Catkin's nieuwe weg naar Australië

Oh nee, wat een tegenvaller!

Ik lees net een artikel in de Azijnbode over banksparen, met inderdaad de volgende quote:

Voor beide varianten geldt: als u binnen vijftien of twintig jaar gaat scheiden of besluit naar Australië te emigreren, en de spaarrekening daarom wilt afkopen, moet u over het gespaarde bedrag 42 of 52 procent inkomstenbelasting betalen, wat het voordeel van de extra renteaftrek meestal geheel teniet doet.

Ik vraag met af of het mogelijk is deze inkomstenbelasting te vermijden als je minder dan 182 dagen in Nederland bent, en je jezelf dus voor 1 Juli uitschrijft uit de gemeente. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Overigens weet ik niet hoe lang je nog moet voordat je die 15 jaar bereikt, maar je kan natuurlijk overwegen het huis voor de resterende tijd te verhuren, en dan alsnog te verkopen. Voor zover de financieen dat toelaten natuurlijk! AirBnB?
 
Last edited:
Dan moet ik nog 9 jaar dus dat gaat hem niet worden! Dus het is snel verkopen en dan een half jaar vanuit een hutje op de hei veel werken en dan mijn verloren geld bijsparen...
 
Voor zover ik het heb kunnen vinden gaat het bij ons alleen om het gespaarde rentebedrag, dus niet het totale gespaarde bedrag. Dat is te overzien (waarschijnlijk niet meer dan €1000), hopelijk heb ik gelijk!
 
Ik ga binnenkort even een afspraak maken met de hypotheker om even goed na te vragen hoe het nu zit met mijn hypotheek.
Althans, als de andere makelaars met een beter bericht komen dan die van gister. Die wil namelijk dat ik hem voor 50.000 minder te koop zet dan mijn hyptoheek is en dat verlies is niet te dragen. Dus het paaltje kan, uiteraard, weer wat verder de grond uit. Nederland was ook een mooi land toch? Met een goede baan... Genoeg vakantie om te reizen (ehmm....)....

Van mn moeder krijg ik nu elke maand een staatslot cadeau, wel een schattig cadeau, zodat ik kans maak op een enorm geldbedrag haha. We weten natuurlijk allemaal dat die kans heel klein is, maar het gaat om het gebaar.
 
He gedver, klinkt als onze situatie in 2012... Je slaat de paal, je zit al op de Singapore airlines website te kijken en dan komt de partypoeper van een makelaar langs... :(

Succes met uitpluizen!
 
Ja, maar we geven voorlopig nog niet op. Alle goedkope appartementen (waarvan de vraagprijs allen minimaal 5.000, maar meestal minimaal 25.000 hoger was dan de makelaar voor mijn appartement wilde vragen) zijn inmiddels verkocht. Enige appartement wat er nog op staat nu (zelfde grootte als mijn appartement, keuken wellicht een tikkeltje nieuwer) die staat er dus voor 42.000 euro meer op dan de makelaar bij mij wilde vragen. Wil natuurlijk niet zeggen dat zij ervoor krijgen wat ze hebben gevraagd, hij staat immers ook nog te koop. Ik ga na de 20ste kadaster gegevens opvragen, want de vraagprijs van de buren (even groot appartement, iets kleine balkon, maar wel een hoek appartement) was ook 42.000 euro meer dan de makelaar bij mij op wilde zetten. Terwijl ik van alle appartementen in ieder geval de grootste berging heb. De buren hebben hun huis middels een internet makelaar verkocht. Daar wil ik, mochten alle drie de makelaars met slecht nieuws komen, ook eens naar kijken. Ik vind het verschil in vraagprijs namelijk wel erg groot en kan me niet voorstellen dat dit alleen aan een keukentje of badkamer ligt, wat al dan niet iets ouder zal zijn (gezien het formaat van de keukens en badkamers in een appartement van 45m2, kan dit nooit zoveel geld schelen, kun je heel wat nieuwe keukenblokjes en badkamertjes voor dit appartement voor kopen ;)).
 
en daarom vraag je altijd meerdere makelaars op de koffie :rolleyes: want tja het is toch een bepaald ahum soort tja je weet wel....en hier zijn ze nog een slag of 2 erger kan ik je melden......
Kom op meid, schouders recht, kin omhoog, borst vooruit, laat je niet kisten. Je hebt volgens mij al hetere vuurtjes bestreden!
(even ter info terugkomend @FritsC overal hebben ze membership en dat soort dingen, dus ja bij de bakker 10% korting)
 
He Catkin, goed bezig! Die makelaar met die lage vraagprijs wil vermoedelijk snel scoren, is goed voor zijn statistieken. Dus zeker 2 andere uitnodigen en zelf wat onderzoek dan is zeker aan te raden. Succes!
 
Ja hij had het inderdaad over dat hij anders over vijf maanden commentaar zou krijgen van mij omdat het nog niet verkocht was, terwijl ik duidelijk heb gezegd dat ik geen haast heb (niet helemaal waar, maar wilde dit soort dingen voorkomen).
Maar goed ik ga nog even wat makelaars proberen en anders kijken of ik zelf wellicht wat meer kan doen om het te verkopen!
We shall see!
 
Wij hebben ook een makelaar hier in de buurt die veel huizen in de verkoop heeft. Maar de veelgehoorde klacht is dat hij de verkoopprijs drukt, zodat hij een snelle verkoop kan realiseren. Dus hij hoeft weinig te doen en goed voor de statistieken.
Want als het huis 20,000 hoger in de markt wordt gezet, ontvangt hij maar 1.5% provisie, dus 300 Euro extra. Maar dan moet-ie wel 5 maanden werken in plaats van 1 maand.
 
Ik heb trouwens nog even gezocht of mijn makelaar nog in de race is. En dat is het geval. Dus als je NHG hebt en je wilt daar wat info over, dan stuur me maar een PM.
 
Vandaag een afspraak met de man die mij 5,5 jaar geleden het appartement heeft verkocht! Hij heeft eigenlijk niet echt rondgekeken, kent de appartementen goed en kon zich mijn appartement nog goed herinneren! Hij had zich al helemaal voorbereid en gaf aan dat we moesten denken aan te koop zetten en verkopen rondom een zelfde prijs als waarvoor het destijds te koop stond en ik het had gekocht!
Ik schrik vooral aan het verschil wat makelaars opgeven aan verkoop prijs, had niet verwacht dat daar zoveel verschil in zou zitten...
 
Probeer te starten met een hoge prijs, kijken of er iemand toehapt. Je kan daarna nog altijd langzaam zakken, of je huis van de markt halen als het te gek wordt.
 
Mooi dat je de knoop hebt doorgehakt!


Sja,... verkopen is op dit moment nog best tricky. Een goede makelaar vinden is essentieel en je moet je erop voorbereiden dat je er wat op toe gaat leggen. Dat is natuurlijk geen leuk nieuws en helemaal niet in lijn met de verwachting die ze je 10 jaar geleden voorhielden (het komt naar je toe, het wordt alleen maar meer waard enz. blabla).

Wij hebben ook met verlies verkocht, helaas. Maar het verlies is niet onoverkomelijk groot. Wij hebben op aanraden een NVM makelaar in de arm genomen. De courtage is 2% incl. BTW en dat is best fors. Ook het presentatiebudget is met zo'n 600 Euro aan de hoge kant. Maar toch ben ik er wel tevreden over.

Ik had natuurlijk wel wat vergelijkingsmateriaal opgezocht en er staat in de buurt nog best wat te koop voor weinig. Maar ons huis is in de afgelopen 10 jaar goed gemoderniseerd en het ziet er netjes uit. Dus de vraagprijs, hoewel het altijd pijnlijk lager is dan je zou willen, kon ik wel aardig mee instemmen. Ik heb de makelaar ook van tevoren gevraagd waarom ik voor hem moet kiezen. Zijn argumentatie was dat hij de markt goed kende, dat hij een goede strategie heeft en dat hij gaat voor maximaal resultaat. En dat heeft goed gewerkt.

Overigens, ik krijg de statistieken van Funda en het blijkt dat als je wilt verkopen dat je de meeste kans maakt in de eerste paar weken. Dan is het nog nieuw en krijg je veel traffic. Die lange termijn moet je dus zien te voorkomen, of anders snel verkopen en pas op termijn leveren.

Op naar de 100 pagina's!
 
Voor zover ik het heb kunnen vinden gaat het bij ons alleen om het gespaarde rentebedrag, dus niet het totale gespaarde bedrag. Dat is te overzien (waarschijnlijk niet meer dan €1000), hopelijk heb ik gelijk!

Klopt helemaal...

De rente over het gespaarde bedrag wordt belast. Niet het spaarbedrag zelf. Tenzij je natuurlijk heeeeeeel veel spaargeld hebt, maar dat is weer een box 3 verhaal

[EDIT] nog even een linkje van de belastingdienst met een uitleg over verkoop van de woning en als je daarna gaat huren. Qua regels vergelijkbaar voor emigratie... :)
 
Last edited:
Ik heb de Hypotheker gemaild voor opheldering! Als ik daarvan het antwoord heb ga ik alle financiële zaken even op een rijtje zetten, zodat ik kan kijken of het financieel mogelijk is mijn huis te koop te zetten en hoeveel ik er minimaal voor moet krijgen om ook het australie plaatje rond te krijgen! Aangezien ik alleen ben moet ik alle kosten (ook in australie) alleen zien te dragen! Als het mogelijk is, dan zet ik mijn huis te koop en zie wel hoe het loopt qua verkoop (daarop mijn vertrek afstemmend).
 
Als het gesprek met de Hypotheker gunstig uitvalt, wat betekend dat het klopt dat je inderdaad alleen over de rente van een bankspaarhypotheek je 42% belasting betaald en ik verder geen boete of iets krijg opgelegd door eerder mijn rekening open te breken, dan heb ik besloten met de laatste makelaar in zee te gaan!
Hij heeft mijn huis destijds ook aan mij verkocht, kent de flat goed en gaat mijn huis aanbieden voor een prijs waarvoor ik zou kunnen verkopen, als er zich een koper aandient! met de gespaarde hypotheek speel ik ongeveer quite en hoef ik alleen de kosten van de makelaar uit "eigen zak" te betalen!
Dat betekend de komende weken nog meer opruimen, zorgen dat mijn balkon lenteklaar wordt gemaakt etc! En dat ik me, naast mijn weekje New York in september de komende tijd ook vooral richt op sparen! Niet dat ik elk muntje wil gaan omkeren, ik wil wel leuke dingen kunnen blijven doen in Nederland; festivalletje, dagje sauna, theater, acteercursus. Maar dat zou wel betekenen dat ik wel wat ga opletten in grote kosten, geen verre reizen, niet zoveel nieuwe kleding etc! Geld voor het weekje New York staat al apart!
Zo hoop ik toch een leuk spaarcentje te hebben gespaard, rekenend met een afscheid rond september 2017. Natuurlijk afhankelijk van een verkocht huis! Anders kan het altijd naar achter geschoven worden! Naar voren zal financieel even niet gebeuren, omdat ik wel een spaarcentje wil meenemen voor vertrek om niet de eerste maanden al teveel stress te hebben! Hoe dan ook zal ik mezelf geen jaar kunnen onderhouden van het geld, maar ik ga er wel vanuit dat ik binnen een paar maanden iig wel wat kan werken, al is het maar op flexibele basis!
Maar zoals gezegd; eerst even het antwoord van de Hypotheker afwachten en dan wordt het afwachten of en vooral wanneer mijn appartement wordt verkocht!
 
Last edited:
Back
Top