Wat kun je in Australie niet krijgen?

Hoi,

Er zijn wel orchideeen te krijgen van goede kwaliteit, maar vaak voor een hoop geld. Ik zie soms een kleintje voor gerust 70 dollar valt mij op. Hier in het dorp zit een orchideeenkwekerij, maar wat mij opvalt is dat ze de standaard orchidee (de vlinderorchidee - Phalaenopsis sp.) nooit hebben. Ik neem aan dat deze voor Australische condities minder geschikt is, alhoewel het een Aziatische orchidee is.

Zaden meenemen zal niet gaan, aangezien de voortplanting a.d.h.v. babyplantjes (keiki's ) aan de moederplant gebeurd, in bijzondere, voor opgewekte, omstandigheden. Vermenigvuldiging met zaad heb ik nog nooit gehoord. (Check de orchideeenhoeve in Luttelgeest). Daarentegen mag je toch geen zaden meenemen ... er zijn hier al genoeg pestplanten op het moment!

Gelukkig zijn er tal van native en/of inidiginous plants te koop bij nursery die je de orchidee snel doen vergeten. (Er zijn trouwens ook Australische orchideen, maar die redden het niet bij de Zuid-Amerikaanse/Aziatische orchideen.)

De Bird of Paradise is inderdaad een erg mooie bloem... hij komt trouwens uit Zuid-Afrika.

Groeten Sander
 
[quote author=r2d2 link=topic=8096.msg130096#msg130096 date=1231360522]
De Bird of Paradise is inderdaad een erg mooie bloem... hij komt trouwens uit Zuid-Afrika.

Groeten Sander
[/quote]
Da's inderdaad een plaatje
bird_of_paradise1.jpg

Die was ons opgevallen toen we in de San Diego Zoo waren, die staat er vol mee.
Ik heb er toen speciaal een paar close-ups van gemaakt.

Bart
 
Stond vanmiddag met de theedoek haakjes-knijp-dingen-met-een-lusje in mn handen.. Nog mensen die een bestelling willen plaatsen? Ik vlieg over twee weken naar Melbourne ;)

Ik hoor t wel.
Mitzi
 
[quote author=Tekkel link=topic=8096.msg130097#msg130097 date=1231363808]
........ in de San Diego Zoo waren, die staat er vol mee.
[/quote]

In Brisbane groeien ze in de tuin, tussen de Amarillyssen en Agapanthussen ;-) (ook al uit Zuid-Afrika, 't is een tuin vol immigranten!).
 
[quote author=Eerainuh link=topic=8096.msg130099#msg130099 date=1231370253]
[quote author=Tekkel link=topic=8096.msg130097#msg130097 date=1231363808]
........ in de San Diego Zoo waren, die staat er vol mee.
[/quote]

In Brisbane groeien ze in de tuin, tussen de Amarillyssen en Agapanthussen ;-) (ook al uit Zuid-Afrika, 't is een tuin vol immigranten!).

[/quote]
precies, gewoon in het wild!!
 
[quote author=Gwen link=topic=8096.msg130091#msg130091 date=1231357489]
Hahaha nou mooi om te weten  :up:
Ik zal eens gaan zoeken of ik hier in Nederland geen zaadjes kan vinden voor orchideeën. Kan ik ze zelf in mijn tuintje planten  :grin:
Of is het verboden om bloedzaden mee te nemen in het vliegtuig?
[/quote]

Niet in het vliegtuig, maar het is wel heel streng verboden om het in te voeren. Ze zijn hier (met reden) doodsbang voor geimporeerde plantenziekten en dus is de invoer van plantaardig materiaal aan zeer strenge eisen gebonden. Iets moet wel heel erg dood zijn om geen problemen te veroorzaken. Of je moet op het vliegveld gecertificeerde zaden kunnen vinden. Die zijn dan gegarandeerd ziektevrij en dat mag wel.
Neem echt niets anders mee, want dan kom je enorm in de problemen.

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Eerainuh link=topic=8096.msg130116#msg130116 date=1231378367]
Wilde immigranten?  :shock:
[/quote]

Bijna ... immigranten in het wild :) (dus niet achter tralies en zo ;-) ;-)). En natuurlijk ook amarylli, birds of paradise en achterlijke panters ...
 
[quote author=Eerainuh link=topic=8096.msg130090#msg130090 date=1231357378]
Fae, ook wij eten biologisch en puur uit nieuwsgierigheid heb ik opgezocht hoe je yoghurt kan maken. Nou, daar blijkt helemaal geen machine voor nodig te zijn, en ook geen zakjes uit de supermarket :) Je hebt alleen maar melk en yoghurt nodig om te beginnen.
[/quote]

Dus om yoghurt te maken heb je melk en yoghurt nodig?

:thinking:
 
Ha, ha, het begint langzaam aan op een verhaal van jezus te lijken (nee, niet je zus). van 1 vis tig vissen en van 1 brood tig broden (zoiets ongeveer) maken ??
 
Wij hadden het dus met melk geprobeerd en dat lukte niet echt. Nu dus met melkpoeder en water geprobeerd en inderdaad... Gewoon met yoghurt. Als je het opwarmt hebben de paar bacteriën die in de yoghurt zitten zo'n groot feest dat ze zich gaan vermenigvuldigen en die maken de melk dan zuur wat dan weer yoghurt wordt? Weet eigenlijk niet eens precies hoe het proces precies in z'n werk gaat...

Ik mis het ook wel een beetje dat ik hier geen bloemen in huis heb. Vind het gewoon zonde om ze te kopen. In het CBD loop ik wel eens langs een bloemenzaak en dan zie ik zo bij een standaardboeketje $60 staan. Een collega van mij spendeert elke week ongeveer 100 dollar aan bloemen!!
 
Pff dat is echt belachelijk!
Zo raar dat in een ander land bloemen eigenlijk iets heel aparts is..
Jammer ook dat je niks mag importeren. 1x een DUUR plantje aanschaffen dan en hem goed onderhouden  :grin:
 
Ireen, harterlijk dank voor de bio-yoghurt tip, daar ben ik heel blij mee. Ik ga experimenteren en zal verslag doen.

Ik heb hier een keer voor een jarige vriendin orchideeën takken gekocht, inderdaad uit de koelkast voor $7 per tak. Ze bleven een dag of 4 goed, buiten, maar waren wel heel mooi.
Ik hou ook van groen maar mis het in huis nauwelijks; we leven meer buiten en helemaal rondom het huis is het groen en in de omgeving ook. Hele bomen staan hier omstebeurt fantastisch te bloeien. Ik voel me nu nog schuldiger dan ik NL om iets af te snijden en in een vaasje te zetten voor een paar dagen plezier. Waar ik me erg mee uitleef zijn frangipani's. Drie bloemen in een klein theelichthoudertje; ze staan door het hele huis. De bloemen vallen 's ochtends vroeg en in de namiddag vooral van de boom en blijven dan nog 2 dagen goed. Als je ze plukt iets langer, maar ja, we hebben een boom voor de deur en die geur 's nachts laat mij mijn handen thuis houden. Bovendien heb ik het idee dat je met potplanten, die je hier inderdaad wel duur kunt kopen, meer mieren of andere kruipachtigen in huis haalt, en daar zit ik niet om te springen. Ik leef me lekker uit in de tuin; heb allemaal struiken, planten en bomen geplant die zullen gaan bloeien. Die komen allemaal van zaden, op een enkeling na, het meeste moet echt gepropageerd worden. Kunnen ze in 'nurseries' heel goed, ook en vooral van alle prachtige 'natives'. Kom en ontdek, er is meer moois dan dat wat je al kent...

Groet, Fae
 
[quote author=Fae link=topic=8096.msg130148#msg130148 date=1231415029]
Waar ik me erg mee uitleef zijn frangipani's.
Groet, Fae
[/quote]
Zijn dat van die heel erg lekker ruikende bloemen?
Waar je zo'n echt vakantie gevoel van krijgt?

Bart
 
Zo te horen komt het helemaal goed dan..
Inderdaad is er in australie buiten natuurlijk een veel prachtigere natuur in nederland. Een van de redenen waarom ik zo dol ben op australie!
 
Een kennisje van mij kweekt zelf orchideeen in haar doe-het-zelf kas. Die ik van haar kreeg bleef toch wel zo'n 4 weken goed!

Kzal eens vragen hoe zij begonnen is. Zullen hier toch ook wel zaadjes zijn. Nou is zij van origine ook Nederlands maar hier geboren.

Word vervolgd!
 
[quote author=perthpete link=topic=8096.msg130118#msg130118 date=1231379048]
en achterlijke panters ...
[/quote]

Dat waren toch de Vliegende Panters? (En om on topic te blijven, die kan je hier niet krijgen :-D)

Frangipani's zijn inderdaad heel geurend en die geur wordt ook vaak (alhoewel jammergenoeg synthetisch) gebruikt voor geurtjes in huis, zoals in WC-verfrisser. Beter een boom voor je huis, zoals Fae heeft, en dan het raam van de WC open laten staan ;-) Keramieke frangipani's zie je hier ook veel als snuisterij, een tijd lang kon je niet in een winkel komen of ze lagen wel ergens - was een beetje over the top.

En zo werkt het met de yoghurt: Yogurt is created using "helpful" bacteria (usually lactobacillus bulgaricus or streptococcus thermophilus, or both), which cause the milk to ferment. These micro organisms are alive in your yogurt starter that you pitched in the previous step. When they are added to milk at 110°F, they consume the sugar found in milk, called lactose. As a result, the milk thickens or curdles, and lactic acid is produced as a byproduct. The lactic acid gives yogurt its "tangy" taste, and preserves the milk from spoiling. Before pasteurization and refrigeration, this was the only way to make milk last for long periods of time.
Weten we dat ook weer :)
 
Orchideeen 4 weken?   :oops: Die horen het bij normale verzorging jaren te blijven doen!  :|
Of bedoel je alleen de afgeknipte bloemstengels?

Sander
 
[quote author=AJ link=topic=8096.msg130119#msg130119 date=1231379233]
[quote author=Eerainuh link=topic=8096.msg130090#msg130090 date=1231357378]
Fae, ook wij eten biologisch en puur uit nieuwsgierigheid heb ik opgezocht hoe je yoghurt kan maken. Nou, daar blijkt helemaal geen machine voor nodig te zijn, en ook geen zakjes uit de supermarket :) Je hebt alleen maar melk en yoghurt nodig om te beginnen.
[/quote]

Dus om yoghurt te maken heb je melk en yoghurt nodig?

:thinking:[/quote]

[quote author=perthpete link=topic=8096.msg130122#msg130122 date=1231379587]
Ha, ha, het begint langzaam aan op een verhaal van jezus te lijken (nee, niet je zus). van 1 vis tig vissen en van 1 brood tig broden (zoiets ongeveer) maken ??[/quote]

Ik kan van brood nog iets anders maken.
Hoef ik niks voor te doen :shock:

Jack :evil:

ps; Je hebt Yoghurt om yoghurt te maken.
      Ben je dan niet al klaar, heb ik iets gemist.............de melk misschien
Niet zoveel wijntjes drinken Reentje, daar gaat je robocop te soepel van worden :wink: :up:
 
[quote author=Jack link=topic=8096.msg130198#msg130198 date=1231467526]
ps; Je hebt Yoghurt om yoghurt te maken.
      Ben je dan niet al klaar, heb ik iets gemist.............de melk misschien
Niet zoveel wijntjes drinken Reentje, daar gaat je robocop te soepel van worden :wink: :up:
[/quote]

Haha, die Robocop kan wel een stootje hebben ;-) :-D

Beetje ouwe yoghurt om veel nieuwe mee te maken. Vanwege de kleine beestjes die d'r in zitten, die doen dan vermenigvuldigen. Kepput niet gedroomd hoor (daar ben ik veel te sloom voor).
 
Back
Top