Bart's Lastavaza, or: from Adelaide to Darwin

[quote author=Bartman link=topic=3932.msg83471#msg83471 date=1173253152]
-Bankrekening(en) geopend/geactiveerd. Ik heb er nu 3 bij Westpac, inclusief internet toegang.
-Australisch vodafone telefoonnummer geregeld. Kan nu dus goedkoper in Oz bellen.
-Medicare geregistreerd
-Australisch rijbewijzen aangevraagd voor Motor en Auto. Voor vrachtwagen en bus moet ik nog een klein examen afleggen, maar dat zie ik nog wel.
[/quote]

Jezus Bart, te gek voor je kerel dat je bent!!!! Hoe voelt het?

Kan je dit allemaal regelen zonder dat je een vast adres hebt in Oz?

Gr Frank

Goed zeg je bent er al :lol: :lol: En hoe was de vlucht?

Je hebt al een hoop geregeld in een dag :up:
Heel veel succes met het zoeken van een auto, huis enz enz.
En heel veel plezier natuurlijk, tot ziens in Adelaide wij komen over een x aantal maanden ook die kant op :p

Liefs Eutrice

Zo Bart, je laat er geen gras over groeien  :grin:

Heb je een goeie reis gehad?
Geen last van jet-lag?

Succes met het vinden van een woning  :up:

Tjee Bart, wat ben jij aktief  :up: Vast nog geen last van je jetlag  :lol:

Veel succes met alle zaken regelen!

Groetjes,
Lela

Hoi Bart,

Welkom in Oz. Tjongejonge, je gaat wel als een speer zeg, met je geregel al op de eerste dag hier.

Succes met de rest.

Erna

Hey Bart,

Had jij in je agenda vastgelegd op welke adressen je langs moest gaan op je eerste dag in Aus  :lol:?

Hoe dan ook goed gedaan :up: en succes met de zoektocht naar een huisje.

Groetjes,
Barbara

hey Bart,

Dat gaat lekker zo met jou. :up:
En jij maakte je een beetje zorgen over het settelen? :lol:
Succes Down Under en keep us posted!

Mariette

Zo te lezen heb je geen last van een jetlag? Wat heb je al lekker veel geregeld! Geweldig hoor! Het allerbeste daar down under. Enjoy!
Francine

Nou, de eerste paar dagen had ik niet zo veel last van jetlag, misschien omdat ik in Singapore een uurtje of 8 bijgeslapen heb.

Maar vandaag voelde ik me al heel snel moe.

@frank: ja je kunt alles regelen, gewoon het adres van de backpackers hostel opgeven zodat ze het daar naartoe kunnen sturen.
@elvis: ik had een lijstje gekregen (volgens mij van SA of zo) waarop stond waar je in ieder geval voor moest zorgen.
Een tax file number had ik nog van 10 jaar geleden, dus dat hoefde niet.

@pete: nee, geen spatborden of bagagedrager. Dat laatste is wellicht handig, maar ik weet niet of het zou passen omdat het frame het niet echt toelaat. Het slot neemt al een hoop plaats in.

De vlucht was trouwens prima, hoewel we tussen Singapore en Adelaide wat turbulentie hadden. Bovendien hoorde ik onder mijn voeten een bonkend geluid wanneer we wat geschud werden. Kan een koffer geweest zijn die tegen het plafond bonkte, of wellicht een losliggende hydrauliekleiding... :?

Affijn, eind goed al goed  :up:

Groetjes, Bart

hey manbart, het gaat je voor de wind! ook superhandig dat je meteen je bankzaken via internet kunt regelen! Heel veel succes verder met de verdere rompslomp. Is het lekker weer daar nu? Doeiiiii grts, Marieke

Goed te horen dat het allemaal vlot loopt.

-Bankrekening(en) geopend/geactiveerd. Ik heb er nu 3 bij Westpac, inclusief internet toegang.
[/quote]

Had je deze al vanuit NL via internet geopend? En had je al in NL geld getransfereerd van je NL bankrekening naar deze Oz bankrekening? Zo ja, ging dat allemaal OK?

-Medicare geregistreerd
[/quote]

Ik dacht dat je pas vanaf ongeveer een week na aankomst jezelf kon aanmelden bij Medicare.
Maar bij jou kon dat dus meteen al.

Succes verder and keep us posted.

:up:

@AJ:

Ja, ik had vanuit NL de rekening al geopend (savings en main account) bij Westpac migrant banking

http://www.westpac.com.au/internet/publish.nsf/Content/PBIT+Migrant+banking Ik had ook al wat geld er op gestort (100 euri op elk), en ik kon het dus direct activeren toen ik in Adelaide arriveerde. Je moet een verblijfsadres opgeven, dan zoeken zij het dichtstbijzijnde kantoor. Ik heb gewoon het hostel opgegeven.

Ik zit zelf in NL bij de postbank, waar je tegenwoordig online al internationale overboekingen kunt doen. Dan kun je ook alle info opslaan in je internationale adresboekje, waarna het de volgende keer dus gesmeerd loopt.

Succes, Bart

Thanks Bart!

[quote author=Bartman link=topic=3932.msg83607#msg83607 date=1173345552]
[/quote]

Heb ik nog een klein muggezifterrug vraagje voor je.
Heb je verder ook niet aan ATO doorgegeven dat je weer in het land bent?
Ik kan me voorstellen dat je TFN weer geactiveerd moet worden of iets dergelijks.

:|

[quote author=AJ link=topic=3932.msg83895#msg83895 date=1173603423]
Thanks Bart!

[quote author=Bartman link=topic=3932.msg83607#msg83607 date=1173345552]
[/quote]

Heb ik nog een klein muggezifterrug vraagje voor je.
Heb je verder ook niet aan ATO doorgegeven dat je weer in het land bent?
Ik kan me voorstellen dat je TFN weer geactiveerd moet worden of iets dergelijks.

:|
[/quote]

Klopt als een bus AJ, in feite moet je het weer reactiveren. Dat hadden ze bij mij gedaan, alleen ben ik nu een non resident....

Na opbellen blijkt dat men een fout gemaakt heeft, met een begeleidend briefje maar weer teruggestuurd. No worries mate!

Goed, ondertussen is er een hoop gebeurd dus zal ik alles ff op een rijtje zetten.

Werk: Ik was al per 2 april begonnen. Het zoeken was voor mij niet eens echt zoeken omdat ik 3 aanbiedingen had lopen. Daar heb ik de beste uit gekozen en dus heb ik al direct een prima baan met dito salaris. Het bedrijf staat in de industriewijk Regency Park.

Huis: Ik ontmoette in het Hostel aan Wakefield street een Engelsman die hier ook net naartoe was geemigreerd. We hebben besloten om samen een huis te huren. Dat lukte best snel; we hebben nu een 4 jaar oud huis met 3 slaapkamers, 2 badkamers, een gigantische garage en leuke woonkamer in Glengowrie gehuurd. Dit is op loopafstand van Glenelg, in een rustige buurt. De kale huur hiervoor is 360 per week; dat valt met 2 dus best te dragen.

Auto: Ik heb mezelf een Toyota Camry station gegeven van 1990 in prima staat. Ruime bak, handig voor de verhuizingen, en kan nog makkelijk een paar jaar mee.

Ondertussen heb ik mijn rijbewijs, medicare en autoverzekering rond; dit kost echter meer moeite dan in Nederland. Dingen raken kwijt in de post etc.

Electriciteit: Op een avond kwam ik thuis van werk, en toen was "den eletriek" plotseling afgesloten. Niemand had ons verteld om dit aan te melden. Na wat verbale overredingskracht werden we 's avonds om 9 uur weer aangesloten. Men had gewoon de hoofdschakelaar afgezet, en er een hangslot op gezet.

Mountainbike: ik heb een nieuwe Giant gekocht waar ik de stad mee doorcross. Is goedkoper dan in NL, dus niet meenemen van thuis.

Verhuizing: dit is achteraf toch een stuk duurder uitgevallen als verwacht.
In Nederland was ik aan online shipping 1500 euro kwijt, maar hier kwam er nog 700 dollar voor de agent bovenop, en 3800 dollar voor de customs (omdat de afhandeling langer duurde moest alles 10 dagen worden opgeslagen. Dit kostte 1500 dollar!!!!)

Dus alles bij elkaar kostte het zaakje zo'n 3500 euro. Voor een paar honderd euro meer was alles door de verhuizers geregeld.

MAAR!!! Niets was kapot, bekrast of gebroken, dus ik had alles prima ingepakt!!

Groetjes, Bart

Interessante bijdrage.

Over dat online-shipping bedrijf: ik weet niet of jij net pech had maar anders mogen anderen wel gewaarschuwd worden voor dit soort 'goedkoop=duurkoop'-praktijken! Dan is het toch al snel voordeliger (en in ieder geval makkelijker) om alles van deur tot deur te laten doen.

Ja Bartman,

bedankt inderdaad, ik ben net met verhuizers aan het praten, en overwoog nog verschepers. Mag ik vragen hoe het kwam dat de afhandeling langer duurde? Want dat zijn heftige tarieven voor 10 dagen opslag, die ik graag wil vermijden. (bedoel je overigens 2800 dollar voor customs?) En wie is je agent daar geweest? Ik vraag dit omdat een van de verhuizers hier aangaf dat het goedkoper zou zijn als zij het maar tot ADL haven zouden doen en wij zelf een agent inschakelen. Zou je die van jou dan wel of niet aanbevelen  :wink: ? Maar goed, als ik je verhaal zo hoor, dan kun je beter niet zelf met een agent werken, maar 'all-inclusive' doen?

Verder gefeliciteerd met je snelle start - baan, huis, auto, fiets!

Sunburnt

Back