Catkin's nieuwe weg naar Australië

Ik ben in 2003/ 2004 al op een WHV naar australie gegaan en voldoe niet aan de eisen om een 2de aan te vragen...

En hoe zit het met de lijsten in andere staten, of wil je graag naar Victoria? Welfare work wordt wel in SA gesponserd, maar maakt in wacht-tijd w.s. niet veel verschil met de aanvraag die je nu hebt. Ik las dat je nu min-punten voor je ielts krijgt, hoe kan dat nou?

Destijds kreeg je, bij voldoende voor je IELTS, 20 punten. De regels zijn inmiddels aangepast. Je krijgt nu 15 punten als je overal in ieder geval een 6 haalt en 25 punten als je overal minimaal een 7 haalt. Ik heb helaas een 6 voor schrijven (de rest is een 7 of hoger) en haal dus maar 15 punten, ipv de 20 die ik in eerste instantie kreeg. Gelukkig kom ik nog steeds aan de benodigde 120 punten...
Ik kan trouwens Welfare work niet op de lijst van Southern Australia vinden. Op zich sta ik nog steeds open voor alternatieven...
Waarom zou dit echter evenlang duren als mijn huidge aanvraag? Ik verwacht nl dat dat nog wel een jaartje gaat duren. Lig nu op de onderste stapel en met een State Sponsorship wordt dat de (bijna) bovenste stapel!
Ben me momenteel aan het orienteren op eventueel korte projecten in het buitenland vanaf begin volgend jaar, om me bezig te houden totdat ik mijn visum krijg. Wil eigenlijk vanaf begin volgend jaar toch nederland wel uit. Bij JOHO companie hebben ze zowel korte als lange projecten in het buitenland. Zowel tegen kost als inwoning (kost het me in ieder geval niks) als tegen een kleine vergoeding. Wellicht is dat iets om de tijd te doden.

Niet puur vrijwilligerswerk, want dan kost het me (met het bekostigen van woon en leefsituatie) teveel geld en ik wil het geld voornamelijk bewaren voor als ik eenmaal in Australie ben.
Je hebt bepaalde banen welke in ieder geval worden aangeboden tegen kost en inwoning en soms ook met ene kleine vergoeding.
Dat lijkt me wel leuk. Te denken valt aan banen als groepsleidster van kinderkampen (Amerika en ook in sommige andere landen) of weeshuizen, werken in hostels, op boerderijen etc. JOHO heeft een aantal banen en kunnen je hiermee helpen, dus wellicht ga ik weer een keer met hen praten (al eerder gedaan, maar toen ging ik toch voor mijn emigratievisum en heb ik dit niet doorgezet). Nu zou het een mooie tussenoplossing zijn. Een soort touristische route naar Australie... Ik heb eerst zitten kijken naar een Working Holiday visum voor Nieuw Zeeland (ben ik in ieder geval in de buurt), echter staat daar op de site dat je geen WHV aan mag vragen als je er al een hebt aangevraagd eerder in je leven. Ik dacht dat dit per land ging, maar zo te lezen is het overstijgend en mag je dus uberhaupt maar 1 WHV aanvragen en maakt het niet uit voor welk land. Dus moest ik iets anders verzinnen en zodoende kwam ik hieruit. Het is dat of tijdelijk gaan werken in bijvoorbeeld Engeland of ietsdergelijks...

Ja helaas kan ik dus mijn visumaanvraag alleen omzetten naar een 176 en niet naar een 475/ 487. Ik ga niet voor de derde keer een visum aanvragen, zeker niet zolang mijn skilled independent er ligt om bekeken te worden.

[quote author=Catkin link=topic=5453.msg142343#msg142343 date=1246815056]
Ik dacht dat dit per land ging, maar zo te lezen is het overstijgend en mag je dus uberhaupt maar 1 WHV aanvragen en maakt het niet uit voor welk land. Dus moest ik iets anders verzinnen en zodoende kwam ik hieruit.
[/quote]

Naar mijn inziens gaat het ook per land!! Je kunt zowel voor Australie, NZ als Canada een WHV aanvragen tot je 31e. Er is nergens iets bekends over dat dit overstijgend is. Volgens mij zijn er meerdere mensen geweest die van zowel oz als nz wel een WHV hebben aangevraagd. Uhm ik zal 't eens op een ander forum gaan navragen (of ik antwoord krijg is een 2e, want ik benmeestal degene die daar de vragen beantwoord...)

Vreemd verhaal..

Joho heb ik idd wel eerder van gehoord. Toen ook niks mee gedaan, maar een vriendin van mij wilde er ooit mee weg. Volgens mij idd een hele goede organisatie. Veel vrijwilligersorganisaties zijn idd niet zo vrijwillig.. je moet eerst veel geld inleggen en dan ook nog vrijwillig werk doen..
Vind dat heel vreemd. Er zijn veel mensen die wel bereid zijn om vrijwilligerswerk te doen (enhun eigen ticket te betalen) maa rniet om dan eerst ook nog veel geld te moeten inleggen en nog huur e.d. te moeten betalen.

[quote author=alieNL link=topic=5453.msg142351#msg142351 date=1246825459]
Veel vrijwilligersorganisaties zijn idd niet zo vrijwillig.. je moet eerst veel geld inleggen en dan ook nog vrijwillig werk doen..
Vind dat heel vreemd. Er zijn veel mensen die wel bereid zijn om vrijwilligerswerk te doen (enhun eigen ticket te betalen) maa rniet om dan eerst ook nog veel geld te moeten inleggen en nog huur e.d. te moeten betalen.
[/quote]

Dit ken ik.. voor mijn vrijwilligerswerk in Roemenie heb ik ook aardig wat geld moeten betalen.. Ik heb dit toch gedaan, aangezien ik die reis graag wilde maken, en er voor mijn leeftijd van toen maar weinig organisaties zijn die mij mee zouden nemen  :roll: Maar eigenlijk is het inderdaad te gek voor woorden..

Volgens mij kun je nog wel je WHV voor Canada aanvragen hoor..
http://www.visabureau.com/canada/working-holiday-requirements.aspx

Canada trekt me niet zo. Ik wil dan graag naar Nieuw Zeeland, aangezien dat ook gelijk dichtbij Australie ligt en ik kan oversteken, zodra ik mijn visum heb. Heb de overheid van Nieuw Zeeland gemaild met de vraag of ik nog een WHV aan kan vragen voor Nieuw Zeeland (op de website staat dit geschreven: Have not qualified under the Working Holiday Visa Scheme before , waarbij het mij niet duidelijk is of dit voor nieuw zeeland of ale WH visa geldt...).
. Dat zou dan wel ideaal zijn als dat zou kunnen. Dan zou ik daar een aantal maanden tot een jaar kunnen werken in afwachting van mijn visum voor Australie. Stond alleen wel bij dat die aanvraag ook wel lang kan duren, al vraag ik me af wat ze lang vinden voor een WHV. Anders wordt het inderdaad wat projecten via JOHO, of elders. De geheel vrijwillige projecten kosten inderdaad vaak veel geld. Leuk, maar daar heb ik het geld niet voor. Je kan ook projecten doen, waarvoor je wel een vergoeding krijgt of tegen kost en inwoning. Daarnaast heb ik ook nog gedacht een aantal maanden op een cruiseschip te werken. Dat verdient best goed en heb je kost en inwoning, alleen ben ik erg snel zeeziek, dus wellicht niet handig. Ze hebben vaak vacatures voor de kinder/ jongeren opvang en recreatie.
Ik ga de komende tijd nog even verder googlen over werken in het buitenland (en dan kortdurende projecten tot max 6 maanden, ook minder lastig met het verkrijgen van een visum).

No, your previous Australian Working Holiday Schemes will not affect your eligibility to apply for your New Zealand Working Holiday Schemes visa.

Nu Diac nog even mailen of ik, zonder dat het consequenties heeft voor mijn visum voor Australie, een WHV voor Nieuw Zeeland kan aanvragen. Dan zou ik namelijk 1,5 jaar kunnen overbruggen (jaar werken in Nieuw Zeeland en dan een half jaar op een toeristen visum in Australie WWOOF'en). Als ik rond januari Februari Nederland verlaat, zou dat betekenen (met die 1,5 jaar erbij) dat ik ruim 3 jaar wacht. Vermoed dat ik dan onderhand toch wel een visum zal moeten hebben. En anders verzinnen we wel weer wat nieuws...

Het enige risico zou dan zijn als je toeristen visum (AU) wordt toegekend NA dat je PR toegekend zou zijn toch? Maar dat is natuurlijk wel weer goed zelf in de gaten te houden omdat je je toeristen visum pas aan zou vragen na zeker te weten dat je je PR nog niet zou hebben ..... Heel avontuurlijk allemaal zo, die plannen  :up: :up:

Ja inderdaad. Ik ga dan alleen op een touristenvisum naar Australie, als ik mijn PR nog niet heb, anders ga ik gelijk op mijn PR (wat ik liever zou willen natuurlijk, die PR kan me niet snel genoeg komen).
Nu maar hopen dat DIAC niet moeilijk doet over de aanvraag van een WHV terwijl mijn skilled independent aanvraag loopt. Dat zou eindelijk wat goed nieuws zijn (om de tijd te doden).

Daar zouden ze niet moeilijk over moeten doen toch? Het enige om in de gaten te houden is hoe het nu werkt met de werkervaring.. dat je niet ineens weer dat probleem hebt.

Dat maakt volgens mij niet uit. Ze vragen dat op moment van het invullen van je aanvraag. Mijbn aanvraag ligt daar al, dus ik vermoed dat dat jaartje NZ daar geen evrandering in gaat brengen.

http://www.acacia-au.com/sol.php#251

dat is wat ik gevonden heb over reg. state sponsering. Maar ik las al dat je dan een nieuw visum aan moet vragen.
Hopen dat je aanvraag nu eens opschiet!

Hey Femke,

Zit net je verslag te lezen, ik bewonder je veerkracht en inventiviteit (goed geschreven?).
Ik hoop echt dat alles vanaf nu soepel gaat verlopen!

Sinds je inmiddels expert bent: weet jij misschien of je een on-shore aanvraag mag doen op een toeristen visum. Ons visum-avontuur heeft ook weer een andere wending gekregen en dit zou voor ons nieuw perspectief bieden.

Je kan ook nog een eigen visum buro beginnen :p

:smile:
Marika

Back