Catkin's nieuwe weg naar Australië

Weet niet zo goed wat ik moet zeggen..... 2x zo'n stap maken en 2x niet zo als je gepland had.
Probeer in ieder geval lekker te genieten!

Groetjes, Chantal

Ben al een paar maanden niet meer hier op het forum geweest. En ineens bedacht ik me jeetje er zullen nu een aantal aan de andere kant van de wereld zitten.

Jammer om te lezen dat je visum weer niet gelukt is. De volhouder wint uiteindelijk, maar ik kan me voorstellen dat je zegt dat zie ik dan wel. 1 ding is zeker en dat is dat je een enorme doorzetter bent!! Ook al moet je straks weer terug naar Nederland, hier komt het ook wel weer goed.

Geniet van je tijd in Nieuw Zealand!!

Nog geen dolfijnen gezien, maar heb ook (nog) geen tour hiervoor gedaan, omdat ik ze al vaker heb gezien en dus nog even wacht of ik ze nog in t wild ga zien. Ben nu weer een dagje in auckland, maar morgenvroeg vertrek ik naar Cormandel. Eerst 3 dagen in Whitianga en daarna 3 dagen in Cormandel town. Daarna door voor 2 dagen naar Thames en dan richting rotorua. Voor april heb ik in auckland ws een WWOOF adres gevonden, voor een week, dus dat is wel een leuke ervaring en geld besparend... Ook belangrijk nu ik terug moet!

Het is alweer een maand geleden dat ik iets heb geschreven en dus maar weer een update. Ik zit inmiddels alweer bijna 7 weken in Nieuw Zeeland en het bevalt op zich prima. Toch blijft het vreemd dat ik, ipv emigreren, nu aan het reizen ben. Ik moet zeggen dat het ook niet helemaal went en ondanks dat ik me best vermaak, ik deze vakantie toch niet zo hoog heb staan.
In het hostel waar ik nu zit, in Dunedin, heb ik gratis internet en dus heb ik hier vandaag even goed gebruik van gemaakt. Mijn terugvlucht naar Nederland staat geboekt op 29 april, wat inhoudt dat ik op koniginnedag aan zal komen op schiphol, gelukkig wel al om 6.30. Daar wordt ik door mijn moeder en haar man opgehaald waarna we naar mijn Neefje gaan kijken, want ja sinds 15 Maart ben ik de trotse tante van Stijn!
Ik ben dus druk bezig met het aanvragen van een verzekering, het zoeken naar een kamer en later een appartementje en het zoeken naar werk. Aangezien ik niet teveel in wil teren op mijn spaargeld begin ik daar hiermee, zodat ik straks zsm weer aan het werk kan gaan. Inmiddels staat voor mezelf vast dat ik de 3 jarige opleiding aan de acteerstudio in Scheveningen ga doen. 3 jaar 3 avonden in de week, waarmee ik het behoorlijk druk krijg, want ik zal ook nog moeten werken (zo goed als fulltime). Zoals jullie lezen heb ik dus min of meer besloten mijn leven in Nederland te gaan opbouwen, ja ik ben zelfs aan het kijken naar het kopen van een appartementje in Scheveningen ipv huren, daar dat ws goedkoper uitkomt voor mij! Nu ik mezelf toch 3 jaar vastleg voor een opleiding en een visum er voorlopig toch niet inzit (en ik niet weet of, als ik hem over een jaar of 3 krijg, ik dan nog wel weg wil)heb ik besloten niet langer te wachten op iets waarvan je niet weet of en wanneer het gebeurt. De afgelopen jaren heb ik steeds in de toekomst geleefd (al heb ik me prima vermaakt), altijd ervan uitgaande dat mijn leven in Australie lag. Ik wil dat niet blijven doen, ik moet iets gaan opbouwen en wil niet in de toekomst blijven leven. Mijn visum aanvraag laat ik gewoon doorlopen, je weet immers nooit wat de toekomst brengt en welke keuzes ik dan nog maak, maar voorlopig ligt mijn toekomst in nederland en ga ik daar een andere droom verwezelijken, namelijk een theater/ acteer opleiding volgen.
Mijn reis door Nieuw Zeeland is dubbel. Ondanks dat het een geweldig mooi land is, ben ik met een andere reden hierheen gegaan en ik merk dat het reizen daardoor dubbel blijft. Aan de ene kant is het zeker genieten. veel zien, veel hikes (goed om je hoofd leeg te maken), aan de andere kant was dit niet de reden van vertrek, had ik ook niet voor een vakantie in Nieuw Zeeland gekozen. Ik merk ook dat ik niet zoveel behoefte heb aan steeds weer het contact met andere backpackers en zie mezelf niet als backpacker, maar meer als individueel reiziger. Ik heb een aantal leuke mensen leren kennen, maar over het algemeen merk ik dat ik mijn reis anders zie dan de gemiddelde backpacker, dat ik geen behoefte heb elke dag de kroeg in te gaan en dat ik gewoon even rust wil, even tijd voor mezelf om alles te verwerken, om een nieuw toekomst perspectief op te bouwen en hier ook weer naar uit te kunnen kijken.
En dus ben ik weer bezig met het aanmelden bij een verzekeringsmaatschappij, het zoeken naar woonruimte en werk en alle dingen die er nou eenmaal bij komen kijken om een leven op te bouwen. Ondanks de teleurstelling kan ik gelukkig zeggen dat ik langzaam maar zeker ook zin begin te krijgen in de nieuwe plannen die ik maak. Het (in ieder geval voorlopig) zien opgroeien van mijn neefje, de opleiding die ik ga doen, het zoeken naar nieuwe woonruimte en hoe deze in te gaan richten, ondanks dat dit alles in Nederland en niet in Australie zal zijn!
Alles bij elkaar is deze reis dus misschien ook wel goed, om in alle rust even afstand te nemen en te bedenken wat ik wil. Komende week reis ik nog richting Blenheim (met stops in Lake Tekapo, Christchurch en Kaikoura) en in Blenheim ga ik voor een weekje (van 31 maart t/m 8 april) WWOOF' en op een groente en fruit boerderij (werken tegen kost en inwoning). Na die week ga ik vanuit Wellington (alwaar ik naar de musical Miss Saigon zal gaan) in een week naar Auckland reizen (na Wellington nog stoppend in Napier en MT Maunganui), alwaar ik van 17 t/m 24 april ook ga WWOOF'en door te werken (tuinieren) in een grote tuin van iemand. De middagen ben ik dan vrij. Van 24 april t/m 28 april heb ik nog in auckland, alwaar ik wellicht nog een keer de ferrie naar devonport, waiheke of een ander eiland neem om wat te wandelen. 28 april sluit ik deze reis af met de musical Rent en 29 april zal ik dan terug vliegen naar Nederland om de nieuwe plannen die ik heb gemaakt ten uitvoer te gaan brengen.
Op mijn website kun je mijn verhalen lezen over wat ik tot nu toe heb gedaan en foto's bekijken van mijn reis tot nu toe:
http://catkin-downunder.blogspot.com/

Hai Femke, ik volg je verhalen op je blog ook, dus ik was al een beetje op de hoogte.
Je vliegt op precies de zelfde dag terug als ik 11 jaar geleden deed. Op koninginnedag aankomen en dat ook echt vieren kost veel energie, dat kan ik je vertellen! Maar wel leuk natuurlijk. Ik hoop voor je ( en voor onszelf ook want we willen veel verkopen! ) dat het een mooie zonnige dag wordt.
Ergens vond ik het jammer toen ik las dat je zelfs misschien een woning gaat kopen. Dan geef je je droom wel echt op :| Dat geeft niet, maar toch lees ik af en toe twijfels in je verhalen.En je moet altijd doen wat voor jou goed voelt, daar ben ik heel stellig in, maar stel je voor dat je twijfels later weer richting Oz zouden gaan? Als je iets koopt en , zul je net zien, krijg je dadelijk je visum, dan kun je niet zo makkelijk weg en zou je huisje/flatje je in de weg kunnen staan...?!

Geniet nog ff lekker van de schoonheid van Nieuw-Zeeland :up:

Hoi Femke,

Ik kan me voorstellen dat je nu genoeg hebt van de onzekerheid en je er daarom dan maar net zo goed helemaal voor kan gaan, voor NL. Andere landen waren trouwens geen optie? Of dat heb je hier misschien al helemaal uitgekauwd.

Dat je trip nu anders aanvoelt, kan ik me ook voorstellen; je bent nu weer bezig met je toekomst in NL voor te bereiden.

Wij komen Zaterdag weer op Waiheke aan, maar maar voor 3 weken, dus het lijkt erop dat wij elkaar mislopen.

'Ons moeder' zei altijd dat alles voor het beste is, en dat wil ik ook altijd graag geloven. Niet is voor niets en ook niet voor niets gewéést.

Be good, en chill nog even :) (Loooooove Blenheim!)

Ireen

Hé Femke,

Waar een "dubbele" vakantie niet goed voor kan zijn.
Prima toch dat je alles in je hoofd op 'n rijtje krijgt, en ondertussen geniet je nog van het mooie van NZ. :wink:
Toen wij vorig jaar januari in Perth waren hebben we ook eigenlijk alleen maar "werkvoorbereiding" gedaan, en daar hebben we nu hartstikke spijt van... <_<
Nieuwe dingen plannen is altijd leuk, maar vergeet niet te genieten van het moment! :smile: :smile:

Marie

Ergens vond ik het jammer toen ik las dat je zelfs misschien een woning gaat kopen. Dan geef je je droom wel echt op :| Dat geeft niet, maar toch lees ik af en toe twijfels in je verhalen.En je moet altijd doen wat voor jou goed voelt, daar ben ik heel stellig in, maar stel je voor dat je twijfels later weer richting Oz zouden gaan? Als je iets koopt en , zul je net zien, krijg je dadelijk je visum, dan kun je niet zo makkelijk weg en zou je huisje/flatje je in de weg kunnen staan...?!

Geniet nog ff lekker van de schoonheid van Nieuw-Zeeland :up:

Ik geef mijn droom niet op, door een leven in Nederland op te bouwen. Ik laat mijn visumaanvraag gewoon doorlopen, maar op dit moment schat ik de kans dat ik binnen een paar jaar naar Australie vertrek erg klein in. Volgens mij staat mijn beroep van Welfare Worker inmiddels niet eens meer op de SOL, maar daar ben ik niet zeker van.
4 jaar "leef ik al in de toekomst", een toekomst in australie. Deze reis heb ik besloten dat ik iets op wil gaan bouwen, niet over 2 a 3 jaar misschien, maar op dit moment. Als mijn nabije toekomst niet in Australie ligt, dan wil ik dit leven in Nederland op gaan bouwen, een land waar ik immers ook erg gelukkig was/ ben. Doordat ik me op dit moment voor drie jaar vastleg in Nederland, door het beginnen van een opleiding, is nu ook het moment aangebroken om de toekomst in Nederland op te bouwen. Om mijn toekomst nu te beginnen, niet als ik ooit (als het al ooit gebeurt) een visum krijg voor australie. Gezien de huurprijzen in Scheveningen heb ik besloten om inderdaad waarschijnlijk een woning te kopen, nu ik in ieder geval 3 jaar in Nederland blijf. De huurprijzen zijn daar namelijk erg hoog.
Het is niet het opgeven van een droom (ik laat mijn visumaanvraag immers gewoon doorlopen), het is simpelweg een andere weg in slaan. Ik moet aan mezelf denken, op dit moment en niet alleen aan een toekomst voor mezelf, eentje die er wellicht nooit gaat komen. Het is daarnaast het verwezelijken van een andere droom; een theateropleiding starten, een droom bijna net zo belangrijk als mijn emigratie. Tijdens het reizen merk ik dat ik rust wil, stabiliteit, ik wil iets opbouwen, ipv het opbouwen uitstellen totdat ik wellicht ooit in Australie iets op kan bouwen. Ik ben me bewust van de risico's die ook dit met zich meebrengt, maar mocht ik ooit mijn visum krijgen, zie ik dan wel weer hoe ik alles oplos. Ik heb al 2x een risico gelopen door weg te gaan, dus ik ben me als geen ander bewust van de risico's die een beslissing als dit met zich meebrengt. Als ik aan een opleiding begin, ga ik er ook vanuit deze af te maken, waardoor ik de komende drie jaar waarschijnlijk toch in Nederland woon. Ik weet niet hoe mijn leven er daarna uitziet, of ik dan nog wel wil emigreren. Twijfelen zal ik altijd een beetje, waar ik ook woon. Nederland zit in mijn hart, net als Australie. Wederom laat ik de deur openstaan, maar dat betekend niet dat andere deuren niet ook open kunnen staan, misschien gaat het hooguit een beetje tochten. Ik moet nu keuzes maken voor de nabije toekomst, de rest is te onzeker. Ik wil NU gelukkig zijn en het opbouwen van vastigheid hoort daarbij. Ik wil stoppen met het leven in de toekomst. Mijn nabije toekomst ligt in Nederland, dat zal ik moeten accepteren en daarbij de beste keuzes maken, voor dit gegeven. Dat doe ik door een leven te starten, een nieuw leven, in Nederland. En eerlijk gezegd; na een paar maanden van reizen kijk ik uit naar wat vastigheid. Ik kijk uit naar het starten van een opleiding, het inrichten van mijn huisje over een tijdje, het zien opgroeien (in ieder geval voorlopig) van mijn nu nog kleine neefje en wellicht zelfs het weer gaan werken. Ondanks dat dit in Nederland is. Ik dacht altijd dat ik niet wilde settelen, dat ik wel kon blijven reizen, maar deze reis heeft me geleerd dat ik wel degelijk een vaste basis wil, waar vanuit ik de wereld kan ontdekken. Wat dat betreft heeft deze ervaring me weer wat meer van mezelf geleerd.
Zoals nietmand weet ik wat de toekomst brengt en soms moet je een besluit nemen, waarvan je vooraf niet zeker weet of dit het juiste besluit is, maar wat op dit moment juist voelt. Voor mij is de tijd aangebroken om een toekomst op te bouwen. Ik had dit graag in Australie gedaan, maar dat kan op dit moment en de nabije toekomst niet. De enige andere optie, voor mij op dit moment, is deze toekomst op te gaan bouwen in Nederland.

Wow! Net je laatste verhalen zitten lezen. Petje af hoor, wat goed dat je hebt besloten om in het NU te gaan leven! Ik begrijp heel goed wat je bedoelt om altijd maar keuzes te maken met in je achter hoofd dat je over een tijdje naar Oz kan. Wat komt, komt wel. Leef nu lekker je leventje, geniet van NZ! Mijn beste vriendin heeft een Winery 'Merryfields' in Seddon. Tussen Kiakoura en Blenheim. Mischien kun je langsdroppen?
Anyways, ik wens je rust, geluk, en een mooie tijd toe! En super dat je een acteer opleiding gaat volgen, mischien is dat wel de bedoeling voor jou om tijdens 'The long wait for a visum' je de tijd hebt om een opleiding te volgen. Voor je het weet heb je die visum en ga je nieuwe keuzes maken. Maar voor nu is het nu en ik vindt dat je het heel goed doet! :up:

Lieve groetjes, Betty

Inmiddels zit mijn verblijf in Nieuw Zeeland er bijna op. Nog 6 dagen en dan zal ik weer in het vliegtuig stappen. Al met al is het een aparte reis geweest. Op zich een prima vakantie, maar door de achterliggende reden lag er toch een schaduw over.
Begrijp met niet verkeerd; ik heb het prima naar mijn zin gehad, maar in andere omstandigheden zou ik deze reis (waarvan ik een groot gedeelte 6 jaar geleden ook gezien heb), niet hebben gemaakt.
Toch heeft het me, zoals jullie hebben kunnen lezen, ook wat opgelevert. Ik weet nu beter wat ik wil. Heb geleerd dat ik in ieder geval een plekje voor mezelf nodig heb en van daaruit wil reizen, maar dat continu alleen op reis zijn, toch niet meer is waar ik op zoek naar ben.
Op dit moment heb ik er dan ook vrede mee om naar Nederland terug te vliegen. Ik kijk uit naar het opbouwen van mijn leventje daar en wil nu gewoon even rust en lekker mijn eigen ding doen. Hopelijk vind ik snel een baan (ben al aan het solliciteren) en een leuk appartementje in scheveningen. Niemand weet wat de toekomst brengt, zo ook ikzelf niet. Wellicht beland ik ooit nog in Australie, misschien word ik oud in Nederland. Op dit moment laat ik alles even geheel open en richt ik me op de dingen die voor me liggen.
Nu is dat nog even genieten van 6 dagen vakantie. Morgen heb ik mijn laatste werkdag op mijn WWOOF adres, alwaar ik elke dag van 7.30 t/m 12.00 werk (schuren, schilderen en schoonmaken van de eetkamer). Het werk is prima te doen, het eten heerlijk, alleen is de vrouw niet geheel sociaal en zit ik s avonds dus voornamelijk alleen in mn kamer (heb ik wel alles wat ik nodig heb). Zaterdag vertrek ik weer naar het hostel waar ik ook begonnen ben en geniet ik nog van 5 dagen vakantie in auckland; wat souvenirs kopen, keertje naar devonport, keertje naar parnell, lekker uit eten en naar de musical Rent, alvorens ik donderdag op het vliegtuig stap naar nederland en vrijdag 30 april, met groot oranje feest, aankom in Amsterdam...

Jeetje, wat jij schrijft over Nederland, zo voelen wij de reis naar Australië.
De rust in het nu is zo belangrijk! Mede daarom emigreren wij.
Geniet er van en plan in de rust weer de toekomst voor over 5 jaar.
Geniet nog even lekker daar.
Je hebt gelijk. :up:

Wow, heftig wat je allemaal doormaakt en knap dat je nu toch voor jezelf voor de komende tijd een keus hebt gemaakt. In het NU leven is inderdaad heel belangrijk om gelukkig te zijn. Geniet nog van de laatste dagen daar en heel veel geluk in Nederland en waar je later uiteindelijk ook terecht komt!

hey Femke,

Ik vind het knap van je om in het nu te leven. Ben blij dat je hebt kunnen uitmaken wat je wilt met je leven, (op dit moment).

Je weet niet wat de toekoms brengt... wat komt...komt!

goeie reis terug gewenst :up:

Good on you Femke! Ik volg je helemaal. Het is en voelt beter je te richten op wat IS dan wat niet is, want daar kan je niets mee. En we komen precies terecht waar we wezen moeten, op de één of andere manier, hier of daar of elders. Het allerbelangrijkste is een zekere mate van gezondheid en geluk, en het liefst heul veul natuurlijk!

Aroha nui, en good luck! :flowers:

Hey Femke,

Ondanks dat ik helemaal met je meevoel over leven in het hier en nu, wil ik je toch nog iets anders meegeven. Zelf heb ik jarenlang gewerkt als reisleidster in het buitenland wat inhield dat ik het grootste deel van het jaar elders woonde en werkte. Altijd als ik daar was kwam er een fase, vaak aan het einde, dat ik verlangde naar bekende dingen om me heen en Nederland ging idealiseren, net als jij alternatieve plannetjes ging maken en me ging verheugen op nieuwe plannen. In je hoofd kleur je dat allemaal heel fijn in. Als je eenmaal weer in de nederlandse regen loopt en alles wat je gemist hebt weer gewoon is gaan je reiskriebels weer opspelen en begint het verlangen naar elders weer. Het is heel goed dat je de realiteit van je visumvooruitzichten accepteert en er het beste van maakt ik hoop alleen dat het ook echt realistisch is en dat je niet voor je het weet aan een opleiding en een huis vastzit en dat dat het dan ook niet is. Ik denk dat je - maar volgens mij schrijf je dat ook - Australië best als doel mag blijven zien zolang je het heden accepteerd zoals het zich aandient en daar tevreden mee bent. Ik weet ook niet precies waar ik naartoe wil ik hoop alleen dat het je straks niet tegenvalt als je weer hier bent.. Succes met alles hè!

:smile:
Marika

Hoi Femke,

Soms heb je gewoon een nieuw soort ervaring nodig om te realiseren wat je hebt, of nodig hebt.
Je hebt je batterij weer opgeladen en gaat vol goede moed weer aan de slag in Nederland.
Prima toch?
Als je maar eerlijk bent ten opzichte van jezelf, je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.

En zoals al eerder werd gezegd: Good on Ya!

Marie

Tuurlijk zit er een risico vast aan de plannen die ik maak, maar wat betreft Nederland idealiseren, doe je dat denk ik ook met een emigratie, alleen dan idealiseer je australie. In Nederland weet ik echter beter wat ik heb, waardoor het daardoor zelfs makkelijker is om ook de realiteit onder ogen te blijven zien. En ja, ik zal best wel eens balen, als er weer een lange strenge winter aankomt en ja dan zal ik best wel eens naar Australie willen. Echter is dat op dit moment geen optie en ik heb besloten (en daar sta ik voor 100% achter), dat ik voorlopig geen plannen maak voor mijn te onzekere toekomst in australie.
Voor mij is de stabiliteit nu belangrijk, de plek om mijn leven op te bouwen, dat was immers ook het doel in Australie. Daarnaast; nergens zit je eeuwig 100% aan vast. En wat betreft het maken van de nieuwe plannen; het plan een theateropleiding te gaan volgen lag er al erg lang... Dat is niet iets wat is ontstaan, omdat australie niet doorging. Alleen heb ik nu de tijd en ruimte om het te gaan doen! De kans dat ik de komende 3 jaar een visum krijg is gewoon niet groot en als ik eenmaal aan een opleiding begin, wil ik deze ook afmaken. Daarnaast heb ik sowieso 5 jaar om naar australie te vertrekken, mocht ik mijn visum toch onverwacht volgend jaar of over 2 jaar al krijgen. En wat betreft een huisje, mocht ik tegen die tijd toch willen emigreren is daar ook wel weer iets op te vinden, niets is onoverkomelijk...
Ik weet welk risico ik loop en ben bereid dit risico te nemen, om mijn leven nu op te bouwen, om te genieten van de tijd die ik nu heb. Ik ga geen dingen meer laten voor een emigratie die er al 4 jaar aan zit te komen, maar steeds niet doorgaat. De afgelopen 4 jaar heb ik hierdoor een aantal dingen gelaten en dat is gewoon geen optie meer. Ik ga dus mijn eigen keuze achterna. Ik begrijp alle waarschuwingen, maar ik denk dat mensen ook mijn standpunt moeten kunnen begrijpen. Daarnaast is het een weloverwogen beslissing, niet een impulsief besluit.

Ik ben inmiddels weer in nederland en ben druk op zoek naar een baan en woonruimte in scheveningen/ den haag.

Back