Ik typ, ik wis, ik typ, ik wis, ik typ, ik wis, ik typ, ik wis... ik typ.
"Wanneer schrijf je weer eens een stukje op Xpdite," vroeg laatst een van mijn forumvriendjes, "want het altijd zo leuk om jouw verhalen te lezen."
Nou, ik heb er even over moeten nadenken. Want leuk schrijven is niet hetzelfde als een leuk stukje.
Ik heb namelijk niet echt veel leuks te melden. En dan wil ik niet forummen, want ik wil niet piepen. Maar het forum zou niet half zoveel waard zijn als wat het nu is, als er enkel jubelverhaaltjes op zouden staan.
Ik zit er even doorheen.
Acht maanden hier, mr. Mountains negen, en nog geen dag (betaald) gewerkt. Onze dagen zijn gevuld met solliciteren, netwerken, solliciteren, workshops doen bij Skills for All, solliciteren, kinderen begeleiden bij sport, solliciteren, vrijwilligerswerk, netwerken, solliciteren, epibreren...
Wie zei het laatst, ik dacht
@Janneke61 , dat leven in een nieuw land zoveel energie vraagt. Klopt Janneke.
En nou wil ik effe knetteren: degene die nu nog tegen ons durft te zeggen dat we gewoon moeten beginnen met schoonmaakwerk of gewoon even een opleidinkje moeten doen want dat deden zij ook toen ze hier tien jaar geleden aankwamen... die kunnen hun advies effe ergens stoppen waar de zon nooit schijnt!
Want het is geen 2005 meer!!! Voor eenvoudig poets- of fabriekswerk willen ze dat je drie jaar aantoonbare Australische ervaring hebt. Pleurt op!! Ik manage een gezin! Hoe wil je het hebben?!?!
Mr. Mountains had gesolliciteerd op een baantje bij Cirque du Soleil (nee, niet in de trapeze), voor ondersteunende werkzaamheden. Heeft zo'n tien uur geinvesteerd in online cursussen als onderdeel van de procedure, 1 meeting in CBD, dan denk je ergens naartoe te werken (temp baantje voor de vijf weken dat het circus hier staat, jassen aannemen of zo, popcorn bakken, whatever), en dan word je nog afgewezen! 2000 (twee-dui-zend!) applicanten, en 160 nodig...
Een opleiding kost tijd en geld, en geeft geen garantie. Ik heb mijn hele leven gestudeerd, en mijn opleidingen zijn door de SA Government nog eens ge-assessed, heb daar verklaringen van met heel veel stempels. Maakt geen drol uit, want de individuele werkgever bepaalt zelf zijn eisen wel.
Dit is de tijd hier, dit is SA. Met een hele sterke ons-kent-ons mentaliteit: als ik de kwalificaties voor een job heb, maar een werknemer kent een achterbuurmeisje van zijn oudoom zijn automonteur en och dat is toch zo'n aardig meiske... geen ervaring maar wel heel aardig, en Australisch... guess who gets the job (okee, dit is wat overdreven maar ik ben gefrustreerd).
Ik heb vijf sollicitatiegesprekken gehad, dat schijnt hier een goede score te zijn. En alle gesprekken verlopen plezierig en naar mijn idee welbelovend, kom er altijd met een goed gevoel vandaan. Maar ik heb geleerd geen conclusies aan dat gevoel te verbinden. Afgelopen week had ik twee afwijzingen in twee dagen. Dat is me even teveel.
Laatst bij een netwerkborrel vroeg een of andere zakenyup (nederlander!) hoe lang ik hier al was, en wat ik deed. Ik somde eerdergenoemd rijtje van activiteiten op. Zegt ie: "dus jij draagt nog niet bij aan de society?" Ik heb hem niet geslagen.
Slechts aangekeken en uitgelegd dat ik de economie hier spek, oudjes entertain met bingo en andere belangrijke zaken, en niets, maar dan ook niets cadeau krijg.
Hij verontschuldigde zich wat schaapachtig.
Bij Skills for All krijg ik alle hulp en wordt er in alle macht meegedacht. Heel aardige consulent, alles kritisch doorgelopen. De laatste keer keek hij me wat hulpeloos aan, en sprak zacht: "Eh... heb je al gedacht aan interstate verhuizen...?" Nah... dat onderwerp is hier de revue wel eens gepasseerd. Ik weet niet of ik dat nog kan opbrengen, en of ik dat wil. Ook dan geen garanties. Terug naar Nederland? Ook daar natuurlijk geen garanties.
Ik voel me er toch een beetje ingeluisd met de skilled migration. Dat artikeltje laatst :
http://indaily.com.au/opinion/2015/02/24/hold-skilled-migration-until-sa-economy-improves/ , daar wilde ik eerst niet aan, was te confronterend. Maar ik denk dat het toch wel klopt. Ik ken meer mensen (Zwitserse vriendin) die vastzit, ook vanwege Aphra-onduidelijkheden.
De blues dus. Voer voor heimwee.
Ben wel heel blij met de nieuwe mensen die we hier hebben leren kennen, met velen een heel plezierig contact!
Tot later...