Mountains' Lastavaza

Na 5 vliegtuigmaaltijden in 24 uur alsnog eitjes moeten bakken vind ik echt onzin ;-)
Trouwens ik was te druk met kampement maken. Inmiddels na 4 weken poetsen en tuinieren ziet ons huis er toch wel geweldig uit. Gisteren de eerste controle gehad en alles was netjes. Ik voel me hier echt thuis nu. De kinderen gaan goed op school. Wij moeten alleen nog een baantje vinden maar daar hebben we ook wel vertrouwen in. Day by day is het motto hier.

We hebben echt veel aan jullie thread @Mountains !! Bedankt voor alle tips ! Leuk om te lezen hoe jullie alles aan het doen zijn. Wij moeten nog twee weken in Groningen dan 1 maandje bij vrienden en dan gaan we ook weg uit NL. Ik vind het allemaal zo easy en makkelijk gaan dat ik mij afvraag wanneer we problemen gaan ondervinden :) Hoop dat jullie nog veel updates gaan geven, want vind het harstikke leuk om te lezen !

We hebben echt veel aan jullie thread @Mountains !! Bedankt voor alle tips ! Leuk om te lezen hoe jullie alles aan het doen zijn. Wij moeten nog twee weken in Groningen dan 1 maandje bij vrienden en dan gaan we ook weg uit NL. Ik vind het allemaal zo easy en makkelijk gaan dat ik mij afvraag wanneer we problemen gaan ondervinden :) Hoop dat jullie nog veel updates gaan geven, want vind het harstikke leuk om te lezen !
Laat maar weten wanneer we voor jullie eieren kunnen gaan bakken. Van harte welkom mannen!

En ineens mis ik het.... Midden in de nacht nadat de kroeg dicht ging bij vrienden eieren bakken en door borrelen! Jaren niet aan gedacht en nu mis ik het... Dat deden we 'vroeger' (voordat iedereen kinderen kreeg) met onze vriendenclub in holland bijna elk weekend :)

:D
En ineens mis ik het.... Midden in de nacht nadat de kroeg dicht ging bij vrienden eieren bakken en door borrelen! Jaren niet aan gedacht en nu mis ik het... Dat deden we 'vroeger' (voordat iedereen kinderen kreeg) met onze vriendenclub in holland bijna elk weekend :)
Ahaaaa... Nou komt de mouw uit de aap. Dus daarom kom je in februari vijf weken naar Adelaide. Nou we zullen de kippen hier achter de broek gaan zitten. Persen dames, Tour komt eraan!

Fffff!
Zo. Even wat stof van mijn draadje afblazen. :p
Zes maanden zijn we hier nu. En fcukerdefcuk! Nog steeds allebei geen werk. Dat is wel een lastige.
Nou moet ik er wel bij vermelden dat we nog maar goed en wel een maand voluit aan het solliciteren zijn. Daarvoor deden we het erbij, omdat we voornamelijk druk waren met een extra cursus Engels en jobseeking skills, gratis via de overheid (Skills for all). Drie volle dagen cursus, een dag thuisopdrachten, en dat vier maanden lang. En daarnaast nog een dag vrijwilligerswerk. Ik zat in een groep voor Healthcareprofessionals, en de onderwerpen waren dan ook gerelateerd. Goed voor de terminologie. Leuke ervaring, veul werk, zat met mensen vanuit de hele wereld in de klas. Bijzonder. Ook geleerd hoe je sollicitatiebrieven en CV's opstelt naar Australisch model. Het was een investering waarvan ik hoop dat die zich gaat uitbetalen op termijn.
Inmiddels hebben we al veel mensen leren kennen, Nederlanders, forumvrienden, maar ook Ozzies en andere nationaliteiten. Dat is heerlijk, vooral de onderlinge bereidheid bij de Nederlanders om elkaar te helpen (al is het maar met een luisterend oor of een kappersschaar :up:) is hartverwarmend.
Enkele heimweevlagen zijn al gepasseerd, vooral bij mijzelf, maar ook dat schijnt heel normaal te zijn.
De kinderen missen soms wel familie, maar over het algemeen gaat het uitstekend met ze.

Hier in Adelaide is het netwerken heel belangrijk. We laten dan ook geen gelegenheid voorbijgaan om mensen te leren kennen. Ik heb zelf steeds gedacht dat het allemaal wel zou meevallen met die invloed, en dat mijn jarenlange werkervaring en continue bijscholingen wel voldoende indruk zouden maken. En in social talks is dat ook wel zo. Maar in sollicitaties lijkt het wel of ze er schijt aan hebben zolang het niet van Australische origine is. Vandaar dat ik ook zo snel als mogelijk was, ben begonnen met vrijwilligerswerk in de ouderenzorg, op dagbestedingsactiviteiten. In psychiatrie valt weinig te vrijwilligen.
Ik ben erachter gekomen dat de Activiteitentherapie in de psychiatrie hier vooral domein is van de ergotherapeuten (occupational therapists) en al heb ik dan jarenlange aantoonbare ervaring, ik heb niet het OT-certificate. Studie is geen optie, veel te duur. Wel heb ik naast AASW inmiddels ook het Diversional Therapy (AUS equivalent van activiteitenbegeleiding cert. IV) assesment voor elkaar (echt jongens, nog een keer heel die rataplan van assessment gedaan), en dat is Australisch, en komt dus ook in mijn CV. Dat helpt hopelijk bij een baantje als lifestyle-assistant (activiteitenbegeleider in aged care).
Daarnaast bestaat er voor elke doelgroep een eigen police- c.q. criminal records check, ik heb er nu een als volunteer bij aged care en een voor child-related work omdat ik op de school van mijn kinderen wel eens een pootje uitsteek. De VOG van het migratieproces telt hiervoor helemaal NIET! Alles opnieuw, formulieren formulieren formulieren, ze zijn er dol op. Nederland is er niks bij hahaha. Ze mogen wel een extra bos aanleggen voor al dat papier.
Al dat vrijwilligerswerk doe ik om ook uit huis te komen (anders word ik echt gek), maar zeker ook om mijn CV een Australisch tintje mee te kunnen geven. De police checks heb ik bij de beroepsverenigingen gezet.

O ja, en voor de AASWklanten onder ons: als je hier bent, moet je opnieuw een assessment aanvragen, want die van de migratie geldt alleen voor migrationpurposes. Omdat ik in jobadvertisements wel eens zag dat AASW-eligibility aangetoond moet kunnen worden (no migration assessments!), ben ik er eens ingedoken. Eerst schrok ik van het hoge bedrag dat membership kost. Echter, als je binnen twee jaar na je visumgerelateerd assessment in Australie woont (aantoonbaar), dan kun je opnieuw laten assessen met het materiaal dat ze al hebben van de migratieprocedure. Je hoeft dus niks mee te sturen, enkel je filenummer van je migratie-assessment vermelden. Het kost je niks, kwartiertje formuliertje invullen, en hatseflats! Je krijgt dan een hardcopy thuisgestuurd van je eligibility voor membership.
Dat is voldoende bij sollicitaties. Ik ga pas lid worden (en veul betalen) als ik werk heb.
Het grappige van deze eligibilityverklaring is, dat erop vermeld staat: NOT for migration purposes! :D:D:D Ik vond 'm goed.

What else... genieten van schone straten, vriendelijkheid in de winkels en in het OV. Toch wel schrikken van het lompe autorijden, en het idiote getoeter als je iets kleins verkeerd doet in het verkeer.
Genieten van de bibliotheek hier (we komen er graag, ontspannen sfeer, behulpzame mensen), jammer dat we er niet op de fiets heen kunnen.
Leuk is vooral de markt op Gepps Cross, om goedkoop groenten en fruit te scoren. De citroenen en limoenen zijn beter dan dat ik ooit eerder ergens zag.
Kleding is niet duur, de stijl is eh... ja... anders.
Schrikken is het overgewicht bij relatief jonge mensen. Mooi zijn de vogels in onze tuin.
Leuk is babbelen met wildvreemden, iedereen reageert wel positief, willen weten waar je vandaan komt.

Skypen is leuk, facebook is handig, je bereikt veel mensen met plaatjes .

Later meer, ga even de kinderen van school ophalen.

Leuke update! Met hier en daar zijn minder leuke kanten. Respect voor jullie langetermijn visie inclusief cursusses en netwerken :)

Van de AASW...dat wist ik helemaal niet :D Follin werkte bij de department of child protection en heeft na immigration geen nieuwe AASW elegibility aangevraagd. Geen idee of dat toen niet hoefde, of uberhaupt niet bij de DCP.

Van de AASW...dat wist ik helemaal niet :D Follin werkte bij de department of child protection en heeft na immigration geen nieuwe AASW elegibility aangevraagd. Geen idee of dat toen niet hoefde, of uberhaupt niet bij de DCP.

Het Moet ook niet, er wordt wel eens om gevraagd in advertenties voor Social Workers. Dan is het handig als je het direct met het juiste document kunt aantonen. Het duurt nl. enkele weken voor je de uitslag van je aanvraag hebt.

He Mountains,
het komt vast helemaal goed met dat werk. Zelf ben ik ook eerst een cert IV gaan doen en gestart met vrijwilligerswerk met hier en daar een sollicitatiebrief. En pas na 5 maanden bijna fulltime aan het solliciteren geslagen. Tussen de 5 en 8 brieven per week en toen had ik binnen dik 2 maanden een baan, zelfs in een periode waarin ik het niet verwachtte zo vlak na de kerst en nog in de schoolvakanties... Dat is ook het frustrerende: van de ene op de andere dag kan alles anders zijn. En het lakse gedrag van niet terugbellen of ook maar iets laten weten na een sollicitatie, dat stoorde mij het meest. Op een dag had ik 4 telefonische sollicitaties en een daarvan is het geworden. Daar gaf mijn werkervaring in Nederland en mijn vrijwilligerswerk in Oz de doorslag.
Maar blijf vooral ook genieten van de vrije tijd die je nog hebt en met je kids kunt doorbrengen! Gek genoeg geniet ik meer van mijn vrije tijd nu ik werk.... Het getoeter herken ik trouwens niet, alleen het regelmatig bijna van de sokken gereden worden als hardloper wel. Sommige mensen vinden dat je maar in de berm moet rennen, en dan komen er nog weleens oerhollandse krachttermen uit. Toch nog het eerste dat mij te binnen schiet :)

Bedankt voor de AASW info! Ik heb het ook bij verschillende sollicitaties zien staan. Als ik mijn assessment email binnen krijg zal ik het meteen aanvragen. Hoe bewijs je dat je in Aus woont?? Rijbewijs kopie met adres erop?

Erg leuke update om te lezen. Leuk geschreven!

He Mountains,
het komt vast helemaal goed met dat werk.
Zou daar niet zo zeker van zijn. Er is geen werk, dus moeilijk om iets te vinden dan. Voor elke job 200 applicants, begin maar.
hier een postgraduate en een tien-tal certificaten verder en nog steeds geen deftig werk
Het gaat hier heel slecht op de arbeidsmarkt en de weg naar beneden is volgens mij nog maar net begonnen :-(
Enfin, hangt mogelijk ook van sector en persoon af
ik weet het, ben zeer negatief, maar na 2.5 jaar mag dat wel. En een beetje tegengewicht tegen de soms wel heel positieve berichten hier
vandaar, voorzie ook best het scenario dat het niet lukt, want anders is de ontgoocheling hééééél groot...
succes!

Ik heb net mij positieve AASW assessment binnen gehad!!! De brief voor de 'membership eligibility' zit er al standaard bij. Twee brieven heb ik gekregen dus. En ook een aanvraag form voor gratis membership tot het eind van het financiële jaar (juni).

Ik heb net mij positieve AASW assessment binnen gehad!!! De brief voor de 'membership eligibility' zit er al standaard bij. Twee brieven heb ik gekregen dus. En ook een aanvraag form voor gratis membership tot het eind van het financiële jaar (juni).
Da's mooi Gwen! Dat was in mijn tijd nog niet zo. Netjes van ze.
Gefeliciteerd!

Da's mooi Gwen! Dat was in mijn tijd nog niet zo. Netjes van ze.
Gefeliciteerd!
Ik bedacht me later; misschien omdat ze weten dat ik al in Australië ben, omdat ze de assessment outcome natuurlijk ook naar mijn Australische adres sturen.

And thank you!!

Back