Merry-go-round to & in OZ

@afterbang Je FB post is niet langer actief. Volgens mij komt er nog meer jullie kant op. Wij zijn blij dat het hier eindelijk weer een beetje droog is (voor hoe lang) maar wordt kriebelig van all die bloedzuigers die de poten van onze hond als een makkelijke prooi zien en dan liggen te kronkelen op de vloer in de laundry. Jak!
Het lijkt er op dat de xpdite software en FB elkaar minder leuk vinden.

Zo nog eens proberen:

Succes met de leeches. Anders Miss Bang bellen, die trekt ze aan ;) Zij heeft er vaak een paar als ik nog niks heb.
 
Yep, in hetzelfde weerbericht: Droogte en fire danger in WA, mensen verdrinken in QLD.
Zoveel regenval als jullie hadden is ook wel vrij extreem hoor, als je nagaat dat Cairns in 2022 tot nu toe maar 588.8 mm gehad heeft. Dat hadden jullie bijna in 12 uur. Ik moet er wel bij zeggen dat dit een vrij droog wet season is geweest. Die echte monsoon heb ik nog niet meegemaakt sinds ik hier woon dat zegt voldoende.
 
Zoveel regenval als jullie hadden is ook wel vrij extreem hoor, als je nagaat dat Cairns in 2022 tot nu toe maar 588.8 mm gehad heeft. Dat hadden jullie bijna in 12 uur. Ik moet er wel bij zeggen dat dit een vrij droog wet season is geweest. Die echte monsoon heb ik nog niet meegemaakt sinds ik hier woon dat zegt voldoende.
Ja, het is wel echt veel. Het eind is nog niet in zicht en we zitten nu al ruim over de 1100mm regen sinds Dinsdag avond. En dan was Woensdag nog gewoon een droge dag. Ter vergelijking wat er (ongeveer) normaliter per jaar valt:

NL: 850mm
Adelaide: 550mm
Brisbane: 1100mm
Canberra: 600mm
Cairns: 2000mm
Melbourne: 520mm
Perth: 730mm
Sydney: 1150mm

Dus we hebben nu in een dag of 4 wat er normaal in een jaar valt (nu valt het meeste normaliter ook in deze maanden, maar toch)

De nieuwe driveway heeft wel wat reparatie werk nodig, maar vooral omdat we de eerste nacht een beetje overvallen werden door de hoeveelheid regen en dus niet op tijd de nieuw putten/riolerings buizen konden ontdoen van takken en bladeren. Die verstoppingen zorgde ervoor dat het water ergens anders heen moest, over de driveway dus... Nu checken we alles 2x per dag maar het meeste debris is nu al weg gespoeld.

De kreek onderaan de property is onherkenbaar, ik zag wat bomen omgevallen, delen river bank weg gespoeld enz. Maar heb nog niet goed kunnen kijken. Het regent te veel en te hard om nu echt een jungle excursie te doen, daarnaast is het ook gewoon te gevaarlijk om dicht bij de banks te komen, je wilt niet in de stroom terecht komen.

Naar verwachting nog een paar honderd millimeter en dan moet het afnemen.... Van bushfires on the doorstep in 2020 naar overstromingen in 2022, we krijgen het wel allemaal mee :eek:
 
Ja, het is wel echt veel. Het eind is nog niet in zicht en we zitten nu al ruim over de 1100mm regen sinds Dinsdag avond. En dan was Woensdag nog gewoon een droge dag. Ter vergelijking wat er (ongeveer) normaliter per jaar valt:

NL: 850mm

Adelaide: 550mm
Brisbane: 1100mm
Canberra: 600mm
Cairns: 2000mm
Melbourne: 520mm
Perth: 730mm
Sydney: 1150mm

Wel interessant om te zien dat Sydney jaarlijks meer regen krijgt dan NL, je zou toch verwachten dat dat andersom is.
 
Wel interessant om te zien dat Sydney jaarlijks meer regen krijgt dan NL, je zou toch verwachten dat dat andersom is.
De hoeveelheid regen in NL viel me ook op. Het is niet zo veel als ik dacht.
Het is in NL meer uitgespreid over het jaar maar wat meer drizzle en zo? De ferocity van de buien hier (ook in Canberra, als het een keer regende) is wat anders.
 
Ja, het is wel echt veel. Het eind is nog niet in zicht en we zitten nu al ruim over de 1100mm regen sinds Dinsdag avond. En dan was Woensdag nog gewoon een droge dag. Ter vergelijking wat er (ongeveer) normaliter per jaar valt:

NL: 850mm
Adelaide: 550mm
Brisbane: 1100mm
Canberra: 600mm
Cairns: 2000mm
Melbourne: 520mm
Perth: 730mm
Sydney: 1150mm

Dus we hebben nu in een dag of 4 wat er normaal in een jaar valt (nu valt het meeste normaliter ook in deze maanden, maar toch)

De nieuwe driveway heeft wel wat reparatie werk nodig, maar vooral omdat we de eerste nacht een beetje overvallen werden door de hoeveelheid regen en dus niet op tijd de nieuw putten/riolerings buizen konden ontdoen van takken en bladeren. Die verstoppingen zorgde ervoor dat het water ergens anders heen moest, over de driveway dus... Nu checken we alles 2x per dag maar het meeste debris is nu al weg gespoeld.

De kreek onderaan de property is onherkenbaar, ik zag wat bomen omgevallen, delen river bank weg gespoeld enz. Maar heb nog niet goed kunnen kijken. Het regent te veel en te hard om nu echt een jungle excursie te doen, daarnaast is het ook gewoon te gevaarlijk om dicht bij de banks te komen, je wilt niet in de stroom terecht komen.

Naar verwachting nog een paar honderd millimeter en dan moet het afnemen.... Van bushfires on the doorstep in 2020 naar overstromingen in 2022, we krijgen het wel allemaal mee :eek:

En dan zeggen ze dat het bij ons altijd kut weer is ;)

Jullie zoeken het wel op elke keer, eerst in Canberra en nu hier haha.
 
En dan zeggen ze dat het bij ons altijd kut weer is ;)

Jullie zoeken het wel op elke keer, eerst in Canberra en nu hier haha.
Denk dat het verschil is dat het bij jullie elke dag een keer kut en een keer goed is hahaha.

Hier is het vaak weken goed. En dan opeens super slecht, met hoofdletters S 😂
 
De komende maanden gaat er hier weer het één en ander veranderen. Vorig jaar was de grote klus allerlei grond werkzaamheden, deze winter staat dan in het teken van nieuw deck, nieuwe workshop en verder inrichten van veggie patch. Daarna zijn we failliet ;)

Maar gisteren zijn er eerst weer 350 boompjes de grond in gegaan! Zo mooi om te denken dat de met onkruid overgroeide stukken naast de driveway over -tig jaar weer meer native natuur is. Over de laatste 2 jaar zijn er nu bijna 700 boompjes de grond in gegaan in 2 areas en dat voelt goed. Kort clipje van de driveway met nieuwe aanplant links en rechts:




@Red dust Jullie hebben de driveway nog gezien in 'overgroeide' staat. Nu heel wat anders ;)
 
De komende maanden gaat er hier weer het één en ander veranderen. Vorig jaar was de grote klus allerlei grond werkzaamheden, deze winter staat dan in het teken van nieuw deck, nieuwe workshop en verder inrichten van veggie patch. Daarna zijn we failliet ;)

Maar gisteren zijn er eerst weer 350 boompjes de grond in gegaan! Zo mooi om te denken dat de met onkruid overgroeide stukken naast de driveway over -tig jaar weer meer native natuur is. Over de laatste 2 jaar zijn er nu bijna 700 boompjes de grond in gegaan in 2 areas en dat voelt goed. Kort clipje van de driveway met nieuwe aanplant links en rechts:




@Red dust Jullie hebben de driveway nog gezien in 'overgroeide' staat. Nu heel wat anders ;)
Nice :) Hoe snel groeien die daar in de vruchtbare hinterlanden?
 
Nice :) Hoe snel groeien die daar in de vruchtbare hinterlanden?

"...The best time to plant a tree was 20 years ago. The next best time is now..."

"...The one who plants the tree is not the one who will enjoy its shade..."


Maar sommige gaan redelijk vlot andere kruipen. De eerste batch van twee jaar geleden is tussen de 30cm en 2 meter. Het verschilt heel erg qua boom en locatie en...? lijkt het.
Ik ga er niet vanuit dat ik ze volwassen zie worden. De grotere eucalypts die links langs de driveway staan zijn denk ik zo'n 30-60 jaar oud of zo en die zijn nog niet volwassen. Maar ik verwacht wel dat je over 10 jaar een duidelijk verschil ziet met wat het was. Het is constant 'tipping the balance' wat we doen. Snel resultaat is nauwelijks haalbaar, maar je kunt wel de balans de goede kant op duwen. Het is een soort ketting reactie. Kaal land: Weeds. Land met bomen: minder weeds, weeds willen zon. Bomen geven schaduw.

Jouw kinderen kunnen er onder in de schaduw zitten zullen we maar zeggen ;)
 
"...The best time to plant a tree was 20 years ago. The next best time is now..."

"...The one who plants the tree is not the one who will enjoy its shade..."


Maar sommige gaan redelijk vlot andere kruipen. De eerste batch van twee jaar geleden is tussen de 30cm en 2 meter. Het verschilt heel erg qua boom en locatie en...? lijkt het.
Ik ga er niet vanuit dat ik ze volwassen zie worden. De grotere eucalypts die links langs de driveway staan zijn denk ik zo'n 30-60 jaar oud of zo en die zijn nog niet volwassen. Maar ik verwacht wel dat je over 10 jaar een duidelijk verschil ziet met wat het was. Het is constant 'tipping the balance' wat we doen. Snel resultaat is nauwelijks haalbaar, maar je kunt wel de balans de goede kant op duwen. Het is een soort ketting reactie. Kaal land: Weeds. Land met bomen: minder weeds, weeds willen zon. Bomen geven schaduw.

Jouw kinderen kunnen er onder in de schaduw zitten zullen we maar zeggen ;)
Nice :) Je weet dat ik het concept volledig onderschrijf, ik vind het altijd interessant om te begrijpen wat de korte termijn en lange termijn impact is!
 
Nice :) Je weet dat ik het concept volledig onderschrijf, ik vind het altijd interessant om te begrijpen wat de korte termijn en lange termijn impact is!
Yep, I know :)

Het voelt echt fijn als je dan zo naar beneden rolt en al dat nieuwe leven ziet, niet voor jezelf, maar gewoon voor de natuur.
 
Altijd pro-boom, maar wordt dit niet een afgrijselijk drama met je oprit zodra ze wat groter worden en de wortels onder onder je oprit door gaan?
 
Altijd pro-boom, maar wordt dit niet een afgrijselijk drama met je oprit zodra ze wat groter worden en de wortels onder onder je oprit door gaan?
Goede vraag. De meeste aanplant staat ver genoeg weg, onder of boven de driveway. Ja er staan er wel een paar strak naast de driveway, maar er staan ook al een paar serieuze bomen strak naast de driveway verder naar beneden en die geven geen issues. De wortels gaan blijkbaar een stuk dieper?

De nieuwe staan daar ook op de rand om de zijkant sterkte te geven. Alles wat onder een hoek ligt kan weg gespoeld worden. Wortels geven de boel sterkte. Maar we gaan het zien, ik ben ook geen expert! Noosa Landcare heeft ze gepland, ik hoop dat zij er verstand van hebben ;)
Het zijn er strak op de rand een stuk of 15 of zo. In het ergste geval kunnen ze tegen de tijd dat ze te groot worden altijd nog gekapt worden. Dan hebben ze in ieder geval hun wortels in de grond voor stevigheid.

De driveway is sowieso een ding wat regelmatig onderhoud nodig heeft. Het is een gravel road, dus die slijt, na de debiele regenval moesten we hem repareren, maar gravel scheurt niet als er een wortel onder groeit, wordt hoogstens een speed-bump. De laag gravel/roadbase is iets van 10-20cm on top of clay/rock. De wortels zitten daar nog onder zag ik bij de laatste roadworks.

Vroeger was er een stuk asfalt beneden en dat was helemaal gescheurd door de boom onderaan in de bocht. De driveway helemaal asfalteren is trouwens rete-kostbaar, en heeft als nadeel dat (naast scheuren) regenwater echt bijna de lichtsnelheid haalt tegen het einde van de driveway en dan met al die snelheid en kracht de rest van je landje in dendert en alles met zich meeneemt. The joys of country living ;)
 
Ah ja als het geplant is door de pros, dan zullen ze wel weten wat ze doen. Zag inderdaad de andere bomen en die leken niet echt problemen te geven. Wel heel mooi als je straks (met 10 jaar) een tree lined driveway hebt!
 
De komende maanden gaat er hier weer het één en ander veranderen. Vorig jaar was de grote klus allerlei grond werkzaamheden, deze winter staat dan in het teken van nieuw deck, nieuwe workshop en verder inrichten van veggie patch. Daarna zijn we failliet ;)

Maar gisteren zijn er eerst weer 350 boompjes de grond in gegaan! Zo mooi om te denken dat de met onkruid overgroeide stukken naast de driveway over -tig jaar weer meer native natuur is. Over de laatste 2 jaar zijn er nu bijna 700 boompjes de grond in gegaan in 2 areas en dat voelt goed. Kort clipje van de driveway met nieuwe aanplant links en rechts:




@Red dust Jullie hebben de driveway nog gezien in 'overgroeide' staat. Nu heel wat anders ;)
Gaaf man! Goed bezig. Volgens mij zijn jullie de enige Xpditer met een 2-mins long driveway :D
 
Back
Top