Terug naar NL

Heerlijk topic! Lastig, maar erg herkenbaar voor veel emigranten. Voor sommigen in meerdere mate, voor anderen minder, neem ik aan.

Ik heb ook zo mijn twijfels af en toe, maar heb ook een 'praktische randvoorwaarde': een ozzie echtgenoot, die ronduit toegeeft niet buiten zijn eigen land te kunnen aarden. Op het moment voel ik me prima hier, maar dat schommelt inderdaad. Beetje met Nederlanders kletsen op het forum helpt, soms.

Wat ook heeft geholpen was een bezoekje aan Nederland, waar ik duidelijk een 'bezoeker' was. Heb te veel gereisd om me waar dan ook 100% thuis te voelen, en heb besloten dat ik probeer een thuis op te bouwen in Oz. En dat lukt, langzaamaan.

Maar wij gaan ook vaak camperen, weekendjes weg, op bezoek bij vrienden, vrienden bij ons, en ik werk hard aan het opbouwen van vriendschappen met diepgang. Want dat laatste gaat niet vanzelf, ik weet dat dat in Nederland 10 jaar duurde voordat ik een betrouwbare vriendschap had!

Succes voor eenieder die twijfelt, en ook succes met welke beslissing ook. Ik volg jullie bedenksels op een afstand, kan ik weer wat van leren, en mijn eigen positie bepalen.

Cheers!
Inacar

Zoals zovelen zeggen 'het gras is altijd groener aan de andere kant' en ik kan je nu zeggen: dat klopt! Of je nu in het buitenland woont en kijkt naar NL of omgekeerd, aan de andere kant is het altijd groener. Een van de redenen voor ons om terug te gaan was het feit dat het contact met opa's en oma's intenser kon worden, het feit dat je je vrienden mist etc. Ik ga niet zeggen dat we van een koude kermis terug zijn gekomen vwb de opa's en oma's. De kinderen vinden het fantastisch dat die in de buurt wonen en dat ze vaker dan 1 keer per jaar of 2 jaar zien. Wat betreft die vrienden is het toch een ander verhaal. Iedereen heeft zijn eigen leven met zijn drukke verplichtingen in NL, ik weet niet hoe het jullie vergaat in Oz maar in Zuid Afrika heb je lang niet zoveel verplichtingen (je hebt natuurlijk bijna/geen familie in de buurt die je claimt) en gaat alles veel spontaner "heb je zin om vanmiddag te komen braaien?" ipv dat je alles 1-2 of 3 weken van te voren moet regelen in NL. Er zijn 'vrienden' die we nu na 6 maanden 1 keer gesproken hebben. Een tijd geleden heb ik een stuk gelezen van een stel dat naar Canada ging emigreren en vertelde dat daar NIEMAND OP ZE ZAT TE WACHTEN en DAT ZE ALLES ZELF MOESTEN DOEN dat zijn zaken die je ook zal ervaren als je weer naar NL komt. Natuurlijk de eerste paar weken voel je je heel wat, je komt helemaal uit Australie of in ons geval Zuid-Afrika, dat is spannend, maar de 2e keer dat je mensen spreekt interesseert het ze al helemaal niet meer. Terwijl jij nog wel vol verhalen zit.

Kenmerken van NL voor iemand die 'net' terug is: (heel veel zijn natuurlijk bekent) - drukte (je kunt je kont niet keren hier) - kleine woningen - alles volgebouwd - diepgang van relaties is ook hier erg beperkt (iets waar we altijd andere culturen de schuld van geven) het gaat zo diep als ze zelf willen - regeltjes/regeltjes/regeltjes die je aan alle kanten inperken in je doen en laten (simpele zaken zoals dat je je hond alleen mag uitlaten in bepaalde delen van het bos als je hem los wilt laten / klikobakken met chips erin die registreren hoeveel vuilnis je laatophalen en als het te veel is moet je gaan betalen - plannen om tol te gaan heffen als je met je auto Amsterdam in wilt === het gaat toch allemaal nergens meer over!!!).

Ik ben er 100% van overtuigd dat ik over een tijdje dit land verlaat en er alleen nog terugkom om er op vakantie te gaan.

Rick: fantastisch verwoord! Wat een herkenbaarheid, ook hier blijheid over vaker contact met oma en opa maar aan de andere kant ook de afspraken die zo ver van te voren gepland moeten worden, soms heb ik er al geen zin meer in, ik vind het vermoeiend en de spontaniteit ontbreekt.  Niemand zit op je te wachten inderdaad en ook wij spreken veel minder vaak af met oude vrienden dan we deden met (vnl Nederlandse) vrienden in NZ (3 jaar daar gewoond en sinds jan 05 weer in NL).
Het klinkt misschien raar maar soms denk ik dat het gewoon niet meer "klikt" tussen de Nederlanders hier en mij, mijn nieuwe vriendinnen hier in NL komen uit Sydney en New York en voor de rest heb ik weinig contacten qua vrouwen. Wel natuurlijk met de vrienden die we al jaren lang hebben maar zoals ik al zei, niet vaak.
Zonder als een snob te willen overkomen denk ik ook dat ik NL ben ontgroeid, ik weet dat er meer is in de wereld en dat het leven me in NL niet genoeg bevrediging geeft. Wij zeggen wel eens tegen elkaar "you don't know what you've got till it's gone" ...
Niet dat het nou allemaal rozegeur en maneschijn was in NZ, want toen zeiden we dit ook wel eens tegen elkaar. Maar, we kunnen nu vergelijken, hebben de balans opgemaakt en weten dus ook dat wij ons leven niet in NL zullen slijten....

gr Ira

Dit is voor mij ook herkenbaar.Na 2 jaar in de Pacific en een jaar in NZ kan ik niet meer wennen hier.
Alles is hier zo koud &kil,zowel letterlijk als figuurlijk,zal echt blij zijn als we eindelijk kunnen vertrekken!Liever gisteren als vandaag! :-D

Gr Clair.

Clair en Ira, waarom blijven jullie hier in NL? Wat deden jullie in het buitenland? Werkten jullie daar of wellicht jullie mannen? Of hadden / hebben jullie een eigen bedrijf?

Rick

ik ga niet typen dat het herkenbaar is, want dat doet iedereen al  :-D, maar het is het wel. Wij zitten hier (in Brisbane) sowieso maar tijdelijk. Maar denken wel regelmatig na of het ook een permanent verblijf zou kunnen worden.  Dingen waardoor wij nu weer naar Europa neigen:

* Vliegen wij niet naar Nederland, dan vliegt Nederland hier naartoe. Zo "dwingen" we of onszelf of onze familie om geld uit te geven aan ticket.
* De olieprijs zal echt niet opeens super laag zijn, en ticket zullen heus niet goedkoper worden plots. Wij hebben het donkerbruine vermoeden dat het gigantisch duur gaat worden en licht onbetaalbaar om naar Europa te gaan wanneer wij dat willen, in plaats van: wanneer onze bankrekening het toelaat.
* Martijn kan hier waarschijnlijk niet een baan vinden die precies in zijn vakgebied valt... dus dat zal dan een keuze moeten zijn: of betere baan of hier wonen... we weten nog niet wat de voorkeur heeft.
* Rules and regulations (dacht je dat NL erg was  :-D :-D :-D) heb je hier ook! Inderdaad met handschoenen en een tang het fruit uitreiken aan de kinderen op de opvang. Of mét handschoen het gezicht van een kind insmeren, of natuurlijk na elk kind even je handen wassen. Of betalen voor elke handeling van de bank.... 50 cent als je pint 70 cent geloof ik als je pint bij een winkel (wij zijn gratis want Martijn is student).
*Ik mis: cultuur, geschiedenis, methodes op school ( :-o  :x onvoorstelbaar dat dat hier iets NIEUWS is!!!  :|), fietsen naar de buurtsuper, lange zomeravonden, twee uurtjes rijden en in een ander land met een andere cultuur zitten, in de auto springen en bij onze ouders op de thee. Ook worden pitloze mandarijnen en hoogbouw gemist de laatste vanwege bijzonder vervelende geluidsoverlast, in NL heb je in ieder geval hoogbouw die het geluid tegenhoudt  :-D :-D - toch Jan K. - Amoz - Hans?  :lol:
* Scholen: het is het niet gratis om naar school te gaan. En dan vooral middelbare school en universiteit (we moeten toch ook aan de toekomst denken,... ooit).

Wat we niet missen:
* Drukte, onbeschoft gedrag (en volwassenen en kinderen), hondenpoep, regen-regen-regen (hoewel we het hierwel missen  :p), al die verplichte verjaardagen en feestjes, geplande afspraken.

Onze conclusie: we gaan in november eens aan de andere kant van de grote plas kijken hoe leuk NL nog is. Ook nog even verder in Europa kijken. Ik hoef niet perse in NL te wonen. Maar wel graag binnen auto-trein-bus afstand van familie (liever niet fietsafstand  :-D). En is het niks, dan kunnen we altijd nog terug. Waar we ook wonen. Ik vond de uitspraak: wij zijn nu inwoners van de wereld en niet van een land heel goed. Zo voelt het. Als je aan de andere kant van de wereld kunt wonen. Dan maakt het uiteindelijk niet gigantisch uit. Er is altijd wel wat te klagen (we blijven Hollanders he  :-D). En als inwoner van de wereld (en houder van een permanent residency - not us) kun je komen en gaan... Waarom niet twee jaartjes NL proberen. Is het niks, ga je weer terug...

[quote author=jufrebekka link=topic=4969.msg70847#msg70847 date=1158051865]
pitloze mandarijnen
[/quote]

:-D :-D Eindelijk nog iemand die pitloze mandarijnen mist! Soms denk je eindelijk een pitloze mandarijn te pakken te hebben en dan in de laatse paar stukjes doen ze er toch nog wat pitjes in! :x

[quote author=jufrebekka link=topic=4969.msg70847#msg70847 date=1158051865]
, methodes op school ( :-o  :x onvoorstelbaar dat dat hier iets NIEUWS is!!!  :|),[/quote]

Dit heb ik op mijn werk (IT) dus ook...methodes die in Europa al 10 jaar gebruikt worden en hier nog helemaal niet .....maar ik vind het juist een enorme uitdaging op die methodes hier te introduceren!

[quote author=Joep link=topic=4969.msg70856#msg70856 date=1158056906]
Dit heb ik op mijn werk (IT) dus ook...methodes die in Europa al 10 jaar gebruikt worden en hier nog helemaal niet .....maar ik vind het juist een enorme uitdaging op die methodes hier te introduceren!
[/quote]

Ik kan en ga dat hier dus niet doen. Ze zijn er heel bang voor. Vinden het eng en zien het gebruik van een lesmethode alsof ze zeggen: ik ben geen goede leerkracht en heb dus een boekje nodig om mij te vertellen wat ik moet doen. Dit jaar voor het eerst hebben we een rekenmethode op proef HOEZEE! Maar voor English schijnt er gewoon niet eens wat te zijn  :-o.

Terug naar het onderwerp, voor mijn werk zou ik zo naar NL terug willen. Maar dat had ik niet geweten als ik nu niet hier zat!  :up:

Rick; wij hadden voor ons vertrek naar NZ een eigen bedrijfje en hebben dat op non actief gezet. Mijn man heeft in NZ voor een werkgever gewerkt. Christchurch heeft niet zoveel mogelijkheden op zijn gebied en hij kreeg hier een goede baan aangeboden. Je moet anders maar even mijn andere posts lezen, volgens mij heb ik wel eerder wat meer hierover verteld. En anders hoor ik het nog wel als je nog meer wilt weten!

Wat scholen betreft; ik heb al wat berichtjes gelezen over eten met tangen aangeven e.d. Ik moest hier wel om glimlachen:
ik heb geen ervaring met scholen maar wel met een kinderdagverblijf (NL), preschools en kindergarten (NZ). Geef mij maar de preschools en kindy! Ik waardeer het juist dat ze goed met hygiene omgaan, als ik zie dat de kinderen hier geen handen hoeven te wassen voor het eten terwijl ze o.a. in de zandbak of met klei e.d. hebben gespeeld gaan mijn haren overeind staan. Of geen handen hoeven te wassen als ze van de wc komen, en sowieso hoe vies de wc's hier zijn ivm NZ. En als je dan leest wat je kunt krijgen van al die germs.....jak! En ook de manieren die ze hier absoluut niet leren. Natuurlijk ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de ouders maar leerkrachten kunnen daar wat mij betreft ook een steentje aan bijdragen. Ik vind de kinderen hier erg grof in hun taalgebruik en vaak onbeleefd. NL-se vrienden van ons die in NZ wonen schrokken deze zomer toen ze weer eens in NL waren van de woorden die kleuters al gebruikten en zo hebben wij dat ook ervaren toen we in NL terugkwamen.

En ik weet niet of het onderwijs in NZ veel verschilt met dat in Aust. maar een NZ-se vriend van ons heeft hier in NL een paar jaar lesgegeven op een basisschool en hij was geschocked over de slechte kwaliteit van het onderwijs hier ivm NZ! Ik schrok hier heel erg van natuurlijk. Volgens hem is het onderwijs in NZ veel gedifferentieerder, kunnen ze op veel meer verschillende niveau's het onderwijs aanbieden en was het ook over het algemeen leuker.
Maar nogmaals, ik weet natuurlijk niet in hoeverre het op elkaar lijkt in NZ en Aus.

Ja, nu ik dit allemaal lees denk ik toch even mijn motivatie neer te moeten zetten om naar Australië toe te gaan en niet in Nederland te blijven.

Wat vind ik op dit moment erg leuk in Nederland waarvan ik nog niet weet hoe dat in Australië zal zijn / hoe het me vergaat??!!

1) Op de golfclub met mede golfers praten, wedstrijden spelen. Soms winnen / in de prijzen zitten, of juist bloednerveus zijn in een kampioenschap dat ik niet bij de beste 18 kom te zitten. Het is me eergisteren gelukt om daar weer bij te zitten (de beste 18).

2) In het Nederlands praten. Zal vooral in het begin een probleem zijn, zeker vanwege het Australische engels wat toch weer flink afwijkt van het Brits of Amerikaans Engels. Ik hoop dat ik erover heen kom.

3) In Nederland kan je gelukkig (nog) alleen je baan verliezen omdat een rechter dit bepaalt. Zoals jullie weten windt ik er geen doekjes omheen dat ik die IR laws van Howard gewoon asociaal en werkgevers vriendjespolitiek vind. KOM OP MET DE VASTE CONTRACTEN VOOR DE REST VAN JE LEVEN ZEG IK. Hmm, communist Hawk komt om de hoek kijken. Ja, dit meen ik nu ook weer niet. Maar ik ben wat betreft Arbeidsverhoudingen links georienteerd. Dat mag duidelijk zijn. Maar dan weer, voor hoelang kan je die ontslagbescherming nog behouden in Nederland? Ik denk niet voor lang. Het is maar een kwestie van tijd.

4) In Nederland zijn de mensen denk ik nauwkeuriger. Reacties op dit forum hebben dat ook wel aangetoont. Maak je een afspraak voor 18 Oktober om 16:00 uur? Dan komt diegene, als het goed gaat ook op 18 Oktober om 16:00 uur of net iets later. Doet hij/zij dat niet, dan maak je nooit meer een afspraak met hem/haar. In Australië (denk ik), kan je dan wel aan de gang blijven. Vandaag heb ik, na 2x een e-mail te hebben gestuurd weer eens zoiets meegemaakt met een Australische. Ik had gevraagd of ik een kopie van het huurcontract mocht inzien en of zij dat door wilde mailen. Wat kreeg ik als antwoord:

Ken, the property you are intersted in is open for inspection on Wednesday the 13nd of September between 4:30 and 4:45 pm. We hope to see you there.

Oftewel, ze hebben weer eens de e-mail niet gelezen en gewoon een standaard antwoord gegeven. Toen ik nog een keer (3e keer) dezelfde vraag stelde kreeg ik de vraag terug wat ik bedoelde met "rental contract". Ze vroeg toen: "The application form or the lease". Nou ja, een beetje imagination alsjeblieft zeg. Ja okee, het gebeurt hier in Nederland ook iets te vaak, maar van wat ik van Australië heb gezien en heb meegemaakt gebeurt het daar nog ietsje vaker. Aan de andere kant echter heb ik wel het gevoel dat je in Australië niet zo gauw belazerd wordt.
Maar nogmaals, het zijn mijn feelings wat dat betreft.

Goed, dat zijn dan 4 wellicht "positieve" dingen van nederland.

Wat ga ik totaal niet missen van Nederland, waarvan ik denk dat dit in Australië beter is:
1) Het aggresieve verkeer, bumpergekleef, te hard rijden enz. Kortom, het gemiddelde rijgedrag van de Nederlander waarvan ik één van de weinige ben die zich tenminste nog aan de regels houd. Soms heb ik zelfs het idee dat ik daarmee iets verkeerds doe, omdat ik ome Gerrit de flipperkoning wel eens heb horen zeggen dat de politieagenten meer boetes moesten gaan uitdelen. Dat dat goed was voor de aflossing van de staatsschuld! Tsjonge jonge!!

2) Iets waar ik voorzichtig mee moet zijn denk ik maar: Voor mij persoonlijk is het wonen in Australië beter dan in Nederland. De één zegt dat het duurder is in Australië. De ander (onder wie ook mijzelf) beweert dat dit niet waar is. Ik laat het maar even in het midden want over huizenprijzen is al zoveel geschreven hier. Maar van één ding kan ik zeker zijn. Ik woon liever in een vrijstaand huis met één slaapkamer wat misschien een beetje krap is, dan in een flatwoning waar je bovenop de huur de hogere vaste lasten, de ongemakken van een flat hebt (8 buren die je kan horen), en dat je ook regelmatig diezelfde buren hun afval over het balkon ziet gooien. Oftewel, je bent Nederlander in een buitenlander wijk. Niet te rascistisch hoop ik, anders sorry.

3) De beperktheid van ECHTE Natuurgebieden waar je dus ook echt NIEMAND tegenkomt. Die vind je in Nederland gewoonweg NIET! Als je een uur lang loopt en niemand bent tegengekomen dan was je of aan het dromen, of het regende gewoon keihard.

4) Misschien de af en toe optredende nachtvorst en de daarmee gladheid? Ik heb geen hekel aan regen of harde wind. Gladheid echter? Daar ben ik als de dood voor. Waarom: 2x ben ik van mijn fiets gevallen. 1x waren 2 van mijn voortanden gescheurd en de 2e keer mijn pols verzwikt. Nu kan je er erger vanaf komen, absoluut. Maar daarom ben ik ook altijd bloednerveus als er ook maar wordt gemeld dat het glad kan zijn.

En uiteindelijk? Emigreren is, als je denkt dat het goed voor je is, gewoon iets wat je moet doen. En dan zelf maar ondervinden of je het beter hebt of niet. En wat dat betreft, ik hoop niet dat er mensen in Australië zijn die er weer eens in slagen om mijn leventje voor korte of langere tijd behoorlijk te verpesten want die heb ik wel gehad! Pfoe, ja zeg.

Nee, maak je niet druk hoor. Het waren geen mensen van dit forum.

Lieve Rick,

Ik heb van 1988 t/m eind 1990 in Vanuatu,Fiji en NZ gewoond.Ik was toen een tiener.Omdat mijn ouders geen werk konden vinden,moesten we terug naar NL.
En ja,wij zijn druk bezig met voorbereidingen voor onze emigratie,dat kost nou eenmaal tijd&veel financien.
Onze planning is om aug.2008 Down Under te vertrekken,ook door te weinig werkervaring als kok,kan ik niet eerder weg hier.
Mijn ouders wonen inmiddels in Indonesie,en die gaan wij na 3jaar eindelijk weer eens bezoeken deze feestdagen.
Weten we ook hoe het is om met 35 graden kerst te vieren! :-D

Als ik dit

hoogbouw gemist de laatste vanwege bijzonder vervelende geluidsoverlast, in NL heb je in ieder geval hoogbouw die het geluid tegenhoudt 

even wat verder mag toelichten Rebekka  :wink: :

We hadden wat moeite om nadelen mbt Australië te vinden afgelopen zaterdag tijdens de BBQ bij Amoz en we hoorden de goederentrein tamelijk goed terwijl het spoor honderden meters verderop ligt. Dus tsja: dat was er 1! Hoogbouw had het geluid beter tegen gehouden zodat wij er minder last van zouden hebben gehad  :-D

Dat missen we nou echt als we terugdenken aan onze tijd in NL  :p

een jaar later....en ik zit dit topic te lezen. Voordat ik een nieuw topic start over hetzelfde onderwerp: zijn jullie nog hier en ho edenk je er inmiddels over?
Of ben je teruggegaan en hoe bevalt dat?

[quote author=Ira link=topic=4969.msg70872#msg70872 date=1158061584]
Ik waardeer het juist dat ze goed met hygiene omgaan, als ik zie dat de kinderen hier geen handen hoeven te wassen voor het eten terwijl ze o.a. in de zandbak of met klei e.d. hebben gespeeld gaan mijn haren overeind staan. Of geen handen hoeven te wassen als ze van de wc komen, en sowieso hoe vies de wc's hier zijn ivm NZ. En als je dan leest wat je kunt krijgen van al die germs.....jak!
[/quote]

Ik denk juist dat het goed is dat kinderen in aanraking komen met germs; zo bouwen ze tenminste wat weerstand op. Ik zag een documentaire waar werd gesteld dat in deze tijden van betere hygiene de allergien evenredig hard toenamen. Daar werd ook gesteld dat bijvoorbeeld parasitien een positieve werking lijken te hebben en dragers minder tot geen allergien hebben. Ik zit niet direct te springen op want inwendige huisdieren, maar het zet je wel aan het denken...

:eek:fftopic:

Voor wie terug wil keren naar Europa, maar toch liever niet in NL zit: probeer Brussel eens! Kosmopolitisch, allerlei buitenlandse gemeenschappen en verenigingen (van America Womens Club tot Nederlandse tennisverenigingen), grote varieteit aan woningen en huizen die in vergelijking met NL betaalbaar zijn, ruim aanbod aan Engelse/anderstalige/internationale scholen (Nederlandse School Prinses Juliana, Europese Scholen, British School of Brussels, St. Johns International School, Japanese School etc.). Winkels met specifiek Engelse/Angelsaxische produkten. Een stad met meerdere identiteiten en vele gezichten, geen drammerige regels-zijn regels-mentaliteit, iedereen trekt zijn plan. Parijs is in 1 uur met de supersnelle Thalys te bereiken, Londen in 2 uur met de supersnelle Eurostar. Amsterdam heeft nog geen snelle verbinding, maar de Beneluxtrein van de NS brengt je zonder overstap in 3 uur in Amsterdam. Met de auto ca. 2 uur

Interessant topic, net helemaal vanaf het begin doorgelezen. Wij zijn zelf met onze emigratieprocedure bezig op dit moment, en ik vind dat je duidelijk de nadelen ook onder ogen moet zien. Daarbij helpt dit topic goed. En je kan meteen de argumenten van andere mensen op jezelf reflecteren.

Vrienden maken - Wij zijn nog jong, en maken makkelijk contact.
Diepgang - Herken ik wel iets in van de tijd dat we er waren. Gelukkig heb ik een leuke vriendin met voldoende diepgang ;)
Cultuur - Leuke tripjes naar Europa plannen? Een maand door Italie / Spanje trekken? Dat weekendje Brussel kan inderdaad niet. Maar reizen door Europa kan toch gewoon? En is er ook niet veel cultuur te vinden in landen als Japan / China, etc. Die dichterbij zijn dan Europa? Cultuur vind je ook op andere plekken.. behalve dan in Australie ;)

Hoi Luuk,

Een reis naar Europa plannen voor je vakantie is vanuit Australië niet alleen een dure manier van vakantie hebben, maar het snoept ook al je dagen op. Als je dat niet erg vindt, ja, dan is het prima.
Er zijn ook zat mensen die een jetlag hebben en een paar dagen nodig hebben om er bovenop te komen, soms wel een week.
Ik kan natuurlijk niet in jullie hoofd kijken, maar wij hebben zoiets van 'als we dan tóch' 's (want je gaat niet elk jaar) in Europa zijn, laten we dan ook bij familie/vrienden langsgaan. En dat snoept óók weer tijd op

Wat bedoel je trouwens met 'er is niet veel cultuur te vinden in landen als Japan/China'?

Qua contact maken; het gaat er niet zozeer om of je makkelijk contact maakt, maar dat het een tijdje kost voordat je aanvoelt hoe het hier werkt. En het ís hier nou eenmaal anders, om verschillende redenen.

Bovenstaand is niet negatief bedoeld - ik voel me immers prima hier, maar om even een nuance aan te brengen.

Cheers,

Ireen :)

Edit wegens schrijffout!

[quote author=Eerainuh link=topic=4969.msg100916#msg100916 date=1192397234]

Hoi Luuk,

Een reis naar Europa plannen voor je vakantie is vanuit Australië niet alleen een dure manier van vakantie hebben, maar het snoept ook al je dagen op. Als je dat niet erg vindt, ja, dan is het prima.
Er zijn ook zat mensen die een jetlag hebben en een paar dagen nodig hebben om er bovenop te komen, soms wel een week.
Ik kan natuurlijk niet in jullie hoofd kijken, maar wij hebben zoiets van 'als we dan tóch' 's (want je gaat niet elk jaar) in Europa zijn, laten we dan ook bij familie/vrienden langsgaan. En dat snoept óók weer tijd op

Wat bedoel je trouwens met 'er is niet veel cultuur te vinden in landen als Japan/China'?

Qua contact maken; het gaat er niet zozeer om of je makkelijk contact maakt, maar dat het een tijdje kost voordat je aanvoelt hoe het hier werkt. En het ís hier nou eenmaal anders, om verschillende redenen.

Bovenstaand is niet negatief bedoelt - ik voel me immers prima hier, maar om even een nuance aan te brengen.

Cheers,

Ireen :)

[/quote]

Oh, ja, dat is inderdaad wel zo dat het een hoop vakantiedagen kost.

En qua cultuur; ik bedoel; Ik er ook niet veel cultuur te vinden in landen als China / Japan? Voor cultuur hoef je dus niet speciaal naar Europa.. lijkt mij :)

Back