To stay or not to stay

Als je maar 4 weken hebt om op de 491 te reageren zou ik niet langer dan dat wachten. $10.000 dollar klinkt veel, maar is in the grand scheme of things (lang zal die leven in Australia) niet te gek. $3333 per jaar sparen en het ligt over 3 jaar klaar voor je visum aanvraag.
 
Nouja, de extra kosten om na 3 jaar voor permanent te gaan zijn dan dezelfde visa kosten (ongeveer $10,000 voor ons tweeen) nog een keer. Dat is best aanzienlijk natuurlijk maar ja.

Uit jouw stukje begrijp ik (of wil ik begrijpen, groot verschil ;-) ) dat als je voor de een uitgenodigd wordt, het ook kan betekenen dat de ander snel kan komen? Grote verschil nu is natuurlijk wel COVID en dat er veel doctors/nurses op de 189/190 worden binnengehengeld.

Heel bizar, maar ik ben nu serieus aan het overwegen of het het waard is toch niet op de 190 te wachten?
Ik snap dat je aan het overwegen bent om te wachten op de 190. Over 3 jaar weer een hele smak geld neerleggen is heel veel.

Van de andere kant je weet niet of je de 190 gaat krijgen en/of wanneer. Nu heb je wel een uitnodiging en de tijd is nu heel anders dan bij ons in 2018. Toen was er geen COVID en was het iets gemakkelijker om een uitnodiging te krijgen mits je veel punten had. En ook wij hebben toen niet de gok genomen, dat kwam ook dat er maar 1 verschil is tussen de 2 visums. Dat is dat je die 2 jaar moet werken en wonen in de genomineerde staat.

Ik zit er nu eerlijk gezegd niet goed in of het waard is om te wachten. Daarnaast ken ik jullie persoonlijke situatie ook niet, maar je hebt nu wel een uitnodiging om in Australië te kunnen blijven en over 3 jaar permanent te blijven.
Wat gebeurt er al je nog minimaal een jaar moet wachten op de 190? 3 jaar wonen en werken in WA zie je dat zitten? (Dat is bij het 491 visum toch?) Dat zijn vragen die jullie jezelf moet stellen. Op basis daarvan een wijs besluit nemen.

Succes! En laat het weten wat jullie gedaan hebben! Geniet hier in WA van de heerlijke surfwind vandaag😉😃
 
Wat gebeurt er al je nog minimaal een jaar moet wachten op de 190? 3 jaar wonen en werken in WA zie je dat zitten? (Dat is bij het 491 visum toch?) Dat zijn vragen die jullie jezelf moet stellen. Op basis daarvan een wijs besluit nemen.

Succes! En laat het weten wat jullie gedaan hebben! Geniet hier in WA van de heerlijke surfwind vandaag😉😃
Eigenlijk gebeurt er niet zo veel dan. We zijn sowieso van plan om in januari voor een paar maanden terug naar Nederland te gaan, om o.a. familie te zien en het appartement daar in te pakken. En 491 is inderdaad 3 jaar lang regional werken en daarna pas op voor PR. Geen idee of we dat zien zitten, Perth vooralsnog valt zeer zeker niet tegen en er is meer dan genoeg werk.

Denk waar ik nu wel een beetje huiverig voor ben is, dat in de huidige situatie je als Provisional visa houder NOG minder rechten hebt dan PR. Kijk alleen al naar het voorbeeld over travel exemptions en je familie over te mogen vliegen, dat kan met de 491 niet. Uiteraard snap ik dat de covid situatie uiterzonderlijk is, maar ik denk ook niet dat die snel weg gaat. Dat kan zo maar nog een paar jaar duren.

We hebben eigenlijk vanaf het begin af aan gezegd: "we gaan voor 189/190" - maar bij de laatste keer EOI aanpassen, toch ook maar de 491 aangeklikt. Dus super blij met de kans, maar aan de andere kant twijfelen we nu ook echt, is dat wel wat we willen?

Pff, soms is volwassen spelen best vermoeiend met al grote keuzes in het leven ;-)
 
Eigenlijk gebeurt er niet zo veel dan. We zijn sowieso van plan om in januari voor een paar maanden terug naar Nederland te gaan, om o.a. familie te zien en het appartement daar in te pakken. En 491 is inderdaad 3 jaar lang regional werken en daarna pas op voor PR. Geen idee of we dat zien zitten, Perth vooralsnog valt zeer zeker niet tegen en er is meer dan genoeg werk.

Denk waar ik nu wel een beetje huiverig voor ben is, dat in de huidige situatie je als Provisional visa houder NOG minder rechten hebt dan PR. Kijk alleen al naar het voorbeeld over travel exemptions en je familie over te mogen vliegen, dat kan met de 491 niet. Uiteraard snap ik dat de covid situatie uiterzonderlijk is, maar ik denk ook niet dat die snel weg gaat. Dat kan zo maar nog een paar jaar duren.

We hebben eigenlijk vanaf het begin af aan gezegd: "we gaan voor 189/190" - maar bij de laatste keer EOI aanpassen, toch ook maar de 491 aangeklikt. Dus super blij met de kans, maar aan de andere kant twijfelen we nu ook echt, is dat wel wat we willen?

Pff, soms is volwassen spelen best vermoeiend met al grote keuzes in het leven ;-)
Wat zijn jullie afwegingen, op een rijtje gezet?
 
Wat fijn een invitation binnen. Check de voorwaarden voor WA even goed, want er zijn wat Staten nu die aangeven dat je niet voor een 190 uitgenodigd wordt als je een 491 uitnodiging hebt laten verlopen. Dan zou dit je enige kans zijn…
 
Of Staten die stellen dat je een contract moet hebben:

“…provide evidence of ongoing employment with a Queensland employer that is registered in Queensland for a further 12 months…”

Check even wat Jeroen & Karen zeggen. Maar denk dat je beste kans een 491 is (beter 1 vogel in de hand..) mits je met de 491 in Perth mag werken natuurlijk. Want regional WA is wellicht wel heel regional ;)
 
Merci! Nou, dat is een hele goede vraag.. Vind het heel lastig inschatten of die uitnodiging uberhaupt nog komt. Voor dit visa hebben we nu 28 dagen om te reageren, dus dat is niet mega lang. De 189 invitation round wordt slechts 4x per jaar gedaan en de eerste is in januari weer, dus die is vrij kansloos lijkt me. En de 190 is natuurlijk vrij vergelijkbaar met de 491 (behalve dat de ene Permanent en de ander Provisional is), dus het lijkt me sterk dat WA ons voor beide zal uitnodigen?

Zal je stava er eens bijpakken!

En @afterbang, thanks! Er is inderdaad een pathway, beetje jammer alleen dat je dus twee keer de kosten moet maken en die waren al niet zo mals.. maar goed, eerst dit maar eens echt binnen hengelen :)
Was ik nog even. Ik dacht zal de kosten voor het volgende visum eens opzoeken (wij wachten op de grant voor de 491 namelijk en komen zodoende ook op een gegeven moment voor de volgende permanente visum aanvraag te staan). Voor de 191 zijn er veel details nog niet bekend, dus heb gekeken naar de voorloper (489 en dan 887), maar die kosten vallen best mee. Ze starten bij 400 nog wat dollar. Denk dat je je dus nog best positief kan verbazen over de kosten voor het volgende visum.
 
Denk dat @Jeroen&Karen daar een punt hebben.
Als je nu voor de 491 gaat heb je wat. En 3-5 jaar is a loooong time in visa land en politiek. Het kan over 3 jaar mee of tegenvallen qua kosten. Maar nu nog niet teveel zorgen over maken. Wellicht wil je over 3 jaar wel verhuizen naar Alaska of zo. Who knows! Maak je je nu druk om niets.
 
Of Staten die stellen dat je een contract moet hebben:

“…provide evidence of ongoing employment with a Queensland employer that is registered in Queensland for a further 12 months…”

Check even wat Jeroen & Karen zeggen. Maar denk dat je beste kans een 491 is (beter 1 vogel in de hand..) mits je met de 491 in Perth mag werken natuurlijk. Want regional WA is wellicht wel heel regional ;)
Het lijkt erop dat heel WA als regionaal is aangemerkt, dat scheelt al heel veel 😃

Onderstaande link staat alle info ook wat betreft het hebben van contract.

 
Wat fijn een invitation binnen. Check de voorwaarden voor WA even goed, want er zijn wat Staten nu die aangeven dat je niet voor een 190 uitgenodigd wordt als je een 491 uitnodiging hebt laten verlopen. Dan zou dit je enige kans zijn…
Dit is zeker belangrijk om te checken. Goed punt @Jeroen&Karen .
Als dit zo is zou ik zeker nu kiezen voor een 491.
 
Wat zijn jullie afwegingen, op een rijtje gezet?
Nou, er zijn er een aantal. Maar voornamelijke het onderscheid wat DHA maakt tussen Permanent & Provisional visa houders. Stel de huidige corona-situatie houdt nu nog een tijd aan, kunnen we zelf dan gemakkelijk even op en neer naar NL/kunnen onze ouders hier heen? Op dit moment lijkt dit te gaan gebeuren voor PR, maar niet voor de 491... Daarnaast de kosten, maar die lijken dan opzich nog wel mee te vallen, zoals Jeroen&Karen aangeven. En het feit dat we 3 van de 5 jaar in WA moeten wonen/werken om PR te worden, waar dit met de 190 op 2 jaar ligt om je PR te houden. Lijkt maar een jaar verschil, maar omdat wij nog niet 100% met zekerheid kunnen zeggen dat we hier de rest van ons leven blijven, kan dat jaar verschil best belangrijk zijn voor ons.
Het mooie weer in NL gok ik ;)
Dat niet zo zeer haha, maar we willen wel heel graag in januari voor een paar maanden terug naar NL, om alles in te gaan pakken/appartement te regelen/spullen verkopen etc.
Wat fijn een invitation binnen. Check de voorwaarden voor WA even goed, want er zijn wat Staten nu die aangeven dat je niet voor een 190 uitgenodigd wordt als je een 491 uitnodiging hebt laten verlopen. Dan zou dit je enige kans zijn…
Absoluut, we zijn zeker al heel blij verrast dat de invitation binnen is! Als de 190 nooit komt als je de 491 al binnen hebt, dan zou dat automatisch een no-brainer betekenen, heb de sites van WA natuurlijk wel doorgespit, maar dit niet gevonden dat dit zo is?
Was ik nog even. Ik dacht zal de kosten voor het volgende visum eens opzoeken (wij wachten op de grant voor de 491 namelijk en komen zodoende ook op een gegeven moment voor de volgende permanente visum aanvraag te staan). Voor de 191 zijn er veel details nog niet bekend, dus heb gekeken naar de voorloper (489 en dan 887), maar die kosten vallen best mee. Ze starten bij 400 nog wat dollar. Denk dat je je dus nog best positief kan verbazen over de kosten voor het volgende visum.
Wij gingen inderdaad uit van 'dubbele visa kosten' en dat de kosten voor de 191 hetzelfde zou zijn als 491/189/190 - blijkt maar weer dat je niks zo maar moet aannemen ;-) Lagere kosten voor het volgende visa is wel lekker meegenomen dan!
Denk dat @Jeroen&Karen daar een punt hebben.
Als je nu voor de 491 gaat heb je wat. En 3-5 jaar is a loooong time in visa land en politiek. Het kan over 3 jaar mee of tegenvallen qua kosten. Maar nu nog niet teveel zorgen over maken. Wellicht wil je over 3 jaar wel verhuizen naar Alaska of zo. Who knows! Maak je je nu druk om niets.
U heeft helemaal gelijk.
Het lijkt erop dat heel WA als regionaal is aangemerkt, dat scheelt al heel veel 😃

Onderstaande link staat alle info ook wat betreft het hebben van contract.

Ja klopt, dus we kunnen gewoon in Perth blijven, dat is wel prettig met de hoeveelheid werk in mijn straatje. Enige is nu, de baas (waar ik nog geen maand voor werk) overtuigen om me een 12 maanden contract te geven. Maar daar heb ik nu nog 3,5e week voor, kijken hoe dat gaat :)
 
Hi guys,

graag jullie advies/extra paar ogen omtrent het volgende:

Een van de voorwaarden van het 491 visa is dat je een full-time 12 maanden contract nodig hebt, waar je gemiddeld minimaal 35 uur per week werkt. In principe geen probleem voor mijn huidige werkgever, ware het niet dat wij dus graag een periode naar NL gaan om spullen in te pakken en het appartement regelen. Dat zou betekenen dat ik onbetaald verlof kan opnemen voor die periode en dat vinden ze hier ook prima. Nu hik ik alleen aan tegen de voorwaarde van "full-time", wat betekent dat je gemiddeld 35 uur per week moet werken gedurende die 12 maanden. Als ik 2 maanden verlof opneem, komt mijn gemiddelde aantal uur op ~28 - lang niet genoeg.

We zijn nu ook aan het kijken of ik in Nederland kan doorwerken, maar ze zijn erg huiverig omgaande belasting etc. Op de ATO website lees ik echter het volgende: “If your employees usually live and work in Australia and temporarily work in a foreign country, there is no change to your pay as you go (PAYG) withholding, fringe benefits tax (FBT) and super guarantee obligations.” Volgens mij gaat het hier over een periode van > 60 dagen aaneengesloten.

Klopt mijn conclusie dan, dat ik remote (in NL) voor mijn Australische werkgever kan blijven werken, als ik niet langer dan 60 dagen in Nederland ben?

Dat zou betekenen dat ik ik bijvoorbeeld in februari/maart in Nederland werk en dan hopelijk in april kan terugkeren, mits de grens open is natuurlijk.

Was super blij met de uitnodiging, maar die accepteren in combinatie met naar Nederland gaan om alles in te pakken lijkt bijna onmogelijk :( ?
 
Meestal geld de belasting regel: Waar je meer als 50% van de tijd verblijft is waar je belasting plichtig bent. Dus in die zin zit je safe.
Denk aan mensen die veel reizen voor werk. Ik heb jaren gehad pre-Covid dat ik echt wel wat weken weg was per jaar, maar nooit meer dan 26 weken :)

Die 60 dagen herken ik ATO-technisch niet meteen, waar heb je die vandaan?

Ter info, ik zit al bijna 5 jaar met grote tevredenheid hier: https://payme.com.au/contact-us/ (ze hebben een Perth office)
 
Meestal geld de belasting regel: Waar je meer als 50% van de tijd verblijft is waar je belasting plichtig bent. Dus in die zin zit je safe.
Denk aan mensen die veel reizen voor werk. Ik heb jaren gehad pre-Covid dat ik echt wel wat weken weg was per jaar, maar nooit meer dan 26 weken :)

Die 60 dagen herken ik ATO-technisch niet meteen, waar heb je die vandaan?

Ter info, ik zit al bijna 5 jaar met grote tevredenheid hier: https://payme.com.au/contact-us/ (ze hebben een Perth office)
Die 50% regel zou ik inderdaad niet erg vinden.. Het zou echt maar voor een aantal maanden remote werken zijn, daarna komen we terug. Dus hopelijk kan dat op mijn huidige contract gewoon en dan ook normaal uitbetaald krijgen op de Aus rekening. Die paar maanden in Nederland kom ik wel door met ons potje euros.

Die 60 dagen heb ik denk ik verkeerd begrepen. Stond onder het kopje "Reporting foreign employment income" het volgende: "Your employee is in any foreign country for a consecutive period of at least 60 days. The period of 60 consecutive days commences at the time that the employee starts work in the foreign country. This period includes non-working days and will end if the employee returns to Australia." Maar aangezien we hopen dat dit helemaal niet als foreign employment geldt, zal die 60 dagen hier ook niet op van toepassing zijn. Denk dat ik binnenkort maar eens met ATO ga bellen en de case voorleggen.

Overigens denk ik niet dat ik payme nodig heb, daar ik niet als contractor werk, maar direct op contract sta bij mijn werkgever?
 
Die 50% regel zou ik inderdaad niet erg vinden.. Het zou echt maar voor een aantal maanden remote werken zijn, daarna komen we terug. Dus hopelijk kan dat op mijn huidige contract gewoon en dan ook normaal uitbetaald krijgen op de Aus rekening. Die paar maanden in Nederland kom ik wel door met ons potje euros.

Die 60 dagen heb ik denk ik verkeerd begrepen. Stond onder het kopje "Reporting foreign employment income" het volgende: "Your employee is in any foreign country for a consecutive period of at least 60 days. The period of 60 consecutive days commences at the time that the employee starts work in the foreign country. This period includes non-working days and will end if the employee returns to Australia." Maar aangezien we hopen dat dit helemaal niet als foreign employment geldt, zal die 60 dagen hier ook niet op van toepassing zijn. Denk dat ik binnenkort maar eens met ATO ga bellen en de case voorleggen.

Overigens denk ik niet dat ik payme nodig heb, daar ik niet als contractor werk, maar direct op contract sta bij mijn werkgever?

Ah, je refereerde naar PAYG dus dan denk ik payrolling. Als je werkgever zelf zijn administratie afhandelt en je betaald, nee dan heb je geen PayMe oid nodig.

Voor ATO ben je in Australië belastingplichtig. Zolang je hier 26 weken per jaar bent en werkt. Ik zeg het wellicht wat simplistisch. Maar er zijn wat financiële wizards dus die kunnen het vast beter uitleggen.
 
Hi guys,

graag jullie advies/extra paar ogen omtrent het volgende:

Een van de voorwaarden van het 491 visa is dat je een full-time 12 maanden contract nodig hebt, waar je gemiddeld minimaal 35 uur per week werkt. In principe geen probleem voor mijn huidige werkgever, ware het niet dat wij dus graag een periode naar NL gaan om spullen in te pakken en het appartement regelen. Dat zou betekenen dat ik onbetaald verlof kan opnemen voor die periode en dat vinden ze hier ook prima. Nu hik ik alleen aan tegen de voorwaarde van "full-time", wat betekent dat je gemiddeld 35 uur per week moet werken gedurende die 12 maanden. Als ik 2 maanden verlof opneem, komt mijn gemiddelde aantal uur op ~28 - lang niet genoeg.
Mijn info is oud, maar moet je daadwerkelijk een full-time 12 maanden contract hebben?

Ik had destijds (2009) een regional sponsored visa, waarbij ik dus ook minimaal 12 maanden full-time moest werken, maar dat was in een periode van 3 jaar. Dat gaf dus eventueel de nodige speling, doordat die 12 maanden full-time werken niet aaneengesloten hoefden te zijn en zelfs niet bij dezelfde werkgever.
 
Mijn info is oud, maar moet je daadwerkelijk een full-time 12 maanden contract hebben?

Ik had destijds (2009) een regional sponsored visa, waarbij ik dus ook minimaal 12 maanden full-time moest werken, maar dat was in een periode van 3 jaar. Dat gaf dus eventueel de nodige speling, doordat die 12 maanden full-time werken niet aaneengesloten hoefden te zijn en zelfs niet bij dezelfde werkgever.
Helaas wel, je moet echt een 12 maanden full-time contract laten zien op het moment dat je je aanvraag voor nomination doet.
 
Helaas wel, je moet echt een 12 maanden full-time contract laten zien op het moment dat je je aanvraag voor nomination doet.
Zover ik het me kan herinneren, want dit geldt ook voor de 190 in verschillende states, dien je een contract te overleggen. Maar men kijkt vervolgens niet of je ook echt 12 maanden aanwezig bent. Het is tussen jou en je werkgever of je in die 12 maanden 2 maanden vakantie krijgt/neemt, of dat je echt 12 maanden aan het werk bent.

Enige momentje waar dit lastig kan worden is zodra je van een visum naar staatsburger wilt. Dan kan het zijn dat ze ergens hebben achterhaald dat je niet helemaal 100% eerlijk bent geweest. Maar de kans daarop??
 
Helaas wel, je moet echt een 12 maanden full-time contract laten zien op het moment dat je je aanvraag voor nomination doet.
Was bij ons ook zo. Mijn vrouw werkte op dat moment part-time. Werkgever heeft voor lodging nieuw full time contract opgesteld. En nu we PR hebben op basis daarvan…opnieuw parttime via onderlinge afspraak
 


OFX
Back
Top