Catkin's nieuwe weg naar Australië

Heel goed! Ik moet binnenkort nog even schilderen en hoor verder wel wat de makelaar nog wil dat er gebeurt voor verkoop!

Jullie ook heel veel succes :up:

oh wat spannend! ik help mee met het paaltje dieper in de grond slaan. Het is je zo gegund!!!!!!!!:up:

en je hebt al een eerste koper van je triologie hoor. kan niet wachten :D

Eerste makelaar is langs geweest. Zij zitten zelf niet in Scheveningen, maar contact was positief. Morgen belt hij op om aan te geven voor hoeveel ze hem te koop zouden willen zetten. Als dat een bedrag is waarmee ik akkoord kan gaan, dan vraag ik ook naar hun courtage. In afwachting van de andere makelaars neem ik dan alles mee; courtages, verkoopprijs en waar ik me prettig bij voel. To be continued again...
Iemand ervaring in wat een beetje een normale courtage is van een makelaar en hierin eventueel te onderhandelen?

Courtage is rond 1-1.5% incl BTW en zeker onderhandelbaar. Dan ook nog extra kosten voor het plaatsen op Funda, tussen 200 en 500 Euro.
Je kan ook een prestatie beloning afspreken, waarbij de courtage afneemt naarmate de verkoop langer duurt. Dat zorgt ervoor dat de makelaar flink z'n best doet. Bijvoorbeeld 1.5%, en na 3 maanden 0.1% eraf per maand, met een ondergrens van 1% of zo.

Wow, bij ons in België is de normale tarief voor de makelaar 3% excl. BTW !! (All-in welteverstaan incl. plaatsing op verschillende websites dus). En volgens mij niet onderhandelbaar indien het langer dan gepland te koop staat hoor.
Indien de marktwaarde van de woning hoger dan gemiddeld ligt kan je wel gaan negotiëren, maar 2-2,5% is toch het minimum hoor dat ze hier willen.

Volgende week meer nieuws over onze te koop aangeboden woning, hopelijk... we zijn al bijna 2 maand bezig met een potentiële koper... hopelijk volgende week.

Ik zie hier een enkele makelaar openlijk adverteren met 1% of een vast bedrag van 2500,- (daar zullen nog wel wat kleine lettertjes in zitten) Maar 1 - 1.5% is tegenwoordig niet raar

Helaas wel even wat financiële tegenslag! Omdat ik helemaal geen verstand heb va hypotheken, heb ik destijds advies gevraagd bij de Hypotheker en mijn familie! Gezien de rente gaf iedereen aan dat een bankspaarhypotheek voor mij gunstig zou zijn. Aangezien niemand heeft aangegeven dat dit alleen gunstig is als je de hypotheek minimaal 15 jaar gebruikt en ik dit ook uit alle informatie niet heb kunnen opmaken heb ik deze afgesloten! Dit betekend echter dat als dit geld eerder vrij komt dit gezien wordt als inkomsten en je hier dus enorm veel belasting over betaald! Alles wat ik dus al heb gespaard voor het aflossen van de hypotheek kan ik bijna delen door 2, waardoor ik maar ongeveer de helft overhou om mijn hypotheek voor een gedeelte af te lossen. Financieel gezien dus wel echt een "set back". Dus nu hopen voor een snelle verkoop, zodat ik nog een half jaar een goedkope kamer kan vinden en heel hard kan werken, zodat ik dan nog even goed kan sparen!
Ach ja, het kan ook niet allemaal goed gaan he! En dat naast wat financiële tegenvallers aan mijn auto is het wel even jammer :confused:
Ik hou het geloof ik de rest van mijn leven maar op huren!

Oh nee, wat een tegenvaller!

Ik lees net een artikel in de Azijnbode over banksparen, met inderdaad de volgende quote:

Voor beide varianten geldt: als u binnen vijftien of twintig jaar gaat scheiden of besluit naar Australië te emigreren, en de spaarrekening daarom wilt afkopen, moet u over het gespaarde bedrag 42 of 52 procent inkomstenbelasting betalen, wat het voordeel van de extra renteaftrek meestal geheel teniet doet.

Ik vraag met af of het mogelijk is deze inkomstenbelasting te vermijden als je minder dan 182 dagen in Nederland bent, en je jezelf dus voor 1 Juli uitschrijft uit de gemeente. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Overigens weet ik niet hoe lang je nog moet voordat je die 15 jaar bereikt, maar je kan natuurlijk overwegen het huis voor de resterende tijd te verhuren, en dan alsnog te verkopen. Voor zover de financieen dat toelaten natuurlijk! AirBnB?

Last edited:
Dan moet ik nog 9 jaar dus dat gaat hem niet worden! Dus het is snel verkopen en dan een half jaar vanuit een hutje op de hei veel werken en dan mijn verloren geld bijsparen...

Voor zover ik het heb kunnen vinden gaat het bij ons alleen om het gespaarde rentebedrag, dus niet het totale gespaarde bedrag. Dat is te overzien (waarschijnlijk niet meer dan €1000), hopelijk heb ik gelijk!

Ik ga binnenkort even een afspraak maken met de hypotheker om even goed na te vragen hoe het nu zit met mijn hypotheek.
Althans, als de andere makelaars met een beter bericht komen dan die van gister. Die wil namelijk dat ik hem voor 50.000 minder te koop zet dan mijn hyptoheek is en dat verlies is niet te dragen. Dus het paaltje kan, uiteraard, weer wat verder de grond uit. Nederland was ook een mooi land toch? Met een goede baan... Genoeg vakantie om te reizen (ehmm....)....

Van mn moeder krijg ik nu elke maand een staatslot cadeau, wel een schattig cadeau, zodat ik kans maak op een enorm geldbedrag haha. We weten natuurlijk allemaal dat die kans heel klein is, maar het gaat om het gebaar.

He gedver, klinkt als onze situatie in 2012... Je slaat de paal, je zit al op de Singapore airlines website te kijken en dan komt de partypoeper van een makelaar langs... :(

Succes met uitpluizen!

Ja, maar we geven voorlopig nog niet op. Alle goedkope appartementen (waarvan de vraagprijs allen minimaal 5.000, maar meestal minimaal 25.000 hoger was dan de makelaar voor mijn appartement wilde vragen) zijn inmiddels verkocht. Enige appartement wat er nog op staat nu (zelfde grootte als mijn appartement, keuken wellicht een tikkeltje nieuwer) die staat er dus voor 42.000 euro meer op dan de makelaar bij mij wilde vragen. Wil natuurlijk niet zeggen dat zij ervoor krijgen wat ze hebben gevraagd, hij staat immers ook nog te koop. Ik ga na de 20ste kadaster gegevens opvragen, want de vraagprijs van de buren (even groot appartement, iets kleine balkon, maar wel een hoek appartement) was ook 42.000 euro meer dan de makelaar bij mij op wilde zetten. Terwijl ik van alle appartementen in ieder geval de grootste berging heb. De buren hebben hun huis middels een internet makelaar verkocht. Daar wil ik, mochten alle drie de makelaars met slecht nieuws komen, ook eens naar kijken. Ik vind het verschil in vraagprijs namelijk wel erg groot en kan me niet voorstellen dat dit alleen aan een keukentje of badkamer ligt, wat al dan niet iets ouder zal zijn (gezien het formaat van de keukens en badkamers in een appartement van 45m2, kan dit nooit zoveel geld schelen, kun je heel wat nieuwe keukenblokjes en badkamertjes voor dit appartement voor kopen ;)).

en daarom vraag je altijd meerdere makelaars op de koffie :rolleyes: want tja het is toch een bepaald ahum soort tja je weet wel....en hier zijn ze nog een slag of 2 erger kan ik je melden......
Kom op meid, schouders recht, kin omhoog, borst vooruit, laat je niet kisten. Je hebt volgens mij al hetere vuurtjes bestreden!
(even ter info terugkomend @FritsC overal hebben ze membership en dat soort dingen, dus ja bij de bakker 10% korting)

He Catkin, goed bezig! Die makelaar met die lage vraagprijs wil vermoedelijk snel scoren, is goed voor zijn statistieken. Dus zeker 2 andere uitnodigen en zelf wat onderzoek dan is zeker aan te raden. Succes!

Back