Merry-go-round to & in OZ

Ik ben het met @afterbang eens en moet zeggen, dat ik bijv erg blij ben met mijn nieuwe, energie-zuinigere warm water system hier, nadat de oude het begeven had.

En ik zal supertrots zijn op m'n zonnepanelen. Helaas zijn die qua prioriteit een plaats gezakt, want het lijkt erop dat ik eerst de afvoerpijpen in m'n ca 45 jaar oude maisonette moet laten vervangen. Kassa...

Ik weet dat wij van sommige investeringen de resultaten niet of niet meteen zullen zien, maar ik probeer ook een generatie verder te denken, want ik hoop voor hen toch een leefbare plek achter te laten.
 
Oude solar panel deal met goede rate voor verkoop van stroom?

Puur financieel gezien schijnen die dingen -voor de meeste gezinnen- niet heel rendabel te zijn. Heb wel eens een berekening gezien (niet geverifieerd) en de terugverdientijd was toen te hoog.
Yep, wij krijgen nog de 40 cent van Colin. En dat geeft ons een rendement op investering van zo'n 25%,voor 10 jaar. :up:
Zou ik het NU weer doen?
Nee.
We werken beide full time en Boris gaat naar school. Dus gedurende de dag zou alles aan Synergy "verkocht" worden voor 7ct, zodat ik het 's avonds voor 23ct weer kan terug kopen. Dacht het niet.
Het milieu is wel belangrijk, maar om nou de grote energie leveranciers te gaan spekken?
Tegen de tijd dat de 40ct er af gaat, komen er waarschijnlijk wel een paar batterijen.
 
Sorry, maar dat is ouderwets denken in mijn ogen. Omdat iets niet economisch is (wat trouwens niet klopt...) zou je het niet doen?
Je doet vreselijk veel dingen in je leven waar de Return on Investment zeer onduidelijk is over de lange termijn (van investeren in hobbies tot het kopen van een huis)
Dat Solar zich terug verdiend is zeker, hoe lang dat het duurt...? Who knows. Laten we hopen dat we in die tijd niet weer de volgende kolenmijn in QLD + zijn haven in het Great Barrier Reef gebied zien komen :(
Laat ik beginnen te zeggen dat ik puur naar het financiele plaatje keek op niveau van je eigen huishouden. Tekkel gaf aan dat hij 300 dollar per maand verdiende op zijn investering. Dat komt voor de meeste gezinnen nu niet (meer) uit. Dat was het enige waarop ik reageerde. Of je het dan alsnog moet doen, omdat het beter is voor het milieu - dat is een hele andere discussie (en zitten we meer op 1 lijn).

Je grafieken lijken mooi, maar stroken niet met de werkelijkheid op huishoudniveau. Ik verzin nu even een berekening omdat ik de daadwerkelijke cijfers niet wil gaan opzoeken, maar het kwam grofweg hier op neer:
Investering solarpanels 15k. Verkoop energie overdag: $20. Inkoop savonds/nacht: $15. Dus je "verdient" $5 per dag. Dat is $1500 per jaar. Duurt 10 jaar om terug te verdienen. Dingen gaan gemiddeld 8 jaar mee, ergo: financieel levert het geen geld op*. Hoewel je de ROI niet zeker hebt, de ene verbruikt meer dan de ander, de ene installatie gaat langer mee dan de ander etc etc, kan je met statistieken en gemiddelden wel aangeven dat het voor de gemiddelde mens in Australia (WA?) niet rendabel is.

Moet je het dan niet doen? Dat zeg ik absoluut niet! Het leven gaat niet alleen over geld. Sterker nog, billionaire zijn op een dode planeet is het ook net niet.

Wel even het volgende in het achterhoofd houden over "groene stroom": http://news.nationalgeographic.com/...r-panel-manufacturing-sustainability-ranking/

(*deze berekening bevat BS cijfers, maar de "echte" berekening die ik zag kwam neer op dit principe).

Yep, wij krijgen nog de 40 cent van Colin. En dat geeft ons een rendement op investering van zo'n 25%,voor 10 jaar. :up:
Zou ik het NU weer doen?
Nee.
We werken beide full time en Boris gaat naar school. Dus gedurende de dag zou alles aan Synergy "verkocht" worden voor 7ct, zodat ik het 's avonds voor 23ct weer kan terug kopen. Dacht het niet.
Het milieu is wel belangrijk, maar om nou de grote energie leveranciers te gaan spekken?
Tegen de tijd dat de 40ct er af gaat, komen er waarschijnlijk wel een paar batterijen.

Dacht ik al toen je zei dat je $300 p/m erop verdiende :)
 
Investering solarpanels 15k. Verkoop energie overdag: $20. Inkoop savonds/nacht: $15. Dus je "verdient" $5 per dag. Dat is $1500 per jaar. Duurt 10 jaar om terug te verdienen. Dingen gaan gemiddeld 8 jaar mee, ergo: financieel levert het geen geld op*. Hoewel je de ROI niet zeker hebt, de ene verbruikt meer dan de ander, de ene installatie gaat langer mee dan de ander etc etc, kan je met statistieken en gemiddelden wel aangeven dat het voor de gemiddelde mens in Australia (WA?) niet rendabel is.
Damn, da's wel heeeeeeeeeel erg verzonnen hoor. :(
Ik hoop dat je voor je echte berekening iets betere gegevens hebt gebruikt. ;)
 
Wij hebben dan (nog) wel geen zonnepanelen, maar dat staat wel ons verlanglijstje. We proberen ook ons beste beentje voor te zetten. En dat is zeker niet gebaseerd op enige economische afweging, maar als ik erover nadenk is veel dingen die we doen uit milieu-oogpunt toch ook voordeliger:
Zo proberen we keurig al het afval te scheiden: geen financieel voordeel.
Proberen we het te houden bij eén auto ipv twee : dat scheelt zeker de nodige duiten
In het dorp regelmatig op het fietsje naar het postkantoor/sportschool ipv met de auto
Naar het werk met de trein: vooral vanwege minder stress/files, maar ook financieel voordelig
Net een watertank geinstalleerd: dat zal zeker niet financieel uitkunnen, maar zolang het niet hoeft ga ik echt geen schoon drinkwater over mijn tuin sproeien
Stoken doen we op gas ipv elektriciteit (geen idee of dit voordeliger is, vermoed van wel)
Was hangen we buiten te drogen, de wasdroger draait hier alleen als het regent en wassen niet kan wachten.
Eten is hier nagenoeg altijd vegetarisch en zoveel mogelijk met de seizoenen: goedkoper? denk het niet echt.
En volgens mij kan het lijstje nog wel uitgebreider, maar worden veel dingen zo normaal dat je er niet eens meer bij nadenkt.
 
Yep, wij krijgen nog de 40 cent van Colin. En dat geeft ons een rendement op investering van zo'n 25%,voor 10 jaar. :up:
Zou ik het NU weer doen?
Nee.
We werken beide full time en Boris gaat naar school. Dus gedurende de dag zou alles aan Synergy "verkocht" worden voor 7ct, zodat ik het 's avonds voor 23ct weer kan terug kopen. Dacht het niet.
Het milieu is wel belangrijk, maar om nou de grote energie leveranciers te gaan spekken?
Tegen de tijd dat de 40ct er af gaat, komen er waarschijnlijk wel een paar batterijen.
Dan "verdien" je dus geen $300/mnd met je panelen, anders zou je ROI vele malen hoger zijn of de panelen zijn van goud.
 
Ook hier staan zonnepanelen op ons verlanglijstje. Niet alleen uit economische overwegingen, maar vooral om onafhankelijk van het energiebedrijf te zijn. Vijf jaar geleden heeft ons dorp vier dagen zonder stroom gezeten bij de grote overstroming. Aangezien we afhankelijk zijn van een elektrische waterpomp zouden we dan ook geen water hebben gehad. Maar toen woonden we hier nog niet. Het verkoop en inkoop model is dus sowieso niet echt wat voor ons, dan ben je nog steeds afhankelijk. Ik hecht ook niet zo heel veel waarde aan de oppervlakkige grafieken en mooie modellen als het niet met uitgebreide harde cijfers wordt gestaafd. Het wordt vaak mooier voorgespiegeld dan het is op het moment dat ze willen dat mensen kopen, zoals met alles. Het grootste probleem is het opslaan van energie, zodat je de energie die overdag is opgewekt, 's avonds of 's nachts weer kunt gebruiken. Maar gelukkig vordert die techniek snel, dus het wordt tijd om ons te gaan oriënteren als we weer wat hebben gespaard.

Net een watertank geinstalleerd: dat zal zeker niet financieel uitkunnen, maar zolang het niet hoeft ga ik echt geen schoon drinkwater over mijn tuin sproeien

Je wil toch niet zeggen dat je het water uit de tank alleen gebruikt voor de tuin? Wij wassen, douchen, koken en drinken zelfs het water uit de tank. Ik zou het water uit de kraan gebruiken voor de tuin en het water uit de tank om te drinken :) Geen zachter en lekkerder water dan dat. Als ik ergens anders ben en kraanwater drink is het altijd zooo vies! Je proeft altijd het chloor er bovenuit. Hoewel dat in de Blue Mountains waarschijnlijk wel mee zal vallen :)
 
Last edited:
Volgens het laatste grafiekje is de kostprijs van solar pas bij 2017 op hetzelfde nivo als
Rekensommetje: 300/mnd is 3600/yr. ROI van 25% betekent dat hij 4×3600=14400 heeft geinvesteerd. Dat zijn wel hele dure panelen of hij heeft een heel groot kw op zijn dak liggen. Ik zou eerder zeggen dat hij ongeveer de helft daarvan heeft betaald voor de panelen en die 300/mnd is zijn omzet van het leveren van de stroom aan het net. Na aftrek van zijn eigen verbruik van het net komt pas het "verdienen". Kan het mis hebben natuurlijk...
 
Volgens het laatste grafiekje is de kostprijs van solar pas bij 2017 op hetzelfde nivo als

Rekensommetje: 300/mnd is 3600/yr. ROI van 25% betekent dat hij 4×3600=14400 heeft geinvesteerd. Dat zijn wel hele dure panelen of hij heeft een heel groot kw op zijn dak liggen. Ik zou eerder zeggen dat hij ongeveer de helft daarvan heeft betaald voor de panelen en die 300/mnd is zijn omzet van het leveren van de stroom aan het net. Na aftrek van zijn eigen verbruik van het net komt pas het "verdienen". Kan het mis hebben natuurlijk...
Mis hebben? Ja en nee. ;)
5 jaar geleden hebben we ongeveer $13,500 betaald voor een 4.5 KW system. En dat was toen een gangbare prijs.
Voor solar een gemiddelde 2 maandelijkse rekening van $300. Nu een gemiddelde credit van $300.
 
Onze ambitie is om energie neutraal te wonen in Australië. Dat is met name omdat we onze footprint klein willen houden. Al die troep die we allemaal elke dag weggooien, etc. Het ging op een gegeven moment aan ons vreten. Misschien dat maatschappelijke bewustheid met de jaren komt. Who knows. Inmiddels zitten we met 3 mensen in een huis ruimschoots onder het energieverbruik wat voor een 2 persoons huishouden staat.

Daarbij willen we ook gewoon niet te afhankelijk zijn van externe partijen. Zonnecollectoren + zonnepanelen zijn daarom wat ons betreft redelijke no-brainers. Al zal het nog een aantal naar duren voordat we die stap kunnen maken. Hopelijk zijn de energie opslag units zoals die van Tesla dan ook iets beter ontwikkeld.

Op dit moment sparen we aardig wat energie uit door mijn hobby van het huis "smart" maken. Zodra we op bed gaan of de deur uit lopen gaat een groot deel van het huis compleet uit. Televisies, lampen, receivers, versterkers, ontvangers. Eigenlijk alleen m'n server en modem blijven aan. Tegelijkertijd gaat ook het alarm aan. Geen knoppen te bedienen, allemaal automatisch.
Lampen gaan ook automatisch uit als de lichtsterkte in de kamer boven een bepaalde waarde komt, zodat lampen niet onnodig aan blijven staan.

Alles gaat vanzelf aan zodra we thuis komen of opstaan. We merken nooit dat er dingen aan en uit gaan, alleen aan de energierekening.

Verwarming hebben we nooit aan gehad. Het is een appartement en een trui is ook warm. Anderen maken er wel eens opmerkingen over. Dat 18 graden te koud is, maar wij hebben er geen last van. In Melbourne verwachten we dus ook niet snel gebruik te maken van een verwarming. Mocht ik een slim thermostaat kopen dan kan ik die gewoon opnemen in het systeem.

Ik verdien dit spul allemaal niet terug. Server niet meegerekend speel ik na 2 jaar ongeveer quitte heb ik ooit uitgerekend. Prima, heb ik leuke dingetjes om mee te spelen.
Compenseer ik een beetje voor m'n auto/motor liefde ;)
 
ergens denk ik dat onze zonnepanelen ook wat comfort en gemoedsrust meebrengen. Wij zijn altijd erg zuinig met de verwarming en de airco - deels vanwege de kosten en deels omdat we niet onnodig energie willen verbruiken. Ons verbruik met vier personen is ver onder het gemiddelde van een tweepersoons huishouden (al denk ik dat dat in Australie makkelijk is want er wordt enorm veel verbruikt in 'gemiddelde' gezinnen). Dat betekent wel dat we niet snel onze investering ($4500) terugverdienen, volgens mijn berekening pas na 6 of 7 jaar. Maar nu ik weet dat die energie van de zon komt, zet ik toch wat sneller overdag de airco aan zonder me zorgen te maken om de rekening en het milieu.
 
OK, als afronding van de zonne-energie discussie dan deze maar: http://www.withouthotair.com/cft.pdf van de recentelijk overleden professor David Mackay. Ik moet het ook nog lezen, maar het werd wild aangeprezen door onder meer Bill Gates en vele anderen. Dus we gaan er binnenkort eens voor zitten ;)

Back on topic: Dit is de week van wat ik de de 'NL/OZ Summer Solstice' noem. De eerste keer dat het in NL warmer is dan in Canberra ;) En dat is elk jaar (ja we zijn al even bezig...) weer een moment om te bedenken hoe het straks moet zijn met veel meer mooi weer. Meer buiten leven, meer buiten sporten en vroeger buiten sporten, voor het te warm wordt. Het is ook altijd wat :p

Hier zitten we nu ECHT in de afrondende fase van huis klaar maken. Zoals wel vaker duren dingen langer dan verwacht of kosten meer voorbereidingstijd. Maar de makelaar is gewaarschuwd, de strategie is helder en we gaan er voor!
 
Echt heerlijk voor jullie! Wij zitten ook de hele tijd te denken aan hoe ons leven eruit gaat zien met meer mooi weer. Meer motorrijden, kitesurfen weer oppakken, dat soort dingen. Wij moeten het nog even bij dromen houden ;)

Hopelijk gaat alles met het huis goed. Veel succes!
 
And-now.jpg



http://www.funda.nl/koop/vuren/huis-49733940-enk-30/

507_720x480.jpg


:confused::eek::rolleyes::up:
 
Last edited:
Back
Top