Luisteren naar je hart is heel leuk, maar de realiteit is toch een beetje anders vind ik. Als ik naar mijn hart alleen zou luisteren, zou de beslissing heel makkelijk zijn voor me. Maar je moet toch ook rekening houden met allerlei praktische zaken, en ik ben niet alleen aan het beslissen voor mezelf, maar ook voor mijn man en kinderen.
Deze wilde ik er toch even tussenuit pakken voor het perspectief:
Wij emigreren naar Australië en als ik mijn gevoel zou uitzetten, zie ik alleen maar nadelen.
We hebben nu een gigantisch huis, de rust en de ruimte, 12 are eigen grond, voor en achter landerijen.
De dijk en de zee op loop afstand via een pad die door de weilanden loopt, waar nog allemaal zeldzame vogels leven.
Waar nooit iemand komt, je zalig alleen kan zijn, op een elke boer op een trekker een paar kilometer verderop na.
De kinderen hebben hun vriendjes, hun familie.
Mijn man een vaste baan waar hij ondanks welke crisis dan ook sowieso tot zijn 65 zou kunnen werken.
Ook ik zou zo weer een goede baan kunnen krijgen als ik er naar op zoek ging.
Samen een salaris van 2 keer modaal en idioot lage vaste lasten.
Een groepje vrienden die ons trouw blijven wat er ook gebeurd.
En dat geven we allemaal op, waarom??
Omdat we ons hart volgen, het gevoel dat we hier niet gelukkig zullen blijven.
Het gevoel dat onze kinderen hier nooit hun eigen ik zullen mogen laten zien.
Het gevoel dat de overheid hoe langer hoe meer de controle wil hebben over wat we willen doen.
Het gevoel dat als je niet in het keurslijf loopt en doet wat de buurman doet, je er niet bij hoort.
Het gevoel dat je gemiddeld moet zijn.
En dat laatste zullen we nooit zijn, zullen onze kinderen nooit worden.
Helaas, zo zijn ze nu eenmaal geboren.
Op scholen worden ze gedwongen zich aan te passen en gemiddeld te zijn.
Zo niet? Dan heb je een stoornis, een stempel.
En als je pech hebt, horen daar de bijbehorende kalmerende medicijnen bij.
Een kind mag hier geen danser zijn, geen voetballer met eindeloze energie.
Daar moeten medicijnen in, want we moeten allemaal naar de universiteit.
En als je het er niet mee eens bent? Heb je pech, wordt je kind van school gestuurd.
En houd je ze thuis om ze te beschermen? Draai jij de bak in.
Want ze moeten naar school, ze moeten zich aanpassen, ze moeten een schaap in de maatschappij worden.
Net als jij als ouder dat al jaren geleden geworden bent, zonder dat je het zelf door had.
Want ook jij liep op Nike's en in een Levi's broek.
En deed je dat niet? Dan was je een buitenbeentje, iemand die zich afzette van de maatschappij.
Dan maakten de meesters, juffen en ouders zich zorgen om je.
Juist omdat je in Australië je eigen individu mag zijn, een danser en een voetballer mag zijn.
Je kind thuis mag houden als dat in jou ogen beter is.
Je met een hoed met kurken over straat mag en de enigen die lachend omkijken toeristen zijn.
Daarom emigreren wij, puur gevoel.
De vriendelijkheid, de interesse van de mensen in wie je bent.
En gek genoeg ga ik nu iets zeggen wat je waarschijnlijk niet verwacht:
Als jou gevoel zegt dat je kinderen in Nederland gelukkig gaan worden en niet in Australië?
Dan moet je terug gaan, je moedergevoel heb je niet voor niks.
Dat gevoel zegt alles. Praktisch of niet, verstandig of niet.
Succes met je beslissing!