Bart's Lastavaza, or: from Adelaide to Darwin

[quote author=Sunburnt link=topic=3932.msg86961#msg86961 date=1176381908]
Ja Bartman,

(bedoel je overigens 2800 dollar voor customs?) En wie is je agent daar geweest? Ik vraag dit omdat een van de verhuizers hier aangaf dat het goedkoper zou zijn als zij het maar tot ADL haven zouden doen en wij zelf een agent inschakelen. Zou je die van jou dan wel of niet aanbevelen  :wink: ? Maar goed, als ik je verhaal zo hoor, dan kun je beter niet zelf met een agent werken, maar 'all-inclusive' doen? [/quote]

De 3800 dollar van customs, daar zat echt van alles in (ik noem het maar zo omdat dit een gemakkelijke verzamelnaam is). Van de kosten voor de quarantaine, de kosten voor het uitladen, de kosten voor het opslaan, de kosten voor een paar regeltjes typewerk, de kosten voor het transport van de haven naar de overslagloods enz enz.
Mijn agent was DGX in Melbourne, die was door online shipping aangewezen.

Ik zou voor de full options versie gaan. Ik kreeg een quote voor 4000 dollar voor een volle container.

Groetjes, Bart

Balen Bart al die extra kosten voor je spullen. Had jij er iets tussen zitten waardoor ze alles wilden controleren dan?

Toen onze spullen binnen waren kregen we bericht en hadden we 3 dagen de tijd om alles op te halen daarna zouden we ook moeten gaan betalen voor opslag. Quarantaine en douane kostte bij ons niets extras omdat ze niets wilden bekijken. Misschien hadden we mazzel of jij juist pech. Die 700 dollar voor havengeld enzo waren we wel kwijt maar ik denk dat dat standaard is.

Same here....

Niets extra's kwijt behalve de haven kosten etc.....die gaan gedeeltelijk op gewicht en gedeeltelijk vaste kosten (staan overigens goed aangegeven op de Online Shipping website, behalve een bepaalde post welke in AUD staat, maar in USD wordt afgerekend, wat dus meer is)

Wilden niets zien....maar had ook alleen 12 dozen of zo....

Overigens: goed werk Bart! Ik ben ook altijd zo voortvarend, is makkelijker in the end he?

Henriette

Ondertussen gaan de zaken hier ook verder...

Ik had jullie al gemeld dat ik heel snel aan de slag was, en ik heb mijn baan na 5 weken ook alweer opgezegd. :lol:
Ja sorry Hawk, ik weet hoeveel moeite jij moet doen.

De laatste weken is er niet zo veel, maar eigenlijk ook heel veel gebeurd. Eerst en vooral is het regenseizoen begonnen. Het was erg nodig, want overal begonnen de alarmbellen te rinkelen.

Maar toen het begon, regende het ook gelijk 4 dagen aan een stuk. De achtertuin (ons grasveldje) veranderde snel van bruin naar groen en je zag het gras uit de grond schieten...

Maar waar ik de meeste tijd aan besteed heb, was het overpeinzen van mijn werk en leven. Ik voelde me niet op mijn plaats bij Sealeck. Op zich waren er voldoende uitdagingen, maar het feit dat ik helemaal vanaf de grond moest beginnen deed mijn motivatie geen goed. Het technologiepeil stond hier wel op een heel laag pitje. Overigens was dat in de productie ook het geval. Het schijnt heel moeilijk te zijn om vaklui aan te trekken. De meesten komen binnen als stagiaire en werken zich zo op, met als gevolg dat je geen ervaren mensen binnen krijgt die de zaken op een frisse manier bekijken. Met weer als gevolg dat er verouderde processen worden gebruikt. Ik kwam er ook achter, dat men wel wilde automatiseren, maar zonder te standaardiseren. Na een korte inventarisatie wist ik dat we ongeveer 3 miljoen!!! varianten van 1 type deur produceren als we de kleur en de materiaaldikte niet eens meetellen.

Je begrijpt wellicht dat zelfs de beste robot hier geen jam of paté van kan maken; de moed begon me in de schoenen te zinken. Bovendien was ik ondertussen geintroduceerd als de nieuwe R&D manager, en de baas van de collega’s waarmee ik samenwerkte. Dit had volgens mij meer met prestige dan iets anders te maken, maar ik voelde me er niet geweldig onder.

Maar goed, niet getreurd want ik had nog een ander ijzer in het vuur. Een high tech consultancy bureau waar ik direct mee kon gaan praten. Er waren een paar vacatures en zeker 1 was mij op het lijf geschreven. Ik kreeg een soort technisch kruisverhoor, maar doorstond het goed. Hij had nog 2 andere kandidaten; ik zou de uitslag een week later horen.

Maar na een paar dagen piekeren sloeg de twijfel toe. Was dit de juiste stap? Waarom was ik ook alweer naar Australie gekomen? Waarom ging ik ook alweer bij Dräger weg? Ik had me de afgelopen weken erg eenzaam, opgesloten en rusteloos gevoeld, en dat kwam langzaam tot een dieptepunt. Totdat ik eindelijk inzag dat het antwoord al die tijd voor mijn voeten lag:

Ik had al verteld dat ik in Augustus een aannemer had ontmoet in de Outback. Hij bood me toen een baan aan. Maar omdat ik later 3 aanbiedingen kreeg in Engineering, en omdat ik me verplicht voelde daarop in te gaan, en omdat het de weg van de minste weerstand was, was ik het al half vergeten.

Maar hij was me na een half jaar nog niet vergeten, en ik kon gelijk op gesprek komen.

Mijn timing was perfect: hij had meer werk dan het bedrijf aankon (tussen de 10 en 15 werknemers) omdat de regen veel schade had veroorzaakt in de stad.

De dag er op heb ik gelijk mijn ontslag ingediend. De directeur was op zakenreis maar via email bereikbaar. De volgende ochtend kreeg ik een vriendelijk antwoord dat hij mijn vertrek betreurde maar dat de deur altijd open stond.

Ik had trouwens de directeur van het consultancy bureau ook een email gestuurd waarin ik uiteenzette waarom ik van gedachten was veranderd. Het antwoord was bijna ontroerend, waarin hij bekende dat hij zelf ook wel eens met de gedachte speelde om een radicale carriereswitch te maken. En dat de deur ook hier voor me openstond als ik van gedachten mocht veranderen.

Vandaag (vrijdag) is dus mijn laatste dag, en het voelt alsof er een last van mijn schouders is gevallen. Uiteraard zal het werken in de bouw ook zijn negatieve kanten hebben, maar ik zit ten minste niet een hele dag in een kantoor opgesloten. Ik heb een deel van mijn salaris in moeten leveren, maar werkplezier is veel belangrijker. De klussen bestaan uit allerlei kleine en grotere projecten zoals keukens plaatsen, daken repareren, extensies bouwen, en ook relocaties van mobile homes naar afgelegen gebieden. Wanneer ik begin staat nog ff los: wellicht neem ik eerst nog een weekje vrij.

Ik hoop meer afwisseling te vinden, en in ieder geval meer voldoening. En ik heb het gevoel dat ik deze carriereswitch niet had kunnen maken zonder hier naartoe te komen.

Verder wonen we nu met zijn drietjes in ons huis; er is een meisje bij komen wonen die we uit het Hostel kenden. Ze is Francaise, maar haar vader is Senegalees en haar moeder Poolse. Wonderlijke combinatie....

Groetjes, Bart

Wauw Bart,

Das nog eens karakter. Denk dat jouw leven nu wel op de rails zit.
Merk wel dat er in Adelaide ten opzichte van WA veel meer vriendelijkheid
in de lucht zit. Way to go, veel succes.

Ja Bart,

Balletje kan raar rollen!
Hoop dat je het naar je zin gaat krijgen. :up:
Btw Waar ga je je nu vestigen of anders gezegd waar vandaan ga je werken.

Ik blijf gewoon in Adelaide wonen. Het meeste werk zal in de greater metropolitan zijn, en soms in de outback.

Bart

Hoi Bart, we hebben met veel plezier je hele verhaal gelezen. Je ging echt heel snel in het begin. Goed om te lezen dat je nu een leukere baan hebt gevonden en dat je de stap hebt gemaakt ondanks dat je een deel van je salaris gaat inleveren. Wij weten ook nog niet precies wat we willen gaan doen, maar het doet ons goed om te lezen dat uiteindelijk alles goed komt. Veel succes met je nieuwe baan.

Groetjes Jojo.

Good on ya Bart. Werk hebben dat je leuk vindt maar waar je minder verdient is heel wat beter dan een baan waarin je veel verdient maar waarin je ongelukkig bent. Ik heb ook een switch gemaakt van directiesecretaresse naar schoonmaakster en wat ben ik blij dat ik die stap heb genomen; ik ben veel gelukkiger in mijn werk nu.

Succes.

Erna

Hoi Bart,

Wat een inspirerend verhaal, zeg! Fijn dat je nu alles al zo goed op de rails hebt.  :up:
Wij komen hopelijk dit najaar die kant ook op, we wachten momenteel op ons visum...

Jij veel succes met je nieuwe baan!

groetjes,
Martine

Hoi Bart,

Daar drinken we er volgende week in "Dublin" 1-tje  :p  op. Succes met je nieuwe baan.

Michel

He Bart,

Ik denk dat vele van de lezers van XPdite na het lezen van je verslagje hetzelfde gevoel hebben als ik op dit moment.
"Die gozer heeft ballen en heeft zo vreselijk gelijk...."  :up:

Je neemt jezelf voor de grote stap te wagen met als doel een deel van je leven anders (lees:beter) in te richten. Je werk is zo'n groot deel van je leven en dus heel belangrijk dat je dat met veel plezier doet.

JE WERKT OM TE LEVEN, JE LEEFT NIET OM TE WERKEN!!!

Succes

Jasper

Gefeliciteerd met je carriereswitch Bart  :up:  Ik wens je alvast veel succes en vooral plezier.

Groetjes,
Susan

Hi Bart,

Goed gedaan  :up:, je bent nu echt je hart aan het volgen!!! Veel plezier met de nieuwe ingeslagen weg.

Groetjes
Lela

Hoi allemaal,

Het is weer al veel te lang geleden dat ik van me heb laten horen. Dat heeft een aantal redenen. Maar ik zal gewoon vertellen wat er de afgelopen maanden is gebeurd.

CRA (het bouwbedrijf waarvoor ik werkte) zou naar het noorden van South Australia gaan om daar aan aboriginal huizen te gaan werken in de bush. Dit was een groot project, waarvoor een aantal mensen werden vrijgemaakt. Hoe dichterbij de datum van 27 oktober kwam, hoe meer ik er tegenop keek. De manier waarop het werd voorbereid gaf me weinig vertrouwen. Toen ik vertelde dat ik al maanden geleden een reis naar Perth had geboekt voor een trouwfeest werd me meegedeeld dat ik hen nu voor een probleem had gesteld (hoe durfde ik). Ook werden de werkomstandigheden steeds aangepast. Eerst zouden we invliegen en 2 weken aan 1 stuk werken. Dat werd ineens veranderd naar reizen per auto (2 dagen continue rijden) en 4 weken aan 1 stuk. Inmiddels zijn de heren al ruim 4 weken weg en ze blijven tot kerstmis daar…
Ook de gedachte om met 6 man een 4 persoons huis te moeten delen, terwijl er absoluut in de hele omtrek geen vorm van ontspanning mogelijk is.
En om over geld nog maar te zwijgen; er brak onlangs bijna een revolte uit omdat men maar 8 van de 12 uur (per dag!) wilde uitbetalen, en de bonus werd ook niet uitgekeerd.
En ik was ondertussen ook de uitdaging bij dit bedrijf wel verloren. Ik heb tenslotte niet voor niets 10 jaar Werktuigbouwkunde gestudeerd!

Na enige overweging en slapeloze nachten heb ik toen besloten om er mee te kappen. Mijn gevoel zei dat ik daar heel ongelukkig ging worden. Ik heb 3 weken voor vertrek aangekondigd dat ik niet mee wilde en tot de dag van vertrek aan de voorbereidingen zou blijven werken. Men was daar niet blij mee, maar kon er verder niets over zeggen. (Ik had geen kontrakt, dat schijnt wel meer te gebeuren, en had hen dus al meer opzegtermijn gegeven dan nodig)

Op het moment dat ik mijn ontslag indiende, was ik in onderhandeling met een mijncorporatie in West Australië, die vanuit Perth invlogen. Er was dus een redelijke kans dat ik de baan zou krijgen, en zou dan naar Perth verhuizen. Gelukkig had ik ondertussen nog wat werk; mijn baas had een verbouwing aangenomen in het huis van zijn zus. De verbouwing was voor 80% gereed, maar de overige 20% moest een ander maar doen…
Dus ik heb me de afgelopen weken bezig gehouden met deuren afhangen, plinten monteren, vloeren egaliseren, plafonds met gipsplaat bekleden, tegelen en meer van dat soort werk.
Ondertussen was ik hard aan het solliciteren; vanuit Perth bleef het maar aanhouden dus ik begon me een beetje zorgen te maken. Ik had bij het zoeken naar werken 2 horden te overwinnen. 1. Ik heb geen ervaring in de resource industry, en 2. Ik ben geen Ozzie. De fijnmechanische industrie in Australië is dun gezaaid, en bovendien wilde ik geen 40 uur per week meer achter een computer vertoeven. Er kwamen schoorvoetend wel wat potentiele banen langs, maar vaak was er geen reactie of was ik niet precies de juiste kandidaat. Na 4 weken kreeg ik te horen dat de baan in Perth was gecancelled. Ik begon, moet ik eerlijk bekennen, de moed al een beetje te verliezen…

Totdat ik via jullie wel bekende Jack uit de NT werd geattendeerd op banen rond Darwin. Er waren een paar interessante banen bij, en dus reageerde ik direct. Prompt werd ik gebeld vanuit Darwin door de HRM-er van een bedrijf met de naam “Universal Engineering”. Was een interessant gesprek, en zij maakte een afspraak voor een vervolggesprek met de Engineering Manager. Dat werd nog een paar keer uitgesteld, maar uiteindelijk hadden we elkaar toch te pakken. De heer in kwestie bleek een jonge Duitser te zijn, die 3,5 jaar geleden naar Darwin was geemigreerd. Hij had bij hetzelfde bedrijf indertijd zijn afstudeeropdracht gedaan. We hadden een prettig gesprek, waarin we vooral gedachten uitwisselden (en die bleken sterk overeen te komen). En tot slot bleek dat men vooral op zoek was naar Europeanen in de Australische arbeidsmarkt, omdat men die hoger inschatte qua kennis en werkmentaliteit.
Ik heb toen als de weerlicht een ticket naar Darwin geboekt voor 4 dagen waarin ik me dus ook de tijd gaf om de sfeer wat op te snuiven. Ik was 10 jaar geleden al in Darwin geweest maar de stad was sterk veranderd. Het is er op dit moment warm en vochtig (want tropisch), maar er is me verzekerd dat die periode slechts 3 maanden duurt; de overige 9 maanden is het er prettig toeven. De stad heeft ongeveer 150.000 inwoners, en er is een grote toeristische industrie.

Ik ben afgelopen maandag bij het bedrijf op bezoek geweest, en we hebben uitvoerig besproken wat mijn taken daar kunnen worden. Ik word een Project Engineer, Site Engineer, en ga daarnaast een jonge Ingenieur opleiden in het 3D ontwerpen. Het wordt een uitdagende en afwisselende baan, en het bedrijf is volop in ontwikkeling. Men houdt zich vooral bezig met de bouw van installaties voor de mijnbouw, offshore, gas- en electriciteitsproductie. In principe moest ik alleen maar ja zeggen, over het salaris waren we het ook zo eens. Vanochtend heb ik het contract getekend, en ben dus net terug thuis.

De planning ziet er nu als volgt uit: ik blijf tot net voor Kerstmis gewoon nog doorklussen, en daarna ga ik mijn spullen versturen (er is een directe treinverbinding tussen Darwin en Adelaide). Dan stap ik in mijn trouwe Toyota volgeladen met kampeerspullen, en ga het rode hart van Australië doorkruisen bij wijze van vakantie. Nieuwjaar zal ik waarschijnlijk ergens onder de sterren vieren. 7 Januari gaat het bedrijf weer open, en dan begin ik dus met mijn nieuwe baan.

Natuurlijk heb ik wel wat twijfels, want ik moet weer een nieuwe sociale kring op gaan bouwen en weer huisvesting zoeken. Maar die hordes heb ik al eerder genomen en zullen me ook deze keer niet nekken. Ik ben blij weer een baan op niveau te hebben gevonden, waar ik een nieuwe uitdaging aan heb. En als laatste het niet onbelangrijke feit dat ik deze keer ervaring opdoe waar ik later alle kanten mee opkan in dit land, dat zo onvoorstelbaar vol is aan natuurlijke rijkdommen. Er schijnt nog maar 10% van de oppervlakte van Australië onderzocht te zijn….

Groetjes, Bart

Gefeliciteerd met alweer een switch in je leven! Ik vind het erg knap dat je in je eentje dit soort dingen allemaal doet. Het is elke keer weer een gok en een grote stap. Veel succes met het afronden van je baan en heeel veel geluk in je nieuwe baan! Het gaat je zeker lukken :up:

Aan je verhaal te horen kun je er alleen maar op vooruit gaan!

Veelsucces met de verhuizing en de nieuwe baan :up:

Groetjes wilbert

Ja en zo heeft jack  :smile: de eerste persoon al naar de NT gelokt !!
Bart heel erg veel succes met je nieuwe baan !!

Groetjes Jolanda  :up:

Hoi Bart,

Wat ontzettend stoer van je! :up: Een heel mooi staaltje van zelf aan het roer blijven, onwijs joh!
Heel veel succes, plezier en geluk in the NT!  :up:

groeten,
Tampet

Back