Rond deze tijd twee jaar geleden stonden we met Mr.
@Red dust bij de Maccas in Blaxland (en ontdekten dat ze geen groenteburger hadden)
Waarom is dat het noemen waard? Het was onze eerste (en laatste) Maccas als Permanent Residents.
We zijn hier vandaag PRECIES 2 jaar!!!
Het is omgevlogen.
Alles lijkt nu ook in 2. We hebben in die tijd:
- 2 auto's gekocht
- 2 huizen gekocht
- 2 mountainbikes gekocht (ieder 1)
- 2 echt goede vrienden opgedaan en Miss Bang 2 echt goede vriendinnen
We hebben ook wat 1-tjes
- 1 kat verloren
- 1 kat uit het asiel gehaald
- 1 bushfire te dicht bij huis
En één dikke
nul:
Nul keer spijt gehad!
Al met al is het een goede beslissing geweest en alles erg vlotjes gelopen. We hebben geluk gehad, we hebben het zeker ook afgedwongen. Goede afwegingen gemaakt, goed met geld om gegaan, en op verschillende manieren allebei een goede baan 'afgedwongen'. Miss Bang heeft zich met slim manoeuvreren snel 2 lagen omhoog gewerkt in de organisatie. En ik ben in staat om elke keer weer een verlenging van mijn Nederlandse contract af te ronden en zo ben ik een vreemde mix tussen digital nomad en een ex-pat
Het is een beetje vreemd, zo lang vanuit home-office werken. Het geeft de vreemde sensatie dat je wellicht niet altijd echt in Australie bent/voelt. Maar het betaald de rekeningen en geeft ook heel veel vrijheid, plus een keer of twee per jaar naar NL, dus kan werk en familiebezoek combineren. Voorlopig bevalt het best. Mijn collega's zitten ook overal en nergens (Bijvoorbeeld: India, Thailand, Mexico, USA, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Roemenie) dus Engels is alsnog de voertaal. Het bevalt voorlopig nog best!
En dan nog maar eens een rondje: Wat valt me hier op (al wordt het na 2 jaar wel allemaal wat normaler)
Kappers. Ik ben gek op de kappers hier. In NL zag ik daar altijd tegen op, praatjes over weinig, lange wachttijden enz. Hier niet. Je komt binnen, bent vrijwel altijd gelijk aan de beurt. Mannenkappers zijn hier trouwens altijd manlijke kappers. Die mannen praten niet, die doen gewoon. "...Wat wil je voor kapsel...?" "...OK, dat kan..." Daarna is het knip knip scheer scheer in stilte en 15 minuten later reken je in stilte af. Heerlijk!
Regen. Het is hier nu zomer en dat betekent (iets) meer regen dan in de winter. Maar regenachtige dagen heb je eigenlijk niet. Het is heel de dag mooi weer. Plotseling trekt alles dicht. Het begint hard te waaien. 5 minuten later komt de regen met bakken uit de hemel. 20 minuten later breekt de zon weer door en hebben we het weer gehad. Vreemd maar ook wel lekker.
Naakt. Australiers zijn preutser dan wat Hollanders gewend zijn. Voorbeeldje: Omkleden in een kleedkamer van het zwembad gebeurd met de handdoek omgeslagen en veel gefrummel onder de handdoek. Na een paar minuten komt er iemand met het badpak aan te voorschijn van onder de handdoek. In de mannen kleedkamer gaat het er iets gemoedelijker aan toe, maar ook hier is niet iedereen van de vrijheid, bllijheid.
Knipperlichten en ruitenwissers. Of beter gezegd, de hendel hiervoor aan het stuur. Japanse merken hebben de knipperlicht stengel aan de rechterkant van het stuur zitten. Europese merken hebben de knipperlicht stengel aan de linkerkant zitten. We hebben 1 Japanse auto (Subaru Outback) en 1 Europese (Land Rover Defender) Wisselen tussen die twee geeft nogal eens een ruitenwisser actie bij afslaan of andersom... Lesje geleerd. Als de Subaru er een keer uit gaat komt er een Europese merk voor terug.
Vakantie. In Nederland spaarden we altijd om in ieder geval 4 weken zomer vakantie te hebben. Dat hadden we echt nodig om even helemaal los te komen. Na 2 jaar hier hebben we dat helemaal niet. Zomervakantie van 2 weken? Geen probleem. Ik denk dat het komt omdat een weekendje weg, de natuur in, als een mini-vakantie voelt. En aangezien we dat nogal eens doen, hebben we minder behoefte aan lange vakantie(?)
OK, dat was het voor de verschillen geloof ik. Wat hebben we nog meer niet beschreven? Moeders! In November was het weer moeder tijd. Moeders heeft heel wat uurtjes in de tuin door gebracht en loopjes naar de supermarkt om ons goed te verzorgen. De poezen waren ook maar wat blij met een extra hand die ze kon aaien of van nieuwe brokjes voorzien
We hebben walvissen gezien en zeehonden, we hebben wombats gezien, vogelbekdieren (Platypus), mierenegels (Echidna) en alles gewoon op de camping of tijdens het wandelen, niet in een dierentuin. En naast de beestenboel natuurlijk ook fantastische kustlijnen en dichte bossen. En dat alles in een cirkel van 3-4 uur rondam Canberra. En dan na een paar weken blijft altijd weer apart om iemand weer terug op het vliegtuig te zetten. The tiranny of distance
En ja, die zomer vakantie, zie de plaatjes. Lekker met de Land Rover de bergen in, een paar dagen op de mountain bike de berg af raggen en gewoon lekker kamperen in de Victoria High Country. Heerlijk!
We zijn hier gelukkig en terug kijkend is het een goede beslissing geweest. Is alles perfect? Nee dat bestaat niet, maar het komt er akelig dichtbij
One Life, Live it!
Wat plaatjes van de zomer vakantie.
Kangaroos for tea
Sunrise at Tom Groggin Campground
Bindaree Falls, Victoria
Miss Bang contemplating the next part of her drive up Billy Goat Bluff
Creek crossing nr. 237
And the last river crossing of the holiday. Crossing the Murray river back into NSW.