[quote author=Gwen link=topic=10124.msg143953#msg143953 date=1248534823]
Haha vind ik wel fijn ja.. Maar over het algemeen doe je het alleen maar als het slecht zicht is.
Ik zou gewoon bang zijn dat ik zonder buddielijn mijn buddie kwijt zou raken. Met ben ik dus meer op mijn gemak.
[/quote]
Haha..grappig dat je dat nu net vermeld. Ik zou juist vanwege die reden GEEN buddy lijn willen. Mijn buddy wordt bang, wil naar de oppervlakte. Mensen die bang zijn doen rare dingen (over het algemeen)....hij/zij vult zijn/haar hele BCD met lucht met als gevolg dat die naar het oppervlak schiet met kans op decompressieziekte....met buddylijn zou je ook nog eens je buddy decompressieziekte kunnen geven.....PADI heeft regels dat als je je buddy kwijt bent, dat je dan eerst een minuut onder water zoekt en daarna naar de oppervlakte gaat.....Als je bang bent vanwege het slechte zicht, zou je mijns inziens die keer niet moeten gaan duiken
[quote author=Gwen link=topic=10124.msg143953#msg143953 date=1248534823]
Maar je kan toch hoe dan ook gewoon daar bij een duikschool met een instructeur duiken. Lijkt me de eerste keer toch fijn, want ik ken heel het australische water niet, en ben alleen. Ook heb ik geen uitrusting, dus zou ik toch bij een duikschool moeten lenen.
Ik ga gewoon met mijn NOB bevretje, en dan zie ik daar wel of ik ooit mijn PADI nog haal. Maar ben zelf niet zo weg van PADI..
[/quote]
Jawel, tuurlijk kan je met een instructeur duiken. Maar dan krijg je een introductieduik. Als deze instructeur niet kan zien dat NOB een gecertificeerde opleiding is (wellicht is het je bibliotheekpas van de "Nederlandse Openbare Bibliotheek") dan mag je hooguit een introductieduik doen waar dan een paar rondjes onder de boot zwemt, max 5 meter....
Je hoeft natuurlijk niet perse PADI te hebben, want ook NAUI en SSI worden hier erkend. Er is hier wel een beetje een trend gaande dat duikscholen meer en meer van PADI richting SSI gaan. Zij vinden dat SSI de cursisten meer waar voor hun geld biedt dan PADI. Nu weet ik niet genoeg van beide cursusprogramma's om daar een uitspraak over te doen, dus dat doe ik dan ook niet...
Maar ik ben wel benieuwd....waarom ben je niet zo weg van PADI?
Heel vaak wordt dat op je ingepraat door personen om je heen die ook duiken bij dezelfde organisatie. Tis net als met voetbalclubs, ben je in Amsterdam geboren wordt je Ajax fan (mits je van voetbal houdt), ben je in Rotterdam geboren wordt je Feyenoord fan. Heb je in Groningen gewoond wordt je FC Twente fan (nietwaar Joep
)
Het enige wat ik van de NOB weet is dat ze idd met buddy lijn duiken. En dat zou ik dus persoonlijk enorm vervelend/irritant vinden.....ik houdt onder water mijn buddy visueel in de gaten.....daar hoeft van mij geen lijntje tussen.....
Verdere regels m.b.t. opstijgsnelheid, skills etc. zullen ongetwijfeld allemaal binnen de limieten vallen, anders zouden er geen NOB-duikers meer zijn.......(of zich na iedere duik afvragen waarom het toch zo jeukt.....)