Merry-go-round to & in OZ

Ja, bosbrandgevaar ligt altijd op de loer! Kennissen van ons in Canberra hebben hun huis destijds in vlammen zien opgaan, maar hebben op dezelfde plek herbouwd. Ook hier in de Blue Mountains hoor je veel mensen zeggen: bosbranden horen bij het wonen in de mountains en een keer in de zoveel jaar ben je (je woongebied) aan de beurt. In 2012 werd ons al verteld dat het binnenkort zou branden in de Blue Mountains want het was inmiddels 7 of 8 jaar geleden en prompt een jaar later is er een flinke bosbrand en branden en er talloze huizen af. Maar de vraag 'fight or flight' is voor ons niet zo moeilijk: wegwezen! Dus onze bushfire survival kit staat klaar.
 
Ja, bosbrandgevaar ligt altijd op de loer! Kennissen van ons in Canberra hebben hun huis destijds in vlammen zien opgaan, maar hebben op dezelfde plek herbouwd.

Laat me raden: Eucumbene drive in Duffy?

We reden daar regelmatig langs en je kunt precies zien waar de brand de wijk in trok. (Nieuwere huizen versus huizen uit de jaren 80)
 
Ah, Chapman. Chauvel Circle loopt min of meer over in Eucumbene Drive. Ik weet waar dit is, we kwamen er in December regelmatig langs. Mooie plek aan het uiterste randje van Chapman en Canberra. Dus ook tegen de Bush aan...

Ons huurhuisje was ook in Chapman tegen dezelfde ridge als Chauvel Circle. Kilometer verderop. Net safe gebleven in 2003...
 
Last edited:
Maar de vraag 'fight or flight' is voor ons niet zo moeilijk: wegwezen! Dus onze bushfire survival kit staat klaar.
Hier hetzelfde. Maar vaak kun je wel iets doen om de kans te vergroten dat je huis gespaard blijft. Zo hebben wij een aantal bomen rond ons huis gekapt wat ons ook weer een geweldig uitzicht heeft opgeleverd, gras kort houden (ook effectief tegen slangen rond het huis) en losse brandbare spullen zoals bv. open haard hout in de nabijheid van het huis weghouden.
 
Last edited:
Natuurlijk is dat het beste en het veiligste, maar huis en haard achter laten, dat is toch niet niks.....
begrijp me niet verkeerd, hier is het ook, kat onder de arm en wegwezen hoor ;)
Als je dan die mensen hoort uit het kleine dorp Yarloop in WA dat is toch pittig. En terug gaan en opnieuw beginnen is ook niet niks, alles, maar dan ook alles en iedereen is weg/kwijt/verloren. Heftig...
 
Uiteraard geen makkelijke beslissing, om alles zomaar achter te laten. Maar wel belangrijk om er van te voren goed over na te denken. Dit zijn geen beslissingen die je onder druk/stress moet nemen (mensen denken dan vaak niet het allerbeste na zeg maar...)

Het artikel van @Red dust is interessant om te lezen. Sommige keren terug, andere gaan naar een ander plekje enz. Goed om even te lezen.
 
'Heugelijk' feitje op Australia Day!

Zojuist valt onze eerste Australische verkeersboete in de bus (in Nederland wel te verstaan)

260 A$ :eek:
En 3 demerit points :oops:

En nee, ik was het niet. Het was Miss Bang :rolleyes:

(alleen gaan de financiën gewoon uit het grootte gezamenlijke spaarvarken, dus...)
 
sorry spaarvarken :oops:
ja hier kennen ze de prijzen wel van verkeersovertredingen; dubbel demerit on public holidays enzo, dat kan hard gaan.
 
'Heugelijk' feitje op Australia Day!

Zojuist valt onze eerste Australische verkeersboete in de bus (in Nederland wel te verstaan)

260 A$ :eek:
En 3 demerit points :oops:

En nee, ik was het niet. Het was Miss Bang :rolleyes:
Gefeliciteerd met de ontgroening!

Toch vervelend! Maar vast een beetje een dubbel gevoel :D
 
En die hoge boetes werken wel, althans wij zijn wel wat netter gaan rijden (lees: minder hard). Maar wel effe balen @afterbang

Het gekke is: we, zeker ik, ben helemaal geen hardrijder. Wat me opviel tijdens onze laatste trip (die meer in stedelijk gebied was dan ooit tevoren) is dat ik het soms lastig vind om te 'voelen' hoe hard je mag. Je ziet niet altijd elk verkeersbord en in NL weet je gewoon als je naar de weg en omgeving kijkt hoe hard je zou mogen. (Behalve tegenwoordig op de snelwegen 100/120/130 op verschillende tijden van de dag etc. Gek wordt je er van. Rij dus altijd maar 100 of 120. Hard zat)

Dus tsja, even dat gevoel krijgen denk ik (en beter opletten op de borden)
 
'Heugelijk' feitje op Australia Day!

Zojuist valt onze eerste Australische verkeersboete in de bus (in Nederland wel te verstaan)

260 A$ :eek:
En 3 demerit points :oops:

En nee, ik was het niet. Het was Miss Bang :rolleyes:

(alleen gaan de financiën gewoon uit het grootte gezamenlijke spaarvarken, dus...)
:p:p:p:p:p
 
Anticlimax..

Helemaal waar: rustig rijden, minder boete's, minder schade.
En je komt een stuk relaxter op je plaats van bestemming.
 
Back
Top