Hallo vrienden van het forum
Even een update van onze avonturen in Australie.
Het is zondag 08.20 uur en inmiddels al 28 graden Celcius in de woonkamer van ons 2-slaapkamer appartement in Sunrise Beach, Qld.
Mijn labtop staat op tafel, ik met een kopje Nescafe-oplos erachter en dan gaan we maar van start. Ben ik absoluut aan jullie verschuldigd en nog heel veel dank voor jullie medeleven en support.
Ik schrijf dit verhaal ter ondersteuning aan degene die dezelfde plannen hebben als wij, en ik hoop dat jullie er ook werkelijk iets aan zullen hebben.
Ik heb in ieder geval heel veel informatie van jullie gekregen en ben daar
eeuwig dankbaar voor.
Oorsponkelijk plan:
1 -
alles verkopen in Nederland, zoveel mogelijk geld op de bank, op een e-visa- subclass 676 (6-12 mnd) naar Australie reizen en ter plekke een permanent Residency aanvragen gebaseerd op ..............?????
2 -
zodra de PR geregeld is, een Nissan Patrol kopen, caravan laten bouwen en rondreizen totdat we er genoeg van hebben. Okay, tot zover niets aan de hand.
1 -
op 25 november nemen we afscheid van alle familieleden, de meeste vrienden en als laatste van mijn moeder en lievelings oom en tante. Onze Jack Russell Eireann blijft achter bij mijn moeder. Groot drama, de mensen in tranen en de hond nog onrustiger dan hij al was. Een maand voor vertrek was hij al helemaal uit z'n doen; meubilair dat verdween, wij auto in en weer uit, veel regelen.
Enfin, iedereen moet er even doorheen, maar leuk is anders.
2 -
we vertrekken op 26 november, uitgezwaaid door onze dochter en een aantal vrienden. Onze dochter had twee dagen ervoor haar bul medicijnen ontvangen en van de tien geslaagden hadden er vijf een broer, zus of zelfs ouders in Australie zitten.
Dit feit werd aangehaald in de toespraken, omdat de betreffende personen ontbraken in het feestgedruis. Heel opvallend en toevallig.
3 -
Singapore was een grote teleurstelling. Tenminste wat het kopen van electronica betreft. Een grote hobby van Jan is om daar in een slimme deal de nieuwste camera te kopen. Dat ging dit keer niet door. De camera's waren notabene duurder dan in NL. Nog niet eerder vertoond.
4 -
op 30 november komen we aan in Brisbane en verblijven 3 nachten in het Metro Mill Hotel. De volgende dag direct met alle papieren naar de DIMIA. Bij de aardige dame achter de balie melden we dat we een PR willen en vragen hoe we dat kunnen regelen.
Mevrouw kijkt ons eens aan, zegt vriendelijk dat we te OUD en te JONG zijn voor de beschikbare visa en dat is dat. Maar we houden vol, is er echt geen manier om dat te regelen????
Ze verwijst ons naar gesprekkamer 13 (oh jee, verkeerde getal). Aan het meisje achter de balie leggen we uit dat we financieel onafhankelijk zijn, etc. etc. etc.
Bijna fluisterend verteld ze dat ze mensen niet meer mogen adviseren in hun visa-aanvraag, maar dat er voor ons gewoon geen mogelijkheden zijn.
Hoe nu verder?
Ze adviseert ons naar een emigratie-agent te gaan.
5 -
na wat gezoek in een Internetcafe vinden we de naam van een emigratie-agent in dezelfde straat als de DIMIA. We maken een afspraak bij z'n secretaresse voor de volgende ochtend 11.00 uur. Het gaat eel $220 per uur kosten, maar dan heb je ook wat, denken we.
5 -
wij dus de volgende dag met het koffertje papieren naar de emigratie-agent met een Griekse naam. Hij heeft een grote pleister over z'n neus die de aankijk wat verstoort, maar hij lijkt ons wel zeer competent. Hij loopt met ons het hele wetboek van immigratie door en zijn oordeel is hard:
*
te jong voor retirement, bovendien is dit visum dusdanig veranderd dat het je financieel de kop kan kosten, tenzij je gemakkelijk $750.00,00 kunt missen. Ik kom hier nog op terug voor diegenen onder jullie die er wel belangstelling voor hebben,
*
te oud om te werken, tenzij ......
*
verder zijn er geen mogelijkheden.
We vinden het ongelooflijk. Wij zijn toch financieel onafhankelijk? Willen toch alleen maar geld uitgegeven????
Hij voelt met ons mee en geeft ook wel z'n persoonlijke mening over het beleid,
maar ... daar hebben wij helaas niets aan.
DE ENIGE MOGELIJKHEID om in Australie te kunnen blijven is via mijn diploma's. Hij kijkt me doordringend aan en vraagt of ik bereid ben om aan het werk te gaan. Nu krijg ik het echt benauwd. Nee, eigenlijk niet, want wat moet ik daar allemaal wel niet voor doen. Ik heb er ook niet op gerekend. Al m'n diploma's liggen in opslag bij m'n moeder.
Verslagen staan we weer buiten nadat de vriendelijke man ons $100 berekend heeft ipv. het hele bedrag.
Ik kan jullie vertellen dat we een beetje van de wereld zijn. Het zal wel een Nederlandse inslag zijn dat je het onmogelijke niet kunt accepteren en wilt beargumenteren. Maar dat gaat hier niet op. Wie moeten we daarvoor benaderen???
We besluiten om eerst maar eens autootje te regelen en uit Brisbane te vertrekken. Eerst even tot rust komen en dan weer doen.
6 -
nog dezelfde dag huren we een Hyundai Getz voor $22 per dag, bij een bedrijfje dat "Can do" heet. We kunnen jullie deze auto aanbevelen, het rijdt notabene beter dan onze Golf VR 6.
Jan z'n familie heeft ons de 18e uitgenodigd voor een feestje in Currumbin, Gold Coast en we verblijven tot die tijd in Byron Bay, Lismore en Ballina. We bezoeken auto-en caravan dealers en schrikken ons werkelijk rot van de prijzen. We hebben in 2003 nog onderzoek gedaan en bv. de Nissan Patrol is in 2 jaar tijd $10.000,00 duurder geworden.
De huizenmarkt heeft nog grotere klappers gemaakt.
7 -
na ook de kerst bij de familie doorgebracht te hebben aan de andere kant van Brisbane strijken we neer in Nambour omdat de motels in Noosa en omgeving niet te betalen zijn. Nambour Lodge rekent $65 per nacht en dat is nog te doen, maar we besluiten om zo snel mogelijk een appartement te gaan huren.
Op 17 januari trekken we in een gemeubileerd 2 slaapkamer appartement in Sunrise Beach. We huren het voor $230/week tot 17 juli.
8 -
direct na ons vertrek beginnen er belangstellenden in de rij te staan voor ons huis in NL en dat legt een druk op onze beslissing of we nu wel of niet in Australie willen blijven.
We mailen naar de DIMIA of het toegestaan is om op ons visum jaar in jaar uit terug te komen. Dit is gebaseerd op ons oude plan om zo'n 11 maanden per jaar in Australie rond te rijden en 1 maand in NL.
We krijgen geen antoord op onze mail en bij bellen zeggen ze ons daarin niet te kunnen adviseren.
9 -
Verder verteld de real estate agent waar we huren, dat:
* we niets bestaands mogen kopen,
* wel nieuwbouw mogen kopen, maar niet verhuren,
* vacant land mogen kopen, maar binnen een jaar moeten bebouwen en niet niet alleen maar een schuur op mogen zetten, maar ook een huis moeten laten bouwen.
Ook dit mag niet verhuurd worden.
10-
Okay, de kogel is door de kerk, we besluiten dat we willen blijven en dat ik ga knokken voor een werkvergunning. De verkoop van ons huis gaat door, het voorlopig verkoopcontract is inmiddels getekend door onze dochter en ik ga voor het werk.
11-
ik had al drie namen van agenten van het forum genoteerd en schrijf George Lombard, Marina Towner en TIG aan. Alle drie reageren ze en de beste reactie is die van Marina.
Met haar ontwikkel ik een aardige uitwisseling via email waarvan haar belangrijkste reacties hieronder volgen:
=======================================================
Migration over 45 is only possible if you are sponsored by an employer. Is there any particular place
you would like to go and do you have a CV that we could see? You can email it to me,
or fax to 02380 488 787, marked for my attention. I will then let you know if we could assist you further
=======
If you have no children living in Australia, the only retirement visas
available require large funds, more than I think you have from your
summary.
Applicants must:
- Be 55 years of age or older and have no dependent family members other
than a spouse (spouses may be aged below 55);
- If the applicant wishes to move to a regional or low growth area of
Australia (expected to be SA, TAS, and regional areas of VIC, NSW, QLD,
or WA):
=> Have minimum assets of $500,000 available for transfer
=> Have a minimum net annual income of A$50,000
=> Make a "Designated Investment" of $500,000 for the duration of the
initial 4 year visa. When applying for a renewal of the visa the amount
of the Designated Investment reduces to $250,000
Where the applicant wishes to move to Sydney (and surrounding areas),
Melbourne, Brisbane, or Perth, the applicant will be required to:
=> Have minimum assets of $750,000 available for transfer
=> Have a minimum net annual income of A$65,000
=> Make a "Designated Investment" of $750,000 for the duration of the
initial 4 year visa. When applying for a renewal of the visa the amount
of the Designated Investment reduces to $500,000
There will also be a once only fee of $8,000 per person to offset
possible future aged care costs (for initial visa only).
Applicants must also:
- Provide evidence that adequate health insurance has been taken out
- Have no intention of working full-time in Australia (work of up to 20
hours per week while in Australia will be permitted), and
- Be of good health and character.
The only option could be to seek employer sponsored employment visas,
which would require special consideration as you are over the Skilled
Migration age limit, and with nursing being in such high demand, this is
more likely. As you are in Australia, you may be able to investigate
this possibility, perhaps through any nursing agencies or local
hospitals. I will also let you know if we have any contacts in this
regard.
=====
12-
inmiddels hebben we een contract met Telstra voor een telefoonlijn afgesloten en
een prepaid internetverbinding gekocht ($19,95 voor 20 uren) zodat we niet steeds voor $ 6,00 per uur in het Internetcafe zitten te klooien.
Ik heb de brief(Hoe een Nederlandse verpleegkundige ..) erbij gehaald en loop een beetje dezelfde weg die zij ook gelopen heeft. Ik ga op zoek naar nurse recruiters die overseas nurses willen sponseren.
Ik moet zeggen dat Jan zich goed houdt in dit hele gedoe, maar hij vindt het verschrikkelijk dat ik voor 4 jaar aan het werk moet op een temperory visa en na die 4 jaar nog maar moet afwachten of we in aanmerking komen voor een PR. Nu kunnen we niet reizen !!!!
Ik schrijf als de sodemieter een vertaling van m'n CV ---> resume en een mooie brief en mail die naar 2 recruiters op een advertentie in de Courier Mail. De kleinste reageert direct telefonisch.
Ze zijn te klein om te sponsoren, doen alleen in Aged Care, zien allemaal apen en beren maar wensen me veel succes
De grotere, Oxley Nursing, is zeer interessant en ook geinteresseerd. Zij bieden ook sponsoring voor Permanent Residenct aan en deze procedure duurt "slechts" 2 jaar.
Dat vinden we nog te overzien. Na wat heen en weer gemail waar ik wil werken etc. wacht ik nu tot ze me besproken hebben in hun sponsor-meeting.
Ik doe nog 2 sollicitaties de deur uit, naar Ramsay (private hospitals) en Australian Nurses Travelling.
13 -
en dan begint het gedoe met de papieren.
Ik moet een registratie aanvragen bij de Council of Nurses. Dus het hele applikatie-
pakket maar downloaden en beginnen te verzamelen.
13a-
mijn diploma's arriveren per post uit NL. We kopen een 3 in 1 apparaat voor scannen,kopieren en faxen voor $68 en werken alles door. Ik maak overal 3 kopieen van, ook van ons bewijs van huwelijk, paspoorten en VOG's en met zo'n 60 kopietjes onder de arm gaan we de volgende dag naar het gemeentehuis in Tewantin.
Daat zit een Commissioner of Declerations die keurig op elke kopie een stempel en handtekening zet. Gratis en voor niets want zo gaat dat hier in Australie
13b-
ik bel de Universiteit van Brisbane en vraag om een prijsopgaaf voor drie diploma's + cijferlijsten en stuur gelijk de gecertificeerde kopieen ervan op. Hoe sneller alles klaar is hoe beter. Ze rekenen ongeveer $66 per diploma + aanhangsel.
13c -
de Course Descriptions leveren meer problemen op. Mijn A-diploma van 1977 moet naar de OVDB. Dat is geen probleem. Alles kan per email en met gescande documenten. Over drie weken hoop ik ze hier binnen te hebben.
13d -
mijn kaderdiploma van de Rijkshogeschool is een ander verhaal. De Nuffic doet erg moeilijk. Als er niet een gecertificeerde kopie opgestuurd wordt nemen ze de aanvraag niet in overweging. Shit, kost me weer 10 dagen om het in NL te krijgen.
Ik bel de Hanze Hogeschool op. Kunnen jullie mij de beschrijving van de opleiding 1986/1987 in het Engels toesturen met briefhoofd? Nou, in het Engels zal niet gaan, maar in het NL waarschijnlijk wel. De secretaresse zal het aan haar baas vragen. Vanavond maar even met haar bellen hoe de bespreking met de baas verlopen is.
Inmiddels heb ik haar ter ondersteuning de Course Description van mijn VO diploma toegestuurd, deze is in het Engels er werd bij het diploma werd geleverd.
Misschien lukt het nog om het in het Engels te krijgen anders dat ook nog maar ter vertaling naar Brisbane.
14 -
ik stuur weer een mailtje naar Marina met de vraag of zij weet hoe dat nu precies
zit met dat sponsorschap. Hebben we tijdens die jaren dat ik hier voor een sponsor werk nu wel of niet enige kans op PR?
======
I take it you have only been offered a temporary visa by the nursing agency. This does not guarantee permanent residence.
If the employer chooses to sponsor you for permanent residence rather than temporary, your problem would be solved,
but that is entirely the employer’s choice.
Only if they choose to sponsor you permanently now will you have any guarantee of being able to stay.
Four years down the line it may be more difficult for them to get a sponsorship approved,
as you will be four more years over the age limit.
It is highly unlikely that you could have your nursing registered in Australia while you are there,
as you need to be currently practising.
I doubt if you will be able to apply for working visas of any kind until you have left Australia.
I think all that you can do while you are there is talk to employers about being sponsored for permanent residence
and see if it will be possible. You could then start the process after you leave.
If you want to discuss any other visa possibilities, you may be better speaking to one of
our staff in Australia, as I am in the UK. If you call our Melbourne number below,
you would be able to speak to someone in your current time zone.
========
15-
goed dat weten we dan ook weer. Met veel dank voor de informatie neem ik afscheid van Marina. Ze heeft me een heel eind op weg geholpen. Haar opmerking over currently practising valt denk ik wel mee, want Oxley heeft er geen opmerking over gemaakt en de Council of Nurses zegt dat je ergens in de afgelopen 5 jaar actief als verpleegkundige gewerkt moet hebben.
(Hoe een Nederlanse verpleegkundige ......) heeft ook alles voor elkaar gekregen zonder het land te verlaten,dus blijf ik haar voetsporen volgen. Dank, dank
Wel mensen, dit waren tot nu toe onze zakelijke perikelen. Ik moet zeggen dat we ook wel wat emotionele perikelen hebben, want die onzekerheid gaat je niet in je koude kleren zitten.
We genieten echt wel van dit prachtige land maar er zitten wel wat serieuze financiele problemen aan vast. We rijden te duur, wonen te duur en binnenkort staat er geld op de bank dat weer geinvesteerd moet worden, liefst in onroerend goed want de rente in NL is schrikbarend laag.
Het geld hier naar toe halen heeft geen zin voordat we weten wat onze toekomst hier is. Op dit moment kunnen we geen onroerend goed kopen.
Ons huurautootje vervangen voor iets anders houdt ons al weken bezig. We zijn bij alle Used Car Yards in de omgeving langs geweest totaan Gympie toe.
Ze zijn gewoon schrikbarend duur.
We hadden ons oog laten vallen op een Mitsubishi 4 WD Delica. Een stoere terreinbus waar we ook in kunnen slapen.
Kunnen we tijdens die 2 jaar sponsorschap weekends naar The North Shore en slapen op Rainbow Beach.
Helaas, de auto's worden geimporteerd uit Japan met <100.00 km op de teller,
maar zijn meestal van rond 1994 en kosten toch nog zo'n $18.000. !!
De meeste 4 WD's van < $10.000 hebben rond de 350 K gereden en zijn meestal schadeauto's.
De prijzen zijn dus te hoog om iets op te leveren mochten we toch rond juli terug moeten naar NL.
Nou ja, we genieten van de Noosa River en omgeving en wachten toch maar rustig op het oordeel van Oxley en andere recruiters.
Jullie allemaal heel veel succes en als ik jullie kan helpen dan hoor ik het wel.
groet,
Jan & Annelies