Nogmaals even voorstellen.

We zijn nu een beetje begonnen met het creëren van een financieel plan/overzicht in de verschillende situaties.
Uiteraard nog onzekere variabelen zoals de uiteindelijke verkoopprijs van het huis hier.
Wat gaan we betalen aan bijvoorbeeld huur al daar. Kan miss Rolls haar werk mee nemen.
Maar overall ziet het er financieel goed uit.

Zijn er ervaringsdeskundigen hier, en dan misschien extra @Beebmeep die zit toch in de regio waar we terecht komen, wat zijn de opvattingen over tijdens de start van het nieuwe bestaan. Uiteraard zijn dit persoonlijke keuzes, maar wij denken bijvoorbeeld aan de voor en tegens tussen het kopen van een auto en degelijke caravan, wat verplaatsten makkelijker maakt, tegen het huren van een huis of appartement. Dit omdat we nog niet echt een goed beeld hebben waar in SA we willen zitten. Research in progress maar lastig online, een scout vakantie is ook de planning. Of is meteen vertrekken beter??

De situatie veranderd als miss Rolls inderdaad haar werk mee kan nemen.
Zijn er mensen die bijvoorbeeld in een caravan/camper gewoond hebben tijdens een scout voor woonplek en of werk?? Hoe is dat bevallen?
Bedoel je die dame die jaren in Broome gezeten heeft? (maar daar dan wel in een huis)
Volgens mij was er een Xpditer die langere tijd in een bus of campervan woonde in NT. Weet iemand nog wie dat was? Volgens mij was ze verpleegster of social worker.

Yep, dat ben ik volgens mij :) Ik kom weer even kijken op het forum.
Heb 6 jaar in Broome gezeten in een huis inderdaad en ook langere tijd in een Coaster bus gewoond toen en nu weer in NSW!
Heerlijk simpel en zeker aan te raden, maar die keuze is natuurlijk erg persoonlijk en niet voor iedereen :up:
 
Yep, dat ben ik volgens mij :) Ik kom weer even kijken op het forum.
Heb 6 jaar in Broome gezeten in een huis inderdaad en ook langere tijd in een Coaster bus gewoond toen en nu weer in NSW!
Heerlijk simpel en zeker aan te raden, maar die keuze is natuurlijk erg persoonlijk en niet voor iedereen :up:
Hey, daar ben je weer! Ik dacht die is voor eeuwig terug in NL maar toch weer hier 👍 Tijd voor een update in je eigen draadje 😎
 
Goed plan!
Weet alleen niet of ik een eigen Lastavaza draadje had... ahum...
Toen ik het typte dacht ik ook: Had ze eigenlijk wel een eigen draadje…

Maar ik heb iets gevonden wat er op lijkt!

 
Zooo ook hier maar even wat weg tikken. Zoals gepland zijn we al weer een tijdje in Thailand (Dec '22). En ik moet toegeven...
we hadden GEEN BETERE KEUS KUNNEN MAKEN.
We pakken het leven hier aardig op. De kleine meid heeft haar ritme gevonden in playgroup met haar vriendjes en vriendinnetjes. Miss Rolls is over geplaatst vanuit haar werk naar hier. Haar inkomen is voldoende om lekker te leven. Het huis in NL hebben we goed kunnen verkopen dus dat is de buffer, die we overigens niet gebruiken voor dagelijks leven.
Ik ben zoekende naar werk, begrijpelijk is mijn Thais nog niet exact vloeiend te noemen🙃, lees almost none existant but improving, ik krijg nu les van mijn 3 jarige dochter 🤣. Maar we gaan gewoon door met zoeken. En kijken ook naar andere mogelijkheden.

Verder kijken we ook rond voor een eigen plekje. Iets dichterbij Bangkok dan het stuk grond wat we al hebben in het noorden (6 uur rijden). We hebben al een aantal weekenden huizen, appartementen en stukken grond bezichtigd en komend weekend wordt niet anders. We zien dit als natuurlijk een plek voor onszelf. Maar ook investering, als we niet hier zijn kan het worden verhuurd.

Al met al gaat het dus meer dan prima. En "wachten" we niet echt op de stempel maar gaan we lekker door met ons leven op een plek met lekkerder eten en beter weer dan in NL ☀️😄.

Ja wat kan ik nog meer melden. Ik ga toch weer wat meer tijd proberen te maken om hier mee te lezen en tikken 😄.

Een beetje kort maar meer is er op het moment niet volgens mij.
 
Na vele huizen en appartementen bezocht te hebben, hebben we dan afgelopen weekend een huis gekocht in de Cha-am beach / Hua-hin regio. Slechts 200 meter van het strand en in de community zelf twee zwembaden ter beschikking.

Voor ons een vakantie huis en for the time being nu, ons huis.
Wat, als we straks in Aussie zitten, ook mogelijkheden biedt. Voor familie en vrienden is het een mooie vakantie bestemming.
Of we kunnen eventueel verhuren via de huidige tussenpersoon. (Ja ook xpditers 😉 just pm me. Xpdite korting🤣🤣🤣).

Al met al, super trots op ons nieuw huis en wat ons besluit om het allemaal net even wat anders te doen al heeft gebracht.

Ondertussen staat onze visum aanvraag helaas nog steeds op recieved. Vorig jaar Mei ingediend. Blijven we natuurlijk hopen dat de grant toch wel op redelijke termijn gaat komen. Maar geen update wat dat betreft voor nu.
 
Ondertussen kijken en plannen we wel voor de aankomst en de eerste periode in Australië. Heeft iemand tips met betrekking tot het kopen van auto en caravan ( nee, ik heb nog niet op het grote auto topic gezocht wat ik nog wel gaan doen).
We weten nog niet zeker aan welke zijde we aan gaan komen, Sydney of Perth maar wat is verstandig met betrekking tot registration. (Om maar een voorbeeld te noemen, wat ik lees is als we in Vic. een auto kopen. Zouden we volgens de informatie die we nu hebben maar 30 dagen hebben om alles over te schrijven naar SA (homestate) Klopt dit? Ons visa is immers op SA geregistreerd) en roadworthy, verschil in aanschafprijs (Sydney vs Perth) of het mogen rijden van een bepaalde (gewicht) klasse die bv in Perth wel zou mogen en vanuit Sydney mogelijk niet bijvoorbeeld? Uiteraard ook kijkend naar de regio Adelaide waar we terecht komen.

We hebben de tijd. Maar alle tips zijn welkom.
 
Ondertussen kijken en plannen we wel voor de aankomst en de eerste periode in Australië. Heeft iemand tips met betrekking tot het kopen van auto en caravan ( nee, ik heb nog niet op het grote auto topic gezocht wat ik nog wel gaan doen).
We weten nog niet zeker aan welke zijde we aan gaan komen, Sydney of Perth maar wat is verstandig met betrekking tot registration. (Om maar een voorbeeld te noemen, wat ik lees is als we in Vic. een auto kopen. Zouden we volgens de informatie die we nu hebben maar 30 dagen hebben om alles over te schrijven naar SA (homestate) Klopt dit? Ons visa is immers op SA geregistreerd) en roadworthy, verschil in aanschafprijs (Sydney vs Perth) of het mogen rijden van een bepaalde (gewicht) klasse die bv in Perth wel zou mogen en vanuit Sydney mogelijk niet bijvoorbeeld? Uiteraard ook kijkend naar de regio Adelaide waar we terecht komen.

We hebben de tijd. Maar alle tips zijn welkom.

Voor auto's heeft Carsales hier een beetje de markt gecornered. Als je een auto nerd bent zoals sommigen hier, met name als je wat specifiekere auto's zoekt, dan kun je ook aardig wat op Facebook Marketplace vinden en er is Gumtree. Gumtree is een beetje wat Marktplaats is in Nederland, maar over de jaren heen wat mij betreft steeds minder relevant. Er zit met name een wat oudere, minder techminded doelgroep op, dus als je op zoek bent naar een barn find dan zou ik daar beginnen haha.

TL;DR: De regels in andere staten doen er niet toe, je moet kijken wat de regels zijn om een unregistered vehicle in jouw staat op kenteken te zetten. Als je interstate koopt dan ziet jouw staat dat als een unregistered vehicle want de registratie in een andere staat is niet overdraagbaar (in ieder geval in SA, NSW en VIC voor zover ik weet).

Lange versie: Een auto kopen en overschrijven is hier een stuk simpeler dan in Nederland. Het belangrijkste verschil is dat de platen niet standaard bij de auto blijven zoals in Nederland. Verkoop je de auto lokaal dan verkoop je hem doorgaans met de platen erop, maar laat je je rego (wegenbelasting) verlopen, dan moet je nieuwe platen aanvragen. Verkoop je de auto in een andere staat, dan moet je de platen inleveren.

En elke staat heeft z'n eigen regeltjes. Victoria heeft bijvoorbeeld geen jaarlijkse roadworthy keuring, maar New South Wales wel.

Er is dus ook geen centraal systeem voor overschrijven etc. Als je een auto in Victoria koopt dan moet je die op één of andere manier in WA of SA zien te krijgen (rijden, aanhanger, auto transport etc). Daar moet je dan, voor zover ik weet, de auto presenteren bij een keuringsstation waar ze de nummers van de auto checken en dan krijg je nieuwe platen.

In Victoria moet je daarnaast ook een roadworthiness rapport laten zien om een auto op je naam te kunnen zetten en ik gok dat dat in de meeste staten het geval is. Die roadworthiness moet in Victoria gedaan zijn bij een goedgekeurde garage.

Dus als je interstate koopt, wat geen enkel probleem is en heel gangbaar, is dat je rekening moet houden met een aantal dingen. Namelijk dat je waarschijnlijk op eigen kosten een roadworthiness rapport moet laten maken in je thuis staat. Daarnaast kun je de auto niet op je eigen naam laten zetten als je niet in die staat woont, dus zul je de auto thuis moeten zien te krijgen. Je kunt hem op een aanhanger zetten of door een autotransport bedrijf laten ophalen (is niet enorm duur, maar niet gratis), of je zult een temporary rego moeten aanvragen in elke staat waar je van plan bent doorheen te rijden. Reken rond de $100 per dag. Dus bijvoorbeeld van NSW naar Victoria moet je rekenen op $200 als je het in één dag van plan bent te rijden.

Wat relatief gangbaar is, is wanneer je een auto interstate koopt, dat je met de verkoper een dealtje sluit dat je de platen later opstuurt. Op die manier kun je hem op het oude kenteken naar huis rijden.
Niet elke verkoper heeft daar interesse in, want het is niet volledig zonder risico (verkeersboetes etc), maar het is by far het makkelijkste om te doen.

Ik heb een aantal keer interstate en unregistered motoren gekocht. Motoren zijn makkelijker want die knal je op de aanhanger, maar alles bij elkaar verwacht ik toch echt wel een goeie $1,000 korting om het de moeite waard te laten zijn. Het is een leuke ervaring, maar als je het puur doet om een goeie prijs te krijgen, reken dan dus op een extra $1,000 plus alle tijd die je er aan kwijt gaat zijn.
 
Wonende in ACT met maar een half miljoen mensen maar wel eigen kentekens enz. was eigenlijk alles wat ik gekocht heb aan motoren en auto's van interstate omdat de keuze in ACT nu eenmaal niet reuze was. Sommige trailer jobs, andere een dagje kenteken lenen van de voorganger enz. Het is een beetje een woud aan regels maar de websites van de diverse staten leggen meestal goed uit hoe het zit.

Je moet hem op kenteken zetten in jouw staat, maar dat betekent dus dat je (daar) een adres moet hebben en wat bewijs dat je daar woont enz.
 
Voor auto's heeft Carsales hier een beetje de markt gecornered. Als je een auto nerd bent zoals sommigen hier, met name als je wat specifiekere auto's zoekt, dan kun je ook aardig wat op Facebook Marketplace vinden en er is Gumtree. Gumtree is een beetje wat Marktplaats is in Nederland, maar over de jaren heen wat mij betreft steeds minder relevant. Er zit met name een wat oudere, minder techminded doelgroep op, dus als je op zoek bent naar een barn find dan zou ik daar beginnen haha.

TL;DR: De regels in andere staten doen er niet toe, je moet kijken wat de regels zijn om een unregistered vehicle in jouw staat op kenteken te zetten. Als je interstate koopt dan ziet jouw staat dat als een unregistered vehicle want de registratie in een andere staat is niet overdraagbaar (in ieder geval in SA, NSW en VIC voor zover ik weet).

Lange versie: Een auto kopen en overschrijven is hier een stuk simpeler dan in Nederland. Het belangrijkste verschil is dat de platen niet standaard bij de auto blijven zoals in Nederland. Verkoop je de auto lokaal dan verkoop je hem doorgaans met de platen erop, maar laat je je rego (wegenbelasting) verlopen, dan moet je nieuwe platen aanvragen. Verkoop je de auto in een andere staat, dan moet je de platen inleveren.

En elke staat heeft z'n eigen regeltjes. Victoria heeft bijvoorbeeld geen jaarlijkse roadworthy keuring, maar New South Wales wel.

Er is dus ook geen centraal systeem voor overschrijven etc. Als je een auto in Victoria koopt dan moet je die op één of andere manier in WA of SA zien te krijgen (rijden, aanhanger, auto transport etc). Daar moet je dan, voor zover ik weet, de auto presenteren bij een keuringsstation waar ze de nummers van de auto checken en dan krijg je nieuwe platen.

In Victoria moet je daarnaast ook een roadworthiness rapport laten zien om een auto op je naam te kunnen zetten en ik gok dat dat in de meeste staten het geval is. Die roadworthiness moet in Victoria gedaan zijn bij een goedgekeurde garage.

Dus als je interstate koopt, wat geen enkel probleem is en heel gangbaar, is dat je rekening moet houden met een aantal dingen. Namelijk dat je waarschijnlijk op eigen kosten een roadworthiness rapport moet laten maken in je thuis staat. Daarnaast kun je de auto niet op je eigen naam laten zetten als je niet in die staat woont, dus zul je de auto thuis moeten zien te krijgen. Je kunt hem op een aanhanger zetten of door een autotransport bedrijf laten ophalen (is niet enorm duur, maar niet gratis), of je zult een temporary rego moeten aanvragen in elke staat waar je van plan bent doorheen te rijden. Reken rond de $100 per dag. Dus bijvoorbeeld van NSW naar Victoria moet je rekenen op $200 als je het in één dag van plan bent te rijden.

Wat relatief gangbaar is, is wanneer je een auto interstate koopt, dat je met de verkoper een dealtje sluit dat je de platen later opstuurt. Op die manier kun je hem op het oude kenteken naar huis rijden.
Niet elke verkoper heeft daar interesse in, want het is niet volledig zonder risico (verkeersboetes etc), maar het is by far het makkelijkste om te doen.

Ik heb een aantal keer interstate en unregistered motoren gekocht. Motoren zijn makkelijker want die knal je op de aanhanger, maar alles bij elkaar verwacht ik toch echt wel een goeie $1,000 korting om het de moeite waard te laten zijn. Het is een leuke ervaring, maar als je het puur doet om een goeie prijs te krijgen, reken dan dus op een extra $1,000 plus alle tijd die je er aan kwijt gaat zijn.
Dank je voor de uitgebreide reactie. Gumtree was inderdaad de website waar we voornamelijk op rond keken voor auto en caravan. Maar nu gaan we eens rondneuzen op carsales om een idee te krijgen, want uiteindelijk moeten we toch als we daar zijn de echte knopen doorhakken. Je overige tips gaan we ook eens nader bekijken.

We zoeken naar een betrouwbare auto die toch wel langer mee kan dan de rit plus sightseeing tour van Sydney of Perth (meest waarschijnlijke Sydney want miss Rolls liet haar planning vrienden bezoekjes Canberra en omgeving Brisbane zien. Omgeving Perth zou alleen maar sightseeing zijn.) richting Adelaide.
Ook voor de caravan zoeken we een betrouwbare die nog wat jaren mee kan.
 
Niet veel interstate toe te voegen hier, maar ik geloof dat het in elke staat mogelijk is om een auto zonder rego en verzekering thuis te krijgen. Wij hebben een unregistered/uninsured vehicle gekocht, private sale via Carsales 150 km ten zuiden van Melbourne waar we wonen. We hebben om 09:00 onze handtekening gezet, mijn partner klom meteen in de telefoon. Om 09:30 hadden we via de RACV third-party insurance geregeld EN een 7-day permit om de auto naar huis te rijden. Officieel moet je dan de kentekenplaten eraf halen, maar mijn partner vond dat dat alleen maar suspicious is op de weg (gezeur met politie die je van de weg haalt), en de vorige eigenaar heeft ze laten zitten voor op de weg naar huis. We hebben wel gesjoemeld door met een wel heel erg wijde bocht naar huis te rijden (even naar zee in Cape Paterson) terwijl je eigenlijk linea recta moet. We hadden al een afspraak voor eind van de naar-huis-rijdag bij de garage om de hoek waar hij meteen voor de roadworthy is gegaan. Binnen de 7-day permit hebben we hem daarna goedgekeurd naar VicRoads gereden voor registratie en nieuwe kentekenplaten. Dat duurde alles bij elkaar 30 minuten, inclusief een keuring dat het VIN-nummer e.d. klopte. Eitje dus. Dit alles kost wel geld, overigens :).
 
Oh, nog een dingetje. Je kunt op sites zoals Carsales en OzCar alle informatie over de auto opvragen die verkopers niet happily zullen melden :). Bijvoorbeeld of de auto gestolen is (geweest), written-off (total loss) is verklaard, bij een ongeluk of aanrijding betrokken is geweest met schademeldingen, of de registratienummers kloppen etc. In mijn herinnering heb ik iets van $ 30 betaald voor die informatie en het is een officieel rapport van de Australian Fed Police. Voelt toch een beetje veiliger, al garandeert het natuurlijk niet alles.
 
Ah dat is een goeie inderdaad @Emulate en was ik vergeten te zeggen. Het heet een PPSR check en doe die altijd. Kost maar $2 via de officiële overheid website: https://www.ppsr.gov.au

Als je op PPSR zoekt word je doodgegooid met websites die maar al te graag hetzelfde rapport voor je opvragen voor meer geld, maar je krijgt hetzelfde rapport als dat van de overheid.
 
Ah dat is een goeie inderdaad @Emulate en was ik vergeten te zeggen. Het heet een PPSR check en doe die altijd. Kost maar $2 via de officiële overheid website: https://www.ppsr.gov.au

Als je op PPSR zoekt word je doodgegooid met websites die maar al te graag hetzelfde rapport voor je opvragen voor meer geld, maar je krijgt hetzelfde rapport als dat van de overheid.
Kijk, dawizziekallemaolnie :). Bedankt voor de info @Thijsvr!
 
Dank je. Die gaan
Oh, nog een dingetje. Je kunt op sites zoals Carsales en OzCar alle informatie over de auto opvragen die verkopers niet happily zullen melden :). Bijvoorbeeld of de auto gestolen is (geweest), written-off (total loss) is verklaard, bij een ongeluk of aanrijding betrokken is geweest met schademeldingen, of de registratienummers kloppen etc. In mijn herinnering heb ik iets van $ 30 betaald voor die informatie en het is een officieel rapport van de Australian Fed Police. Voelt toch een beetje veiliger, al garandeert het natuurlijk niet alles.
Dank je @Emulate die gaan we ook onthouden! Geeft inderdaad een wat veiliger/meer zeker gevoel als je wat meer historie weet van de auto.
 
Die PPSR search is SUPER belangrijk. In AU (volgens mij niet alleen WA) is het namelijk zo dat als je een auto koopt en er zit een lening op, dat je die lening overneemt! Met een PPSR search kan je zien of er een lening op zit.

(gaat meer over privekoop)
 
Die PPSR search is SUPER belangrijk. In AU (volgens mij niet alleen WA) is het namelijk zo dat als je een auto koopt en er zit een lening op, dat je die lening overneemt! Met een PPSR search kan je zien of er een lening op zit.

(gaat meer over privekoop)

Dit klopt, en als er nog een lening uitstaat (ook hier in QLD) op het voertuig ben jij hier liable voor als nieuwe koper. Dus erg goed opletten.
 
Die PPSR search is SUPER belangrijk. In AU (volgens mij niet alleen WA) is het namelijk zo dat als je een auto koopt en er zit een lening op, dat je die lening overneemt! Met een PPSR search kan je zien of er een lening op zit.

(gaat meer over privekoop)
@FOL Hoe werkt dit dan precies? En is dit inderdaad alleen maar bij prive vs prive overdracht van de auto en of caravan?
Je neemt automatisch de lening over van de vorige eigenaar? Betekent dat dan dat je "dubbel" betaald? En de huidige prijs en het bedrag wat nog open staat van de lening? Of wordt die lening in het aankoop bedrag verrekend?

Dit klinkt mij als iets wat je zoiezo niet zou moeten willen namelijk? Maar, daarom geef je het hier ook aan schat ik zo in😉 bedankt daarvoor.

Die PPSF search kan je thuis op kenteken zelf doen? Of gaat dat op chassisnummer?
 
@FOL Hoe werkt dit dan precies? En is dit inderdaad alleen maar bij prive vs prive overdracht van de auto en of caravan?
Je neemt automatisch de lening over van de vorige eigenaar? Betekent dat dan dat je "dubbel" betaald? En de huidige prijs en het bedrag wat nog open staat van de lening? Of wordt die lening in het aankoop bedrag verrekend?

Dit klinkt mij als iets wat je zoiezo niet zou moeten willen namelijk? Maar, daarom geef je het hier ook aan schat ik zo in😉 bedankt daarvoor.

Die PPSF search kan je thuis op kenteken zelf doen? Of gaat dat op chassisnummer?
Misschien helpt dit?

 
Back
Top