Yuud and her family are going to VIC

Misschien heb je het al eens eerder aangegeven, maar waarom moet je voor de Nederlandse nationaliteit van je man in Nederland zijn? Is dat een regel die onderhandelbaar is? Wat betreft jouw visum, je kan altijd gebruik maken van de even-uit-het-land-als-het-visum-komt optie, zolang je CO dat maar weet, toch? Als je de mogelijkheid hebt om zo snel mogelijk te gaan, dan zou ik dat doen!

Misschien heb je het al eens eerder aangegeven, maar waarom moet je voor de Nederlandse nationaliteit van je man in Nederland zijn? Is dat een regel die onderhandelbaar is? Wat betreft jouw visum, je kan altijd gebruik maken van de even-uit-het-land-als-het-visum-komt optie, zolang je CO dat maar weet, toch? Als je de mogelijkheid hebt om zo snel mogelijk te gaan, dan zou ik dat doen!

Ja mijn visum is niet zo'n probeem. Kost alleen geld, maar niet al te veel.
De regels zijn: als je een NL pspoort aanvraagt moet je in NL ingeschreven blijven (dus dat wordt tijdelijk mn ouders). Hij wordt dan tzt opgeroepen voor een heuse ceremonie, en 5 dagen later kan ie zn paspoort aanvragen dat ook weer even duurt (al bestaat er vast zoiets als spoedaanvraag). Als we al weg zijn kost het gewoon een extra smak met geld voor een retourticket, wat balen is want dat hebben we nu eenmaal niet. Maar op dat laatste zal het wellicht op uitdraaien. En stel dat ie wel net een baan heeft is dat ook weer erg onhandig.
Ik durf eigenlijk de IND ook niet bellen of het onderhandelbaar is, stel dat ze het intrekken. Heb het al wel eens aan de gemeente gevraagd. Maar je hebt gelijk, misschien de IND maar eens bellen. Want tot nu toe is het steeds zo met zijn visums gegaan dat elke keer als we bellen we een ander antwoord krijgen. Vind t toch eng om te vragen, wat als ze hierdoor dan de nationaliteit niet geven...

Ja mijn visum is niet zo'n probeem. Kost alleen geld, maar niet al te veel.
De regels zijn: als je een NL pspoort aanvraagt moet je in NL ingeschreven blijven (dus dat wordt tijdelijk mn ouders). Hij wordt dan tzt opgeroepen voor een heuse ceremonie, en 5 dagen later kan ie zn paspoort aanvragen dat ook weer even duurt (al bestaat er vast zoiets als spoedaanvraag). Als we al weg zijn kost het gewoon een extra smak met geld voor een retourticket, wat balen is want dat hebben we nu eenmaal niet. Maar op dat laatste zal het wellicht op uitdraaien. En stel dat ie wel net een baan heeft is dat ook weer erg onhandig.
Ik durf eigenlijk de IND ook niet bellen of het onderhandelbaar is, stel dat ze het intrekken. Heb het al wel eens aan de gemeente gevraagd. Maar je hebt gelijk, misschien de IND maar eens bellen. Want tot nu toe is het steeds zo met zijn visums gegaan dat elke keer als we bellen we een ander antwoord krijgen. Vind t toch eng om te vragen, wat als ze hierdoor dan de nationaliteit niet geven...

Waarom zouden ze dat niet doen? Je kan altijd aangeven dat hij je je afvraagt hoe het gaat als hij naar Oz zou moeten etc.

Waarom zouden ze dat niet doen? Je kan altijd aangeven dat hij je je afvraagt hoe het gaat als hij naar Oz zou moeten etc.

Geen idee, omdat we het aanvragen en meteen weg gaan? Maar ja onze reden is dat we de mogelijk willen hebben om terug te komen in de toekomst.

Ja zoiets heb ik toen ook gezegd. Maar ik kan iets van ziekte id familie oid zeggen. Thnx ik ga bellen!

OK gemeente en IND gebeld. Morgen nogmaals IND terug bellen. Hij had wel naar een ander lang gemogen, maar niet naar land van herkomst. Balen anders was er uberhaupt geen probleem geweest.
Hij mag eigenlijk niet eens NL langer dan 3 mnd uitgaan. Morgen ga ik bellen of t 6 mnd mag zijn. Anders komen we sowieso in de knoei met zijn huidige verblijfsvergunning en de gehele aanvraag. Ik vroeg of ze kunnen zien dat hij het land uit gaat, maar dat wist ze niet. Ze zei dat als ze er wel achter komen dat ie stiekem langer weg is dat gevolgen kan hebben. Ook zei ze dat de wachttijd echt 10 a 12 mnden is plus 8 weken op ceremonie, dan zitten we in april-juni volgend jaar...

OK gemeente en IND gebeld. Morgen nogmaals IND terug bellen. Hij had wel naar een ander lang gemogen, maar niet naar land van herkomst. Balen anders was er uberhaupt geen probleem geweest.
Hij mag eigenlijk niet eens NL langer dan 3 mnd uitgaan. Morgen ga ik bellen of t 6 mnd mag zijn. Anders komen we sowieso in de knoei met zijn huidige verblijfsvergunning en de gehele aanvraag. Ik vroeg of ze kunnen zien dat hij het land uit gaat, maar dat wist ze niet. Ze zei dat als ze er wel achter komen dat ie stiekem langer weg is dat gevolgen kan hebben. Ook zei ze dat de wachttijd echt 10 a 12 mnden is plus 8 weken op ceremonie, dan zitten we in april-juni volgend jaar...

jemig wat ongelofelijk balen :( jeetje.
Kan me voorstellen dat je nu even een 'wat nu' momentje hebt. Erop gokken dat ze er niet achter komen en gewoon gaan? Op safe spelen en de verhuisplannen uitstellen tot halverwege volgende jaar, met misschien de mogelijkheid om wat extra bij te sparen voor vertrek? Het NLse paspoort maar laten schieten en hopen dat het niet meer nodig is?

Net met Man overlegd, nav dit besloten dus niet eerder dan begin dec naar OZ te gaan. Morgen nog even IND bellen of hij 6 mnd t land uit mag zijn. Met 3 mnd zouden we t niet redden nl. 6 mnden kan ook krap worden maar is net haalbaar. Pff wat een gestress zeg dat paspoort. Gokken dat we hem niet nodig hebben vind ik balen, stel dat onze jongens hier ooit gaan wonen, dan zouden we langer langs kunnen gaan of door europa reizen en weer naar hun. Anders zitten we altijd aan max 3 mnd vast.
Veel langer in NL blijven zou inhouden dat we lang bij mn ouders moeten blijven, en onze jongens dan daar tijdelijk naar school moeten. Zie ik niet zitten, vind ik te veel gerommel voor hun.
In t slechtste geval begint mn oudste gewoon niet in t nieuwe schooljaar en geven we hem 2 mnd (of korter) homescholing. Is toch t eerste jaar, ik kan hem ook best leren lezen en mn schoonvader en schoonzusje zijn allebei docent basisschool dus die paar weken moet ik maar loslaten, komt goed.

Het stomme is dat de gemeente ons eerst heeft zitten stressen dat t paspoort binnen 4 maanden kan komen en we dus die stress hadden van zijn we wel of niet op tijd getrouwd. En nu duurt t opeens enorm lang en hebben we weer stress. Ben ook opeens zo grijs geworden, geen wonder :-SSSSS

Jeetje Yuud :( Haal een paar keer diep adem en denk er over 2 dagen nog eens over na. Wat een giga dingen die je even weer moet herordenen in je hoofd...

Jeetje Yuud :( Haal een paar keer diep adem en denk er over 2 dagen nog eens over na. Wat een giga dingen die je even weer moet herordenen in je hoofd...

Ja dat is het, word zo moe van al dat denken en keuzes maken... En niets weten...

Ja dat is het, word zo moe van al dat denken en keuzes maken... En niets weten...
af en toe is het gewoon k**te dat je zo afhankelijk bent van anderen, vooral als die anderen het echt niks lijkt te kunnen schelen dat jij in de stress zit.

maar hoe doe je dit dan? Want als je in december gaat, gaat hij nog steeds naar het land van herkomst? Of gelden die 3 cq 6 maanden niet als het om een ander land gaat?

maar hoe doe je dit dan? Want als je in december gaat, gaat hij nog steeds naar het land van herkomst? Of gelden die 3 cq 6 maanden niet als het om een ander land gaat?

ze zien 3 maanden als vakantie, dat mag wel naar land van herkomst, alles erna zien ze als verblijf.
Een ander land dan herkomst mag wel net zo lang als je wil. Maar we weten dus ook niet of paspoorten gekoppelt zijn aan IND. Waarschijnlijk kunnen ze alles volgen als ze willen en hebben we nu uberhaupt een vinkje naast zijn naam staan...

Hmmm, dat laatste biedt wellicht uitkomsten?

Als hij Shiphol verlaat begint de teller te lopen. Na 3 maanden in OZ dus even een El Cheapo ticket naar Bali of Kiwiland. Dan heb je een stempeltje dat je uit OZ bent geweest. En dan weer 3 maanden OZ.

OK OK, het is allemaal een beetje 'frauderen' maar check het eens of ze daar mee kunnen leven bij de IND.

Pffffftttt wat een gezeik zeg. Denk je het helemaal op de rit te hebben, heb je dit weer...

Hmmm, dat laatste biedt wellicht uitkomsten?

Als hij Shiphol verlaat begint de teller te lopen. Na 3 maanden in OZ dus even een El Cheapo ticket naar Bali of Kiwiland. Dan heb je een stempeltje dat je uit OZ bent geweest. En dan weer 3 maanden OZ.

OK OK, het is allemaal een beetje 'frauderen' maar check het eens of ze daar mee kunnen leven bij de IND.

Pffffftttt wat een gezeik zeg. Denk je het helemaal op de rit te hebben, heb je dit weer...

Oh ja dat is ook nog een optie, thnx! Ga ik checken! Verplicht samen een paar dagen naar een eilandje want met kids is te duur ;)

Volgens mij werkt dat helaas niet zo.. Denk dat er minimaal 3 maanden tussen moeten zitten voor hij dan weer terug naar oz mag.

Ik ben ook een beetje bang dat het niet zo simpel werkt maar je kunt het altijd vragen. Voor OZ visa's werkt deze methode vaak wel volgens mij.

Hoop gewoon dat ze alsnog zeggen dat 6 mnden mag en dat ie in oz de ceremonie mag doen :))
Maar dat zou wel erg veel geluk zijn.. En sowieso ga ik de IND nog 2 x bellen met dezelfde vraag zodat ik zeker een eenduidig antwoord heb en het dan echt zeker weet.

Moet je met een partner visum ook valideren?

Is het niet makkelijker (behalve emotioneel gezien) om een huurhuis te nemen voor 6-9 maanden in NL. Het NL schoolhaar ad te maken en in juli volgend jaar te gaan? Dan kun je nog wat sparen. Geen stress met deadlines, geen stress met thuisscholing? "Alleen" dus langer in NL.

Hi Yuud, wat een dilemma's zeg. Ik voel de stress uit de computer komen... Inderdaad wat Gwen ook zegt, slaap er even 2 nachtjes over, geniet weer van het (hopelijk) aankomende mooie weer. En ga dan nog eens om de tafel zitten wat de beste optie is. Zou inderdaad jammer zijn dat het NL paspoort straks niet goed komt. Hou de toekomst voor ogen, dan maken die paar maandjes/half jaar niet meer uit. Sterkte met alles!

Vandaag weer gebeld, m'n jongens maakten steeds ruzie dus het was niet een heel rustig gesprek maar ga toch volgende week nog een keer bellen want vandaag weer een ander verhaal te horen gekregen:

Hij mag max 12 mnd t land uit, maar niet uitgeschreven zijn (vooral bij belastingdienst en overheid) etc want als ze denken dat hij emigreert zetten ze gehele procedure stop.
Heb gevraagd wat als we 6 mnd op vak in oz gaan of we dan wel ziektekosten moeten door betalen maar dat controleren zij niet zei ze.
Ook zei ze dat er in de brief aan ons staat (wat er volgens ons echt niet bij staat maar zal die brief eens gaan opzoeken) dat ze hun best doen om het binnen 6 mnd af te ronden, maar dat het 12 mnd mag duren. 6 mnd kan precies. Maar t zegt dus eigenlijk niets.
Vervolgens heeft ie n jaar om de ceremonie bij te wonen en zij zei nu weer dat dat echt in NL moet.
Dusss zoals het altijd gaat met zijn visum krijgen we elke keer als we bellen een ander antwoord.
Blijft n feit dat t langer kan duren en we dus risico lopen.

@fol ja huren kan maar pfff daar hebben we allebei eigenlijk geen zin in. Hele gedoe van extra verhuizing en hadden dit najaar in ons hoofd. Begrijp wat je zegt hoor, maar ik ga nog eens bellen en kijken wat ze dan zeggen. Al zal het nooit een voor ons ideaal antwoord zijn dat weet ik ook...

Kan je je eigenlijk vanuit het buitenland uitschrijven bij je gemeente?

Back