Peter & Michel Adelaide

Verwachten mag. Maar 'rekenen op' kan het voor jezelf lastig maken ;)

Verwachtingen zijn in het Boeddhisme ook 'root of all suffering'. En hoe langer ik er over nadenk hoe meer waar dat wordt. Maar het blijft lastig. Realiseer je alleen dat jou frustratie (is negatieve energie naar jezelf toe) veroorzaakt wordt door jouw verwachting. Zou je die verwachting los laten heb je geen frustratie.

Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor ;)
idd, het is makkelijker gezegd dan gedaan.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit forum 1 jaar voor we vertrokken volledig heb uitgekamt en niets over dit onderwerp eigenlijk heb gelezen. Het is HET DING waar ik persoonlijk het moeilijkste mee heb gehad, eigenlijk gek dat niemand ooit een thread hier over is begonnen want het is eigenlijk best wel een zeer interessant onderwerp, tevens is het ook iets waar eigenlijk alle emirgranten tegen aanlopen op een gegeven moment. Ik had liever hier overgelezen dan al die threads over dat theedoeken hier in OZ niet afdrogen haahah ;)))
 
Af en toe komt het wel in een draadje voorbij. Ik herinner me wel verhalen van mensen die aangeven dat bepaalde familieleden boos zijn over hun keuze te emigreren e.d., maar kan me ook voorstellen, dat om in details te gaan, voor de meesten te prive is.

Ik ben het wel met @afterbang eens, dat je bep dingen mag verwachten, maar niet op moet rekenen. Ik moet zeggen, dat ik het wel mee vond vallen, maar misschien ook, omdat mijn verwachtingen vrij goed uitkwamen. En in mijn geval was er dan niet het 'rekenen op', maar het 'hopen op'.
Bepaalde contacten zijn in principe net zo als destijds. Andere contacten zijn meer verwaterd, maar dat is dan aan beide partijen te wijten. Dan heb ik ook contacten gekregen/gehouden, waar ik zeker niet op gerekend had. Een heel welkome verrassing :) Zo heb ik een oud-collega, waar ik in NL niet zoveel contact mee had, maar die het fantastisch vond dat ik dit ging doen en die me nog steeds regelmatig even een berichtje stuurt.

De enige teleurstelling is qua familie. Ik heb een kleine familie en met mijn broer was het contact altijd al wat 1-richtings-verkeer. Ik had verwacht, wat meer van hem en zijn gezin te horen. Niet op gerekend, maar zeker wel op gehoopt. En ja, ik was teleurgesteld, dat in mijn eerste week in Adelaide ik geen berichtje van hen had, terwijl diverse anderen dat wel deden en me vroegen hoe m'n vlucht geweest was, wat voor huisje ik nu had via Immigration SA, of het nog steeds zo warm was e.d..

En ja, ik reageerde boos/verontwaardigd toen m'n vader na 4-6 weken tegen me zei, dat ik m'n broer toch ook wel even moest mailen, want die wilde ook wel weten hoe het met me ging. I.p.v. dat hij het mezelf vroeg, zelf interesse toonde, moest het via m'n vader en ik was te teleurgesteld en koppig om zelf de 1e stap te zetten.
En die dingen zijn niet veranderd. Had ik ook niet verwacht, zeker niet op gerekend, maar dus wel op gehoopt. En argumenten als "Hij heeft het druk" of "Hij is een man, denkt daar niet aan", vind ik zwak.
Toegegeven, vanaf mijn kant is de communicatie (nu) ook minimaal. Wel heb ik via Whatsapp een familiegroep opgericht, waarin ik af en toe berichtjes en foto's plaats. M'n vader is vaak de enige die reageert en terwijl m'n broer aangegeven had om Whatsapp te installeren omdat het dan makkelijker was contact te houden :-/

Maar goed, er zijn dus wel meer verhalen, maar mensen houden het meest prive. Ikzelf wil ook niet te klagerig overkomen :) , het was mijn keuze naar de andere kant van de wereld te verhuizen en ik weet dondersgoed, dat zou ik nog in NL wonen, het contact met m'n broer en familie net zo zou zijn, behalve dan dat ik ze dan tenminste nog zou zien met verjaardagen.

Overigens probeer ik wel m'n nichtjes voor Australie te interesseren :) En dat lijkt bij de jongste aan te slaan :) Aaaah, nog 5 jaar voordat die hierheen kan komen op evt een WHV :D :D :D
 
helemaal mee eens @Beebmeep mijn familie is altijd al close geweest, geinteresseerd en betrokken en is dat nu nog de andere kant niet, behalve de jongste broer en ook dat is niet veranderd gelukkig. Zo gaat het. Je verdwijnt uit hun leven en dat is het dan ook, het duurt even, maar daarna kun je het wat gemakkelijker los laten en verder gaan. Ieder leeft zijn leven op zijn/haar eigen manier.
 
Ik zeg altijd maar "met je familie moet je het maar doen, je vrienden kies je zelf uit" :D

Gekkigheid natuurlijk, maar ik zie vaak ook in Nederland dat familie elkaar niet veel ziet of belt. Alleen verjaardagen, Kerst en Paas brunch. En het moet natuurlijk wel van twee kanten komen, anders is de lol er snel vanaf.
 
Zo daar zijn we weer, wonen ondertussen al weer 4 ½ jaar in Adelaide, tijd gaat vlot! Ik was benieuwd wat ik in mijn vorige updates van een paar jaar geleden had geschreven en of ik er nu nog steeds zo in sta en dat is eigenlijk wel het geval, niet heel veel veranderd. We voelen ons nog steeds erg thuis in Australia en hebben gezellige leuke ozzie vrienden en ook 2 Nederlandse vriendinnen die helaas niet in dezelfde staat meer wonen, dus een paar gezellige NL vrienden in Adelaide zijn altijd welkom! Mis Nederland niet, heel af en toe mis ik in eens de Nederlandse gezelligheid, denk niet dat ik dat hoef uit te leggen wat ik daar mee bedoel. En verder nog steeds het stomme broodje frikadel word erg gemist, toen we vorige jaar in Thailand waren, was daar een NL snackbar waar we normaal met een grote boog omheen zouden zijn gelopen, nu werd ik er letterlijk naar binnen getrokken en heb direct meerdere frikadellen tot mij genomen lol en ja ze smaakte nog steeds net zo lekker die NEP ozzie frikadellen die je in de NL shops kan kopen, smaken echt niet naar frikadellen. Michel heeft een flinke carrières switch gemaakt en werkt nu bij de politie, waar hij het super naar zijn zin heeft! En helaas ben ik nog steeds zoekende naar een goede passende job, ik heb in de tussentijd verschillende banen gehad, maar allemaal niet wat echt in mijn straatje ligt. Hoop dat daar in de nabije toekomst verandering in gaat komen, dat ik een baan vind waar ik plezier in vindt. Dus als jullie iets weten, hoor ik het graag! Ik ben mij er van bewust dat ik mijn oude job hier in OZ niet ga vinden, dus een leuke gezellige job, geen idee wat nog, ik zie wel wat er op mijn pad gaat komen. Verder hebben we in de afgelopen jaren veel door Australia vakantie gevierd en wat een prachtig bijzonder continent is het toch! Iets wat ik wel echt bijzonder triest vind is hoe de meeste Aboriginals leven en hoe ze eraan toe zijn, we hebben toch in de afgelopen jaren toch wel erg schijnende dingen gezien!

Ik ben afgelopen jaar benaderd door het migration museum in Adelaide, waar we nu deel uit maken van een prachtige expositie, dus als je ooit in de buurt bent neem een kijkje toegang is gratis ;).

Ik had de eerste jaren toen we net geëmigreerd waren erg veel moeite met het verwatering proces met mijn vrienden en familie in NL. In de tussentijd is dat opgelost heb namelijk echt minimaal contact nog met mensen uit NL, een beetje facebook en eens in de 6 maanden een whatsapp bericht, ik heb daar nu echt vrede mee, uiteindelijk is mijn leven ook niet daar maar hier. Iets wat mij ook heel lang heeft gestoord is dat zo onwijs veel mensen tegen ons gezegd hebben we komen jullie opzoeken in de eerste 2 a 3 jaar als jullie daar wonen, we zitten nog te wachten. Ook dat heb ik naast mij neer gelegd, ik snap het ook wel het is een dure lange reis en de band die ik met die mensen had is ook niet meer wat het is geweest, we zijn allemaal doorgegaan met ons leven. Tevens denken de meeste mensen in NL toch dat Michel en ik 24/7 op het strand liggen en met dolfijnen aan het zwemmen zijn. Op een of andere manier vergeten mensen dat we uiteindelijk een vergelijkbaar levenlijden als in NL alleen dan hier in Australia, dus ook helaas hier moeten we werken ; )

En als laatst als er mensen vragen hebben over emigreren naar Australia, kan je die aan ons vragen. De afgelopen jaren zijn wij regelmatig gecontact door mensen die ook deze kant op willen komen verhuizen en ik wij antwoorden de vragen graag. Tevens nogmaals bedankt iedereen die hier hun verhaal doet op deze site, wij hebben daar enorm veel aangehad!!
 
Gave update, veel dingen erg herkenbaar, vooral dat verhaal van dat broodje frikandel. Ik heb nog steeds geen leads op echte frikandellen hier in FNQ. Ik mis dat ook echt enorm en ben ook echt actief aan het zoeken om de echte mora frikandellen op de kop te tikken. Ik heb zo'n 1x in de maand wel mijn broodje kroket en poffertjes fix [niet echt een hemelse combi ik weet het] bij een Nederlander die met zijn foodtruck op de wekelijkse markt in Port Douglas staat. Rijdt er graag even heen, vrouwke haar verse ananas smoothie en sugar can juice en ik dus bovenstaande maar man man, wat mis ik die frikandellen. Wist niet dat het mogelijk was.

Dat van die vrienden die van alles roepen is heel herkenbaar, wij gaan volgend jaar september trouwen en tot nu toe heeft iedereen toegezegd te komen. We gaan zien hoeveel er woord houden. Eerlijk gezegd, als er mensen zijn die niet kunnen of willen, ook prima, even goede vrienden. Dat hebben we zelf ook aangegeven. Mensen moeten zich niet verplicht voelen zo'n enorme expeditie op touw te zetten om ons te pleasen.

Ook hier denken veel mensen dat wij niks uitvoeren, en in mijn geval was dat ook wel zo. Behoudens het non stop solliciteren. Maar krijgen vaak te horen dat het lijkt alsof wij altijd vakantie hebben door onze FB updates. Wij doen graag leuke dingen in de weekenden en als je in de tropen woont heb je veel fotogenieke stekjes waar we geregeld komen. Terwijl inderdaad, je hier ook gewoon knalhard moet werken om een leven op de te bouwen.
 
Gave update, veel dingen erg herkenbaar, vooral dat verhaal van dat broodje frikandel. Ik heb nog steeds geen leads op echte frikandellen hier in FNQ. Ik mis dat ook echt enorm en ben ook echt actief aan het zoeken om de echte mora frikandellen op de kop te tikken. Ik heb zo'n 1x in de maand wel mijn broodje kroket en poffertjes fix [niet echt een hemelse combi ik weet het] bij een Nederlander die met zijn foodtruck op de wekelijkse markt in Port Douglas staat. Rijdt er graag even heen, vrouwke haar verse ananas smoothie en sugar can juice en ik dus bovenstaande maar man man, wat mis ik die frikandellen. Wist niet dat het mogelijk was.

Dat van die vrienden die van alles roepen is heel herkenbaar, wij gaan volgend jaar september trouwen en tot nu toe heeft iedereen toegezegd te komen. We gaan zien hoeveel er woord houden. Eerlijk gezegd, als er mensen zijn die niet kunnen of willen, ook prima, even goede vrienden. Dat hebben we zelf ook aangegeven. Mensen moeten zich niet verplicht voelen zo'n enorme expeditie op touw te zetten om ons te pleasen.

Ook hier denken veel mensen dat wij niks uitvoeren, en in mijn geval was dat ook wel zo. Behoudens het non stop solliciteren. Maar krijgen vaak te horen dat het lijkt alsof wij altijd vakantie hebben door onze FB updates. Wij doen graag leuke dingen in de weekenden en als je in de tropen woont heb je veel fotogenieke stekjes waar we geregeld komen. Terwijl inderdaad, je hier ook gewoon knalhard moet werken om een leven op de te bouwen.

Hi Tim, Woww ik wou dat wij een Nederlandse foodtruck hadden waar je die dingen kan kopen, we hebben hier wel 3 nederlandse winkels waar ze heel veel NL spullen verkopen, maar het zijn eigenlijk niet de dingen die ik mis lol. Ik wil gewoon een frikandel met zaanse majo ;) Ik ben zelfs een tijdje bezig geweest om te kijken of ik ze kan importeren vanuit Nederland of thailand, maar het is omdat het vlees is bijna onmogelijk:( En een zeer zeer kostbaar proces. Nou hou ons op de hooge over jullie trouw plannen, ben heel benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk gaan komen!!! Lastig vind ik dat soort dingen! Helaas heb ik over dit onderwerp weinig tot niets gelezen hier op het forum of op internet. Maar ik zit er nog steeds over na te denken om ons emigratie verhaal volledig uit te type want we hebben toch ook wel bizare dingen mee gemaakt! Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn waar mensen bij denken dat we continue op vakantie zijn, ik wou dat het zo was :) Wij hebben het plan om over ongeveer 5 jaar richting cairns te verhuizen, dit omdat ik de winters hier in south australia vreselijk vind! Ik zal niet lopen te zeiken als we ons huis goed konde verwarmen maar ik loop elke winter volledig te kou kleunen !!!! ;)))
 
Hi Tim, Woww ik wou dat wij een Nederlandse foodtruck hadden waar je die dingen kan kopen, we hebben hier wel 3 nederlandse winkels waar ze heel veel NL spullen verkopen, maar het zijn eigenlijk niet de dingen die ik mis lol. Ik wil gewoon een frikandel met zaanse majo ;) Ik ben zelfs een tijdje bezig geweest om te kijken of ik ze kan importeren vanuit Nederland of thailand, maar het is omdat het vlees is bijna onmogelijk:( En een zeer zeer kostbaar proces. Nou hou ons op de hooge over jullie trouw plannen, ben heel benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk gaan komen!!! Lastig vind ik dat soort dingen! Helaas heb ik over dit onderwerp weinig tot niets gelezen hier op het forum of op internet. Maar ik zit er nog steeds over na te denken om ons emigratie verhaal volledig uit te type want we hebben toch ook wel bizare dingen mee gemaakt! Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn waar mensen bij denken dat we continue op vakantie zijn, ik wou dat het zo was :) Wij hebben het plan om over ongeveer 5 jaar richting cairns te verhuizen, dit omdat ik de winters hier in south australia vreselijk vind! Ik zal niet lopen te zeiken als we ons huis goed konde verwarmen maar ik loop elke winter volledig te kou kleunen !!!! ;)))

Je zal niet de enige zijn die vanuit SA naar FNQ verhuist, zie hier heel veel SA numberplates op de weg. En begrijpelijk, ook veel collega's van mij komen uit de koudere states. Verwarming heb je niet meer nodig hier. Nooit, wat echt heerlijk is. Behalve op de tablelands waar het aardig kan afkoelen. De zomer is echt beukend heet en draait je wel dol op termijn, maar moet zeggen dat dat alleen 3 maanden is waarin het ECHT heet is, de rest van het jaar is het echt een hemels klimaat. Je kunt alleen niet meer in de zee zwemmen omdat nu echt wel te fris is, maar als je echt die hard bent geen probleem natuurlijk. Ik kan iedereen een verhuizing naar Cairns aanraden, alleen doe wel even gedegen job onderzoek vooraf. En neem de moeite om uit te typen wat je meegemaakt hebt, wordt erg gewaardeerd en kan erg behulpzaam zijn voor anderen.

Edit: over de trouwplannen: zaaltje komt evengoed vol ongeacht hoeveel NLers er komen, heb erg veel familie hier in Oz en uiteraard mijn vriendin ook, bijkomend voordeel is dat ouders en broertje ook in Oz zijn omdat ze al een vakantie gepland hadden. De rest is prima en meer dan welkom, zo niet: de belangrijkste mensen van beide kanten zijn aanwezig.
 
Last edited:
Wij hebben ook wel naar Cairns gekeken (of eigenlijk Diantree) maar uiteindelijk voor SE QLD gekozen vanwege. Het niets iets minder Tropische klimaat (wat minder regen/vochtig bedoel ik dan) Zou aanraden om een keer in January naar Cairns op vakantie te gaan. Het is dan waarschijnlijk ook nog goedkoper en je maakt het ‘slechtste’ seizoen mee (de zomer :) )
 
Wij hebben ook wel naar Cairns gekeken (of eigenlijk Diantree) maar uiteindelijk voor SE QLD gekozen vanwege. Het niets iets minder Tropische klimaat (wat minder regen/vochtig bedoel ik dan) Zou aanraden om een keer in January naar Cairns op vakantie te gaan. Het is dan waarschijnlijk ook nog goedkoper en je maakt het ‘slechtste’ seizoen mee (de zomer :) )

Daintree wow... voor jullie lastig omdat het niet te berijden valt vanaf Canberra, maar dat is wel tof hoor om daar een property te hebben. Ooit zouden wij daar een stukje land willen kopen om off the grid een tiny house neer te zetten. Volgens mij is het hier dan peak season dus of je minder betaald weet ik niet.. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik dat ook persoonlijk zou aanraden. Je komt dan wel heel erg in de hitte terecht zonder adjustment periode, en je krijgt eigenlijk maar een beeld van hoe het er in de echte hitte aan toe gaat waar de locals ook onder zuchten. Ik zou in september/october komen om ook daadwerkelijk een leuke vakantie te hebben met het beste klimaat. Ook geen regen dus fijn als je dingen wilt ondernemen.
 
Wij hebben ook wel naar Cairns gekeken (of eigenlijk Diantree) maar uiteindelijk voor SE QLD gekozen vanwege. Het niets iets minder Tropische klimaat (wat minder regen/vochtig bedoel ik dan) Zou aanraden om een keer in January naar Cairns op vakantie te gaan. Het is dan waarschijnlijk ook nog goedkoper en je maakt het ‘slechtste’ seizoen mee (de zomer :) )

Hi Afterbang, dat is weer een tijdje geleden :) Hoop dat het met jullie goed gaat.
Prachtig waar jullie wonen! Ik heb totaal geen moeite met heet en vochtig weer, ben vaker lange tijd met giga hoge luchtvochtigheid en dan ook rond de 35/40 graden, is voor mij goed uit te houden. De kou dat is het probleem voor mij, dat trek ik haast niet.
 
Je zal niet de enige zijn die vanuit SA naar FNQ verhuist, zie hier heel veel SA numberplates op de weg. En begrijpelijk, ook veel collega's van mij komen uit de koudere states. Verwarming heb je niet meer nodig hier. Nooit, wat echt heerlijk is. Behalve op de tablelands waar het aardig kan afkoelen. De zomer is echt beukend heet en draait je wel dol op termijn, maar moet zeggen dat dat alleen 3 maanden is waarin het ECHT heet is, de rest van het jaar is het echt een hemels klimaat. Je kunt alleen niet meer in de zee zwemmen omdat nu echt wel te fris is, maar als je echt die hard bent geen probleem natuurlijk. Ik kan iedereen een verhuizing naar Cairns aanraden, alleen doe wel even gedegen job onderzoek vooraf. En neem de moeite om uit te typen wat je meegemaakt hebt, wordt erg gewaardeerd en kan erg behulpzaam zijn voor anderen.

Edit: over de trouwplannen: zaaltje komt evengoed vol ongeacht hoeveel NLers er komen, heb erg veel familie hier in Oz en uiteraard mijn vriendin ook, bijkomend voordeel is dat ouders en broertje ook in Oz zijn omdat ze al een vakantie gepland hadden. De rest is prima en meer dan welkom, zo niet: de belangrijkste mensen van beide kanten zijn aanwezig.

Hi hoi, het is best bizar als ik er over nadenk, in NL was ik gewend aan 9 maanden minder weer en koud en 3 maanden ok tot goed weer. Ik heb hier vaak over nagedacht waarom ik NL niet zo een probleem met het koude weer had was omdat ons huis altijd 22 graden was en verder alle andere gebouwen ook verwarmt zijn. Paar dagen geleden was het 8 graden buiten en 10 graden binnen, vreselijk! Dan moet ik de houtkachel opstoken en voor dat ik ontdooid ben je een paar uur verder ;)) LOL. 9 maanden zijn hier prachtig tot zeer heet deze zomer tot wel 48 graden, maar ben gewoon heerlijk naar het strand geweest, was lekker rustig! Maar wat ik al eerder schreef die winters hier, dat blijft een probleem, ik wou dat er hier huizen bestonden met goede isolatie en dubbelglas en vloerwarming, dat zal perfect zijn! Ja ja nu ben ik zo een zeurende nederlander ;) Ik had dat serieus niet verwacht dat IK met 14 a 15 graden met een dikke winterjas over straat ga! In nederland had ik dan een dun jasje of een vestje aan! Baan voor mijn partner is geen probleem, die kan overplaatsing aanvragen, moet dan alleen weer een kleine training volgen omdat in elke staat andere regels geleden. Voor mij zal het overal moeilijk zijn qua werk, ondanks dat ik een tijdje geleden een baan aangeboden heb gekregen in Cairns, maar omdat we er niet woonde niet kon aannemen, wie weet als we verhuizen. Ja zodra ik tijd en mijn hoofd er naar staat zal ik het uittypen, is wel weer een heel verhaal. Je gaat vast een geweldige trouwerij krijgen, kan niet anders, je bent goed voorbereid en je weet wat er kan gebeuren dus jij zal niet teleurgesteld zijn als bepaalde mensen niet komen! Ik heb voor mij zelf echt gemerkt dat het super goed is geweest dat ik mijn NL vrienden en familie volledig los heb gelaten want het maakte mij helemaal gek, het was echt trekken aan een dooie koe! Sta nu een stuk relaxter in het leven, als ik iets van ze hoor is het leuk maar als ik niets hoor is het ook prima, het enige nadeel is als je elkaar spreekt je hebt minimaal te vertellen dus je bent zo uitgelult lol, opzich ook wel weer positief voor je telefoonrekening hahaha :)
 
Wij hebben 2 winters in een rental doorgebracht + ik werk van huis.

1 gaskachel in de woonkamer en een reverse cycle airco in de slaapkamer. Dus op de woonkamer na het hele huis ijskoud in de winter. De eerste winter hadden we 2 nachten -8. Dan wordt je wakker in een slaapkamer van 4 graden als je niet heel de nacht met een blazend geval wil slapen... Dan wordt je echt niet blij van de Australische winter.

Deze winter in ons eigen huis. Met een investering van 10.000 tot 25.000 (hangt af van grootte huis en wat persoonlijke wensen) hebben we een heerlijk warm huis precies zoals in NL (of eigenlijk luxer met elke kamer zijn eigen thermostaat regelbaar op je telefoon) De winter is nu heerlijk. Zonnige dagen en lekker buiten sporten of zo en lekker binnen als je terug komt. De jaren daarvoor was het warmer buiten dan binnen overdag :O

Ga gerust naar Cairns. Maar verwarming en isolatie is een goede 2e optie ;) (als je je eigen huis hebt)
 
Wij hebben 2 winters in een rental doorgebracht + ik werk van huis.

1 gaskachel in de woonkamer en een reverse cycle airco in de slaapkamer. Dus op de woonkamer na het hele huis ijskoud in de winter. De eerste winter hadden we 2 nachten -8. Dan wordt je wakker in een slaapkamer van 4 graden als je niet heel de nacht met een blazend geval wil slapen... Dan wordt je echt niet blij van de Australische winter.

Deze winter in ons eigen huis. Met een investering van 10.000 tot 25.000 (hangt af van grootte huis en wat persoonlijke wensen) hebben we een heerlijk warm huis precies zoals in NL (of eigenlijk luxer met elke kamer zijn eigen thermostaat regelbaar op je telefoon) De winter is nu heerlijk. Zonnige dagen en lekker buiten sporten of zo en lekker binnen als je terug komt. De jaren daarvoor was het warmer buiten dan binnen overdag :O

Ga gerust naar Cairns. Maar verwarming en isolatie is een goede 2e optie ;) (als je je eigen huis hebt)

Toch hebben zelfs wij wel een klein beetje last van de kou af en toe. We wonen nu in een stenen appartementen complex wat als nadeel heeft dat het in de zomer loeiheet wordt en heel lang warm blijft. Een echte hotbox dus. De enige manier om de warmte eruit te krijgen is met airco maar voor je het weet is het weer benauwd. DE oplossing hier is een Queenslander, maar dat is eigenlijk alleen een goede oplossing voor in de zomer, want in de winter kan het vooral 's avonds en 's nachts toch wat afkoelen in zo'n woning, maar kouder dan een graad of 17-18 's nachts zal het niet worden. Ook ik merk dat ik een compleet andere perceptie van kou/warmte heb ontwikkeld dan in NL. Ook ik liep gewoon in 15 graden buiten in me lange shirt, en had het nooit koud. Nu loop ik als het buiten 22 graden is al met een jasje aan en loopt er soms een rilling over je rug van de kou. We hebben hier maandenlang in constant 30+ graden gezeten, dus incl 's nachts dus onbewust wen je gewoon aan die hitte. Keek ik ook wel van op eigenlijk.

Maareh, als de er keuze is tussen SA en FNQ lijkt me dat toch niet zo heel moeilijk? :p
 
Wij hebben 2 winters in een rental doorgebracht + ik werk van huis.

1 gaskachel in de woonkamer en een reverse cycle airco in de slaapkamer. Dus op de woonkamer na het hele huis ijskoud in de winter. De eerste winter hadden we 2 nachten -8. Dan wordt je wakker in een slaapkamer van 4 graden als je niet heel de nacht met een blazend geval wil slapen... Dan wordt je echt niet blij van de Australische winter.

Deze winter in ons eigen huis. Met een investering van 10.000 tot 25.000 (hangt af van grootte huis en wat persoonlijke wensen) hebben we een heerlijk warm huis precies zoals in NL (of eigenlijk luxer met elke kamer zijn eigen thermostaat regelbaar op je telefoon) De winter is nu heerlijk. Zonnige dagen en lekker buiten sporten of zo en lekker binnen als je terug komt. De jaren daarvoor was het warmer buiten dan binnen overdag :O

Ga gerust naar Cairns. Maar verwarming en isolatie is een goede 2e optie ;) (als je je eigen huis hebt)

10k - 25k?!

Alleen al double glazed windows zou ons 30k kostwn, dan nog isolatie muren, dak en verwarming. Zou zeker niet onder de 40k a 50k komen. Dus ben benieuwd ;) we zijn nu aan het kijken voor een flued gaskachel. Ik wordt niet zo blij van CO in de huiskamer door geen afvoer. Alleen dat wordt dan inbouw met vals muurtje. Zijn we zo 15k verder. Meh...
 
10k - 25k?!

Alleen al double glazed windows zou ons 30k kostwn, dan nog isolatie muren, dak en verwarming. Zou zeker niet onder de 40k a 50k komen. Dus ben benieuwd ;) we zijn nu aan het kijken voor een flued gaskachel. Ik wordt niet zo blij van CO in de huiskamer door geen afvoer. Alleen dat wordt dan inbouw met vals muurtje. Zijn we zo 15k verder. Meh...

Assumption is the mother of all...

Heb ik ergens gezegd dat we dubbel glas hebben ;)

We hebben er voor gekozen om het hele huis te isoleren (muren, onder de vloer en dak) 10k
We hebben ducted reverse cycle airco met alle Bells and Whistles. 14K Dat laatste had ook wel voor 10K gekund. Dus voor onze woning is isoleren + verwarming zo’n 20K. Daarmee hebben we nu een heerlijk warm huis, wat ook zijn warmte vast houd nadat je de kachel hebt uitgezet.

Dubbel glas hebben we (mede daarom) even laten zitten. Wellicht ooit nog eens aan de kamer en keuken zijde (houten kozijnen) De slaapkamers hebben alu kozijnen. Dus daar zou dan kozijn en glas vervangen moeten worden. Dat is een beetje wild aangezien het niet ons ‘forever home’ is.[/QUOTE]
 
Assumption is the mother of all...

Heb ik ergens gezegd dat we dubbel glas hebben ;)

We hebben er voor gekozen om het hele huis te isoleren (muren, onder de vloer en dak) 10k
We hebben ducted reverse cycle airco met alle Bells and Whistles. 14K Dat laatste had ook wel voor 10K gekund. Dus voor onze woning is isoleren + verwarming zo’n 20K. Daarmee hebben we nu een heerlijk warm huis, wat ook zijn warmte vast houd nadat je de kachel hebt uitgezet.

Dubbel glas hebben we (mede daarom) even laten zitten. Wellicht ooit nog eens aan de kamer en keuken zijde (houten kozijnen) De slaapkamers hebben alu kozijnen. Dus daar zou dan kozijn en glas vervangen moeten worden. Dat is een beetje wild aangezien het niet ons ‘forever home’ is.
[/QUOTE]

Op whirlpool redelijk wat over insulatie gelezen. En aardig wat mensen gaven aan dat de meeste warmte via de windows wegstromen. Uiteraars gordijnen, blabla. Maar vandaar dat ik doubleglazed opnoemde, omdat ik dacht dat dat essentieel was voor degelijke insulatie. Niet dus?

Nadeel van 2 storey homes is dat al die home upgrades een fortuin kosten heh...
 


OFX
Back
Top