Tattoo

[quote author=Annemiek link=topic=10124.msg143923#msg143923 date=1248482967]
Ben je met een duikcursus bezig dan? Ben je trouwens PADI of NOB duiker?
[/quote]

NOB.
Ik ben op dit moment niet bezig met een cursus. Heb mijn 1* bevret, en ben daarna eigenlijk elk jaar te druk geweest om mijn 2* te gaan halen, of wilde mijn geld liever aan iets anders besteden. Mijn vereniging is erg gezellig, en wij zwemmen (trainen) elke week gewoon om de conditie op pijl te houden, en vooral voor de gezelligheid.
Ik duik niet zo heel vaak, en ik moet ook toegeven dat ik het helemaal niet meer zo boeiend vind ik Nederland. In Australie wil ik wel een weekje naar Cairns om lekker te gaan duiken. Denk dat me dat een stuk beter gaat bevallen.
 
Ik weet het niet precies hoor, maar ik weet niet of je hier met je NOB brevet kan/mag duiken in Australië. Als ik het me goed herinner is NOB gelieerd aan CMAS, maar ik ben hier eerlijk gezegd CMAS nog niet tegengekomen hier in Australië (kan ook zijn dat ik niet goed om me heen kijk hoor :p). Je ziet hier voornamelijk PADI, NAUI en SSI en vooral die laatste is erg in opmars volgens mij..

Als je hier dus in Oz. wilt duiken, is het wellicht verstandig om even uit te zoeken of je met je NOB brevet hier mag duiken. Ze zijn hier nogal van de "veiligheid" en wat ze niet kennen, daar doen ze niks mee.....Anders is het wellicht verstandig om met je NOB brevet nog in NL bij een PADI of SSI of NAUI gecertificeerde instructeur langs te gaan en kijken of je je NOB brevet kunt "omzetten" naar een brevet van een van de andere organisaties....

Dat is overigens voor ons wel de voornaamste reden om voor PADI te kiezen. Het is wereldwijd de grootste duikorganisatie en dus ook wereldwijd erkend......

Duikt dat trouwens fijn met een lijn tussen jou en je buddy? Het lijkt mij helemaal niets........
 
Haha vind ik wel fijn ja.. Maar over het algemeen doe je het alleen maar als het slecht zicht is.
Ik zou gewoon bang zijn dat ik zonder buddielijn mijn buddie kwijt zou raken. Met ben ik dus meer op mijn gemak.

Maar je kan toch hoe dan ook gewoon daar bij een duikschool met een instructeur duiken.. Lijkt me de eerste keer toch fijn, want ik ken heel het australische water niet, en ben alleen. Ook heb ik geen uitrusting, dus zou ik toch bij een duikschool moeten lenen.
Ik ga gewoon met mijn NOB bevretje, en dan zie ik daar wel of ik ooit mijn PADI nog haal. Maar ben zelf niet zo weg van PADI..
 
[quote author=Gwen link=topic=10124.msg143953#msg143953 date=1248534823]
Haha vind ik wel fijn ja.. Maar over het algemeen doe je het alleen maar als het slecht zicht is.
Ik zou gewoon bang zijn dat ik zonder buddielijn mijn buddie kwijt zou raken. Met ben ik dus meer op mijn gemak.
[/quote]

Haha..grappig dat je dat nu net vermeld. Ik zou juist vanwege die reden GEEN buddy lijn willen. Mijn buddy wordt bang, wil naar de oppervlakte. Mensen die bang zijn doen rare dingen (over het algemeen)....hij/zij vult zijn/haar hele BCD met lucht met als gevolg dat die naar het oppervlak schiet met kans op decompressieziekte....met buddylijn zou je ook nog eens je buddy decompressieziekte kunnen geven.....PADI heeft regels dat als je je buddy kwijt bent, dat je dan eerst een minuut onder water zoekt en daarna naar de oppervlakte gaat.....Als je bang bent vanwege het slechte zicht, zou je mijns inziens die keer niet moeten gaan duiken :)

[quote author=Gwen link=topic=10124.msg143953#msg143953 date=1248534823]
Maar je kan toch hoe dan ook gewoon daar bij een duikschool met een instructeur duiken. Lijkt me de eerste keer toch fijn, want ik ken heel het australische water niet, en ben alleen. Ook heb ik geen uitrusting, dus zou ik toch bij een duikschool moeten lenen.
Ik ga gewoon met mijn NOB bevretje, en dan zie ik daar wel of ik ooit mijn PADI nog haal. Maar ben zelf niet zo weg van PADI..
[/quote]

Jawel, tuurlijk kan je met een instructeur duiken. Maar dan krijg je een introductieduik. Als deze instructeur niet kan zien dat NOB een gecertificeerde opleiding is (wellicht is het je bibliotheekpas van de "Nederlandse Openbare Bibliotheek") dan mag je hooguit een introductieduik doen waar dan een paar rondjes onder de boot zwemt, max 5 meter....

Je hoeft natuurlijk niet perse PADI te hebben, want ook NAUI en SSI worden hier erkend. Er is hier wel een beetje een trend gaande dat duikscholen meer en meer van PADI richting SSI gaan. Zij vinden dat SSI de cursisten meer waar voor hun geld biedt dan PADI. Nu weet ik niet genoeg van beide cursusprogramma's om daar een uitspraak over te doen, dus dat doe ik dan ook niet...

Maar ik ben wel benieuwd....waarom ben je niet zo weg van PADI?
Heel vaak wordt dat op je ingepraat door personen om je heen die ook duiken bij dezelfde organisatie. Tis net als met voetbalclubs, ben je in Amsterdam geboren wordt je Ajax fan (mits je van voetbal houdt), ben je in Rotterdam geboren wordt je Feyenoord fan. Heb je in Groningen gewoond wordt je FC Twente fan (nietwaar Joep :) )

Het enige wat ik van de NOB weet is dat ze idd met buddy lijn duiken. En dat zou ik dus persoonlijk enorm vervelend/irritant vinden.....ik houdt onder water mijn buddy visueel in de gaten.....daar hoeft van mij geen lijntje tussen.....
Verdere regels m.b.t. opstijgsnelheid, skills etc. zullen ongetwijfeld allemaal binnen de limieten vallen, anders zouden er geen NOB-duikers meer zijn.......(of zich na iedere duik afvragen waarom het toch zo jeukt.....)
 
Het voordeel in Australische wateren, iig bij het reef, is dat de zichtbaarheid bijna altijd goed is.
20 meter zicht is heel normaal, dus je buddy raak je niet zo snel kwijt, tenzij je met een idioot duikt.
Een lijn lijkt me ook niet zo handig, het voornaamste is dat je je op gemak voelt in het water, dan raak je ook niet zo snel in paniek. Eerst veel snorkelen helpt je daarbij en koraal is het mooiste, qua kleuren, op geringe diepte.
En als je met een onbekend persoon duikt, zorg dat jij hem/haar in de gaten houdt in plaats van andersom, dat geeft je meer rust.
Ik heb zelf behoorlijk wat duikuren er op zitten, op verschillende plaatsen van de wereld, maar niet echt regelmatig, voel me goed thuis in het water, maar zwem altijd achter iemand aan die de wateren kent.
Altijd rustig blijven, het is per slot van rekening geen natuurlijke omgeving voor de mens, hoe mooi het ook is, zeker op het reef.

groetjes  Johan  (Pamandgeorge) 
 
Hihi nu komt het net over of ik zonder lijn niet durf te duiken.
Is niet waar hoor, duik ook zonder lijn. En wat betreft een opstijging bij paniek; snel de lijn doorsnijden met je mes, die je als het goed is altijd bij je hebt.

Het klopt wel denk ik dat dingen je aangepraat worden door de rest van de groep. Zelf heb ik het idee dat de PADI opleidingen van mindere kwaliteit zijn. Ik geloof ook dat de eerste 2 bevretten van PADI gelijk staan aan de eerste van de NOB. Als je dus bij PADI je eerste bevret hebt, zou je dus bij de NOB nog niks hebben.. Dat geeft voor mij aan, dat je met je 1e bevret van de NOB beter voorbereid bent.
Maar goed, ik weet niet belachelijk veel over al die 'organisaties', dus mijn zicht op de PADI kan ook totaal fout zijn..
 
Wij hebben zeker niet altijd een mes bij ons. Het ligt er een beetje aan waar we gaan duiken. Ga je op een rif duiken en heb je veel zicht, dan nemen wij geen mes mee. Zou je nu in een kelpbos gaan duiken, dan neem je weer wel een mes mee. Wij hebben beiden wel een mes, maar gebruiken het niet heel vaak. Als je in Egypte gaat duiken is het zelfs verboden om met een mes te duiken. Je mag daar ook geen handschoenen aan, omdat mensen met handschoenen aan vaker geneigd zijn om dingen aan te raken of op te pakken en dat moet je ook niet doen.

Heb even op de NOB website gekeken en bij 1* leer je hetzelfde als Open Water Diver bij PADI en bij 2* leer je hetzelfde als bij de Advanced cursus. Het is dus niet zo dat je met je 1* brevet meer leert dan wat je bij de OWD van PADI leert. Je mag bij je 1* brevet alleen wel tot 20 meter en bij je OWD mag je tot 18 meter. Ook leer je bij je 2* pas wat het is om nachtduiken te maken, je leert vissen herkennen (Naturalist bij PADI) enz. Volgens mij staat het dus gelijk. Als het duiken in Nederland je niet meer zo interessant lijkt dan moet je zeker gaan duiken in Australië! De omstandigheden in het zuiden van Australië zijn wel enigzins gelijk aan NL, maar het is iets warmer, je hebt iets meer zicht en er zijn andere dingen te zien.
 
Bedankt voor de info over de PADI bevretten.

Volgens mij ben ik wel verplicht altijd een mes bij te hebben. Vind dat eigenlijk niet meer dan logisch. Ook in tropische gebieden waar geen netten ofzo zijn.. Als je aangevallen wordt door een haai is het misschien toch ook wel handig  :grin:

Ik wil in australie lekker in Cairns gaan duiken. Dat ligt volgens mij aan het Great Barrier reef, en is echt een toeristenplek. Dan lijkt mij dat er genoeg duikscholen zitten waar ik een duikje mee kan maken.
 
Hi Gwen, een vislijn kan net zo gevaarlijk zijn als je er vast aan kom te zitten. Dus neem je mes mee.
Check Airlie Beach eens uit, veel dichter bij de eilanden en het reef, dus minder bootkosten en een echt toeristisch plaatsje.
Geef anders rond die tijd maar een gil, zoek ik wel uit wat het beste is om te duiken op dat moment.

groetjes  Johan
 
Hoi Johan,
gaan jullie ergens in die richting wonen?
Airlie Beach.. hmm alles met beach er voor of achter klinkt al goed in mijn oren  :up:
Bedankt voor je hulp.
 
[quote author=Gwen link=topic=10124.msg143999#msg143999 date=1248621985]
Volgens mij ben ik wel verplicht altijd een mes bij te hebben. Vind dat eigenlijk niet meer dan logisch. Ook in tropische gebieden waar geen netten ofzo zijn.. Als je aangevallen wordt door een haai is het misschien toch ook wel handig  :grin:
[/quote]

Ja idd. Als ik her en der lees hoe een aanval van een haai te overleven dan hebben ze het over met je handen in zijn ogen porren of in zijn kieuwen gaan maar ik zie mij eerder een mes uithalen dan dat ik met 'em ga vechten. Zijn ze wel veel te mooi voor maar ja...  :oops:
 
@ Gwen, in Mackay, ongeveer tussen Brisbane en Cairns.
Airly Beach ligt een paar 100 km boven Mackay, persoonlijk vind ik het te toeristisch, maar als je daar van houdt.
Vanuit Mackay kan je ook wel naar het reef, in 1980 heb ik een half jaar op een cruiseboot gewerkt, die vanuit Mackay vertrok en een rondje Whitsunday Islands deed, een eilanden groep met 72 eilanden, sommige bewoond, maar ook onbewoond.
Vanuit Airly Beach is het naar een paar eilanden maar 10 minuten varen, het eigenlijke "outer reef" ligt op ongeveer 40/50 km uit de kust, dus dan ben je wat langer bezig en daardoor ook duurder. Ik moet toegeven, het koraal is daar ook stukken beter. Dicht bij de kust is toch veel koraal beschadigd.

groetjes  Johan  
 
Te toeristisch lijkt me niks om te wonen, maar voor een weekje 'vakantie' is het misschien wel weer leuk.. Maar goed, dat denk ik allemaal maar. Moet het toch aan de levende lijven gaan ondervinden.
Bedankt voor alle weetjes over het duiken.
Zal je tegen die tijd zeker nog eens contacten!
 
[quote author=Denny link=topic=10124.msg144006#msg144006 date=1248637637]
[quote author=Gwen link=topic=10124.msg143999#msg143999 date=1248621985]
Volgens mij ben ik wel verplicht altijd een mes bij te hebben. Vind dat eigenlijk niet meer dan logisch. Ook in tropische gebieden waar geen netten ofzo zijn.. Als je aangevallen wordt door een haai is het misschien toch ook wel handig  :grin:
[/quote]

Ja idd. Als ik her en der lees hoe een aanval van een haai te overleven dan hebben ze het over met je handen in zijn ogen porren of in zijn kieuwen gaan maar ik zie mij eerder een mes uithalen dan dat ik met 'em ga vechten. Zijn ze wel veel te mooi voor maar ja...  :oops:
[/quote]

Euhm....

Van de vele haaiensoorten die onze zeeën bezwemmen zijn er maar een aantal soorten gevaarlijk voor de mens. Niet dat ze per definitie aanvallen, maar ze hebben de eigenschap om dit te doen. Een aanval op een duiker komt bijna nooit voor. Surfers zijn wat dat betreft eerder het haasje...vanwege de vorm van hun surfplank en twee uitstekende armen die door het water maaien als ze van land afzwemmen. Ze lijken dan meer op het natuurlijke voedsel van een haai...de zeeleeuw.

Maar haaien ruiken dus al vanaf grote afstand bloed. In de ogen porren hoeft dus niet direct een bloedbad op te leveren. Met een mes neersteken overigens wel...met als gevolg dat je in no-time meer haaien om je heen hebt.....lijkt me ook niet dat je dat wilt...en al helemaal niet als je op een iets grotere diepte zit en je dus weet dat je nog even met de opstijging bezig bent (al dan niet ver van de boot af) Dus mochten ze echt dreigend in de buurt komen, probeer dan toch maar wat anders behalve uithalen met je mes.....

Overigens schijnt de "Great White" te schrikken van het uitademen van een duiker. Het geluid wat dat produceert doet veel Great Whites in den beginne afschrikken. Later wennen ze eraan.....

En zoals Annemiek al zei: In Egypte bijv. is het verboden om met mes en handschoenen te duiken....dus je moet je ook uit situaties kunnen redden waarbij je geen mes hebt. Dus de opmerking dat je je mes mee moet nemen gaat niet altijd op.....

zo waren we gisteren bij een duikwinkel in Mooloolaba. Annemiek had eerder al gebeld naar een andere duikshop in Mooloolaba om een duik te gaan maken op de HMAS Brisbane. Dit tweede bedrijf gaf aan dat je, als je het schip in wilde, dat je dan een zaklamp mee moet nemen. Dat was QLD regulations. Gisteren echter zei de eigenaar van die andere duikshop dat dat helemaal geen regel is en dat het ook helemaal niet verplicht wordt, tenzij je je in light-locked rooms wilt begeven. Het eerste bedrijf was ook ong. $30,- p.p. goedkoper dan die ander.....Blijkt de duikshop waar Annemiek naar gebeld heeft een PADI (Put Another Dollar In) te zijn en deze dus SSI (Scuba Schools International).
 
[quote author=Maluka link=topic=10124.msg144009#msg144009 date=1248648128]
Euhm....

Van de vele haaiensoorten die onze zeeën bezwemmen zijn er maar een aantal soorten gevaarlijk voor de mens. Niet dat ze per definitie aanvallen, maar ze hebben de eigenschap om dit te doen. Een aanval op een duiker komt bijna nooit voor. Surfers zijn wat dat betreft eerder het haasje...vanwege de vorm van hun surfplank en twee uitstekende armen die door het water maaien als ze van land afzwemmen. Ze lijken dan meer op het natuurlijke voedsel van een haai...de zeeleeuw.

Maar haaien ruiken dus al vanaf grote afstand bloed. In de ogen porren hoeft dus niet direct een bloedbad op te leveren. Met een mes neersteken overigens wel...met als gevolg dat je in no-time meer haaien om je heen hebt.....lijkt me ook niet dat je dat wilt...en al helemaal niet als je op een iets grotere diepte zit en je dus weet dat je nog even met de opstijging bezig bent (al dan niet ver van de boot af) Dus mochten ze echt dreigend in de buurt komen, probeer dan toch maar wat anders behalve uithalen met je mes.....
[/quote]

Hmm ja, on second thoughts... dan creeer ik ook gevaar voor de andere duikers als ik die om hem mij heen heb met al dat bloed. Ik heb ook eens op tv gezien dat iemand een riem had bedacht die hele harde geluiden produceert als je erop drukt waardoor een haai er vandoor zou moeten gaan maar ik krijg dat niet gegoogled. Schreeuwen zou het ook kunnen doen.

[quote author=Maluka link=topic=10124.msg144009#msg144009 date=1248648128]
Overigens schijnt de "Great White" te schrikken van het uitademen van een duiker. Het geluid wat dat produceert doet veel Great Whites in den beginne afschrikken. Later wennen ze eraan.....[/quote]

Ik hoop dat ik tegen die tijd de boot heb bereikt.  :|
 
Hej Gwen, misschien is een tatoo van 1 van de visjes, die je tijdens je duiken bent tegengekomen in Oz, op je voet laten zetten?
 
Zoiets.......

f-ed+up+shark+tattoo+lady.jpg
 
Back
Top