Merry-go-round to & in OZ

Jullie hebben mazzel gehad dat het in deze koele en natte tijd van het jaar gebeurde. Bij kennissen van ons heeft een boom op de powerline een mega grote bosbrand veroorzaakt in een droge periode. Een kleinzoon die bij de fire brigade zit is gelijk naar de brigade gereden en heeft tegen de regels in een truck gepakt zonder te wachten op een oproep en samen met een vriend/mede firefighter van de RFS heeft hij het huis op het nippertje kunnen redden. Zonder deze snelle actie was hun huis in vlammen opgegaan. Het vuur was letterlijk 30 cm van hun huis. Voor bosbrand zelf waren er meer dan 30 fire trucks en een blus helikopter nodig.
Of zij hadden misschien pech? Er gaan in de omgeving regelmatig bomen door power lines. We hebben een generator gekocht omdat de stroom er na elke serieuze storm wel uit gaat door een boom op een power line. Niet elke power line veroorzaakt bosbrand lijkt het, gelukkig.

Hier viel tie op de service line. Die is ook 'maar' 240v. Power lines zijn vaak veel hoger Voltage. Maar safety first: kom toevallig net terug van een wandelingetje met de tree service meneer om wat bomen te snoeien. 1 is te lastig en hij zei: Wacht maar tot tie valt, dan komt Energex wel weer om het te repareren. Ik heb nog gevraagd naar brand gevaar (bedankt voor de tip!) maar hij had zoiets van yeah, nah, it’s insulated cable, you should be right…. Queensland-style of echt zo? Gelukkig staat tie zo dat als tie valt de kabel op de juiste plek breekt. De lange kant is de huis kant en land op de grond, zonder spanning. De korte kant is de spanning kant maar land niet op de grond. Wellicht bel ik Energex nog eens voor hun mening (nadat de rest van de bomen gesnoeid zijn) voor die ene.
 
Op de Energex website staat het één en ander over power lines en service lines. Voor de service lines ben je zelf verantwoordelijk qua bomen en dergelijke.

IMPORTANT: Always hire a professional arborist or tree trimmer to cut back any vegetation growing near power lines. Never attempt to do it yourself.

Nadeel, onze arborist zegt: die doe ik niet.

Één boom laten we maar even. Een andere ga ik zelf maar zagen en omtrekken met de winch. Die hangt al tegen de service line aan. Gaat een mooi Australisch avontuur worden gok ik. #she’llberight 😂
 
Of zij hadden misschien pech? Er gaan in de omgeving regelmatig bomen door power lines. We hebben een generator gekocht omdat de stroom er na elke serieuze storm wel uit gaat door een boom op een power line. Niet elke power line veroorzaakt bosbrand lijkt het, gelukkig.

Hier viel tie op de service line. Die is ook 'maar' 240v. Power lines zijn vaak veel hoger Voltage. Maar safety first: kom toevallig net terug van een wandelingetje met de tree service meneer om wat bomen te snoeien. 1 is te lastig en hij zei: Wacht maar tot tie valt, dan komt Energex wel weer om het te repareren. Ik heb nog gevraagd naar brand gevaar (bedankt voor de tip!) maar hij had zoiets van yeah, nah, it’s insulated cable, you should be right…. Queensland-style of echt zo? Gelukkig staat tie zo dat als tie valt de kabel op de juiste plek breekt. De lange kant is de huis kant en land op de grond, zonder spanning. De korte kant is de spanning kant maar land niet op de grond. Wellicht bel ik Energex nog eens voor hun mening (nadat de rest van de bomen gesnoeid zijn) voor die ene.
Zo kun je het ook zien, dat ze pech hadden. Het was in elk geval in een droge periode en het gras had vlam gevat. Daar is maar een klein vonkje voor nodig en een brand verspreid zich razendsnel in gras. Maar het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.
Wij hebben ook maar wat bomen rond onze elektriciteitspaal en stroomdraden weg laten halen.
 
Het is wel een dingetje idd bomen en als ze kunnen vallen.
Wij hebben 6 grote Cuban Palms rond het huis staan. Draagt bij aan de tropische atmosfeer maar onze beide buren hebben ondertussen alle palmbomen rond hun huis weg laten halen. Het geeft weinig schaduw, een vallend blad is echt een reel gevaar (het geeft een indrukwekkende klap op een corrugated roof kan ik je zeggen) en bij een cycloon is de kans groot dat ie op je huis valt. Dat laatste werd ons eerst tegengesproken door een tuinman, later werd dat weer ontkracht door een andere tuinman en vorige week maar advies gevraagd aan een lokale tree lopper en zijn professioneel advies gaan we maar volgen: ten eerste zal bij een (redelijke) cycloon een Palm al zijn bladeren verliezen, ze gaan als speren in het rond vliegen. Dat is nu niet zo erg, dat groet wel terug. En enkel bij een erg hevige cycloon kunnen ze dan omgaan maar waarschijnlijk is tegen dan toch het dak al van je huis dixit de tree lopper. Leuk vooruitzicht. Behalve dan als de Palm niet zo best is, dan kan hij eerder gaan. En zo hebben we 2 palmen vlak naast het huis staan. Hun wortels, die al boven de grond beginnen, zijn door regelmatig wipper snipperen beschadigd. Kost: 2000$ excl gst voor 2 bomen. Behoorlijk, ook omdat ze naast de powerline staan. Donderdag gaat er een andere boom om op de scheiding met de buren omdat ie een reëel gevaar vormt voor zijn powerline. En op de scheiding met de andere buren moeten we ook een boom om: een celery wood tree. Dat is een dunne stam (max 20cm) zonder zijtakken van soft wood van ruim 15m hoog met aan de top een kleine kruin die blijkbaar loodzwaar is want vol water. Bij een beetje storm gaat ie recht op ons dak of de auto’s.
Dat gebeurt als het jarenlang een huurhuis is geweest en niemand echt omkijkt naar hoe alles hier razend snel groeit.
 
Het is wel een dingetje idd bomen en als ze kunnen vallen.
Wij hebben 6 grote Cuban Palms rond het huis staan. Draagt bij aan de tropische atmosfeer maar onze beide buren hebben ondertussen alle palmbomen rond hun huis weg laten halen. Het geeft weinig schaduw, een vallend blad is echt een reel gevaar (het geeft een indrukwekkende klap op een corrugated roof kan ik je zeggen) en bij een cycloon is de kans groot dat ie op je huis valt. Dat laatste werd ons eerst tegengesproken door een tuinman, later werd dat weer ontkracht door een andere tuinman en vorige week maar advies gevraagd aan een lokale tree lopper en zijn professioneel advies gaan we maar volgen: ten eerste zal bij een (redelijke) cycloon een Palm al zijn bladeren verliezen, ze gaan als speren in het rond vliegen. Dat is nu niet zo erg, dat groet wel terug. En enkel bij een erg hevige cycloon kunnen ze dan omgaan maar waarschijnlijk is tegen dan toch het dak al van je huis dixit de tree lopper. Leuk vooruitzicht. Behalve dan als de Palm niet zo best is, dan kan hij eerder gaan. En zo hebben we 2 palmen vlak naast het huis staan. Hun wortels, die al boven de grond beginnen, zijn door regelmatig wipper snipperen beschadigd. Kost: 2000$ excl gst voor 2 bomen. Behoorlijk, ook omdat ze naast de powerline staan. Donderdag gaat er een andere boom om op de scheiding met de buren omdat ie een reëel gevaar vormt voor zijn powerline. En op de scheiding met de andere buren moeten we ook een boom om: een celery wood tree. Dat is een dunne stam (max 20cm) zonder zijtakken van soft wood van ruim 15m hoog met aan de top een kleine kruin die blijkbaar loodzwaar is want vol water. Bij een beetje storm gaat ie recht op ons dak of de auto’s.
Dat gebeurt als het jarenlang een huurhuis is geweest en niemand echt omkijkt naar hoe alles hier razend snel groeit.
Ik moet zeggen dat veel dingen een indrukwekkende klap maken op een corrugated roof, als ik in de workshop ben en er valt een tak op het dak denk ik dat de wereld vergaat. (nu is de workshop iets meer een echo put (echo chamber?) dan je huis gok ik, maar toch.
Het advies van je tree mannetje klinkt wel goed, meestal evolueren dingen voor de omgeving en palmbomen groeien op plaatsen waar de kans op cyclonen nogal groot is (en een soort van eenzaam aan de rand vaak, waar andere minder flexibele bomen meer naar binnen staan in een bos)

Ben nu net begonnen met snoeien van een boom, in voorbereiding van de grote winch truc, eerst moeten er allerlei takken af die anders in de service line zouden blijven hangen . #PaulusdeBoskabouter....
 
Last edited:
Het is wel een dingetje idd bomen en als ze kunnen vallen.
Wij hebben 6 grote Cuban Palms rond het huis staan. Draagt bij aan de tropische atmosfeer maar onze beide buren hebben ondertussen alle palmbomen rond hun huis weg laten halen. Het geeft weinig schaduw, een vallend blad is echt een reel gevaar (het geeft een indrukwekkende klap op een corrugated roof kan ik je zeggen) en bij een cycloon is de kans groot dat ie op je huis valt. Dat laatste werd ons eerst tegengesproken door een tuinman, later werd dat weer ontkracht door een andere tuinman en vorige week maar advies gevraagd aan een lokale tree lopper en zijn professioneel advies gaan we maar volgen: ten eerste zal bij een (redelijke) cycloon een Palm al zijn bladeren verliezen, ze gaan als speren in het rond vliegen. Dat is nu niet zo erg, dat groet wel terug. En enkel bij een erg hevige cycloon kunnen ze dan omgaan maar waarschijnlijk is tegen dan toch het dak al van je huis dixit de tree lopper. Leuk vooruitzicht. Behalve dan als de Palm niet zo best is, dan kan hij eerder gaan. En zo hebben we 2 palmen vlak naast het huis staan. Hun wortels, die al boven de grond beginnen, zijn door regelmatig wipper snipperen beschadigd. Kost: 2000$ excl gst voor 2 bomen. Behoorlijk, ook omdat ze naast de powerline staan. Donderdag gaat er een andere boom om op de scheiding met de buren omdat ie een reëel gevaar vormt voor zijn powerline. En op de scheiding met de andere buren moeten we ook een boom om: een celery wood tree. Dat is een dunne stam (max 20cm) zonder zijtakken van soft wood van ruim 15m hoog met aan de top een kleine kruin die blijkbaar loodzwaar is want vol water. Bij een beetje storm gaat ie recht op ons dak of de auto’s.
Dat gebeurt als het jarenlang een huurhuis is geweest en niemand echt omkijkt naar hoe alles hier razend snel groeit.

Wij hadden 2 van deze enorme palmen staan, 1 voor en 1 achter en deze laten verwijderen vanwege bovenstaande redenen, 1 moest sowieso weg ivm zwembad. Kostte 550 voor beide ex stump removal wat de zwembad jongens hebben gedaan voor free. Wel een discount gehad omdat de tree lopper een maat van mijn zwager is. We hebben al een kleinere palm op ons tiled roof gehad na een cat 1 cycloon. De schade die zo’n grote palm kan aanrichten moet echt enorm zijn als je al zag wat een klein palmpje aanrichtte. Gelukkig zijn onze powerlines ondergronds.

1b43a1c3-654e-42e7-a277-7fcaf6b1a391.jpeg
 
Zomaar even :)

Afgelopen week een rondje K'gari (Fraser Island) en Hervey Bay (whale watching) Blijft fijn dat, dat allemaal om de hoek is.
Nu in een puinhoop van een huis, interieur wordt geschilderd en nieuwe keuken wordt geïnstalleerd. En dan nieuwe vloer erin en dan is het huis budget voor dit jaar wel weer redelijk op ;) (maar ben dankbaar dat ik het zelf allemaal niet hoef te doen!)


Blijft een mooi stukje coast line ❤️

En de walvissen zijn altijd weer fantastisch!

IMG_1879.jpeg
Boven water

En onder water
376906705_690247953138033_5182653293557653600_n.jpg
 
Last edited:
Het is niet dat leven in Australia altijd rozengeur en maneschijn is en de gebraden kippetjes vanzelf je mond in vliegen….. maar als je dan lekker buiten zit, het zonnetje schijnt en je kunt op elke straathoek een lekker drankje en ontbijtje krijgen… dan is het helemaal niet zo gek hier 😎
 
Mr. De Groot, what a beautiful South African name.. .hahaha. Ik word al iets meer Aussie. De NL-er in me zou haar wellicht net iets te snel en scherp gecorrigeerd hebben. Nu denk ik, laat maar, anders voelt ze zich ook nog lullig. Saffa it is voor vandaag ;) (die winnen in ieder geval wat met Rugby. Go de Springboks!)
Screenshot 2023-10-30 at 09.41.48.png


Yes 'we' won!

Altijd fijn als je uit 3 landen kunt kiezen 😂
 
Last edited:
Last edited:
Something happened!


Het was een mooie relaxte dag op Noosa beach. En tegelijkertijd een soort van Xpdite uitje ;)
Thanks @Zwerver @Thijsvr @SteveSW @Red dust for taking the effort om helemaal hier heen te komen. (in omgekeerde alfabetische volgorde/van ver naar dichterbij ;) )
Gefeliciteerd! Maak er wat moois van samen!
Je hebt een mooi pak aan trouwens😁 👍
 
Back
Top