoond. Hij gaat nu in april trouwen (in Nederland) met zijn (Nederlandse) vriendin, die met hem mee was naar Australie. Blijkt dat als je meer dan 6 maanden buiten NL hebt gewoont, je moet aantonen dat je stiekum niet ergens anders bent getrouwd. Nu bijna 6 maanden later en een paar honderd euro's armer heeft hij eindelijk bewijs uit Australie dat hij hier NIET is getrouwd  :lol:  :|.

Vanmorgen geprobeerd ons rijbewijs hier te gaan halen. In QLD moet je een written test doen van 30 vragen, slaag je, dan krijg je gelijk je Australisch Rijbewijs mee naar huis.
Wij naar Queensland Transportion. Ik dacht al het bewijs ter identificatie bij me hebben, dus Amber eventjes bij Syl gestald en daar gaan we.
Wat bleek nu... mijn papieren kwamen niet overeen met mijn naam in mijn paspoort. Dus in mijn paspoort staat mijn meisjesnaam en daaronder staat e/v getrouwde naam.
Alle verdere bewijzen waren op mijn getrouwde naam, d.w.z. bankpas en telefoonrekening. Dat konden we dus even vergeten. Of een bewijs halen dat ik mijn naam veranderd heb, of alle namen op de rekeningen laten veranderen. Ik viel dus af. Sander zei gelijk al tegen die mevrouw; nou laat het hele handeltje maar zitten, want mijn bewijzen komen dan ook niet overeen. Op de telefoonrekening staat nl Mrs. L. Beukema en geen Mr. S.
Tsja helaas... Ja zegt Sander maar wat moeten we nou, we mogen niet meer rijden op dit paspoort en we hebben een auto nodig.
Mevrouw dook weer even naar achter en kwam toen terug: Jullie mogen gewoon op jullie Temporary Tourist Visa voor een jaar rijden. Als die status veranderd, dan moet je een Aus rijbewijs halen.

:-o :-o :-o

Tis gek, maar toch twijfel ik nog of dat inderdaad zo is... Maar ok. Ga wel vandeweek even alles veranderen in ons beider naam en mijn bankpas in meisjesnaam + getrouwde naam. En ik blijf het ook vreemd vinden dat een wereldwijd geldig document als een paspoort, wat in bezit van de staat der Nederlanden is. En waarvoor je officieele documenten moet aantonen om de pas te kunnen verkrijgen, hier niet erkend wordt.

(Misschien ook een goede tip, doe dat gelijk als je alles gaat regelen hier :-D Helaas was ik zo slim niet!)

Hoi Lin,

het is misschien ook de moeite waard om een internationaal uittreksel van je huwelijksakte op te vragen bij de gemeente in Nederland waar je getrouwd bent. Niet zo duur en gemakkelijk van afstand te regelen.

Ik neem hem altijd mee als aanvulling op mijn paspoort wanneer ik ergens meerdere identificatie documenten nodig heb - is al verschillende keren heel goed van pas gekomen!

[quote author=tinusv]
Nu bijna 6 maanden later en een paar honderd euro's armer heeft hij eindelijk bewijs uit Australie dat hij hier NIET is getrouwd :lol: :|. [/quote]

Hoi Martijn, 
6 maanden en een paar honderd Euro? Omdat wij in Nederland getrouwd zijn moesten zowel ik als Glen ook bewijs aanvoeren dat we niet al getrouwd waren. Maar we hebben destijds in Sydney heel gemakkelijk een bewijs van single status verkregen - kostte me 1 uur en maar iets van $15.
Toegegeven, het zal vanuit NL iets moeilijker zijn, identificatie en bewijs van voormalig adres in Sydney doorfaxen enzo, maar zolang en zoveel?

Groetjes,
Trude

PS We moeten eigenlijk weer terug on-topic en kletsen over leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie. De laatste paar posts zijn allemaal klaag verhalen over hoe lastig het hier is om dingen te regelen. Ben zelf ook guilty as charged trouwens!  :oops:

:) Klagen was het niet hoor. Ik vind het wel in de categorie rare of gekke dingen in Australie vallen. Gek dat ze mijn namen genoemd in paspoort niet gewoon erkennen. Daarvoor had ik nl bij de gemeente in Nederland al een huwelijksakte laten zien. Maar anyway, bedankt voor de tip!

:bye: Lin

En die internationale huwelijksakte heb ik inderdaad! Hadden we voor de zekerheid geregeld in NL, vraagt de DIMIA ook om.

Deze vond ik ook wel leuk en ik heb getankt dus het klopte wel! Hij zat echt helemaal in elkaar. Ik denk dat er een roadtrain langs was geschuurd!  :lol::

dsc00001.jpg

Henriette

"k weet niet of dit al eens gezegd is maar ik vind het toch ook wel grappig zoals ze bepaalde bevolkingsgroepen noemen, (dit is voor mij niet beledigend bedoeld!! )

Zoals een aboriginal = Koon  or abbo
mensen uit india = Currymunchers
Niew Zeelanders = Kiwi's
Nederlanders = klogewogs or dutchies or cheesies

Blijf het in ieder geval wel grappig vinden. :up:

Gr.Koen

@ Lin; heb je het rijbewijsstudieboekje bij de News agent gekocht? Staat precies in wat je nodig hebt. En je moet dus mooi je Ned. rijbewijs laten vertalen! Of wist je dat al?

Althans, mind you..., that was 8 maanden geleden zo...... Ik heb toen alleen m'n paspoort hoeven mee te nemen, waar ook m'n visum in zit, m'n rijbewijs en copie van m'n rijbewijs. Geloof ik... Nou ja, kijk het boekje er maar op na.

Maar 1 jaar op een toeristenvisum is volgens mij onzin, want een toeristen visum is op zich maa 6 maanden geldig. Dus........ Een kip is geen mus. Of in dit geval meer van toepassing; een auto is geen bus.

Ireen.

Ireen, dat boekje heb ik inderdaad. Ik had ook de bewijzen meegenomen die gevraagd werden. Over een vertaling hebben ze het niet gehad gisteren. Maar ik ga toch alles laten veranderen en dan gewoon mijn Oz rijbewijs halen.

Maarre... mijn toeristenvisum is een jaar geldig hoor... :?

Ik hoop niet dat ik in herhaling val, maar rare dingen zijn mij ook opgevallen:

De dakgoten zijn lager aan de binnenkant dan aan de buitenkant!!! (Hoe komt het toch dat we zo gauw regen binnenkrijgen???!! :?
Ik heb dit al meerdere "plumbers" vermeld, dat dit wel erg raar is, maar bij niemand viel het kwartje.

Dan de huizen die nog gebouwd worden zonder isolatie!! Jeetje ze leren het nooit hier.

En als derde: electriciteitsdraden in huis, gewoon los in de spouwmuren laten hangen, of in de muur "plasteren"
Duhhhh??!!

o ja, en ik erger ik me kapot aan die slemielen die wanneer je ergens fietst,ze uit het raam gaan schreeuwen, zodat je zowat een hartverzakking krijgt. Ik hoop nog steeds dat de dag zal komen, dat ik zo'n idioot meteen als antwoord hierop met mijn fietspomp een dreun op zijn @%&*@  kan geven .
Of van die gekken die de hond in of achterop de auto lekker laten blaffen als ze je net passeren.

GRRRRRRRRRRRRRR, die lui kan ik wel wat doen!!!!

ahum , dit wilde IK nou eens ff kwijt.

Voor de rest valt het wel mee.

He Aussie,

Ik heb me een deuk gelachen van jouw verhaal. Harstikke leuk :-D :-D :-D
Met die hond , misschien een plastice drinkfles meenemen net zoals wielrenners.
Als die hond langskomt of die uithangende schreeuwende jongens, dan heb je die fles in de hand, een keer knijpen richting de slemielen en de hond......... :up:

Van die huizen , de Hollanders blijven toch de beste kwaliteit huizenbouwers, moet ook wel in dit koude kikkerlandje.

Gr.

Jack :evil:

:-D :-D

Ja en wat dacht je van in iedere ruimte  maar één stopkontakt! Haha het stikt bij ons in huis van de "verlengsnoeren' !

Ps: Heb trouwens vandaag de eerste slang gezien :lol: Een dode weliswaar, maar hij was groooooot!!

Back