Verpleegkundigen in Australië gezocht i.v.m. AHPRA-drama

Je kant als AIN (assistant in nursing) of PCA (personal care assistant) werken zonder registratie. Je moet wel je First Aid course hebben of vergelijkbaar en het betaalt aanzienlijk minder, maar het is een optie. Genoeg werk!
Yup, dat is wat ik nu aan het doen ben, omgeving Sunshine Coast. Maar als j verpleegkunde heb gestudeert lijkt met dat toch echt niet wat je wilt doen. Het is voor mij erg saai werk, en natuurlijk ontzettend makkelijk, hoef weinig na te denken. Maargoed, het is een baan en de daarbij komende dollars zijn natuurlijk erg fijn.

@Marcelle; ik verwacht de bridging course ergens volgend jaar te willen gaan doen. Ik moet voor 16 augustus mijn herregistratie indienden, dus wil de cursus ergens in maart/april gaan doen zodat ik ruim op tijd ben.
Het is even zuur, de 10.000 dollar, maar aan de andere kant is het ook nou weer niet heel veel 'in the bigger picture'. Een opleiding volgen in Australie is velen malen duurder. Naast dat het werk als AIN zeer eentonig is, heb je dat geld van de bridging course er ook zo wel weer uit als je werkt als pleeg. Verder zijn er ook een heel wat interesante opleidingen binnen AUS (post-graduate) waarvoor je een bachelor nodig hebt, en bv. voor de postgraduate in sonograpghy waar ik mijn oog op heb, moet je geregistreerd zijn, en werkervaring hebben. Dus ook als je verder wilt studeren is een erkende bachelor in je voordeel.
Ik denk dat de uitkomst van de assessments zolang duurt omdat ze je toch wel individueel bekijken, en dan ook kijken of je uberhaupt wel geschikt ben om een bridging course te kunnen doen. Kan natuurlijk ook dat ze je helemaal afwijzen zonder de bridging course optie. Wat dus voor MBO verpleegkundigen het geval lijkt te zijn.

@Gwen; Inderdaad, zo lijkt het te zijn. Echter, voor mijn eerste assessment heb ik de 'international fee' betaald wat ongeveer 550 dollar was geloof ik? Plus nog wat andere kosten voor o.a diploma laten vertalen en een politiecheck. Als je de bridging-cursus hebt gedaan moet je je inderdaad opnieuw laten assessen, maar dan betaal je de 'domestic' fee wat zo'n 80 dollar is. Bij deze applicatie kan je dan verwijzen naar je eerdere applicatie, en hoef je verder niet veel bewijsmateriaal meer in te leveren. Alleen documenten die verlopen zoals je politiecheck en ID documenten. (deze tweede applicatie duurt hopelijk ook gewoon de normale 6 weken die ze hanteren voor domestica applications)
 
@Gwen; Inderdaad, zo lijkt het te zijn. Echter, voor mijn eerste assessment heb ik de 'international fee' betaald wat ongeveer 550 dollar was geloof ik? Plus nog wat andere kosten voor o.a diploma laten vertalen en een politiecheck. Als je de bridging-cursus hebt gedaan moet je je inderdaad opnieuw laten assessen, maar dan betaal je de 'domestic' fee wat zo'n 80 dollar is. Bij deze applicatie kan je dan verwijzen naar je eerdere applicatie, en hoef je verder niet veel bewijsmateriaal meer in te leveren. Alleen documenten die verlopen zoals je politiecheck en ID documenten. (deze tweede applicatie duurt hopelijk ook gewoon de normale 6 weken die ze hanteren voor domestica applications)
Oh dat scheelt dan weer! Gelukkig zeg.
 
Yup, dat is wat ik nu aan het doen ben, omgeving Sunshine Coast. Maar als j verpleegkunde heb gestudeert lijkt met dat toch echt niet wat je wilt doen. Het is voor mij erg saai werk, en natuurlijk ontzettend makkelijk, hoef weinig na te denken. Maargoed, het is een baan en de daarbij komende dollars zijn natuurlijk erg fijn.

@Marcelle; ik verwacht de bridging course ergens volgend jaar te willen gaan doen. Ik moet voor 16 augustus mijn herregistratie indienden, dus wil de cursus ergens in maart/april gaan doen zodat ik ruim op tijd ben.
Het is even zuur, de 10.000 dollar, maar aan de andere kant is het ook nou weer niet heel veel 'in the bigger picture'. Een opleiding volgen in Australie is velen malen duurder. Naast dat het werk als AIN zeer eentonig is, heb je dat geld van de bridging course er ook zo wel weer uit als je werkt als pleeg. Verder zijn er ook een heel wat interesante opleidingen binnen AUS (post-graduate) waarvoor je een bachelor nodig hebt, en bv. voor de postgraduate in sonograpghy waar ik mijn oog op heb, moet je geregistreerd zijn, en werkervaring hebben. Dus ook als je verder wilt studeren is een erkende bachelor in je voordeel.
Ik denk dat de uitkomst van de assessments zolang duurt omdat ze je toch wel individueel bekijken, en dan ook kijken of je uberhaupt wel geschikt ben om een bridging course te kunnen doen. Kan natuurlijk ook dat ze je helemaal afwijzen zonder de bridging course optie. Wat dus voor MBO verpleegkundigen het geval lijkt te zijn.

@Gwen; Inderdaad, zo lijkt het te zijn. Echter, voor mijn eerste assessment heb ik de 'international fee' betaald wat ongeveer 550 dollar was geloof ik? Plus nog wat andere kosten voor o.a diploma laten vertalen en een politiecheck. Als je de bridging-cursus hebt gedaan moet je je inderdaad opnieuw laten assessen, maar dan betaal je de 'domestic' fee wat zo'n 80 dollar is. Bij deze applicatie kan je dan verwijzen naar je eerdere applicatie, en hoef je verder niet veel bewijsmateriaal meer in te leveren. Alleen documenten die verlopen zoals je politiecheck en ID documenten. (deze tweede applicatie duurt hopelijk ook gewoon de normale 6 weken die ze hanteren voor domestica applications)
Wil je ook in de buurt van sunshine coast blijven of trek je rond? Wij willen ons waarschijnlijk ook in de sunshinecoast gaan vestigen, in oktober gaan we er in ieder geval 3 weken heen, tenminste 1 week sunshinecoast, 1 week goldcoast en dan nog 1 week richting Byron bay, wil dan ook in Ballina gaan kijken, heb daar 2 keer een leuke vacature voor dialysevepleegkundige gezien, lijkt me een leuke omgeving ook voor mn meiden.
Waarschijnlijk zal ik ook ergens april de bridging gaan doen als ik tenminste ooit reactie krijg van AHPRA (moet dat maar wel gaan doen, zou niet weten wat ik anders zou willen/ kunnen qua werk). Dan zijn mn ouders weer in Nederland om op de meiden te passen.
 
Ik ben nog steeds geduldig aan het wachten op een besluit. Begin Februari gestart met mijn applicatie, en 24 april hebben ze al mijn documentatie ontvangen die ze nodig hebben. Heb maandag gebeld naar het algemene nummer van de AHPRA, waar ze je applicatie en de status kunnen bekijke, maar de vriendelijke meneer kon me niet veel vertellen. In ieder geval geen uitstaande documentatie, maar dus ook geen statusupdate. Hij adviseerde me om over twee weken nogmaals contact op te nemen en ondertussen mijn email in de gaten te houden. Misschien zit er dus spoedig een besluit aan te komen?
Jeetje had je dus 24 april al de mail dat ze alles binnen hadden en alles gingen doorsturen naar NMBA? Als dat zo is kan ik nog wel 2 maanden wachten dus, ik had 17/6 een mail dat ze alles ontvangen hadden.
 
@Nien; nee, nog niet in Nambour gewerkt. Werk meestal in ouderenzorg.

@Marcelle; We zijn nu nog rond aan het trekken. Vliegen binnenkort naar Broome om de westkust te bekijken, en dan verder het 'rondje' Australie afmaken, om waarschijnlijk aan de Sunny coast terecht te komen, al mijn partner zijn vrienden en familie zijn hier, en het bevalt hier erg goed.
En ja, duurde inderdaad lang voordat ik een beslissing had.
 
Weer een "ik kan wel janken" moment... Manlief heeft gisteren een sollicitatie gehad met Australië en ze willen hem heel graag asap hebben. Omdat het vanuit de government gaat, worden visa ed zeer snel geregeld. Maar vervolgens kreeg ik vanmorgen van de Ahpra een reactie dat ze nog steeds niet alle papieren hebben ontvangen. Ze missen nog een "certified copy of the academic transcript" en een "certified copy of the course outline". Volgens mij heeft de opleiding die ook gestuurd, maar blijkbaar is het nog niet voldoende.
Iemand nog enig idee wat ik hiervoor nog meer kan doen?
Net als zovelen hier ben ik er helemaal klaar mee... :(
 
Weer een "ik kan wel janken" moment... Manlief heeft gisteren een sollicitatie gehad met Australië en ze willen hem heel graag asap hebben. Omdat het vanuit de government gaat, worden visa ed zeer snel geregeld. Maar vervolgens kreeg ik vanmorgen van de Ahpra een reactie dat ze nog steeds niet alle papieren hebben ontvangen. Ze missen nog een "certified copy of the academic transcript" en een "certified copy of the course outline". Volgens mij heeft de opleiding die ook gestuurd, maar blijkbaar is het nog niet voldoende.
Iemand nog enig idee wat ik hiervoor nog meer kan doen?
Net als zovelen hier ben ik er helemaal klaar mee... :(
Hebben die kopieen niet 'gewoon' een stempel en handtekening vd notaris nodig? Misschien dat nog proberen? De transcript en course outline naar jezelf laten versturen, laten tekenen door n notaris (of degene die de vorige papieren heeft getekend) en dan zelf opsturen. Als ze hiervan nog meer van mijn opleiding willen hebben, heb ik een groot probleem. Ze hebben (en ik ook niet) helemaal niks meer uit de tijd dat ik de opleiding deed.
Succes weer buurvrouw.
Het is om verdrietig van te worden he?!
Maar wel gefeliciteerd met de baan van je man. Hopelijk binnenkort ook voor jou beter nieuws!
 
@Nien; nee, nog niet in Nambour gewerkt. Werk meestal in ouderenzorg.

@Marcelle; We zijn nu nog rond aan het trekken. Vliegen binnenkort naar Broome om de westkust te bekijken, en dan verder het 'rondje' Australie afmaken, om waarschijnlijk aan de Sunny coast terecht te komen, al mijn partner zijn vrienden en familie zijn hier, en het bevalt hier erg goed.
En ja, duurde inderdaad lang voordat ik een beslissing had.
Oh dus ik ga je niet tegen komen als ik in oktober naar de sunshine coast ga.
Alvast een fijne rondreis!
 
Met Skill Assessments kan het helpen om de course outline zelf te schrijven naar wat de assessing authority wil zien en dit vervolgens op school papier laten printen en tekenen. Ze willen vaak iets zo extreems uitgebreids, daar gaat menig school echt niet aan beginnen.
 
Met Skill Assessments kan het helpen om de course outline zelf te schrijven naar wat de assessing authority wil zien en dit vervolgens op school papier laten printen en tekenen. Ze willen vaak iets zo extreems uitgebreids, daar gaat menig school echt niet aan beginnen.

Klopt, zo heb ik dit ook gedaan. Ga bij je hogeschool na of ze nog studiegidsen hebben (evt. digitaal) en vanuit deze gidsen een course outline opstellen. Kijk bivoorbeeld op websites van Australische universiteiten van een voorbeeld hoe zij de course outline op hebben gesteld. Het is vaak een beschrijving van een vak, met de examinering en wat je aan het eind van het vak onder de knie moet hebben. Of je kan er voor kiezen oude studiegidsen erkend te laten vertalen, echter dit is een dure hobby. En niet om je ontmoedigen, maar ik zou er niet al te veel geld in stoppen gezien je sowieso de bridging course moet gaan doen. Dus wat Gwen al aan geeft, probeer dit zelf op te stellen en te laten ondertekenen door iemand van je hogeschool..

@Marcelle hebben ze helemaal niets meer uit jouw tijd van de opleiding? Ze zullen in de archieven toch zeker wel de studiegids hebben?
 
Klopt, zo heb ik dit ook gedaan. Ga bij je hogeschool na of ze nog studiegidsen hebben (evt. digitaal) en vanuit deze gidsen een course outline opstellen. Kijk bivoorbeeld op websites van Australische universiteiten van een voorbeeld hoe zij de course outline op hebben gesteld. Het is vaak een beschrijving van een vak, met de examinering en wat je aan het eind van het vak onder de knie moet hebben. Of je kan er voor kiezen oude studiegidsen erkend te laten vertalen, echter dit is een dure hobby. En niet om je ontmoedigen, maar ik zou er niet al te veel geld in stoppen gezien je sowieso de bridging course moet gaan doen. Dus wat Gwen al aan geeft, probeer dit zelf op te stellen en te laten ondertekenen door iemand van je hogeschool..

@Marcelle hebben ze helemaal niets meer uit jouw tijd van de opleiding? Ze zullen in de archieven toch zeker wel de studiegids hebben?
Hoi Ellawishes, ik heb op de hogeschool nagevraagd of ze nog studiemateriaal hebben, maar ze hebben helemaal niks meer uit die tijd. Maar ja als ik toch die bridging course moet doen heb ik het niet meer nodig.
 
Is hier iemand die ervaring heeft met de OET test? 21/9 is mijn IELTS certificaat 2 jaar oud en aangezien ik denk dat de kans zeeeer groot is dat ik de bridgingcourse moet gaan doen wil ik me alvast weer storten op de engelse toets. Nu heb ik de IELTS toets 7 keer moeten doen om voor alle onderdelen een 7 te halen dus ik vroeg mij af of hier iemand is met ervaring met de OET test.
Ik hoor het graag.
 
Voor AHPRA, mn visum heb ik al, naja daar ben ik ook ruim een jaar mee bezig geweest omdat rond te hebben, maar 21/9 is het al weer 2 jaar geleden dat ik mn IELTS heb gehaald. Als ik straks krijg te horen dat ik de bridging course moet doen moet voor het inschrijven een geldige IELTS of OET hebben. Ik hoop er nu geen 7 keer over te hoeven doen, want dan kom ik nog in de knoop met de inschrijving voor de bridging course :-(
 
Hallo iedereen,

Even heel snel voorstellen. Ik ben Samantha, een 22 jarige net afgestudeerde (nederlandse) HBO-verpleegkundige. Momenteel heb ik bijna 5 jaar een relatie met een aussie en wil ik daarheen verhuizen (Adelaide), waardoor ik binnen kom op een partner visa.

Nu wil ik natuurlijk wel mijn eigen beroep uitoefenen in Australie, maar zoals de rest hier ben ik bang ook tegen de problemen op te lopen. Graag zou ik het een en andere willen vragen en ook hoop ik dat iedereen hier zijn ervaringen blijft posten zodat we op de hoogte blijven.

Aan Ella: ten eerste natuurlijk wat ontzettend vervelend dat het zo moeilijk moet zijn. Ten tweede zou ik graag meer informatie willen krijgen over 'het onderzoek' dat de NMBA heeft gedaan naar de kwaliteit van nederlandse opleidingen. Deze kan ik nergens vinden en momenteel is mijn schoonvader druk bezig met het vinden van erg veel tegenspraken door de officiele instanties. Hierdoor wil ik ook heel graag meer documenten vinden die zeggen dat Nederland wel of niet erkend wordt.

In een verslag van ANMAC wordt bijvoorbeeld gezegd:
"ANMAC accepts education programs leading to registration from the following countries as similar to the Australian standard:
i. Nursing: UK, Ireland, Canada, USA, Singapore, Hong Kong, European Union (EU) member nations where nursing education meets the EU Directive 2005/36/EC
ii. Midwifery: UK, Ireland, EU member nations where midwifery education meets the EU Directive 2005/36/EC
"
http://www.anmac.org.au/sites/defau...Nurses_and_Midwives_for_Migration_Puposes.pdf

En als we vervolgens kijken of Nederland aan EU Directive 2005/36/EC voldoet, wordt Nederland dus erkend onder Directive 2005/36/EC:
"Recognition under: DIRECTIVE 2005/36/EC"
(http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/regprof/index.cfm?action=regprof&id_regprof=8048)

Het is dan toch te gek voor woorden dat ANMAC (een instantie die de kwaliteit van buitenlandse en AU onderwijs controleert) zegt Nederland voldoet aan onze normen, maar het register zegt van niet.
 
Hallo iedereen,

Even heel snel voorstellen. Ik ben Samantha, een 22 jarige net afgestudeerde (nederlandse) HBO-verpleegkundige. Momenteel heb ik bijna 5 jaar een relatie met een aussie en wil ik daarheen verhuizen (Adelaide), waardoor ik binnen kom op een partner visa.

Nu wil ik natuurlijk wel mijn eigen beroep uitoefenen in Australie, maar zoals de rest hier ben ik bang ook tegen de problemen op te lopen. Graag zou ik het een en andere willen vragen en ook hoop ik dat iedereen hier zijn ervaringen blijft posten zodat we op de hoogte blijven.

Aan Ella: ten eerste natuurlijk wat ontzettend vervelend dat het zo moeilijk moet zijn. Ten tweede zou ik graag meer informatie willen krijgen over 'het onderzoek' dat de NMBA heeft gedaan naar de kwaliteit van nederlandse opleidingen. Deze kan ik nergens vinden en momenteel is mijn schoonvader druk bezig met het vinden van erg veel tegenspraken door de officiele instanties. Hierdoor wil ik ook heel graag meer documenten vinden die zeggen dat Nederland wel of niet erkend wordt.

In een verslag van ANMAC wordt bijvoorbeeld gezegd:
http://www.anmac.org.au/sites/defau...Nurses_and_Midwives_for_Migration_Puposes.pdf

En als we vervolgens kijken of Nederland aan EU Directive 2005/36/EC voldoet, wordt Nederland dus erkend onder Directive 2005/36/EC:

(http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/regprof/index.cfm?action=regprof&id_regprof=8048)

Het is dan toch te gek voor woorden dat ANMAC (een instantie die de kwaliteit van buitenlandse en AU onderwijs controleert) zegt Nederland voldoet aan onze normen, maar het register zegt van niet.
Hoi Samantha, en welkom.

Tsja, ik heb er eerlijk gezegd niet zo heel diep naar gekeken, en geen onderzoek gedaan naar wat voor eisen er zijn en bij welke instantie nederland goed is gekeurd danwel af is gekeurd. Wat ik heb geleerd van mijn aanvraag, maar ook van ervaringen van andere mensen is dat de AHPRA een hele stroeve organisatie is, en niet luistert naar de individu. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om mijn aanvraag aan te vechten en er meer onderzoek naar te doen, omdat het heel simpel is. Ze hebben bepaald wat ze hebben bepaald, en aanvechten gaat mijn inziens niets helpen aan het feit dat ik alsnog de bridging course moet doen. Heb me hierbij neergelegd.

Ik denk dat als je het aan gaat vechten met deze instanties je niet verder komt dan iedereen die zijn applicatie inlevert. Mijn universiteit word op hetzelfde niveau geschaald als Australische universiteiten, wat conform jouw artikelen is? Echter, ik wordt afgekeurd op de externe accreditatie van de universiteiten, wat hier in Australie dus wel iets anders is. Wij hebben in NL geen specifiek orgaan wat de verpleegkundige opleidingen accrediteert, maar het orgaan in Nederland wat opleidingen accrediteert, accrediteert meerdere opleidingen en is dus niet specifiek op verpleegkunde gericht. Daar lijkt het knelpunt te zitten. Mocht je hier diep op in willen gaan zou je contact op moeten nemen met de AHPRA, maar ik ben bang dat je alsnog de bridging course moet doen.

Vergeet niet dat de ANMAC en de AHPRA verschillende organisaties zijn. De ANMAC bepaalt (als ik het goed begrijp) de kwaliteit van de universiteit/opleiding en aan de hand daarvan een assessment voor emigratie (mocht je emigreren op basis van een skilled visum). Als je een positieve assessment van de ANMAC hebt, betekent dus dat je op basis van je opleiding geschikt bent bevonden te emigreren. Echter, dit betekent niet automatisch dat je dus ook geschikt wordt bevonden door de AHPRA om daadwerkelijk je beroep uit te oefenen danwel je Australische registratie te verkrijgen. Erg krom, maar zo werkt het dus wel. Ik heb niks te maken gehad met de ANMAC omdat ik ook op een partner-visum zit, maar dus alleen met de AHPRA. Ik denk dat je gewoon niet onder de bridging course uit komt.

Meer info m.b.t accreditatie te vinden op http://www.nursingmidwiferyboard.go...ts-of-the-qualification-assessment-model.aspx
 
Last edited:
Het is dan toch te gek voor woorden dat ANMAC (een instantie die de kwaliteit van buitenlandse en AU onderwijs controleert) zegt Nederland voldoet aan onze normen, maar het register zegt van niet.

Klopt en het was eerder wel zo dat de Nederlandse opleiding voldeed maar dat is veranderd toen de AHPRA/nationale registratie kwam. En zoals Ellawishes beschrijft zijn het 2 totaal verschillende instanties. Toen mijn zusje zich door dit AHPRA drama werkte, heb ik mijn vakbond (ANF) ernaar laten kijken. Zij hebben hun "legal team" erop gezetn omdat zij ervan overtuigd waren dat het niet klopte en zij kwamen met lege handen thuis. Zij hebben het uiteindelijk opgegeven en gezegd dat de AHPRA dit inderdaad kan besluiten dus dat vanaf toen alle Nederlandse verpleegkundigen een bridging course moesten doen...

Hou er ook rekening mee dat je een minimaal aan maanden/jaren werkervaring moet hebben als verpleegkundige. Dit was 2 jaar maar is volgens mij veranderd zoals eerder ergens genoemd in deze post.

Succes ermee!
 
De AHPRA hanteert op het moment een werkervaring eis van drie maanden over een totaal van 5 jaar. Echter, verschillende instituten die de bridging course aanbieden hanteren andere regels. Ik ga de cursus waarschijnlijk bij de ACN doen, in parramatta en zij hebben als inschrijfeis bv. dat je minimaal een jaar werkervaring moet hebben.

Vandaag mijn definitieve besluit gekregen van de AHPRA. (Vorige brief was 'proposal to refuse', waarop je in beroep kunt gaan) Als reden voor het weigeren wordt aanggeven dat mijn opleiding niet voldoet 'not substantially equivalent to an approved qualification'.
 
Back
Top