Waarom emigreren?

Wrong time, wrong place? Dan ben ik al wel heel vaak op de verkeerde tijd op de verkeerde plek geweest. De keren dat ik op allerlei manieren ben gediscrimineerd zijn niet te tellen en de keren dat mij werd gezegd "go home" zijn ook aanzienlijk.
En ik wist al dat Australiers immigranten graag discrimineren (alleen als je bijdraagt aan de economie wordt je getolereerd), maar ik heb net weer iets ontdekt dat mij zwaar heeft geschokkeerd. Ik zal daar nu even niet over in details treden, maar dat men hier liever geen immigranten heeft is mij wel heel erg duidelijk.

Groetjes,
Rixta
 
Wat naar om te lezen. Ik vraag me toch wel af wat er dan gebeurd is Rixta.
Denken jullie dat het in de grote steden erger is dan ergens op het platteland zeg maar?
 
wie het laatst lacht denkt het traagst  :grin: :grin: (sorry Lizzy daar moet ik altijd aan denken als ik de normale versie zie)

Ik vind je post ook heel goed Irene! ik ben zelf ook altijd in voor een praatje en vond het met name in het begin dat we hier in "het dorp" woonde geweldig. Het ultieme moment was dat ze "hi Inge how are you" zeiden in de dierenwinkel. Volgens mij is de zin "how has your day been" trouwens nieuw in de training bij het supermarkt personeel. hahahah hoor het hier nu sinds een maand ofzo daarvoor zeiden ze dat nooit maar ik vind het altijd erg grappig. Vraag ook altijd meteen hoe hun dag was en of ze de hele dag moeten werken en blablabla

Heb ook nog nooit een discriminerende opmerking gehad zoals bij jou Rixta. Ligt dan denk ik echt aan de plaats ofzo waar je woont. Geen idee, maar het is mij onbekend. Gelukkig.

oeps......om nog even ontopic te gaan. Wij zijn geemigreerd omdat mijn man wel weer heel graag terug wilde na 12 jaar naar zijn vaderland.
 
[quote author=Noa1 link=topic=9781.msg134207#msg134207 date=1236746310]
Wat naar om te lezen. Ik vraag me toch wel af wat er dan gebeurd is Rixta.
Denken jullie dat het in de grote steden erger is dan ergens op het platteland zeg maar?
[/quote]

Omgekeerd. In de grote steden valt het wel mee. Maar zodra je die steden uitgaat kun je vervelende dingen verwachten. Nu schijnt de Hunter Valley wel heel erg te zijn in dat opzicht, maar toch.
Ik kom ook steeds meer wetten tegen die anti-immigrant zijn. Volledig legale discriminatie dus.

Groetjes,
Rixta
 
Ik ben het zeker ook eens met de post "actie reactie"

en ja als je hier de poelier of kaaswinkel instapt ben ik ook iemand die goeiemorgen roept en ik krijg een glimlach terug.(van het personeel, de rest kijkt star voor zich uit)

maar misschien woon ik dan in het verkeerde dorp (Almere) maar  ik meen toch echt waar te nemen dat de mensen een stuk intoleranter zijn geworden en steeds een korter lontje hebben en dat ligt echt niet aan deze dame die altijd positief en met een glimlach de wereld inkijkt, heb zelfs het gevoel dat mensen dat al irritant vinden, (wat kijk je nou stom wijf zo leuk is het allemaal niet hier :lol:)

Ik merk ook weleens van diegene die al een jaar of 3/4 in Australie zitten de Nederlandse mentaliteit gaan ophemelen, er is veel veranderd in een rap tempo.

Maar goed dat het niet het enige is waarvoor wij weg willen want ik denk dat je overal vervelende mensen tegenkomt en in Nederland ook heus wel  aardige, maar de atmosfeer is ,vind ik, wel anders geworden.
 
Ik was vrij recent in Footscray, Melbourne met mijn dochtertje van 4,5, in een wicked camper.
Totaal niet gewend om in een camper te rijden, laat staan aan de 'verkeerde' kant van de weg. Dus besloot ik om in Footscray, de dichtstbij zijnde wijk bij het afhaalpunt van de camper even te gaan oefenen. Ook om even de bus te filmen met alle beschadigingen etc die er al op zaten (voor je weet maar nooit!).
Op dat moment had ik nog geen Tomtom, die zou ik ophalen op mount Dandenong...maar ja hoe kom je daar??
Dus besloot ik om wat eten en drinken in te slaan bij de locale kruidenier en meteen wat directions te vragen. Uiteindelijk zat ik weer in mn bussie, met eten en drinken én het visitekaartje van de eigenaar, of ik hem wilde bellen als ik op mijn bestemming aangekomen was!
Nu weet ik natuurlijk niet of dat ligt of hij twijfelde aan mijn navigeer kwaliteiten :D of dat hij gewoon zo bezorgd en meelevend was..maar bijzonder vond ik het toen al wel.
Later merkte ik dat het overgrote deel van de bewoners in Victoria gewoon ook echt zo zijn! Oprecht en uit hun hart.. en dat was eigenlijk een van de mooiste ontdekkingen die ik gedaan heb tijdens mijn reis. Ze waren verwonderd over mijn reis, mijn doel was vooral 'not to have a plan' maar allemaal vonden ze het geweldig, ze waren allemaal oprecht geinteresseerd en wilden me allemaal goed advies geven.
Ik en mijn dochter hebben er werkelijk de tijd van ons leven gehad, vele leuke contacten opgedaan en het heeft ons er mede van overtuigd dat onze toekomst daar ligt!

Groetjes,
josé
 
[quote author=Senseo link=topic=9781.msg134258#msg134258 date=1236809172]
Nu weet ik natuurlijk niet of dat ligt of hij twijfelde aan mijn navigeer kwaliteiten :D of dat hij gewoon zo bezorgd en meelevend was..maar bijzonder vond ik het toen al wel.

Groetjes,
josé
[/quote]

Of hij wees je gewoon expres de verkeerde kant op en wilde weten hoe lang het je ging kosten om zelf de goede weg te vinden :grin:
 
[quote author=Rixta link=topic=9781.msg134205#msg134205 date=1236745478]
alleen als je bijdraagt aan de economie wordt je getolereerd
[/quote]

Het spijt mij voor jou dat je zoveel negatieve ervaringen hebt Rixta, maar bovenstaande quote zie/voel ik nergens gevalideerd in de maatschappij? En ik ben zelf ook totally useless, economically, ik krijg een WAO. (Nou ja, wat is totally useless, ik ben een consumer ;-)).
Ik ben ook heel benieuwd naar de meerdere anti-immigranten-wetten. Misschien een goed idee om een topic over te starten, zodat wij het ook weten?

[quote author=lizzyhas link=topic=9781.msg134214#msg134214 date=1236753592]
(wat kijk je nou stom wijf zo leuk is het allemaal niet hier :lol:)
[/quote]

LOL... je bent wel een mooie hoor, je brengt het heel leuk :-D, dan maar 'stom', toch?!

@ José; fijn hè, zo'n ervaring :) Belangeloze vriendelijkheid, kindness, is een verrijkende en hartverwarmende ervaring, als gever en als ontvanger.
 
[quote author=Eerainuh link=topic=9781.msg134266#msg134266 date=1236822591]
Het spijt mij voor jou dat je zoveel negatieve ervaringen hebt Rixta, maar bovenstaande quote zie/voel ik nergens gevalideerd in de maatschappij? En ik ben zelf ook totally useless, economically, ik krijg een WAO. (Nou ja, wat is totally useless, ik ben een consumer ;-)).
Ik ben ook heel benieuwd naar de meerdere anti-immigranten-wetten. Misschien een goed idee om een topic over te starten, zodat wij het ook weten?

[/quote]

Als je WAO krijgt krijg je dat vanuit Nederland en dan hebben ze hier geen last van je. Maar als je hier vier jaar lang je uit de naad werkt en dan ziek wordt, denk je dan dat je een sickness allowance krijgt? Vergeet het maar. En als je toevallig iemand die ziek is full-time wilt verzorgen, maar die persoon is nou net nog geen permanent resident, dan kun je een carer's payment wel vergeten. Algemene regel voor immigranten: pas twee jaar (soms nog langer) nadat je je permanente visum hebt gekregen heb je recht op sociale uitkeringen. Voor de meesten mensen is dat dus toch al snel zo'n 4 1/2 jaar. En volgens mij zijn er visa waarmee je nooit permanent residency krijgt, dus die mensen krijgen helemaal nooit iets, om het even hoe lang je hier werkt. Dat klinkt niet bepaald sociaal of beschaafd, zou ik zeggen.

En als je nu denkt dat je als Nederlander wel gedekt bent, omdat er een overeenkomst met Australie bestaat: geloof daar maar niet te hard in. Centrelink probeert momenteel heel erg hard om onder die overeenkomst uit te komen. Ze betalen me al maanden geen disability pension, hoewel ik daar wel recht op heb.
Kortom: zeker als het gaat om sociale zekerheid worden immigranten hier behandeld als oud vuil. Erg prettig als je ziek bent en je moet dan eindeloos met Centrelink vechten, gewoon om je rechten te krijgen.

Oh, en Australiers hebben ook geen vrije partnerkeuze. Als je toevallig wilt trouwen met een buitenlander die niet 100% gezond is, dan kun je je huwelijk wel vergeten. Of het zal in elk geval heel lastig worden om een visum te krijgen. Je kunt naar het land van je partner gaan, maar die zal dan een bepaald inkomen moeten hebben. En iemand met een chronische ziekte of handicap zal vaak niet aan die inkomenseis kunnen voldoen. Als je dan als Australier niet een beroep hebt waar ze om zitten te springen in dat andere land, dan is je enige mogelijkheid om een land te vinden dat je beiden wel wil hebben. Of een andere partner zoeken.
Enne... ik spreek uit ervaring. Mijn visum werd geweigerd omdat ik een chronische ziekte heb, die overigens vrijwel geen geld kost. Maar chronische ziekte=geweigerd visum. Dat is vrijwel een automatisme.

En dit zijn maar twee dingen waar ik zo direct op kan komen, omdat het mij persoonlijk raakt. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer kleine en grote wetten die proberen immigranten het leven zuur te maken.

En hoe ze hier met asielzoekers omgaan is wel bekend. Daar hoeven we verder geen discussie meer aan te wijden.

groetjes,
Rixta
 
Hoi Rixta,

Ik herken alles wat je schrijft, maar ik zie het niet als discriminatie. Het zijn regels die bestaan om de economie van een land te beschermen, en al zijn ze niet leuk, ik begrijp ze wel.

Natuurlijk kan een Australiër trouwen wie die wilt, maar ja, of een zieke partner een visum krijgt, dat valt inderdaad te bezien. Dat is mooi k*t, maar de logica zie ik er wel van in. Welke economie verwelkomt nou wél zieke mensen? Het risico geld te gaan kosten is hen te groot. Dat kan je als discrimatie zien, of je kan het nuchter benaderen en vanuit een economisch standpunt bekijken. En don't get me wrong, I've been there. Dat ik een tweede kans op een visum heb gekregen is puur te danken geweest aan kruiwagens, dat zal ik eerlijk zeggen. Maar ik heb het nooit persoonlijk genomen dat ik in eerste instantie afgewezen werd. Als je alles persoonlijk neemt, dan wordt de hele wereld je vijand, en dat helpt ons zeker niet bij beter worden.

Maar goed, dit is misschien voer voor een topic op zich; er is een hoop meer op te zeggen maar we dwalen af van het draadje.

Hoe dan ook, succes,

Ireen
 
Als ik uiteindelijk niet toch m'n visum had gekregen is het helemaal de vraag of wij hadden kunnen trouwen. Omdat m'n man verpleegkundige is hadden we wellicht een kans gehad in Nieuw Zeeland, maar zeker is dat niet. In dat geval hadden we dus gewoon niet kunnen trouwen. Heeft mijn man dan een vrije partnerkeuze? Nee dus.
Dat er gewaakt moet worden voor "medische immigranten" is logisch, maar verder slaat het nergens op. Want als je je visum krijgt en twee dagen daarna ziek wordt kraait er geen haan naar en heb je zowel je visum als volledige medische zorg in Australie.

En dat je vrijwel geen enkel recht hebt op een uitkering voor de eerste 4 1/2 jaar vind ik ook niet bepaald aardig. Je kunt zeggen dat de regels nu eenmaal zo zijn, maar als je zelf in die situatie zou terechtkomen zou je wel anders piepen. Ze proberen gewoon iedere immigrant die niet werkt weg te pesten. En dat is geheel legaal. En dat vind ik niet bepaald beschaafd.

Groetjes,
Rixta
 
Hey Rixta,

Ik zou graag wat willen vragen ? Is de reden waarom we emigreren misschien het verschil ?? Ik ben naar Australie verhuisd omdat ik verliefd ben geworden op het land. Ik heb erover nagedacht en alle voor en nadelen op een rijtje gezet. Zo wist ik dus op voorhand dat ik de eerste jaren nergens geen recht op heb. Misschien wel harder moet werken dan in NL omdat we weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Maar ik wist op voorhand waar ik naar toe ging en wat er kan gebeuren. Dus ook wel beleid er gehandhaafd word. Maar ik welk land  is het beleid zo dat iedereen er tevreden mee is ?

Als het het goed heb onthouden ben jij naar Australie verhuisd omdat je verliefd bent geworden op een Australier. Dit is geen aanval ofzo maar ik dacht dat het misschien de reden kan zijn waarom we een andere kijk op veel dingen hebben. Ik heb namelijk nooit het gevoel dat ik gediscrimineerd word. Overal in de wereld heeft iemand wel eens een slechte dag zodat die persoon je toevallig net verkeerd benaderd.
Dat is in NL, maar ook hier.

Groetjes Jolanda
 
Ik wil toch graag ook hier iets over melden - wij wonen al ruim 5 jaar hier op een permanent residency en hebben ons nog nooit gediscrimineerd gevoeld.  Wij zijn echter wel in Nederland gebleven totdat de visums in onze paspoorten stonden en aangezien wij op een Skilled Independent Visum zijn, kwamen wij echter de eerste 2 jaar niet inaanmerking voor enige vergoedingen.  Dit is echter ook direkt verteld bij de aanvraag van het visum - men wijst er direkt op dat je als nieuwe emigrant alle kosten voor je levensonderhoud voor de eerste 2 jaar zelf moet bekostigen.  Wij hadden ook vrij snel werk en hebben tot op heden geen financiele assistentie nog gehad van Centrelink.

Rixta, als je het niet erg vindt dat ik het vraag, waarom zijn jullie eigenlijk hier in Australie?  Het is toch ook mogelijk om met een Australische man terug naar Nederland te gaan?  Wij hebben hier vrienden (man = australisch en vrouw = nederlandse) en zij hebben ruim 10 jaar in Nederland gewoond (man werkte daar en vrouw niet).  Zij zijn echter weer hier omdat Nederland toch wel aardig intolerant is geworden naar buitenlanders toe.  Het is echter geen persoonlijke aanval op jouw en hoop dat jij het ook niet zo opvat. 

Groetjes, Susanne
 
[quote author=Rixta link=topic=9781.msg134268#msg134268 date=1236824735]

Enne... ik spreek uit ervaring. Mijn visum werd geweigerd omdat ik een chronische ziekte heb, die overigens vrijwel geen geld kost. Maar chronische ziekte=geweigerd visum. Dat is vrijwel een automatisme.[/quote]

Ik ben blij dat ik dan de bekende uitzondering op de regel ben. Al sinds 1996 ben ik chronisch ziek, wat echter vrijwel geen geld kost. Alles eerlijk doorgegeven bij de visum aanvraag en gelukkig toch een visum gekregen.
Gr.
Miranda
 
Wat voor ziekte heb je als ik zo vrij mag zijn?
Ik heb bijv astma.. en dat is ook chronisch.. maar ik neem aan dat dat niet erbij hoort of wel?? Anders zouden veeuullll mensen geweigerd worden.
Super voor je dat ze een uitzondering voor je hebben gemaakt!!
 
[quote author=Gwen link=topic=9781.msg134305#msg134305 date=1236866476]
Wat voor ziekte heb je als ik zo vrij mag zijn?
Ik heb bijv astma.. en dat is ook chronisch.. maar ik neem aan dat dat niet erbij hoort of wel?? Anders zouden veeuullll mensen geweigerd worden.
Super voor je dat ze een uitzondering voor je hebben gemaakt!!
[/quote]

:eek:fftopic: Hai Gwen, tot nu toe heb ik overal gehoord dat astma geen probleem zou zijn. Heb ik n.l ook.En ik gebruik er puffertjes voor.Maar verder geen last.Ik meen dat er al een aantal geemigreerd zijn met astma.
Ik zal het je met zekerheid kunnen vertellen als we de medische keuring hebben gehad, maar dat duurt nog eventjes.
Groetjes Ingrid
 
:eek:fftopic:
Misschien is het inderdaad niet een gek idee om dit af te splitsen...
Ook hier iemand met een chronische ziekte (he gut zeg, wat klinkt dit negatief en serieus zeg) die nagenoeg geen medische kosten met zich meebrengt, maar zit nog niet in Oz. Onze migratieagent zag dit niet als belemmering.
Ik ken voorbeelden van mensen met ziektes/ afwijkingen of hoe je het wilt noemen die wel kosten die ook in OZ terecht zijn gekomen, dus Gwen, no worries.

Senseo, wat een prachtig verhaal! Mijn ervaring was ook dat mensen oprecht vriendelijk zijn en wij waren daardoor in eerste instantie op onze hoede. Bleek nergens voor nodig te zijn. Mensen die je 'zomaar' op straat aanspreken en ik in al mijn achterdcoht denken: Wat moet die kerel van ons, waar is mijn portemonnee" en nog wat dingen waar ik me achteraf een beetje voor geneer  :grin:

In NL staat mijn gezicht ook niet altijd op standje zonnestraal, puur omdat ik een chronisch chagrijnige blik heb wanneer ik neutraal kijk. Maar ik maak graag een praatje met onbekenden in winkels, of op straat. Mijn ervaring is dat wanneer je er zelf voor open staat je veel terug krijgt en dat dat je dag een stuk gezelliger maakt  :happysun: En nee, natuurlijk niet in iedere situatie, maar wat je uitstraalt ontvang je ook geregeld.
 
[quote author=jolanda b link=topic=9781.msg134285#msg134285 date=1236845299]
Hey Rixta,

Ik zou graag wat willen vragen ? Is de reden waarom we emigreren misschien het verschil ?? Ik ben naar Australie verhuisd omdat ik verliefd ben geworden op het land. Ik heb erover nagedacht en alle voor en nadelen op een rijtje gezet. Zo wist ik dus op voorhand dat ik de eerste jaren nergens geen recht op heb. Misschien wel harder moet werken dan in NL omdat we weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Maar ik wist op voorhand waar ik naar toe ging en wat er kan gebeuren. Dus ook wel beleid er gehandhaafd word. Maar ik welk land  is het beleid zo dat iedereen er tevreden mee is ?

Als het het goed heb onthouden ben jij naar Australie verhuisd omdat je verliefd bent geworden op een Australier. Dit is geen aanval ofzo maar ik dacht dat het misschien de reden kan zijn waarom we een andere kijk op veel dingen hebben. Ik heb namelijk nooit het gevoel dat ik gediscrimineerd word. Overal in de wereld heeft iemand wel eens een slechte dag zodat die persoon je toevallig net verkeerd benaderd.
Dat is in NL, maar ook hier.

Groetjes Jolanda
[/quote]

Dat zal ongetwijfeld meespelen. Jullie kunnen het je psychologisch ook niet zo goed veroorloven om alle negatieve kanten veel aandacht te geven. Want je hebt er ten slotte veel moeite voor gedaan om hier te komen. Als je dan alle negatieve dingen gaat zien gooi je je eigen emotionele glazen in.
Maar als je hatemail krijgt en je hoort met enige regelmat "go home", dan is dat toch niet echt te negeren.
Maar als sommige van deze Nederlanders hier een leuke baan hebben en die binnenkort kwijtraken en dan geen cent van de overheid krijgen, wil ik nog wel eens horen of ze het zo'n fantastisch land vinden. Stel je voor dat ze in Nederland elke immigrant ruim vier jaar zouden laten wachten voor je ook maar iets van de overheid krijgt... Dat zou door bijna iedereen onaanvaardbaar worden gevonden. Twee jaar is redelijk, maar vier of vijf jaar is onzinnig.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=suzie link=topic=9781.msg134297#msg134297 date=1236858802]
Dit is echter ook direkt verteld bij de aanvraag van het visum - men wijst er direkt op dat je als nieuwe emigrant alle kosten voor je levensonderhoud voor de eerste 2 jaar zelf moet bekostigen. 
[/quote]
Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus misleidende informatie. Je moet geheel voor jezelf zorgen tot twee jaar nadat je je permanente visum hebt gekregen. Dat is dus voor de meeste mensen zo'n 4 1/2 jaar. Dat is nogal een verschil.

Rixta, als je het niet erg vindt dat ik het vraag, waarom zijn jullie eigenlijk hier in Australie?  Het is toch ook mogelijk om met een Australische man terug naar Nederland te gaan?  Wij hebben hier vrienden (man = australisch en vrouw = nederlandse) en zij hebben ruim 10 jaar in Nederland gewoond (man werkte daar en vrouw niet).  Zij zijn echter weer hier omdat Nederland toch wel aardig intolerant is geworden naar buitenlanders toe.  Het is echter geen persoonlijke aanval op jouw en hoop dat jij het ook niet zo opvat. 
Ten eerste moet je partner dat dan wel willen. Ten tweede moet er werk voor die partner zijn, want anders krijg je geen visum. Als verpleegkundige zou mijn man wellicht wel een baan kunnen krijgen, maar hij is 47 jaar en spreekt de taal niet, dus ik denk niet dat ze om hem zitten te springen. Ten derde zouden we het nooit kunnen bekostigen. En zo zijn er nog wel een aantal praktische redenen waarom dat niet mogelijk is. De vraag is ook of ik terug zou willen naar Nederland. In veel opzichten wel, maar ik denk niet dat ik nog zou kunnen wennen aan wonen in een rijtjeshuisje in een straatje. We wonen nu ook niet in een supergroot huis, maar het is wel van ons en in Nederland zouden we blij mogen zijn als we een redelijk huurhuis zouden kunnen bekostigen. O ja, waar vind je zo'n huurhuis?

groetjes,
Rixta
 
Back
Top