Dit is een behoorlijk subjectieve bron. Een klimaat problemen ontkennende website cherry-picked quotes van een wetenschapper die het beste passen bij het onderwerp van de website.
Judith Curry was op een pensioenleeftijd, heeft inkomen genoeg uit andere dingen en was toe aan wat anders. Oh en ja, dat er wat politieke druk is maakt het er niet leuker op. Dus is ze met pensioen gegaan.
Daarbij zegt ze dit soort dingen: “But peer review is not really the point; provoking people to think in new ways about something is really the point."
Dat is niet bepaald een uitspraak van iemand die moeite heeft met reacties uitlokken.
Ik vind het ook nogal wat om te insinueren dat klimaatwetenschappers overgevoelig zijn voor kritiek en enkel op eer en geld uit zijn. Daarbij zet je je man weg als iemand die niet met dat soort druk om zou kunnen gaan.
Er is niks mis met kritisch zijn, maar een paar foto's van een rechte horizon maakt de wereld niet plat. Er zijn echter genoeg mensen die bewust of onbewust alle algemeen geaccepteerde wetenschap negeren en vervolgens met die foto's in de hand overal verklaren dat de wereld wel degelijk plat is.
En zélfs dat is wat mij betreft zelfs nog oke, maar ga vervolgens niet als de geslagen hond zitten doen als je wat felle tegenreacties krijgt.
Het is duidelijk dat je niet verder hebt gekeken naar de inhoud van de site. Het is namelijk geen problemen ontkennende website maar juist een website waar verder onderzoek wordt gedaan. Echt een aanrader als je weer iets alarmerends leest in de krant over bijvoorbeeld Pariaha, het zinkende dorp op de Filipijnen waarvan dan gezegd wordt dat dat door klimaatverandering komt. Dat wordt vervolgens verder uitgezocht. Je kan het hier nalezen als je echt geinteresseerd bent .... https://klimaatgek.nl/wordpress/2019/10/07/pariahan-het-zinkende-dorp/
Judith Curry is inderdaad met pensioen en heeft genoeg inkomen (om dat als belangrijkste reden van haar verklaring om te stoppen te noemen... over cherrie picking gesproken...). De dieper liggende reden van haar vertrek is de volgende (quote van haarzelf):
''Een beslissende factor was dat ik niet meer weet wat ik moet zeggen tegen studenten en postdocs over hoe ze om moeten gaan met de huidige GEKTE op het gebied van de klimaatwetenschap. Onderzoek en andere professionele activiteiten worden tegenwoordig alleen beloond als ze worden gekanaliseerd in bepaalde richtingen die door een gepolitiseerde academische establishment goedgekeurd zijn . Het gaat om de financiering, de mogelijkheid om te publiceren, het verkrijgen van posities met aanzien, benoemingen in prestigieuze commissies en besturen, de erkenning van beroepskwalificaties, etc.
Hoe jonge wetenschappers in dit alles kunnen en moeten laveren is mij een raadsel, en vaak wordt het een strijd van de wetenschappelijke integriteit versus loopbaan zelfmoord.”
Zoals je uit haar woorden op kunt maken is het niet een simpele vraag in hoeverre je om kunt gaan met druk....
En nog even over je opmerking ''alle algemeen geaccepteerde wetenschap negeren'' ik hoop niet dat je hierbij duidt op de zogenaamde consensus van 95 of 97% want die is allang naar het rijk der fabelen verwezen..
Laten we alsjeblieft kritisch en genuanceerd blijven. Salomon Kroonenberg vind ik daar wel een mooi voorbeeld van. En ja, hij is gepensioneerd, maar ik hoop dat je dat feit niet weer gebruikt om hem weg te zetten ....
Last edited: