Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie

Wat mij ook opviel in Oz, is de stoppenkast!

Het is een ijzeren! :-o kastje, dat soms nog gewoon in de regen hangt ook. Er moet vast een keer iemand zijn geweest die licht begon te geven toen die het kastje open wilde doen. De snoeren hangen ook maar een beetje los etc.
Ik begrijp dat je als handige jongen in Oz niks aan je electrische installatie in huis mag doen (hier in Nederland is alles na de meterkast voor je eigen risico), maar dat komt de kwaliteit niet echt ten goede.
 
Hoi Lin!

Ahhhhh.... hm.. tja, ik moest er elke 6 maanden even uit... omdat ik een toeristenvisum had. Dat ding was wel langer geldig, maar langer dan 6 maanden aan één stuk in het land blijven mocht ik niet. Is in jouw geval dus anders :)

En je zal het wel weten, hoe lang je op je eigen rijbewijs mag rijden. Het staat immers in dè boekie! Stond een jaar geleden ook nog in dat ik een vertaling moest meenemen, en ze stuurden me er zelfs om weg, toen ik bij Qld Transport stond! Maar als het er niet meer in staat, prima :)

Doei!
 
[quote author=Amulya link=topic=3275.msg38208#msg38208 date=1133136108]

leuk:
-de display homes, echt geweldig die wijken met huizen om uit te kiezen
-mensen met minder goede banen kunnen hier ook in prachtige huizen wonen. Onze buurman bv hij is een bouwvakker en heeft een kast van een huis.
-de ruimte
-de natuur

Iets dat mijn ouders in het speciaal opviel: 'waar wonen de arme mensen?' nee, je hebt hier geen arme wijken met flats enzo dus het duurde wel heel lang voordat het begon op te vallen wat dan de armere wijken zijn. Dat zijn ook wijken met alleenstaande huizen, maar dan wat minder onderhouden.
[/quote]

Mooi dat iemand dit eens schrijft want als ik eerlijk ben zou ik wel (als de prijs het toelaat) in zo'n displayhome willen wonen. Ik heb er maar 1 keer 1 gevonden op realestate.com.au wat zeer waarschijnlijk komt omdat ik op de verkeerde suburb zoek maar goed.
Wellicht dat als alles lukt en ik eind dit jaar mijn visum ontvang iemand mij op het juiste spoor kan zetten voor wat betreft de suburbs met deze "display homes" waar je lekker kan wonen voor weinig geld. Het is natuurlijk mogelijk dat een makelaar dat doet, maar als je gratis info van medeforummers kan ontvangen? Altijd mooi toch.

En Jean :thinking: Ja, ze beginnen hier te mopperen dat je of te veeleisend bent of dat als je in zo'n huis wilt wonen eerst maar eens naar de universiteit toe moet om een echt vak te leren en dan zo veel moet verdienen om het op te kunnen brengen. Ik denk dat het goedkoopste vrijstaande huis in nederland op boven de € 450.000,= ligt.
Maar in ieder geval weet jij zeker dat jij een goed plan hebt op naar Australië te gaan emigreren, en laat je vooral niet hinderen door die (jaloerse) mafkezen die roepen dat het gras niet groener is aan de andere kant van de wereld want dat weten wij wel beter!

Enige inside info:
Het gras in Australië is veel minder groen dan in Nederland, het wordt eerder hooi als je het niet vaak genoeg sproeit.

Vraagje: :eek:fftopic: Is er hier iemand op dit forum die wel eens last heeft van hooikoorts?

Uhmm, Oeps. Ik denk dat ik een heel stuk niet gelezen heb, maar das toch niet zo erg he?
 
Hee Hawk,

Grappig dat je dat vraagt, over die hooikoorts. Want er is hier (Brisbane in ieder geval) wel een hoog gehalte aan huisstofmijtallergische mensen. Dat valt niet onder de categorieën Leuk, Gek, Raar of Goed, maar meer Vervelend :)

Hooikoorts bestaat hier ook, ook hier zijn verschillende pollen in de lucht. Pollens!

Cheers,

Ireen.
 
[quote author=Bartman link=topic=3275.msg48260#msg48260 date=1140020573]
Wat mij ook opviel in Oz, is de stoppenkast!

Het is een ijzeren! :-o kastje, dat soms nog gewoon in de regen hangt ook. Er moet vast een keer iemand zijn geweest die licht begon te geven toen die het kastje open wilde doen. De snoeren hangen ook maar een beetje los etc.
Ik begrijp dat je als handige jongen in Oz niks aan je electrische installatie in huis mag doen (hier in Nederland is alles na de meterkast voor je eigen risico), maar dat komt de kwaliteit niet echt ten goede.
[/quote]

Het mag niet, maar wat niet weet wat niet deert toch :wink:? Officieel mag je geeneens een stekker vervangen. Je wilt niet weten hoeveel ik er al heb gedaan. Maar als je ziet wat "professionals" doen met al die losse snoeren los in de muur, dan kan ik het zelf wel beter.
 
Ik heb vorig jaar, op advies van m'n huisarts, een bloedtest laten doen. In mijn kleine kinderjaren is er bij mij een huisstofmijtallergie geconstateerd. Uit deze bloedtest van vorig jaar kwam inderdaad dat ik een huisstofmijtallergie heb. Om aan te geven hoe 'erg' je het hebt, gebruiken ze plusjes. Ik dacht dat 5 het maximum was en ik had er 4. Medicijnen meegekregen en ik mocht gaan neussprayen.... Ik geloof dat ik mijn eerste flesje nog niet eens heb opgemaakt en toen ben ik met die medicijnen al gestopt... Sindsdien niet meer gebruikt en af en toe heb ik nog wel eens een niesbuitje, maar echt niet zo heftig.

Ik snap er nix van, want de uitslag was duidelijk genoeg... Heb er, toen ik bij Mark kwam wonen, wel last van gehad, maar dat was meer, omdat wij niet zo vaak stofzuigen als mijn moeder ;)
Ik vond het altijd normaal dat mijn moeder 4 of 5 keer per week stofzoog (zonder huisdieren in huis wel te verstaan) Nu weet ik dus waarom ze dat deed :)

Ik heb geen idee of het in Oz anders zal zijn met mijn 'allergie' maar zal voor de zekerheid toch de engelse naam van dat medicijn regelen tegen de tijd dat we gaan vertrekken :)
 
Hi Tinus, om het verhaal nog gekker te maken: je mag officieel nog niet eens een lamp vervangen!!En dat terwijl je toch alle electr. benodigdheden kan kopen, ook al ben je geen electrische hèn, euh electriciën.
Wie maakt het nog gekker?? haha
groetjes,
Aussie

PS ik klaagde hierboven wel een beetje, maar het is hier over het algemeen goed toeven, toch? Anders zaten we niet hier. Ach je blijft af en toe toch nog vergelijkingen maken met je moederland.

Jack: Je denkt toch niet dat ik mijn goede water ga spuiten naar zo'n onbenullen? Heb het zelf hard genoeg nodig als ik ga fietsen. LOL
 
:-o Heb al aardig wat lampjes verwisseld hier! Staat ook niets over in ons huurcontract?
En óf het goed toeven is hier Aussie! Wil niet meer terug hoor! :)
 
las ik net nog even het eerste verhaal in deze topic, schoot me nog iets te binnen.
Zoals bijna elke Nederlander doet in Nederland, keek ik in het begin altijd wie er naast me stond te wachten bij de stoplichten. Daar doen de meesten dus hier niet aan mee. Als ze het merkten dat ik keek, keken ze terug met een blik van:what the... are you looking at!!??  :?

Verder vind ik wel fijn hier dat je je erg goed kan vermaken zonder dat het wat kost. Geen parkeergeld bij het strand(nog niet) bbq-en, surfen op de rivier (in NL moest je bij het Veluwemeer op het laatst entree betalen)
De mensen laten je over het alg. best wel in je eigenwaarde. Buren zitten je niet aan te kijken of ze willen  zeggen: zou jij: je gras eens niet maaien/ramen niet eens wassen/je 's zondags niet zo doordeweeks willen kleden
Ja het is fijn om van dit soort gezever af te zijn.
En je kunt alles mooi , letterlijk,op een afstand bekijken wat er zoal gaande is in NL.

Het leven is hier gewoon veel meer relaxed.
 
Hmm, dan toch raar dat ze zo vreemd overkomen als je even kijkt naar wie er naast je staat bij het stoplicht. Lijkt meer iets voor een Nederlander.
 
Ik vind dat men in Australië veel meer op zichzelf is, men bemoeit zich niet/nauwelijks met de ander dus zo'n reactie bij een stoplicht is dan niet zo vreemd. Aussies zijn vriendelijk zolang je niet te dichtbij komt, "howyagoin'?" en meteen doorlopen.

Bij mijn familie daar merk ik dat heel sterk. Als we met een paar dutchies op familiebezoek komen vanuit Nederland dan is de hele familie present, maar ik heb sterk de indruk dat het een soort verplichting voor hun is. Mijn nichtjes praten meer met elkaar dan met ons, en dat terwijl het zussen zijn. Toen ik met mijn vrouw in 2000 op bezoek was had men een diner georganiseerd op de avond vóór ons vertrek. Op een gegeven moment zaten wij met z'n tweeën in de voorkamer en de rest zat met z'n allen rond de etenstafel met elkaar te praten. We keken elkaar aan met zo'n blik van: komen ze nou voor ons of niet? De volgende dag brachten een andere oom en tante ons naar Tullamarine Airport, ze hebben ons voor de ingang afgezet en zijn doorgereden omdat het een mooie warme dag zou worden en ze nog even naar de beach wilden. Later hebben ze wel verteld dat ze zich daar ontzettend schuldig om hebben gevoeld, maar toch. Niet dat wij er zo mee zaten hoor, we vonden het wel wat raar maar we begrepen het wel en we knew our way around dus dat zat wel goed.

Maar als je bedenkt hoe Nederlanders reageren als er Aussies hier op bezoek komen (tenminste bij ons in de familie), dan wil iedereen er bij zijn. Iedereen wil tijd met hun doorbrengen. Ik ben ooit alleen met een tante naar de Efteling geweest (jaaaaren geleden), ik voelde me geweldig vereerd dat ik een hele dag alleen met m'n Aussie tante op stap ging!

En geen haar op ons hoofd die er aan denkt om hun slechts voor de deur van Schiphol af te zetten... :-D
 
De eerste keer dat we hier waren, zaten we in de trein van Beenleigh naar Brisbane komt er een vrouwtje naast ons zitten en die begint hele verhalen te vertelen, en dat dat duurde ongeveer 35 minuten. De eerste keer als je zoiets overkomt denk je echt asjemenou, maar nu begin je eraan te wennen en voelt het juist echt heel goed, want mensen tonen ook vaak serieus interesse.
 
Dat vind ik juist zo leuk, ook in winkels is dat zo, sta je rustig een hele tijd te kletsen. Gebeurd in Nederland ook wel eens, maar minder.
 
Ik vind het beroep van "stopbordjes-omdraaien-op-de-highway-" zo leuk!!! Weet iemand de ASCO code????? :-D :-D :-D

Zooooooooo typisch!
 
Ja, heb ik ook gehoord.
Is allemaal heeeeeeel serieus omdat het met veiligheid op de weg en zo te maken heeft....

Het lijkt me wel heel heet, vooral in de zomer! :|
 
Back
Top