Catkin's nieuwe weg naar Australië

Dat wordt dus een make or break gesprek. Succes!

En September 2017 geeft nog genoeg ruimte om de resterende 17 pagina's in dit forum vol te krijgen met de verdere avonturen van de verkoop en hopelijk tzt het inpakken en vertrek.

Tot wanneer is je visum eigenlijk geldig dat je maar naar achter kan schuiven?
 
Volgens de Hypotheker moet ik over het hele gespaarde bedrag, bij mijn bankspaarhypotheek, 42% belasting betalen! Dit is even een tegenvaller! Ik heb nog eenmaal duidelijk nagevraagd of dit wel echt klopt omdat ik wisselende verhalen hoor, maar ga er nu dus maar even echt vanuit. Dat is wel even een flinke financiële tegenvaller, maar heb toch besloten de verkoop van mijn huis door te zetten! De belasting die ik hierover moet betalen is dan sowieso pas na belasting aangifte en geeft me de tijd te sparen! De komende tijd probeer ik hier en daar wat extra te werken, zodat ik wat extra geld heb om uiteindelijk dit gat wat te dichten. Eventueel heb ik een uitloop en kan ik ook iets later vertrekken, of ik moet gewoon snel werk vinden als ik eenmaal in australie ben, omdat mijn mee te nemen spaarpot wat minder vol zit! Na alle tegenslagen kan dit er ook nog wel bij. Ik wil alleen eigenlijk niet dat dit de dealbreaker wordt!
 
Ik vind het ook best kwalijk dat je, over geld wat je hebt gespaard om een huis af te betalen, je 42% belasting moet gaan betalen! Dan had ik het beter al die tijd op mijn eigen rekening kunnen storten en apart kunnen zetten...
Maar goed, kan me er heel druk om maken of deze energie steken in een manier verzinnen om snel 8000 euro te sparen
 
Ok! Ik wordt een beetje gek van alle wisselende antwoorden, maarna nogmaals de Hypotheker te hebben gemaild, omdat ik het toch gek vind als ik zoveel belasting betaal over hypotheek gelden, heb ik nu het volgende mailtje gehad;

Beste mevrouw Trommar,

We zien dat u destijds een hypotheek heeft afgesloten van rond de € -------. Indien u de woning voor minder verkoopt, betaalt u geen belasting. Omdat daar de resterende hypotheek van wordt afgelost. Indien u de woning voor meer dan dat bedrag verkoopt en dus het geld op uw eigen rekening ontvangt, betaalt u alleen over de rente de belasting.


Voor mij zou dit dus heel goed nieuws zijn! Of misschien wil de Hypotheker me gewoon helpen met mijn 100 blz!

Ik heb overigens, om zeker te zijn de belastingdienst een berichtje gestuurd met bovenstaande informatie en de vraag of dit klopt! To be continued...
 
Last edited:
Dat klinkt inderdaad een stuk logischer. Nou maar hopen dat dat ook het goede antwoord is;) Zou voor ons ook gunstiger zijn :)
 
Ik heb overigens, om zeker te zijn de belastingdienst een berichtje gestuurd met bovenstaande informatie en de vraag of dit klopt
Oei, de Belastingdienst staat niet bekend om heldere en correcte antwoorden. Dat blijkt elk jaar weer bij een test van de Belastingtelefoon.

Overigens vond ik het volgende stukje, wellicht iets dat ook perspectief kan bieden ook al begrijp ik de helft niet :). Maar wellicht is inderdaad een uitzondering mogelijk als je bijvoorbeeld het huis onder water verkoopt.
 
Last edited:
De belastingdienst haha zit op het Aussie niveau, veel praten weinig antwoord/vooruitgang. Ik hoop dat je laatste bericht (geen 42%) klopt (heb ik overigens ook nooit hoeven betalen) en dat snel resultaat bereikt.
 
Ik heb een soort van bevestiging gekregen dat, als het geld gebruikt wordt voor aflossing en dus niet als spaargeld (het geld onder de hypotheekwaarde) dat je daar niet de belasting over hoeft te betalen! Alleen over de overwaarde van het huis! Het geld wat nu op mijn afgesloten rekening staat wordt dus niet gezien als inkomsten omdat het echt wordt gebruikt voor de aflossing van het huis!
 
Dat is goed nieuws! Dat werkt bij ons ook zo; we bouwen met de hypotheek wel een spaarpotje op, maar kunnen het niet ergens voor gebruiken dan de aflossing van het huis. Hopelijk blijft het hier nu bij!:up:
 
Logisch toch?! ;) Hoe kunnen ze je nou laten betalen over geld dat je niet hebt, omdat je er je hypotheek mee aflost....
trouwens dat dagje sauna, geniet ervan, wij hebben hier nog niks kunnen vinden wat erop lijkt helaas
 
Logisch toch?! ;) Hoe kunnen ze je nou laten betalen over geld dat je niet hebt, omdat je er je hypotheek mee aflost....
trouwens dat dagje sauna, geniet ervan, wij hebben hier nog niks kunnen vinden wat erop lijkt helaas
Ja, het klinkt mij ook logisch zo.
Dagje sauna? Misschien heb ik iets gemist, maar voor iets wat er op lijkt, moet je maar eens naar Brisbane komen in de zomer.
 
Miss Bang vroeg het zich ook serieus af. Ik begrijp dat hele sauna gedoe sowieso niet, zeker niet met de natuurlijke sauna die OZ met regelmaat is.

Een Engelse vriendin die een keer over was in NL en meeging met Miss Bang naar de sauna kreeg een beroerte toen ze begreep dat het volledig naakt was. OZzies verschillen in dat opzicht niet zo veel van de Engelse tradities gok ik.
 
Ik probeer hier aan vrienden wel eens uit teleggen wat 'naar de sauna gaan' in Nederland betekent: naakt. Nou, de gezichten spreken boekdelen, kunnen ze zich niets bij voorstellen en hilariteit alom. Erg jammer. Mijn peettante heeft een sauna in de tuin en zelfs daarvoor wordt de bikini nog even extra vast gesjord.
 
Back
Top