Waarom emigreren?

Vraag me af als je hatemail krijgt of dat dan een reactie ergens op is ? Verder heb ik nog nooit "go home" gehoord, zijn er dan niet andere factoren die een rol spelen ?

En ja, in Nederland krijg je (in sommige gevallen)  een uitkering ja, maar ook niet altijd dus maak dat alsjeblieft niet de gewoonste zaak van de wereld. Daarnaast is dat de reden dat NL ook zo duur is, dus daar betaalden we ook met z'n allen aan mee, ook voor diegene die er misbruik van maakt, dus zo geweldig vond ik dat allemaal niet.

Achter ons woonde een vrouwtje dat op haar 18e een ongeluk had gehad met een heftruck. Ze kreeg een WAO uitkering omdat ze "slecht" kon lopen. Als het zo uitkwam liep ze als een kieviet, maar wel lekker profiteren. Ondertussen is ze 28 en dus al 10 jaar aan het genieten van gemeenschapsgeld. Toen Ingrid zwanger was op haar 34e had ze al 14 jaar gewerkt. Toen ze stopte om onze zoon te begeleiden in zijn eerste jaren had ze nergens recht op, vraag me af hoe "rechtvaardig" dat dan is.

Elk land heeft zijn voor en nadelen; je betaald veel aan belasting en onzin en krijgt er in sommige gevallen iets voor terug, of je betaald weinig belasting en krijgt er ook weinig voor terug, het is een keuze en hier is ook weeer alles relatief.

Verder is het volgens mij zo dat als je naar een land verhuist / emigreert je bekend met met de regels en gewoontes van het land waar je in wilt gaat wonen. Als je het daar niet mee eens bent dan moet je er volgens mij niet komen en dat vergeten we als Nederlander wel eens. (Dit geldt dan weer niet voor Nederland want daar passen ze de gewoontes en regels aan aan de eisen van de mensen die er komen wonen, he wat negatief weer :))

Groeten,
Johan
 
:eek:fftopic:Rixta, Ik snap nog steeds een ding niet - als je zonder visum niet naar Australie kan en je komt dus pas als je het visum in je paspoort hebt staan (wat ook de norm is) dan hoef je toch geen 4 a 5 jaar te wachten.  Je komt in aanmerking voor "aid" 2 jaar na ingaan van je permanent residency.  Dit is eerder de norm dan hier zonder p.r. te komen en dus 2 a 3 jaar wachten.  Ook is het zo dat als je in Nederland je in de WAO zat, je hier wel in aanmerking komt voor "aid" (maar dan kreeg je hoogst waarschijnlij geen p.r.).  Er is een verdracht tussen NL en Australie maar dan moet men aantonen dat je de WAO al ontving en dan betaald Nederland je WAO hier uit per maand.  Zo zijn er ook emigranten die hun nederlandse pensioen hier uitbetaald krijgen (of een deel ervan ivm. de hoeveelheid jaren dat men in Nederland heeft gewerkt).  Voor een carers allowance moet men verklaringen van doctoren hebben om aan te tonen dat die persoon "care" op een dagelijkse basis nodig heeft (denk aan kind/partner met een lichamelijke of geestelijke handicap cq. blind etc.) om die betaald te krijgen. 

Je vindt mij misschien erg betweterig maar ik werk in deze sector in Australie (waar ik het erg naar mijn zin heb en met heel veel plezier naar mijn werk ga). 

Wij zijn hier trouwens komen wonen omdat wij het land prachtig vinden, de mentaliteit ons erg aanspreekt en graag ruimte om ons heen wilde hebben.  Nederland beviel ons ook maar de ruimte en het prachtige landschap is hier een extraatje al hoewel ik de herfst wel mis.

Groetjes, Susanne
 
[quote author=mirtekkel link=topic=9781.msg134304#msg134304 date=1236866016]

Ik ben blij dat ik dan de bekende uitzondering op de regel ben. Al sinds 1996 ben ik chronisch ziek, wat echter vrijwel geen geld kost. Alles eerlijk doorgegeven bij de visum aanvraag en gelukkig toch een visum gekregen.
[/quote]

De immigratiedienst kan geheel zelf bepalen of ze je wel of niet een visum geven als je niet 100% gezond bent. En het hangt dus af van de ambtenaar die je dossier behandelt of je dat visum direct of pas na heel veel gedonder krijgt. Of misschien helemaal niet. Ik heb niet alleen pas na veel gedonder dat visum gekregen (we hebben er onze trouwdag voor moeten uitstellen), maar ze hadden ook m'n toeristenvisum ingetrokken, wat helemaal niet mag. Maar ja, ambtenaren kunnen doen wat ze willen.
De voornaamste reden waarom ik de Australische nationaliteit ga aanvragen is dan ook dat ik daarna nooit meer  met de immigratiedienst te maken hoef te hebben. Voor de rest kan het me eigenlijk niet schelen of ik nu wel of niet Australische ben. M'n Nederlandse paspoort kan ik overigens houden, anders zou ik het nooit doen.

groetjes,
Rixta
 
[quote author=suzie link=topic=9781.msg134337#msg134337 date=1236899280]
:eek:fftopic:Rixta, Ik snap nog steeds een ding niet - als je zonder visum niet naar Australie kan en je komt dus pas als je het visum in je paspoort hebt staan (wat ook de norm is) dan hoef je toch geen 4 a 5 jaar te wachten.  Je komt in aanmerking voor "aid" 2 jaar na ingaan van je permanent residency. 
[/quote]
Maar in de meeste gevallen moet je hier eerst twee jaar wonen voor je je permanente visum kunt aanvragen. Dat duurt dan nog eens zo'n 3-6 maanden en pas daarna begint die 2 jaar wachttijd. Bij elkaar dus ruim vier jaar. De eerste twee jaar ben je temporary resident en dat telt dus niet mee.

Er is een verdracht tussen NL en Australie maar dan moet men aantonen dat je de WAO al ontving en dan betaald Nederland je WAO hier uit per maand. 
Weer veel te simpel. Je moet aantonen dat je voor de jaren die je niet genoeg in Australie hebt gewoond in Nederland je sociale premies hebt betaald. En dan heb je hier recht op een disability pension. Dus ook als je in Nederland geen WAO kreeg (b.v. omdat je ziek werd voor je 18e, omdat je werkloos was toen je ziek werd, of omdat je in je eigen zaak werkte), maar je hebt wel je premies betaald, dan moeten ze je hier betalen. Maar Centrelink wil dat niet en ik ben nu al acht maanden aan het vechten met die *** om gewoon te krijgen waar ik recht op heb. Overigens geven ze daar ook zonder mee toe dat ze niks weten en ook geen zin hebben om het uit te zoeken.

Voor een carers allowance moet men verklaringen van doctoren hebben om aan te tonen dat die persoon "care" op een dagelijkse basis nodig heeft (denk aan kind/partner met een lichamelijke of geestelijke handicap cq. blind etc.) om die betaald te krijgen. 
Maar dan moet die persoon die de zorg nodig heeft wel een permanent resident zijn. Anders krijg je niets. En zoals ik al zei, dat krijgen de meeste mensen pas na zo'n 2 1/2 jaar. In die tussentijd ben je geheel en al op jezelf aangewezen.


Je vindt mij misschien erg betweterig maar ik werk in deze sector in Australie (waar ik het erg naar mijn zin heb en met heel veel plezier naar mijn werk ga). 
En jij zult mij wel eigenwijs vinden, maar ik heb inmiddels na acht maanden wel geleerd dat ik aanzienlijk meer weet over deze dingen dan de gemiddelde Centrelink medewerker. Zeker die *** op het internationale kantoor weten echt helemaal niets en vinden dat geen enkel probleem. Wat ze daar doen anders dan papier schuiven is mij onduidelijk.

Groetjes,
Rixta
 
De immigratiedienst kan geheel zelf bepalen of ze je wel of niet een visum geven als je niet 100% gezond bent. En het hangt dus af van de ambtenaar die je dossier behandelt of je dat visum direct of pas na heel veel gedonder krijgt. Of misschien helemaal niet. Ik heb niet alleen pas na veel gedonder dat visum gekregen (we hebben er onze trouwdag voor moeten uitstellen), maar ze hadden ook m'n toeristenvisum ingetrokken, wat helemaal niet mag. Maar ja, ambtenaren kunnen doen wat ze willen.

Het aankomen in Australie op een toeristen visum om daarna proberen om een P.R. aan te vragen is hier wettelijk verboden - men noemt het "entry as a tourist under false pretenses".  Een van de consequenties hiervan is het teruggestuurd kunnen worden naar "last departure port" en het visum zal worden ingetrokken en men mag daarna voor een bepaalde tijd het land niet meer in.  Ik denk dat het niet zo zeer een ambtenaar was "die maar deed wat 'ie wilden".

Ik denk echter dat het grootste deel van de emigranten "gewoon" op een P.R. komen als die al in hun paspoort staat en dan heb je gewoon en wachttijd van 2 jaar (wat gewoon volgens de wet is).

Ik begrijp dat jouw situatie niet de norm is maar soms komen jouw ervaringen erg negatief (en persoonlijk) over.  Ik hoop dat jij de problemen met Centrelink gauw opgelost ziet maar denk dat je met een positive benadering toch meer mee kan bereiken (je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn).

Groetjes, Susanne
 
Waarschijnlijk zonder het te beseffen beschuldig je me hier van nogal iets ergs. Ik zat gewoon in Nederland en was net begonnen met de visumprocedure (had volgens mij nog niet eens de papieren opgestuurd) toen ze zonder het mij te vertellen (wat wettelijk verplicht is) m'n toeristenvisum hebben geannuleerd. Ik had helemaal geen verkeerde bedoelingen, kon sowieso helemaal geen PR krijgen (pas na die twee jaar) en niemand heeft me ooit verteld waarom m'n visum was ingetrokken. Oh, en ik had dus niets meer aan te vragen, want m'n visumprocedure was toen al maanden aan de gang. Helemaal nergens iets illegaals te bekennen dus.

Wel stond ik op Schiphol met een berg bagage, klaar om te emigreren toen men mij vertelde dat ik geen geldig visum had. Ik heb 2 1/2 maand bij m'n broer en schoonzus moeten logeren (die daar ook niet blij mee waren) voor ik eindelijk m'n visum had. In die tijd wilde niemand ook maar iets zeggen over of en wanneer ik m'n visum zou krijgen. Het had dus net zo goed zes maanden of een jaar kunnen duren. In die tijd kon ik m'n verloofde zelfs niet bezoeken, want ik kon dus absoluut Australie niet in.
Klinkt dat jou normaal in de oren?

En ik heb nooit begrepen dat je als immigrant meteen permanent residency krijgt. Het lijkt mij logisch dat je eerst even moet bewijzen dat je van plan bent hier te blijven voor je alle rechten krijgt die met dat visum samenhangen.

Groetjes,
Rixta
 
En ik heb nooit begrepen dat je als immigrant meteen permanent residency krijgt
dan heb je het niet helemaal begrepen wat een skilled migrant is denk ik. Daarnaast lijkt het me wel duidelijk als je in NL alles wat je hebt opgebouwd verkoopt en de stap naar Australie zet.

Verder neem ik aan dat je zelf ook hebt geprobeerd om een PR te krijgen
kon sowieso helemaal geen PR krijgen (pas na die twee jaar)

Verder heeft Suzie gelijk met
Ik begrijp dat jouw situatie niet de norm is maar soms komen jouw ervaringen erg negatief (en persoonlijk) over

Ik hoop dat we dit topic nu kunnen sluiten want het heeft helemaal niks meer met het eigenlijke onderwerp te maken, alleen maar het spuien van frustraties en de opzet van dit forum is volgens mij om ervaring te delen en elkaar te helpen ipv te zeuren over wel of niet goed.

Gr,
Johan
 
[quote author=Rixta link=topic=9781.msg134268#msg134268 date=1236824735]
Enne... ik spreek uit ervaring. Mijn visum werd geweigerd omdat ik een chronische ziekte heb, die overigens vrijwel geen geld kost. Maar chronische ziekte=geweigerd visum. Dat is vrijwel een automatisme.[/quote]

[quote author=Rixta link=topic=9781.msg134340#msg134340 date=1236904667]
[quote author=mirtekkel link=topic=9781.msg134304#msg134304 date=1236866016]

Ik ben blij dat ik dan de bekende uitzondering op de regel ben. Al sinds 1996 ben ik chronisch ziek, wat echter vrijwel geen geld kost. Alles eerlijk doorgegeven bij de visum aanvraag en gelukkig toch een visum gekregen.
[/quote]

De immigratiedienst kan geheel zelf bepalen of ze je wel of niet een visum geven als je niet 100% gezond bent. En het hangt dus af van de ambtenaar die je dossier behandelt of je dat visum direct of pas na heel veel gedonder krijgt. Of misschien helemaal niet. Ik heb niet alleen pas na veel gedonder dat visum gekregen (we hebben er onze trouwdag voor moeten uitstellen), maar ze hadden ook m'n toeristenvisum ingetrokken, wat helemaal niet mag. Maar ja, ambtenaren kunnen doen wat ze willen.
[/quote]

We gaan van: Chronische ziekte=geweigerd visum (een uitspraak van jou die ik al meerdere malen op andere plekken op het forum heb gelezen en waar mensen van kunnen schrikken) naar: het hangt af van de ambtenaar. Enige nuancering is dus op zijn plaats.

En verder:
Trek het je niet allemaal te persoonlijk aan en probeer wat positiever in het leven te staan, scheelt een hoop frustratie. We maken allemaal dingen mee, soms leuk, soms minder leuk, maar het is de manier waarop we er mee omgaan die de ervaring voor iedereen anders maakt. Ik snap dat het lastig is, wil zelf ook wel eens in de valkuil vallen, maar oplossingen komen sneller met een positieve insteek en een open blik. En wanneer dat niet zo is, is het iig beter voor de algemene gezondheid.
 
Op alle leuke verhalen is dit toch nog maar het eerste verhaal wat ik hoor wat negatief is,

dus ik ga iig nog met een lading passie en mooie verwachtingen op naar Aus.

Als je ziek bent is het overal k#t, okay in nederland zijn sommige dingen beter geregeld, in Aus ben je meer op je eigen verantwoordelijkheid wat dat aangaat aangewezen, maar daar betaal je weer geen allejezus veel belasting, heb je wel lekker weer, je kunt wel elke weekend ergens leuk naartoe, zijn de mensen over het algemeen minder gestresst dan hier enz enz enz.

Zoals een Ozzie op de beurs zei: als het voor 80% helemaal top is en 20% waardeloos en tegenvallend, concentreer je dan op die 80%, het is per slot overal wat en ik denk dat iedereen voor zichzelf dat met zich mee moet nemen, ik denk alleen voor mij zelf dat ik in nederland op 20% top zit en 80% waardeloos, dus ik ga het straks zeker weten omdraaien in Aus.

want ik ga voor de dingen die niemand je af kan pakken of in tegen kan werken.

weer, natuur, atmosfeer en ik doe wat met mijn leven.
 
Nou enne, ikke ben geëmigreerd om met Steve te kunnen samenleven en dat doen we!!! Ik ben ziek en kan niet werken, maar ik ben wel liever híer ziek dan in de Kruidenbuurt van Eindhovuhhhhh. En die keuze heb ik gekregen, wat een GELUK.

Counting blessings, echt waar hoor. Ik had ook in een straatarm land geboren kunnen zijn met ouders die hun dochter aan pooiers in de stad verkochten, of zonder dokters, zonder medicijnen, zonder stromend water, zonder een dagelijkse maaltijd, zonder vrijheid van meningsuiting, met een moeder met AIDS. De WC met 400 mensen moeten delen, geen telefoon hebben, NIETS hebben.

Eigenlijk is het diep- en dieptriest hoe er geklaagd wordt. Dat is pure luxe, pure luxe. Soms is het goed je perspectief 's te veranderen.
 
[quote author=Eerainuh link=topic=9781.msg134375#msg134375 date=1236945912]
Eigenlijk is het diep- en dieptriest hoe er geklaagd wordt. Dat is pure luxe, pure luxe. Soms is het goed je perspectief 's te veranderen.
[/quote]

Amen!
 
[quote author=Eerainuh link=topic=9781.msg134375#msg134375 date=1236945912]

maar ik ben wel liever híer ziek dan in de Kruidenbuurt van Eindhovuhhhhh.

[/quote]

Nou Irene, moet je tegenwoordig eens komen kijken, die kruidenbuurt van je, is me een partij opgepimpt! Bijna een sjieke wijk  :wink:

Maar ach, sommige zien door ellende de zon niet schijnen, das jammer. Want soms is het zo makkelijk om wel de mooie dingen te zien.En daar moet je je op concentreren. Lees of kijk voor een goed gevoel the Secret. ( of het nu werkt of niet, maar de film geeft je een beter gevoel.)
Concentreer je op leuke dingen , dat kan nooit slecht zijn voor je!

Ik denk dat degene die het topic opende ( Sacha of Jacky, kweet nie meer ) niet bedoelt had dat het zo zou lopen, maar gewoon wilde kletsen over, wat we zeggen als mensen vragen " waarom wil je toch emigreren "
 
[size=20pt]"Waarom wil je toch emigreren?"[/size]

Omdat ik het helemaal zat ben in Nederland.
En als ik daarmee de vraagsteller voor zijn poten schop is dat jammer.
Als ze mij dan een goede reden zouden kunnen geven om juist hier te blijven......
Maar verder als "je familie" en "zekerheid" komt men meestal niet.
Nou, mijn liefste familieleden gaan mee en zekerheid heb je tegenwoordig nergens meer.

Op naar avontuur en mooier weer, want met een zonnetje erbij, is het altijd leuker.

Bart
 
[quote author=Tekkel link=topic=9781.msg134384#msg134384 date=1236955545]
[size=20pt]"Waarom wil je toch emigreren?"[/size]

Omdat ik het helemaal zat ben in Nederland.
En als ik daarmee de vraagsteller voor zijn poten schop is dat jammer.
Als ze mij dan een goede reden zouden kunnen geven om juist hier te blijven......
Maar verder als "je familie" en "zekerheid" komt men meestal niet.
Nou, mijn liefste familieleden gaan mee en zekerheid heb je tegenwoordig nergens meer.

Op naar avontuur en mooier weer, want met een zonnetje erbij, is het altijd leuker.

Bart
[/quote]

Zo is dat! :humble: :clap:  ( nou ga ik stoppen met posten, ik zit op mijn "preekstoel" vandaag hahaha )
 
[quote author=Ingriddh link=topic=9781.msg134348#msg134348 date=1236916843]
dan heb je het niet helemaal begrepen wat een skilled migrant is denk ik. Daarnaast lijkt het me wel duidelijk als je in NL alles wat je hebt opgebouwd verkoopt en de stap naar Australie zet.
Verder neem ik aan dat je zelf ook hebt geprobeerd om een PR te krijgen
kon sowieso helemaal geen PR krijgen (pas na die twee jaar)
Ik heb het even uitgezocht en kwam tot de ontdekking dat skilled migrants inderdaad direct PR krijgen. Maar dat geldt dan ook alleen maar voor die categorie. Voor de meeste visa moet je toch echt twee jaar wachten voor je je PR kunt aanvragen. Ik heb m'n PR overigens sinds juli 2007. Maar ik ben hier al in januari 2005 aangekomen.

Ik hoop dat we dit topic nu kunnen sluiten want het heeft helemaal niks meer met het eigenlijke onderwerp te maken, alleen maar het spuien van frustraties en de opzet van dit forum is volgens mij om ervaring te delen en elkaar te helpen ipv te zeuren over wel of niet goed.
Het onderwerp is "waarom emigreren" en ik word soms een tikkie wee van alle superpositieve verhalen. Alsof Australie het beloofde land is, waar bijna alles goed is vrijwel niets verkeerd is. Als jullie die positieve ervaringen mogen delen, waarom mag ik dan niet praten over m'n negatieve ervaringen? Dat lijkt mij alleszins redelijk.
Bovendien lijkt het mij geen slecht idee dat potentiele emigranten een reeel beeld krijven van Australie.

Groetjes,
Rixta
 
ik word soms een tikkie wee van alle superpositieve verhalen

Tja, daar kan ik natuurlijk wat op zeggen waarop jij weer het tegenovergestelde gaat zeggen, ik doe dat dus niet.
Ik zou zeggen "gun iedereen zijn geluk en succes". Dat je dat zelf niet hebt is niet prettig voor je en ik hoop dat je daar een positieve wending aan kunt geven komende tijd, maar neem eens de raad ter harte van mede leden op dit forum en ga eens wat positiever in het leven staan, je zal zien dat je dan ook wat positieve feedback krijgt i.p.v. "go home" en hate mails, deze komen niet vanzelf (bij mij tenminste niet en ik mail al heel wat jaren).

De uitspraak is niet voor niks "verbeter de wereld en begin bij jezelf" en "wie goed doet, wie goed ontmoet"

Het onderwerp is inderdaad "waarom emigreren" en bestaat hoofdzakelijk uit positieve verhalen. Als jij alle negativiteit uit je eigen situatie wilt spuien, schrijf dan in het draadje; "Waarom niet emigreren", ik heb al een begin voor je gemaakt  :cool:

Succes en houd je taai  :up:
Johan
 
[quote author=Tekkel link=topic=9781.msg134384#msg134384 date=1236955545]
Nou, mijn liefste familieleden gaan mee en zekerheid heb je tegenwoordig nergens meer.
Op naar avontuur en mooier weer, want met een zonnetje erbij, is het altijd leuker.
Bart
[/quote]
Spijker(s) op zijn kop Bart!!
 
Zonder dat ik Rixta persoonlijk ken, en zonder voor haar wil spreken.....

Rixta wil niet aangeven dat ze het hier niet naar haar zin heeft of ongelukkig is of alleen maar negatief. Ze is naar ik aan neem hier gelukkig met haar man, maar soms zijn er dingen hier in Oz frustrerend slecht geregeld vergeleken met Nederland. En ja ook die horen hier op dit forum thuis.

Dat iedereen hier vervolgens tegen in gaat snap ik wel, want je eigen ideaal beeld wordt hierdoor negatief beinvloed, en dat wil iemand nu eenmaal van nature niet. Je droombeeld van Australie (goedkoop vrijstaand huis, altijd heerlijk weer, uitgebreid sociaal leven, multiculti-niet-discriminerende samenleving, je wordt met open armen ontvangen, veel ruimte, relaxte mensen, enz.) wordt hierdoor aangetast.

Rixta wil m.i. alleen maar aangeven dat niet overal dit droombeeld geldt, en dat op een vlak (zorg/sociale zekerheid) ze het erg slecht geregeld vindt. Ik persoonlijk ervaar dit niet zo, maar ja ... ik ben ook niet chronisch ziek.. da's lekker makkelijk praten van mij!

Geef elkaar de ruimte, en ga niet persoonlijk op de man spelen.
 
Dit forum is om elkaars ervaringen te delen. Helaas zijn de ervaringen van Rixta negatief, maar dat wil niet zeggen dat ze die niet
kan of mag delen.
Je kunt hier ook uit opmaken dat gelukkig het merendeel van de mensen op dit forum Australie als positief ervaren.


Jolanda
 
[quote author=Rixta link=topic=9781.msg134268#msg134268 date=1236824735]
Enne... ik spreek uit ervaring. Mijn visum werd geweigerd omdat ik een chronische ziekte heb, die overigens vrijwel geen geld kost. Maar chronische ziekte=geweigerd visum. Dat is vrijwel een automatisme.
[/quote]

Daar moet ik dan toch effe mijn ervaring tegenover zetten. Ook ik heb een chronische ziekte, kost niet al te veel per jaar. Ik heb 'gewoon' zonder problemen mijn visum gekregen. Het enige speciale was dat ik een brief van mijn specialist bij de papieren van de medische keuring heb gevoegd, waarin hij uitlegde hoe mijn ziekte zich heeft ontwikkeld en wat de verwachtingen zijn. That's it.

Dat betekent natuurlijk niet dat het altijd zo gaat. Maar het geeft wel aan dat niet geldt: "chronische ziekte=geweigerd visum".
 
Back
Top