Merry-go-round to & in OZ

Zo, vanochtend maar weer eens een plons in de bureaucratie en papierwinkel van de OZ overheid gedoken. Dit keer om nu eens goed uit te pluizen of het zijn heeft om een motor te importeren.

In dit geval zou het dan een nog aan te schaffen Yamaha Tenere 660 o.i.d. zijn. De prijzen hier liggen aanmerkelijk lager dan daar namelijk. Maar na een uurtje of drie uitpluizen (waarbij MS Word een keer crashte met al mijn reeds verzamelde gegevens met zich meenemend...:mad: Moet ik dan toch maar over stappen naar Apple Pages?) kom ik er achter dat het prijsverschil tussen NL en OZ uiteindelijk komt te vervallen als je alle importkosten erbij optelt. En dan nog de heisa die jer van hebt... Nee dus, je kunt geen geld verdienen met deze actie. Jammer maar wel duidelijk. Check!

Natas heeft ondertussen bij NAB een account aangevraagd, kunnen we als we in December in ACT zijn de boel oppikken. Net echt ;)

Volgens mij kunnen we in December bij de validatietrip ook al Medicare aanvragen? En een Tax File nr.? Of is het slimmer om dit pas te doen als we er echt aankomen?
 
Zo, vanochtend maar weer eens een plons in de bureaucratie en papierwinkel van de OZ overheid gedoken. Dit keer om nu eens goed uit te pluizen of het zijn heeft om een motor te importeren.

In dit geval zou het dan een nog aan te schaffen Yamaha Tenere 660 o.i.d. zijn. De prijzen hier liggen aanmerkelijk lager dan daar namelijk. Maar na een uurtje of drie uitpluizen (waarbij MS Word een keer crashte met al mijn reeds verzamelde gegevens met zich meenemend...:mad: Moet ik dan toch maar over stappen naar Apple Pages?) kom ik er achter dat het prijsverschil tussen NL en OZ uiteindelijk komt te vervallen als je alle importkosten erbij optelt. En dan nog de heisa die jer van hebt... Nee dus, je kunt geen geld verdienen met deze actie. Jammer maar wel duidelijk. Check!

Natas heeft ondertussen bij NAB een account aangevraagd, kunnen we als we in December in ACT zijn de boel oppikken. Net echt ;)

Volgens mij kunnen we in December bij de validatietrip ook al Medicare aanvragen? En een Tax File nr.? Of is het slimmer om dit pas te doen als we er echt aankomen?
Wanneer gaan jullie definitief? Ik zou Medicare nog even laten, de bank ben je ook al erg voortvarend mee?
 
Bank, om zaken te betalen ter plekke de komende tijd, zoals registratie van Natas als psych, lidmaatschap van beroepsverenigingen enz. Nu elke keer dat soort zaken betalen wordt duur door het internationaal overboeken. Beter 1x een redelijk bedrag overzetten en daarvan af laten boeken. Geeft ook gelijk een (beetje) een financiële historie in OZ voor de toekomst.

Medicare was een gedachte, omdat je als je een motor of auto wilt importeren aan een bepaalde hoeveelheid punten moet voldoen. Een bank account, medicare, tax nr. enz. zijn dan allemaal zaken die punten opleveren (ze willen zeker weten dat je een privé persoon bent en geen beroeps importeur) Het is bijna als een visum aanvragen. En je moet minimaal 100 punten hebben.

De aanvraag voor import moet gedaan worden voor je de motor daadwerkelijk gaat verschepen. Maar dan moet je wel voor je in OZ bent dat aantal punten hebben. Dus een beetje Catch 22 als je niet van te voren zorgt dat je het aantal punten gaat halen!

Een nieuwe fiets meenemen wordt hem dan wel niet (zie hierboven) Maar één van mijn oudjes is wellicht nog een optie die ik niet nu al uit wil sluiten. De belastingen op mijn Kawasaki en Honda zijn minder aangezien ze officieel geen drol meer waard zijn na meer dan 35 jaar dienst.

Dus er zit een gedachte achter :) Maar ik hoor graag jullie feedback, daarom poste ik het ook even. Kunnen jullie er iets over roepen!
 
Bank, om zaken te betalen ter plekke de komende tijd, zoals registratie van Natas als psych, lidmaatschap van beroepsverenigingen enz. Nu elke keer dat soort zaken betalen wordt duur door het internationaal overboeken. Beter 1x een redelijk bedrag overzetten en daarvan af laten boeken. Geeft ook gelijk een (beetje) een financiële historie in OZ voor de toekomst.

Medicare was een gedachte, omdat je als je een motor of auto wilt importeren aan een bepaalde hoeveelheid punten moet voldoen. Een bank account, medicare, tax nr. enz. zijn dan allemaal zaken die punten opleveren (ze willen zeker weten dat je een privé persoon bent en geen beroeps importeur) Het is bijna als een visum aanvragen. En je moet minimaal 100 punten hebben.

De aanvraag voor import moet gedaan worden voor je de motor daadwerkelijk gaat verschepen. Maar dan moet je wel voor je in OZ bent dat aantal punten hebben. Dus een beetje Catch 22 als je niet van te voren zorgt dat je het aantal punten gaat halen!

Een nieuwe fiets meenemen wordt hem dan wel niet (zie hierboven) Maar één van mijn oudjes is wellicht nog een optie die ik niet nu al uit wil sluiten. De belastingen op mijn Kawasaki en Honda zijn minder aangezien ze officieel geen drol meer waard zijn na meer dan 35 jaar dienst.

Dus er zit een gedachte achter :) Maar ik hoor graag jullie feedback, daarom poste ik het ook even. Kunnen jullie er iets over roepen!
Duidelijk van de bank. W.b. de Medicare:

Uit een mail van Medicare:
If you have arrived in Australia to reside permanently, under a permanent residency visa, you are entitled to full Medicare.

As mentioned previously when you apply for your Medicare card, you also request a Lifetime Health cover letter.

The date will be taken from the date you register with Medicare under a permanent residency visa.

Dit gaat over de LHC base day.... en guess what:

A person’s LHC base day is the deadline by which they must have taken out private hospital insurance to avoid incurring a LHC loading.

For most people their LHC base day will be 1 July following their 31st birthday. However, there are some exceptions to this.

The LHC base day for new migrants to Australia is the later of 1 July following their 31st birthday and the anniversary of when they register for full Medicare benefits.


LHC loading

If someone first takes out hospital cover after their LHC base day, a loading of 2% on top of their hospital cover premium will apply for each year their LHC age is above 30. This is called a LHC loading. For example, someone taking out hospital cover at the age of 30 is entitled to pay the base rate premium, provided they maintain their cover. Someone who first takes out cover at age 40 will pay an additional 20% on top of the base rate premium, and someone who waits until age 50 to join will pay an additional 40% on top of the base rate premium.
http://www.health.gov.au/internet/m...alth-privatehealth-lhc-providers-elements.htm

M.a.w. als jij je gaat aanmelden bij Medicare als PR (en dat doe je als je dat doet tijdens je validatietrip) dan heb je 1 jaar de tijd om een private hospital insurance af te nemen. Anders dan kost je dat elk jaar 2% meer. Maar waarom zou je die LHC nemen dan? Nou, hierom:
Medicare levy surcharge

You can get hit with extra taxes if you haven’t got private hospital cover – and you’re a high earner.
We all pay a Medicare levy (tax) of 1.5 per cent of our income. But singles or couples and families earning more than a certain threshold a year pay extra tax if they don’t have private hospital cover – called the Medicare levy surcharge.
It’s easy to see that your choice is to either pay more tax, or pay for a private health policy and get some benefits for your money. But to avoid the surcharge, there are some simple rules that apply regarding the type of cover you’ll need, so make sure that you read more about the Medicare Levy Surcharge in the document below.
http://youcompare.com.au/healthinsu...ealth-insurance---medicare-levy-surcharge-628
Maw mij lijkt het niet slim :)
 
Kijk daar heb ik het forum/jou voor. Now you are talking! :D

Medicare doen we dus niet! Bank is al onderweg en nodig en Tax laten we ook nog wel even tot we daar zijn denk ik zo ;) We betalen hier al genoeg tax ;)
 
Mmm misschien is je tfn wel handig. Als je geen tfn hebt, houdt de bank een deel van de rente achter als tax. Dat kun je wel weer terug krijgen maar dan moet je voor 30 juni een tfn doorgeven. Of na 30 juni een belastingformulier invullen.
Een tfn aanvragen kan alleen als je in oz zit. Ik weet alleen niet of dat enige consequenties heeft voor iets anders, bv medicare? Ik denk het niet, want bv ook whv-ers hebben een tfn die ze later evt kunnen blijven gebruiken als ze weer kunnen/willen werken in oz.
 
Nou maar weer eens even een stukje schrijven voor ze morgen glasvezel naar binnen gaan trekken en waarschijnlijk alles stuk gaat wat met internet te maken heeft ;)

We zijn 'druk' aan het voorbereiden voor onze trip naar ACT om daar eens rond te kijken :) Wat me vooral opvalt is de begeleiding vanuit ACT. Nadat we ons visum hadden gekregen kwam er een heel dik pakket met foldertjes, kranten, documentatie enz. enz. binnen. Waarbij de brief van de lokale immigration department bijna persoonlijk over kwam. Met de groetjes van Pat! En we hebben nu een afspraak met Pat :) We gaan haar in December ontmoeten om te praten over Canberra, werk, wijken, wonen enz. Nou dat wordt vast leuk!

Daarnaast krijgen we elke maand een mailtje met elke maand wat ander soort info. De ene maand gaat het over huizen, huren, kopen enz. De volgende maand over kinderen, school en community stuff enz. En dat dus elke maand (voor een half jaar) Daarbij krijg je voor 6 maanden toegang tot een webportal waar je dingen kunt teruglezen en bijvoorbeeld een soort zoektocht kunt starten naar jouw ideale wijk door in te vullen wat voor gezin situatie je zit, wat je belangrijk vindt aan een huis, omgeving en wat het mag kosten. Dan komen er suggesties uit voor wijken met een verhaaltje over de wijk en zijn historie. De website is qua 'look and feel' echt extreem knullig en Teletubby maar dat past wel bij hoe internet nog vaak in Australia werkt. Hartstikke grappig! Al met al doen ze hun best om je welkom te voelen en daar gaat het om. Het zal nog vaak genoeg lastig en vervelend worden. Dus genieten van de good stuff vanuit de overheid ;)

Sinds een maandje of twee is er dan ook de Canberra Your Future Facebook pagina, en een mooie nieuwe Canberra Your Future Portal (www.canberrayourfuture.com.au) met een mooie foto animatie vanaf de omliggende heuvels. Dus het wordt al hipper ;)

Probeer ook een afspraak met NAB te maken. Pat (die van immigration hierboven) reageerde consequent in een uurtje of twee. Lucinda van NAB is even koffie voor haar collega's halen denk ik (in St. Kilda...), daar heb ik al een week niets van gehoord. Terwijl mijn vraag: Heb je tijd om ons account te activeren in de week van 10 December, niet zo heel moeilijk is lijkt me? Ach alvast de eerste 'taste' van OZ banking.

Verder zijn we hier nog lekker bezig met 'Home Improvement' waarbij ik van de week wel ff het dipje had van: GVD, sta me hier uit te sloven en waar doe ik het voor @!$% Dus goed dat we binnenkort naar OZ gaan, dan weet je weer waar je het voor doet :)

Je doet het zodat andere mensen je genoeg centjes voor je huis gaan geven zodat je zelf een ander en nieuw leven kunt gaan beginnen.

Waarmee ik niet wil klagen over ons leven hier, we hebben het goed. Maar we willen er toch mee breken, hard to explain, maar zo is het nu éénmaal.

Laatste weken toevallig twee oud-collega's gesproken en dan komen er van die vragen van: En? Nog wat spannends te vertellen? Euhhh nee niet echt, zeg je dan, oh ja behalve dan dat we een visum hebben voor OZ en dat wel willen gaan gebruiken :) Reacties waren niet echt heel bruisend zeg maar. Maar ja kerels onder elkaar hé. Dat lult praat niet zo makkelijk ;)

Je weet hoe mannen zijn hé!

(en als je het niet weet: http://www.infolanka.com/jokes/messages/2707.html )
 
Ze willen wel erg graag mensen hebben daar he! Maar zo voel je je iig wel erg welkom, fijn toch!
En ja heel fijn dat jullie er binnenkort heen gaan, dan weet je weer waarom je het doet!
 
Interesting! Dat zal wel niet zo zijn in iedere staat, vermoed ik. Maar het maakt de voorpret voor jullie alleen maar leuker.
Tja, je huissie hè... Ik ken het. Hier wordt het ook alleen maar beter en mooier en als het af is gaan we weg (hopen we). Maar je weet waar je het voor doet.
:up:men talk
 
Interesting! Dat zal wel niet zo zijn in iedere staat, vermoed ik. Maar het maakt de voorpret voor jullie alleen maar leuker.
Tja, je huissie hè... Ik ken het. Hier wordt het ook alleen maar beter en mooier en als het af is gaan we weg (hopen we). Maar je weet waar je het voor doet.
:up:men talk
Nee, het enige contact wat wij met Immigration SA hebben is een automated mail wat ons vraagt om aan te geven dat we er definitief zijn :p
 
even buiten kijken
new holland honeyeaters
red wattlebirds
magpies
galahs
redbacks
zonnetje en 28 graden in november

ja, ik denk van wel :D
Dat lijstje...
Het maakt niet uit waar je bent, met die dingen om je heen is het sowieso feest!
 
Hmmm, net de buurman gesproken. Heel aardige kerel heeft alleen helaas teveel geld zeg maar. Heeft een nieuw huis laten bouwen, en nu staat dit naast ons te koop, dat is al even zo maar er ging een gerucht dat het verkocht was. Helaas, helaas, het staat nog steeds te koop maar nu wel leeg. Nooit goed zeg maar. En nu wilt tie het ook nog op gaan knappen :eek:
25 jaar in gewoond en NIETS aan gedaan, en nu staat het te koop en gaat tie het op laten knappen :mad: Ons 'unique selling point' was nu juist dat we van al de soortgelijkige huizen van 40 jaar oud de modernste en meest recente verbouwingen hadden!!!
Nou ja, hij wilde het gaan verhuren daarna, da's misschien dan het positieve. Verdwijnt het wellicht van de markt en op zijn minst staat het iig niet leeg. Geeft wel aan dat de markt echt niet makkelijk is op het moment voor ons soort vrijstaande huizen... Maar daar kunnen we zelf niets aan doen behalve accepteren.

F#ckad#ckie, wat moet je toch veel accepteren in zo'n traject (vetassess, diac, state sponsorship, spaarcentjes, huizen, familie, vrienden)
Maar ja, what doesn't kill you, makes you stronger!

Gisteren lekker even wezen hardlopen, kom je na 7.5km thuis staat er een pallet met vloer- en wandtegels op de stoep op je te wachten. Palletkar kon het grindpad niet op komen. Dus na de conditie ook gelijk de kracht training gedaan! Lekker bezig!

En voor de 7e keer voorgenomen om vandaag te beginnen met uitzoeken/inpakken voor onze trip volgende week. Maar zal wel net als elke vakantie de avond ervoor worden ;)
 
Klinkt cliché, maar je moet maar 1 iemand hebben die verliefd wordt op je huis en het koopt! Die eene zal je huis echt wel vinden! Tuurlijk kan het lang duren, maar het kan ook sneller gaan dan je denkt. Als je huis netjes in orde is, zal je werk beloond worden! (En het is blijkbaar ook goed voor je conditie!) :)
 
Back
Top