[quote author=hawk link=topic=3716.msg44483#msg44483 date=1137960979]
Nou jeroen, ik heb wel gehoord dat Australië "weinig" doet aan natuur en milieubescherming. De nationale parken zijn er denk ik echt aangelegd voor de toeristen en aboriginals. Maar er staat natuurlijk tegenover dat er in Australië maar iets meer mensen wonen dan in Nederland wat betekent dat als je het vergelijkt met Europa, waar veel wordt gedaan op het gebied van Milieu en Natuurbescherming toch meer wordt vervuild, simpelweg omdat er zoveel mensen wonen. Oftewel, veel meer auto's, vliegtuigen, afval en andere milieuboosdoeners.
Met andere woorden, de Australische politiek doet weinig aan Milieu en Natuurbescherming, in de praktijk echter vliegen er veel minder vliegtuigen over het Australisch luchtruim, ik denk vergeleken met Europa zo'n 5% en hetzelfde geldt voor het aantal auto's dat op de weg rijd.
Ik geloof dat ik ooit eens gelezen heb dat er in Australië een linkse "groene" partij is, maar ze hebben denk ik niet zoveel zetels. Het is natuurlijk het verschil. In nederland wil iedereen meer ruimte terwijl ze in Australië bulken van de ruimte, daardoor zullen de mensen niet zo gauw aan het milieu denken, behalve natuurlijk als het gaat om dat gat in de ozonlaag wat zich centreert over het zuidelijk halfrond (wat de schuld is van het noordelijk halfrond :-D ).
[/quote]
Goed geschreven stuk, Koen. Je hebt er wel behoorlijk wat kennis over vergaart als ik dit zo lees. Erg interessant om te lezen.
Tevens had ikzelf nog een ander punt met betrekking tot het milieu in Australie.
Een tijdje geleden las ik een interview met de Australische band Alchemist, waarin zij ondermeer vertelden dat zij woedend waren over het feit dat de Australische regering plannen had om kernafvalling te dumpen in de woestijn van de outback. Daar schijnt ook wel vrij heftig tegen geprotesteerd te zijn. Ik heb daar helaas verder niet meer zoveel over gelezen of gehoord, maar ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd naar de huidige stand van zaken in deze kwestie.