Merry-go-round to & in OZ

In de meeste steden is surfen niet echt zo'n ding. Veel mensen doen het wel, maar het is wel iets waar je een uur of wat voor moet rijden. Een beetje zoals in Nederland met zeilen. Het idee vanuit bed het water in te rollen is vooral voor mensen met geld of mensen die een fors eind weg van de bewoonde wereld ;)

Canberra ligt dan wel weer net even extra ver van de kust (2 uur), maar ons dichtstbijzijnde surfstrand hier is ook een uur en 20 minuten weg. Gelukkig zijn afstanden hier wel heel anders. Benzine is goedkoper, wegen zijn rustiger. Annelies en ik hebben zaterdag 5 uur in de auto gezeten om ergens te lunchen en een wandeling te maken. In Nederland zou zoiets niet eens in me opkomen om te doen en hier doen we het heel regelmatig.

Dat is precies waar wij achter kwamen tijdens onze tijd in Australië. Wij dachten 'dat gaan we straks in Nederland dus helemaaaaal anders doen!'. Wij hadden dan ook de planning om gemakkelijk een paar uren te gaan rijden voor weekendjes weg etc. Thuis stond het voetbal in het weekend dat al snel in de weg en vonden wij de rit van 2 uurtjes naar familie toch best wel ver. Stom eigenlijk hoe snel je dan ook weer meegaat in de standaard van je omgeving! Toch vonden we dergelijke acties heerlijk en missen we die enorm. Dit weekend zijn we naar de kust gereden met de wetsuits achterin omdat de forecast voor 'Petten NH' prima leek. Eenmaal op het strand lag er niemand in het water en was het een rommeltje helaas. Als alles mee gaat zitten kunnen we mogelijk acties zoals die van jullie doen! Anders moeten we toch maar eens vaker in Nederland de kilometers gaan maken!
 
Nee, geen pluimen meer :)

The fire at Pierces Creek has been contained.

The fire remains at 204 hectares. The fire is 7km away from the nearest suburb (Kambah). A map of the fire is available at www.esa.act.gov.au.

Additional Remote Area Firefighting Teams will be deployed to focus efforts again on the eastern edge of the fire. They will be assisted by three helicopters.

Crews will begin rehabilitation efforts for vegetation this morning, focussing on roads in the area and containment lines constructed by bulldozers.



Wat me opviel was de laatste zin; Rehabilitation. Good on you guys and girls of ESA!
 
In de meeste steden is surfen niet echt zo'n ding. Veel mensen doen het wel, maar het is wel iets waar je een uur of wat voor moet rijden. Een beetje zoals in Nederland met zeilen. Het idee vanuit bed het water in te rollen is vooral voor mensen met geld of mensen die een fors eind weg van de bewoonde wereld ;)

Canberra ligt dan wel weer net even extra ver van de kust (2 uur), maar ons dichtstbijzijnde surfstrand hier is ook een uur en 20 minuten weg. Gelukkig zijn afstanden hier wel heel anders. Benzine is goedkoper, wegen zijn rustiger. Annelies en ik hebben zaterdag 5 uur in de auto gezeten om ergens te lunchen en een wandeling te maken. In Nederland zou zoiets niet eens in me opkomen om te doen en hier doen we het heel regelmatig.

Als je een beetje regelmatig surft is het wel degelijk een big thing (of anders in het Oosten?). Genoeg locals die max 10 min willen rijden om te surfen. Genoeg van hen wonen zelfs in kleinere huisjes, dichtbij surfstranden. Zelf woon ik 20 minuten van waar ik meestal surf. Geen enkel probleen. En eens per maand rijd ik 1.5u naar een specifiek surfgebied, maar dat zou ik niet wekelijks doen. Surfgebied heeft bij ons een serieuze rol gespeeld bij het bepalen waar we gingen wonen.

In Sydney/Melbourne uiteraard niet, daar gaat het alleen om wat betaalbaar is. Voor 5 ton heb je nog niet eens een huisje in de buurt van het strand waar je shortboard in past :p
 
Last edited:
Wat @afterbang zegt inderdaad ;)

Nee maar je hebt wel gelijk, ik keek met name naar de grote steden in het zuid-oosten van het land en dan met name als je in de stad woont. In sommige van die steden kun je behoorlijk aan de rand wonen en dan hoef je niet achterlijk ver van een surf strand te wonen.

En je kunt natuurlijk specifiek in een surf stad gaan wonen. Dus wellicht overdreef ik wat qua wonen/surfen. Als je het echt wilt, en je wilt je leven er op aan passen, dan kan het best.
 
Over rookpluimen gesproken. Ik lees dat er de nodige bushfires in Queensland zijn op het moment. Is jullie huis in QLD een beetje veilig?
 
Ja, we liggen een beetje onder vuur op het moment... (pun intended)

Maar de bushfires in QLD zijn noordelijker dan waar ons huis staat. Dus we houden het in de gaten. Maar op het moment is het nog ver weg.
 
Rond deze tijd twee jaar geleden stonden we met Mr. @Red dust bij de Maccas in Blaxland (en ontdekten dat ze geen groenteburger hadden)
Waarom is dat het noemen waard? Het was onze eerste (en laatste) Maccas als Permanent Residents.

We zijn hier vandaag PRECIES 2 jaar!!! :D Het is omgevlogen.

Alles lijkt nu ook in 2. We hebben in die tijd:
- 2 auto's gekocht
- 2 huizen gekocht
- 2 mountainbikes gekocht (ieder 1)
- 2 echt goede vrienden opgedaan en Miss Bang 2 echt goede vriendinnen
We hebben ook wat 1-tjes
- 1 kat verloren
- 1 kat uit het asiel gehaald
- 1 bushfire te dicht bij huis

En één dikke nul:
Nul keer spijt gehad! :D

Al met al is het een goede beslissing geweest en alles erg vlotjes gelopen. We hebben geluk gehad, we hebben het zeker ook afgedwongen. Goede afwegingen gemaakt, goed met geld om gegaan, en op verschillende manieren allebei een goede baan 'afgedwongen'. Miss Bang heeft zich met slim manoeuvreren snel 2 lagen omhoog gewerkt in de organisatie. En ik ben in staat om elke keer weer een verlenging van mijn Nederlandse contract af te ronden en zo ben ik een vreemde mix tussen digital nomad en een ex-pat ;) Het is een beetje vreemd, zo lang vanuit home-office werken. Het geeft de vreemde sensatie dat je wellicht niet altijd echt in Australie bent/voelt. Maar het betaald de rekeningen en geeft ook heel veel vrijheid, plus een keer of twee per jaar naar NL, dus kan werk en familiebezoek combineren. Voorlopig bevalt het best. Mijn collega's zitten ook overal en nergens (Bijvoorbeeld: India, Thailand, Mexico, USA, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Roemenie) dus Engels is alsnog de voertaal. Het bevalt voorlopig nog best!

En dan nog maar eens een rondje: Wat valt me hier op (al wordt het na 2 jaar wel allemaal wat normaler)

Kappers. Ik ben gek op de kappers hier. In NL zag ik daar altijd tegen op, praatjes over weinig, lange wachttijden enz. Hier niet. Je komt binnen, bent vrijwel altijd gelijk aan de beurt. Mannenkappers zijn hier trouwens altijd manlijke kappers. Die mannen praten niet, die doen gewoon. "...Wat wil je voor kapsel...?" "...OK, dat kan..." Daarna is het knip knip scheer scheer in stilte en 15 minuten later reken je in stilte af. Heerlijk!

Regen. Het is hier nu zomer en dat betekent (iets) meer regen dan in de winter. Maar regenachtige dagen heb je eigenlijk niet. Het is heel de dag mooi weer. Plotseling trekt alles dicht. Het begint hard te waaien. 5 minuten later komt de regen met bakken uit de hemel. 20 minuten later breekt de zon weer door en hebben we het weer gehad. Vreemd maar ook wel lekker.

Naakt. Australiers zijn preutser dan wat Hollanders gewend zijn. Voorbeeldje: Omkleden in een kleedkamer van het zwembad gebeurd met de handdoek omgeslagen en veel gefrummel onder de handdoek. Na een paar minuten komt er iemand met het badpak aan te voorschijn van onder de handdoek. In de mannen kleedkamer gaat het er iets gemoedelijker aan toe, maar ook hier is niet iedereen van de vrijheid, bllijheid.

Knipperlichten en ruitenwissers. Of beter gezegd, de hendel hiervoor aan het stuur. Japanse merken hebben de knipperlicht stengel aan de rechterkant van het stuur zitten. Europese merken hebben de knipperlicht stengel aan de linkerkant zitten. We hebben 1 Japanse auto (Subaru Outback) en 1 Europese (Land Rover Defender) Wisselen tussen die twee geeft nogal eens een ruitenwisser actie bij afslaan of andersom... Lesje geleerd. Als de Subaru er een keer uit gaat komt er een Europese merk voor terug.

Vakantie. In Nederland spaarden we altijd om in ieder geval 4 weken zomer vakantie te hebben. Dat hadden we echt nodig om even helemaal los te komen. Na 2 jaar hier hebben we dat helemaal niet. Zomervakantie van 2 weken? Geen probleem. Ik denk dat het komt omdat een weekendje weg, de natuur in, als een mini-vakantie voelt. En aangezien we dat nogal eens doen, hebben we minder behoefte aan lange vakantie(?)

OK, dat was het voor de verschillen geloof ik. Wat hebben we nog meer niet beschreven? Moeders! In November was het weer moeder tijd. Moeders heeft heel wat uurtjes in de tuin door gebracht en loopjes naar de supermarkt om ons goed te verzorgen. De poezen waren ook maar wat blij met een extra hand die ze kon aaien of van nieuwe brokjes voorzien
1f609.png
We hebben walvissen gezien en zeehonden, we hebben wombats gezien, vogelbekdieren (Platypus), mierenegels (Echidna) en alles gewoon op de camping of tijdens het wandelen, niet in een dierentuin. En naast de beestenboel natuurlijk ook fantastische kustlijnen en dichte bossen. En dat alles in een cirkel van 3-4 uur rondam Canberra. En dan na een paar weken blijft altijd weer apart om iemand weer terug op het vliegtuig te zetten. The tiranny of distance

En ja, die zomer vakantie, zie de plaatjes. Lekker met de Land Rover de bergen in, een paar dagen op de mountain bike de berg af raggen en gewoon lekker kamperen in de Victoria High Country. Heerlijk!

We zijn hier gelukkig en terug kijkend is het een goede beslissing geweest. Is alles perfect? Nee dat bestaat niet, maar het komt er akelig dichtbij
1f609.png
;)

One Life, Live it!

Wat plaatjes van de zomer vakantie.

IMG_3491.jpg

Kangaroos for tea

IMG_3519.jpg

Sunrise at Tom Groggin Campground

IMG_3675.jpg

Bindaree Falls, Victoria

IMG_3735.jpg

Miss Bang contemplating the next part of her drive up Billy Goat Bluff

IMG_3781.jpg

Creek crossing nr. 237 ;)

IMG_3827.jpg

And the last river crossing of the holiday. Crossing the Murray river back into NSW.
 
Last edited:
Inmiddels weten we niet beter of de 'Bangs' zijn fully integrated.
Evengoed is het leuk om je verhaal zo te lezen.
Keep the good things coming!
 
Serieus, mocht Whyalla alsnog op z'n gat vallen, dan kom ik naar Canberra! M'n bloeddruk daalt alleen al van het zien van de mooie foto's!
Uit nieuwsgierigheid: is er ook zoveel moois te zien voor de niet-4WDers en degenen die je van je lang-zal-z'n-leven-niet van een berg af zult zien scheuren op een mountainbike?
 
Blij dat ik bijgedragen heb aan een Zen momentje! Ik zal van de week nog even een upgrade doen inzake Zen. Filmpje komt er aan ;)

En ja, als je de weg weet dan is er ook heel veel te zien zonder 4WD. De eerste 2 foto's Tom Groggin, asfalt weg er naar toe. De 3e foto, Bindaree Road. Een goede gravel weg. Daarna wat meer 4x4. Maar er is hier in de buurt soortgelijke dingen te zien met een gewone auto of een soft-roader zoals een Subaru Forrester of zo.
 
Gaaf verhaal! Er staan niet veel water in die creeks bij jullie :p

Wel prachtige omgeving om de 4x4 uit te laten, wellicht dat het er ooit nog eens van komt
 
De meeste kreken zijn heel vriendelijk. De Murray (laatste foto) is wel dieper. Maar dat is dezelfde Murray als die je in het nieuws hoort dus nee, een beetje meer mag wel.
 
Zomaar een krabbeltje:

Toen we eind 2017 op zoek waren naar een property in de Sunshine Coast region hadden we 1 stuk land waar we wel wat mee wilden. Indertijd 250.000 op geboden wat afgeslagen werd waarna we enige tijd later een andere property gekocht. Net even gekeken of dat stuk land nu al verkocht was. Resultaat: Het heeft nog 10 maanden geduurd na ons bod voor het verkocht was, en het is verkocht voor 232.000. Dus de verkoper heeft het niet zo slim gedaan ;) En wij zaten dus redelijk goed qua prijs.
 
Leuk om het filmpje te zien Afterbang en wat een plek ook! Verhuren jullie intussen deze plek? Zelf hebben we 7 maanden aan de sunshine coast gewoond in Glasshouse Mountains en Caloundra. Mooie regio met veel verschillende opties wat vrije tijd betreft!
 
Thanks @FRL! Ja we hebben het huis in vrij snel verhuurd aan een local familie op zoek naar een huis. Die wonen er nu ongeveer een jaar of zo en hebben net weer een jaar contract getekend.

Wij zitten voorlopig nog lekker in Canberra, maar er is niets mis met de Sunshine Coast ;) We gaan in November die kant op voor een weekje met mijn moeder, zodat ze kan zien waar onze toekomst ligt. Ze heeft Canberra en omgeving nu aardig in de smiezen, dus goed om iets heel anders te laten zien dan ACT/NSW
 


OFX
Back
Top