Waar moet het heen hier in Nederland?!!!

[quote author=linda link=topic=3716.msg44504#msg44504 date=1137973880]Daarnaast is de uitstoot van CO2 (broeikasgas) per persoon in Australie de hoogste ter wereld.[/quote]
Da's ook niet zo gek, er wordt daar veel meer gevlogen en hoe dan ook vanwege de grote afstanden veel meer uitgestoten vanwege het transport over veel langere afstanden.

Ook weer een kwestie van appels en peren, zo vind ik het vreemd dat er voor heel Europa dezelfde luchtkwaliteitsnormen gelden - uitgestrekte landen als Frankrijk vergelijken met superconcentraties van bevolking als Nederland... gek dat alles wat er hier nog zou moeten worden gebouwd stil staat vanwege Europese procedures :|

anderzijds wordt er wel veel gedaan aan bewustwording. Er wordt veel meer materiaal gerecycled. blikjes, melkpakken, etc. Je kunt een compost bin kopen bij de gemeente. en er wordt veel gewezen op waterbesparing. (gezellig samen douchen..)
Samen douchen levert bij mij juist een veel groter waterverbruik op :roll:
 
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg44530#msg44530 date=1138003083]
Ook weer een kwestie van appels en peren, zo vind ik het vreemd dat er voor heel Europa dezelfde luchtkwaliteitsnormen gelden - uitgestrekte landen als Frankrijk vergelijken met superconcentraties van bevolking als Nederland... gek dat alles wat er hier nog zou moeten worden gebouwd stil staat vanwege Europese procedures :|
[/quote]

Vind ik niet. Deze luchtkwaliteitsnormen zijn er om gezondheidsredenen. Van bepaalde concentraties van bepaalde stoffen wordt je ziek (bijvoorbeeld fijne roetdeeltjes uit -voornamelijk- dieselauto's). Hier moet je dus onder blijven, zowel in de dichtbevolkte Randstad als op Schiermonniksoog of het platteland van Frankrijk.
 
Ben het ook eens met martijn (Tinusv) als het o.a gaat om regels die te maken hebben over gezondheid, lijkt het me niet meer als normaal dat in dit geval alle europese landen de zelfde normen hebben.Als het gaat over de uitstoot van bv auto's, uitstoot is uitstoot lijkt me ,en in dit geval mag een land als Frankrijk wel uitgestrekt zijn maar het aantal auto,s die daar rond rijden is wel velen malen hoger als in Nederland, dus moeten gewoon de zelfde regels gelden voor alle europese landen (of wereldwijd)
 
Jazeker, er gaan namelijk jaarlijks duizenden mensen vroegtijdig dood als gevolg van fijn stof.

Heerlijk, als je als overheid dit soort alarmerende berichten de lucht in mag slingeren om je beleid er door te drukken (of gebrek aan beleid). En er is niks onwaars aan dit bericht, maar zo ken ik er nog wel een paar. Als je maar aanneemt dat iemand in een zuurstoftent een uurtje langer leeft dan aan de A13 en vervolgens stelt dat iedereen die aan de A13 overlijdt vroegtijdig is overleden dan kom je een eind. Natuurlijk is dit weer erg zwart wit de andere kant op, maar als er iets vaststaat dan is het wel dat al dit soort onderzoek stevig wordt gestuurd. Ik vertrouw politici niet verder dan ik ze kan gooien, mede door dit soort onzin-onderzoeken!

Ik noem maar een voorbeeld. Het CBS, een onafhankelijk instituut met verstand van cijfers, heeft berekend dat het hele verhaal van de regering over langer blijven werken nergens op slaat. De ochtend van de publicatie wordt de directeur ervan bij Zalm op het matje geroepen. Einde 'onafhankelijk'. Einde van mijn vertrouwen in welk onderzoek dan ook, gedaan door of in opdracht van de overheid! Het is een spel van lobbyisten en spin doctors.

Om terug te komen op de luchtkwaliteit: De eerste plaatjes van de satelliet die luchtkwaliteit mat zijn in overheidskringen met gejuich ontvangen. Bouwplannen zijn opgeschort en 80km-beperkingen op autosnelwegen zijn uitgebreid. Wat was er namelijk te zien? Een grote oranje vlek die zich van het Ruhrgebiet over Gelderland, de Randstad en een stuk van de Noordzee uitstrekte.

Als die kaart nu wat meer op een wegenkaart had geleken, met lijnvormige oranje gebieden die precies het snelwegennet aftekenen, dan had ik er weinig tegenin kunnen brengen. Nu was het een vaag grafisch voorstellinkje, dat meteen wetenschappelijke allure heeft meegekregen.  :?

Kijk maar eens hoezeer je door het publiciteitsoffensief bent beinvloed. Je zegt roetdeeltjes - voornamelijk uit dieselauto's. De moderne directe injectiemotoren op benzine (eindelijk, ook weer eens een innovatie op benzinemotorgebied sinds de electronische injectie) stoten minstens zoveel fijnstofdeeltjes uit. Dat wordt netjes stilgezwegen door de overheid. En in plaats van het verplicht stellen van een roetfilter (techniek die al drie jaar beschikbaar is) wordt de BPM en dieselaccijns verhoogd! Geniaal. Het gaat om geld mensen! Dieselauto's zijn superzuinig. De brandstof is goedkoper. Dat kost de overheid accijns-euro's.

Ik ben een voorstander van gelijke monniken, gelijke kappen. Ook wat luchtkwaliteitsnormen aangaat. Het is echter geen kwestie van gelijke monniken, de situaties verschillen! Je kan van een dichtbevolkte stad niet verwachten dat de lucht er zo fris is als in de Alpen!

Hmm  :| nu begin ik in strijd met mijn eerste post in dit subject te kwaken
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg43986#msg43986 date=1137661015]
Kom op Jean, niet zo kritisch, negatief en vervelend :lol:

Tijd voor een weekendje Schiermonnikoog?
[/quote]
 
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg44557#msg44557 date=1138009137]
Het is echter geen kwestie van gelijke monniken, de situaties verschillen! Je kan van een dichtbevolkte stad niet verwachten dat de lucht er zo fris is als in de Alpen!
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg43986#msg43986 date=1137661015]
[/quote]
[/quote]Klopt,dit kun je ook niet verwachten, het enige wat je kunt verwachten is dat de zelfde regels gehanteerd worden.
 
Langere of kortere levensverwachting?!

Ja, zo kan je wel door blijven gaan. In ieder geval was Australië een stuk eerder dan ons op het gebied van rookverboden. En een andere doodsoorzaak is bijvoorbeeld stress. En nu is mijn (en ik weet zeker dat velen op dit forum het met mij eens zijn) idee dat men in Australië minder gestresst leeft dan in Nederland.
Maar zoals ik al eerder zij, stel je voor dat de Co2 uitstoot per hoofd van de bevolking het hoogste in Australië en Amerika is, laten we zeggen 2x zo hoog als iemand in Nederland, dan leven er nog steeds zo'n 19 miljoen mensen in Australië en 16 miljoen in Nederland. En dat terwijl Australië 200x groter is.
Oftewel, cijfertjes doen het altijd zo goed in de media.
 
Hmm  nu begin ik in strijd met mijn eerste post in dit subject te kwaken
  :-D :-D  Misschien tijd om in groepsverband naar Schiermonnikoog te gaan??  :)

Groetjes
Syl
 
[quote author=M5 link=topic=3716.msg44561#msg44561 date=1138009917]
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg44557#msg44557 date=1138009137]
Het is echter geen kwestie van gelijke monniken, de situaties verschillen! Je kan van een dichtbevolkte stad niet verwachten dat de lucht er zo fris is als in de Alpen!
[/quote]Klopt,dit kun je ook niet verwachten, het enige wat je kunt verwachten is dat de zelfde regels gehanteerd worden.
[/quote]

Hmm... tijd voor een agree-to-disagree escape? Even goeie vrienden hoor...  :up: Mijn standpunt: Verschillende situaties vergen verschillende regels, jouw standpunt: Situaties kunnen verschillen, het enige wat je kunt verwachten is dat de zelfde regels gehanteerd worden. Goeie samenvatting?

Dan nog de kwestie van levensverwachtingen...
Het grootste probleem op deze wereld is de ongebreidelde groei van de soort "Mens". Alle beperkende factoren die de natuur in haar assortiment heeft worden door deze hardnekkige soort handig omzeild. Zelfs de allerzwaksten blijven lustig verder leven, en zij die op sterven liggen worden nog zo lang mogelijk 'levend' gehouden.

Natuurlijk breekt mijn hart als ik ze zie op televisie, de kinderen waarvan de voice-over zegt dat er elke zoveel minuten eentje sterft aan iets lulligs als diarree of malaria. Als ik geld geef dan zullen ze blijven leven, zegt de voice-over. Wat niet wordt gezegd is hoe ze het daarop volgende probleem gaan oplossen.
Deze planeet is inmiddels bijna leeggeroofd, en zeker in barre situaties zoals in Afrika is het een gevecht van de sterkste. Nu overleven alleen de allerhardste individuen, de anderen sterven vroegtijdig aan overigens makkelijk te voorkomen of genezen ziektes. Stel je voor dat ze die eerste selectie zouden overleven? Omdat ze zwakker zijn rusten ze zwaarder op de schouders van een toch al zwaar belaste maatschappij, en dan moeten ze nog eten en drinken ook! Als de gigantische kindersterfte wordt 'opgelost' betekent dat een gigantische aanwas van de bevolking op een toch al overbevolkte wereld.

Wie zich dat realiseert beseft dat bovenstaande problematiek ons geneuzel over fijnstof tot compleet overbodige brabbel reduceert. Wij hebben het over mensen die nog maar een klein duwtje nodig hebben (bijvoorbeeld fijstof, maar een nieuw hooihoorts-seizoen helpt ook) en noemen dat dan voortijdig overlijden. Wat ik probeer te zeggen is dat onze pogingen iedereen maar onbeperkt door te laten leven, hoewel belangrijk op individueel niveau, erg decadent zijn. Ik zie maar één oplossing: Afname van de wereldbevolking. Vrijwilligers? We beginnen met Cordless Bungee Jumping.
 
Wow, cordless bungy jumpen.
Nee, het kan anders. Het gebeurt al, oorlog voeren.
Maar als je er anders over denkt, dan leven wij in de verkeerde tijd. Er is alleen maar bevolkingsgroei. Wat wordt ons beste lot? Antwoord: Destination Outer Space.
Coloniseer om te beginnen de maan en mars.
Vind een manier om op lichtsnelheid door de ruimte heen te vliegen.
Gaan we naar Australië emigreren?
Nee, de aarde hebben we nu wel gezien. Laten we naar Mars emigreren....
 

Hmm... tijd voor een agree-to-disagree escape? Even goeie vrienden hoor...  :up: Mijn standpunt: Verschillende situaties vergen verschillende regels, jouw standpunt: Situaties kunnen verschillen, het enige wat je kunt verwachten is dat de zelfde regels gehanteerd worden. Goeie samenvatting?

:-D
Mooi gezegd :up:
 
[quote author=Jean76 link=topic=3716.msg44474#msg44474 date=1137955577]

Na alle grappen en grollen (en die waren ook wel even hard nodig in deze topic; ook van mijn kant) wilde ik toch even weer ingaan op (een deel) van het (begin)onderwerp. Er werd door mij ondermeer gedoeld op ruimte en natuur. Maar hoe zit het nou eigenlijk met het mileu in Australie? Ik heb weleens gehoord dat Australie samen met de VS één van de grootste vervuilers van de wereld schijnt te zijn. Wat zou hier van waar zijn? Australie beschermd wel weer heel veel natuurgebieden. Denk bijvoorbeeld eens aan het Kakadu NP of Daintree NP en dan kan ik nog zoveel meer noemen nog.
Tsja; we dwalen nu even wat af uit NL (wellicht ook even een mooie afleiding  :p), maar als je het nu eens met elkaar vergelijkt (als het al te vergelijken valt); hoe wordt er dan met het milieu omgesprongen in Australie in tegenstelling tot NL? En hoe kijkt men in Australie daar zoal tegen deze kwestie aan?
[/quote]

Jah; ik weet het; het is een beetje apart om mezelf te quoten  :roll:. Maar bij nader inzien vind ik deze 'switch' van mij ietwat geforceerd eigenlijk. Het is wellicht wat laat om dit te stellen en makkelijk achteraf praten, maar eigenlijk zou het beter geweest zijn om hierover een geheel nieuw topic te starten (wellicht kan dit alsnog bijvoorbeeld onder de titel 'Milieukwesties'; het is maar even een suggestie hoor). Het is eigenlijk gewoon een hele rare overgang; van 'waar moet het heen in NL' naar 'milieukwesties in Australie'..... Eigenlijk klopt er weinig van. Maar goed; ben gisteren zelf met die idee gekomen, dat moet ik natuurlijk gewoon ook toegeven. Maar is het toch wellicht geen goed idee om toch weer iets meer 'toe te werken' naar het beginonderwerp? We kunnen bijvoorbeeld over milieukwesties in NL beginnen. Is zomaar even een voorstel hoor. We kunnen er gewoon een algemene en globale topic van maken die gericht is op natuur en milieu in NL (natuurlijk mag het ook nog steeds over Oz gaan).
Sommigen vonden de begintopic enigzins een 'zeiktopic', maar ik zie dit toch een beetje anders. Ik vind dat je best wel maatschappijkritisch mag zijn. Kijk; als je overal maar steeds neutraal in probeert te zijn, dan krijg je meestal ook weinigzeggende en zouteloze discussies, volgens mij. Mijn insteek was weliswaar wat negatief, geef ik toe, maar het hoeft in het vervolg van dit topic niet langer 'persoonlijk' te worden (ook naar mij toe dan). Dus nogmaals; laten we het algemeen en globaal houden. Ik zal proberen om voortaan beter nuances te leggen. En ik waardeer ook absoluut de betrokkenheid hierzo. Ik vind dit eigenlijk ook niet het zoveelste NL-topic, want dit keer is het veel meer gericht op natuur en milieu (het de begintopic inmiddels ook wat aangepast trouwens).
Wat vinden jullie hier eigenlijk van? Ik kan natuurlijk niet even zelf gaan beslissen of deze topic toch weer een andere wending moet gaan krijgen. Daarom wil ik het eerst even aan jullie voorleggen...
 
:?

Ik had geen problemen met de ontwikkeling van dit topic tot dusver... en had dus kunnen leven zonder dit hele verhaal. Zonder flauw te willen doen: Als 'deze switch' geforceerd was dan is de vorige post zeker niet minder geforceerd...
 
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg44647#msg44647 date=1138035792]
Ik had geen problemen met de ontwikkeling van dit topic tot dusver... en had dus kunnen leven zonder dit hele verhaal. Zonder flauw te willen doen: Als 'deze switch' geforceerd was dan is de vorige post zeker niet minder geforceerd...
[/quote]

Ik bedoel met 'geforceerd' voornamelijk dat het nogal een merkwaardige overgang was qua onderwerp. En het 'oude' onderwerp was weliswaar geforceerd, maar is ondertussen aangepast (zie begintopic).
 
[quote author=hawk link=topic=3716.msg44650#msg44650 date=1138039018]
Niet vragen, gewoon doen.
Uhhh, misschien een beetje brutaal maar ik ben "at your service" en heb het topic reeds aangemaakt. Okee.
Als mensen zich geroepen voelen om door te gaan met de discussie "Waar moet het heen hier in Nederland", dan is dit denk ik de beste plek.

De link: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3740.0
[/quote]

Is prima Koen  :up:
Ik zal binnenkort zeker een reactie gaan plaatsen!
 
Jean

Oude koeien uit de sloot...sorry hoor moest het even kwijt.

Het Milieu verhaal nam deze wending door een vergelijking met Nederland en ging dus vanzelf lekker lopen. Fair enough het is nu misschien tijd voor een op zich zelf staand onderwerp  dus de aktie van Hawk kort maar krachtig :up: :up:
Niet vragen, gewoon doen.  Uhhh, misschien een beetje brutaal maar ik ben "at your service" en heb het topic reeds aangemaakt. Okee.  Als mensen zich geroepen voelen om door te gaan met de discussie "Waar moet het heen hier in Nederland", dan is dit denk ik de beste plek.
is de meest voor de hand liggende

Groetjes
Syl

Enneh waar moet het heen in Nederland?? of was dat lichtje inmiddels uit,,,
 

Ik zie maar één oplossing: Afname van de wereldbevolking. Vrijwilligers? We beginnen met Cordless Bungee Jumping.

Ik was hier in een ander topic ook al eens over begonnen. Ben ondertussen lid geworden van de club van 10 miljoen. http://www.tienmiljoen.nl/
Kort genomen ben ik het eens met landmiles. De enige manier waarop Nederland van zijn welvaartsproblemen af kan komen, is door de bevolking terug te dringen. En dus ook de wereldbevolking terug te dringen.
 
De wereldbevolking word vroeg of laat zelf wel terug gedrongen, de mens roeit zichzelf wel uit denk ik! Er zijn zoveel virussen die kunnen uitbreken nu of in de toekomst! dus een kwestie van wachten waneer dit gebeurt denk ik. :|
 
[quote author=landmiles link=topic=3716.msg44557#msg44557 date=1138009137]
Kijk maar eens hoezeer je door het publiciteitsoffensief bent beinvloed. Je zegt roetdeeltjes - voornamelijk uit dieselauto's. De moderne directe injectiemotoren op benzine (eindelijk, ook weer eens een innovatie op benzinemotorgebied sinds de electronische injectie) stoten minstens zoveel fijnstofdeeltjes uit. Dat wordt netjes stilgezwegen door de overheid. En in plaats van het verplicht stellen van een roetfilter (techniek die al drie jaar beschikbaar is) wordt de BPM en dieselaccijns verhoogd! Geniaal. Het gaat om geld mensen! Dieselauto's zijn superzuinig. De brandstof is goedkoper. Dat kost de overheid accijns-euro's.

Ik ben een voorstander van gelijke monniken, gelijke kappen. Ook wat luchtkwaliteitsnormen aangaat. Het is echter geen kwestie van gelijke monniken, de situaties verschillen! Je kan van een dichtbevolkte stad niet verwachten dat de lucht er zo fris is als in de Alpen!
[/quote]

Dat over direct ingespoten benzine auto's klopt ook helemaal (toevallig gisteren een onderzoek zitten lezen hiervover). Vertelt het verder! Ik ben dan ook voostander van roetfilters op deze auto's. Eigenlijk nog meer, want de roetdeeltjes die direct ingespoten benzine auto's zijn veel kleiner en kunnen dus dieper in de longen penetreren en daar veel meer schade veroorzaken.

Je kunt inderdaad niet van het centrum van Amsterdam verwachten dat de lucht er zo schoon is als in Davos. Je kunt echter wel een maximum vervuiling vaststellen (voor iedereengelijk) en dat Davos er dan ver onderzit en Amsterdam ertegenaan (of erover), tja.

[quote author=Bartman link=topic=3716.msg44685#msg44685 date=1138053589]
Ik was hier in een ander topic ook al eens over begonnen. Ben ondertussen lid geworden van de club van 10 miljoen. http://www.tienmiljoen.nl/
Kort genomen ben ik het eens met landmiles. De enige manier waarop Nederland van zijn welvaartsproblemen af kan komen, is door de bevolking terug te dringen. En dus ook de wereldbevolking terug te dringen.
[/quote]

Ben ik het ook mee eens. Als je veel kippen in een klein hokje stop, dan wordt het vechten (of snavels afbranden, maar dat is weer een ander verhaal). Zo is het ook in Nederland. Er wonen gewoon erg veel mensen op een te klein gebied. Op dit moment is het probleem zich al aan het oplossen. Om de bevolking op hetzelfde aantal te houden moeten er per vrouw 2,2 (of 2,3 precvies weet ik het niet) kinderen worden geboren. Nu haalt Nederland (en de rest van de 1e wereld) dit bij lange na niet. Alleen door immigratie (weer een ander probleem) groeit de Nederlandse bevolking nog. Straks, als de babyboomers ons 'verlaten' dan zal de bevolking hard afnemen.

De hoge bevolkingsdichtheid verklaart echter nog niet waarom we in Nederland (395 mensen per vierkante kilometer bron zoveel problemen hebben, maar dat je nooit hoort over problemen in Singapore (6389 mensen per vierkante kilometer).
Een verklaring die ik kan bedenken is de samenstelling van bevolking. Nederland is meer heterogeen dan Singapore. Misschien heeft het ook met de cultuur te maken. Nederlanders zijn gewoon zeikers, want nooit is iets goed. Dit kan positief zijn als je het dan wilt gaan verbeteren, maar dat willen Nederlanders weer niet. Dat moet de regering maar doen. Met regeltjes wordt het echter ook weer niet beter. De enige oplossing is dat ALLE Nederlanders gewoon gelukkig gaan zijn met wat ze hebben en niet jalours zijn op anderen. Men moet ook gewoon stoppen met constant elkaar lopen te bekijken (is wel moeilijk met zo velen op een klein stukkie land).
 
[quote author=hawk link=topic=3716.msg44571#msg44571 date=1138011544]
In ieder geval was Australië een stuk eerder dan ons op het gebied van rookverboden. 
[/quote]

Sinds 1 januari is het hier in Tasmanië zelfs verboden te roken in clubs en bars.
 
Back
Top