Catkin's nieuwe weg naar Australië

Femke, sorry te horen dat je state sponsorship niet doorgaat. Weet zeker dat je een andere oplossing ga vinden. In de tussentijd, veel plezier in NZ met je rondreizen, ziet er indrukwekkend uit en naar wat ik gehoord heb is het een prachtig land, ben er zelf nog nooit geweest, maar het is zeker iets wat op m'n verlanglijstje staat.

groetjes Johan

Tuurlijk zitten er, zeker door de nieuwe regels, meer mensen in hetzelfde schuitje. Echter is het wel zo dat dit natuurlijk bovenop de eerste afwijzing komt en ik al sinds 2006 bezig ben. Het is dus niet alleen dit nieuws, maar meer het geheel. Op de first skill list zal ik zeker niet staan, daar mijn skills nergens zo in demand zijn! Ik ga nu dus een aantal maanden genieten van Nieuw Zeeland en waarschijnlijk dan mn leven weer opbouwen in Nederland. Ach gelukkig ben ik daar ook gelukkig.
Maar goed. Ik heb zeker zin in het reizen en @ gwen; ik denk dat alleen reizen ergens minder eenzaam is als alleen ergens gaan wonen. Ik ben gister met een hostelgenoot naar de stad geweest en heb vanmorgen ook al de hele ochtend met mensen zitten kletsen. Je maakt zo snel nieuwe "vrienden"... Door het reizen en het slapen in hostels ontmoet je zoveel geweldige mensen en veel mensen kom je meerdere keren tegen! Nee zeker niet eenzaam te noemen. Ik hou van alleen reizen. Juist als je alleen reist ontmoet je meer mensen. Als je met zn tweeen bent, hoef je geen contact te maken, alleen wel. In australie en nieuw zeeland reizen zoveel mensen alleen, wat het contact maken alleen maar bevordert. Ik had eerder dagen dat ik even alleen wilde zijn, dan dat ik dacht "ontmoette ik maar eens wat mensen".

hry femke,
zo erg dat je state spinsorship niet in orde komt!!!

geniet toch van je reis, wij vonden abel tasman echt super!!!!

Hoi Femke,

Wat een domper!
Maar zoals je zelf al zei, geniet van je mooie reis.
Mss kom je een leuke vent tegen, en kom je zo via een spouse visum nog in Oz terecht?! :grin: :grin:

In ieder geval, Enjoy!

Marie

Dit is echt zwaar balen..... Je gaf zelf aan aan niet op een sponsorship te rekenen, maar dit moet toch wel een hele domper zijn!
Maar begrijp ik het nu goed? Wordt je jaar NZ ineens maar een paar maanden?? Werk in Auckland zal inderdaad wel moeilijk zijn maar heb je ook elders gekeken? Solliciteren via het internet is in Australië nog niet zo ver als in Nederland, kan mij voorstellen dat hetzelfde voor Nieuw Zeeland geldt. Al geprobeerd om gewoon langs te gaan?

Ach Femke, het maakt niet uit wat je keuze zal zijn als die maar uit je hart komt!

Geniet in ieder geval van je reis!

Groetjes, Chantal

Het was inderdaad wel een domper, zeker omdat de veranderingen van de recessie zijn ingegaan na het besluit om naar nieuw zeeland te gaan. De enige manier voor mij om nog naar australie te kunnen tijdens mijn verblijf in nieuw zeeland, was dus het state sponsorship. Elke keer gebeurt er iets vlak nadat ik mn ontslag heb ingediend, dus dat is wel lullig.
Verder is werk wel te krijgen, alleen moeilijker op een WHV. Dat maakt het moeilijker als het feit dat er geen werk zou zijn. Het enige werk wat er wel is is casual work, waarbij je niet zeker bent van het aantal uren per week, wat ik wel nodig heb als ik ergens langere tijd wil blijven. Ik heb zowel via het uitzendbureau gereageerd als via advertenties (waarbij je voornamelijk online moest solliciteren), maar vaak vielen ze over mijn visum. Vandaar dat ik er nu in princiepe een lange vakantie van heb gemaakt en de komende maanden probeer ik uit te zoeken wat ik in nederland wil gaan doen. Daarna ga ik dus hoogst waarschijnlijk terug naar nederland waar ik wat meer kan verdienen. Nu ik sowieso terug moet, ga ik liever wat sneller terug, ipv hier amper iets op te kunnen bouwen omdat je maar tijdelijk bent, dan in nederland niet weet hoelang je hebt. Ik ga nu uit van een visum in 2013, niet wetende of ik dan nog WIL gaan, aangezien ik niet weet hoe mijn leven er dan uitziet. Het geeft me echter wel een beetje de tijd mn leven in nederland op te bouwen en dan later weer verder te zien...

Hé Femke,

Het lijkt even niet helemaal mee te zitten.
Al heb ik het idee dat je wel alles goed op een rijtje hebt.
Ga lekker je bustour doen, neem alles in je op en het spreekwoordelijke kwartje(hoe noem je dat nu eigenlijk? :? ) gaat vanzelf vallen.
Misschien kun je terug naar je oude baas in Nederland? Of is er wat anders wat je ook nog altijd hebt willen doen?
Komt allemaal goed, No Worries! :up:

Heb je nog wat gaafs meegemaakt op je trip?

:smile: Marie

Hello,

Ik heb afgelopen maandag t/m vrijdag de kiwi cowboy cursus gedaan en dus paardgereden. Erg leuk, vooral door de bossen en over het strand. Morgen vertrek ik naar de bay of islands. Ik probeer ergens onderweg nog een weekje te wwoofen om wat geld te besparen en dat weer eens mee te maken.

Ik ga niet terug naar mijn oude baas, dat heb ik vorige keer al gedaan toen mijn emigratie op het laatste moment niet doorging en dat kan ik niet blijven doen. daarnaast heb ik daar ook geen zin in, was ik wel een beetje klaar met mijn werk.

Ik ga dus een baan zoeken en daarnaast ga ik hoogst waarschijnlijk weer naar "school". Oftewel, ik ga waarschijnlijk een deeltijd theater opleiding doen in amsterdam of scheveningen. Werk zal voornamelijk in de zorg zijn, maar ik ben ook aan het kijken naar ander werk (wellicht in het theater ofzo), al is het maar part time erbij.
Deze maanden vakantie gebruik ik dus om verder goed uit te zoeken wat ik wil, al weet ik dat wel een beetje. Mijn passie is theater en ik hou van zelf spelen en naar het theater gaan, dus iets in die richting wil ik wel gaan doen. Vanuit nieuw zeeland, ben ik vast wat aan het opzoeken aan opleidingen, wanneer de audities zijn etc en ook stuur ik vast wat open sollicitatie brieven, om straks in nederland wel snel weer wat op te kunnen bouwen.
Het is niet zoals ik heb gewilt of gehoopt, want liever was ik gewoon eindelijk naar australie gegaan. Het heeft op dit moment niet zo mogen zijn en ondanks dat de opleidingen die ik heb gezien 3 a 4 jaar duren, wil ik dit nu wel gaan doen. Ik wil niet blijven wachten op een emigratie die wellicht ooit gaat gebeuren. Nee, mocht ik mn visum krijgen, zie ik dan wel wat ik doe. Eerst maar genieten van het heden en dat is nu lekker door Nieuw Zeeland gaan reizen en daarna een zo aangenaam mogelijk leven in Nederland (voorlopig) opbouwen. Mete veel theater en hopelijk een leuke opleiding.

Weet niet zo goed wat ik moet zeggen..... 2x zo'n stap maken en 2x niet zo als je gepland had.
Probeer in ieder geval lekker te genieten!

Groetjes, Chantal

Ben al een paar maanden niet meer hier op het forum geweest. En ineens bedacht ik me jeetje er zullen nu een aantal aan de andere kant van de wereld zitten.

Jammer om te lezen dat je visum weer niet gelukt is. De volhouder wint uiteindelijk, maar ik kan me voorstellen dat je zegt dat zie ik dan wel. 1 ding is zeker en dat is dat je een enorme doorzetter bent!! Ook al moet je straks weer terug naar Nederland, hier komt het ook wel weer goed.

Geniet van je tijd in Nieuw Zealand!!

Nog geen dolfijnen gezien, maar heb ook (nog) geen tour hiervoor gedaan, omdat ik ze al vaker heb gezien en dus nog even wacht of ik ze nog in t wild ga zien. Ben nu weer een dagje in auckland, maar morgenvroeg vertrek ik naar Cormandel. Eerst 3 dagen in Whitianga en daarna 3 dagen in Cormandel town. Daarna door voor 2 dagen naar Thames en dan richting rotorua. Voor april heb ik in auckland ws een WWOOF adres gevonden, voor een week, dus dat is wel een leuke ervaring en geld besparend... Ook belangrijk nu ik terug moet!

Het is alweer een maand geleden dat ik iets heb geschreven en dus maar weer een update. Ik zit inmiddels alweer bijna 7 weken in Nieuw Zeeland en het bevalt op zich prima. Toch blijft het vreemd dat ik, ipv emigreren, nu aan het reizen ben. Ik moet zeggen dat het ook niet helemaal went en ondanks dat ik me best vermaak, ik deze vakantie toch niet zo hoog heb staan.
In het hostel waar ik nu zit, in Dunedin, heb ik gratis internet en dus heb ik hier vandaag even goed gebruik van gemaakt. Mijn terugvlucht naar Nederland staat geboekt op 29 april, wat inhoudt dat ik op koniginnedag aan zal komen op schiphol, gelukkig wel al om 6.30. Daar wordt ik door mijn moeder en haar man opgehaald waarna we naar mijn Neefje gaan kijken, want ja sinds 15 Maart ben ik de trotse tante van Stijn!
Ik ben dus druk bezig met het aanvragen van een verzekering, het zoeken naar een kamer en later een appartementje en het zoeken naar werk. Aangezien ik niet teveel in wil teren op mijn spaargeld begin ik daar hiermee, zodat ik straks zsm weer aan het werk kan gaan. Inmiddels staat voor mezelf vast dat ik de 3 jarige opleiding aan de acteerstudio in Scheveningen ga doen. 3 jaar 3 avonden in de week, waarmee ik het behoorlijk druk krijg, want ik zal ook nog moeten werken (zo goed als fulltime). Zoals jullie lezen heb ik dus min of meer besloten mijn leven in Nederland te gaan opbouwen, ja ik ben zelfs aan het kijken naar het kopen van een appartementje in Scheveningen ipv huren, daar dat ws goedkoper uitkomt voor mij! Nu ik mezelf toch 3 jaar vastleg voor een opleiding en een visum er voorlopig toch niet inzit (en ik niet weet of, als ik hem over een jaar of 3 krijg, ik dan nog wel weg wil)heb ik besloten niet langer te wachten op iets waarvan je niet weet of en wanneer het gebeurt. De afgelopen jaren heb ik steeds in de toekomst geleefd (al heb ik me prima vermaakt), altijd ervan uitgaande dat mijn leven in Australie lag. Ik wil dat niet blijven doen, ik moet iets gaan opbouwen en wil niet in de toekomst blijven leven. Mijn visum aanvraag laat ik gewoon doorlopen, je weet immers nooit wat de toekomst brengt en welke keuzes ik dan nog maak, maar voorlopig ligt mijn toekomst in nederland en ga ik daar een andere droom verwezelijken, namelijk een theater/ acteer opleiding volgen.
Mijn reis door Nieuw Zeeland is dubbel. Ondanks dat het een geweldig mooi land is, ben ik met een andere reden hierheen gegaan en ik merk dat het reizen daardoor dubbel blijft. Aan de ene kant is het zeker genieten. veel zien, veel hikes (goed om je hoofd leeg te maken), aan de andere kant was dit niet de reden van vertrek, had ik ook niet voor een vakantie in Nieuw Zeeland gekozen. Ik merk ook dat ik niet zoveel behoefte heb aan steeds weer het contact met andere backpackers en zie mezelf niet als backpacker, maar meer als individueel reiziger. Ik heb een aantal leuke mensen leren kennen, maar over het algemeen merk ik dat ik mijn reis anders zie dan de gemiddelde backpacker, dat ik geen behoefte heb elke dag de kroeg in te gaan en dat ik gewoon even rust wil, even tijd voor mezelf om alles te verwerken, om een nieuw toekomst perspectief op te bouwen en hier ook weer naar uit te kunnen kijken.
En dus ben ik weer bezig met het aanmelden bij een verzekeringsmaatschappij, het zoeken naar woonruimte en werk en alle dingen die er nou eenmaal bij komen kijken om een leven op te bouwen. Ondanks de teleurstelling kan ik gelukkig zeggen dat ik langzaam maar zeker ook zin begin te krijgen in de nieuwe plannen die ik maak. Het (in ieder geval voorlopig) zien opgroeien van mijn neefje, de opleiding die ik ga doen, het zoeken naar nieuwe woonruimte en hoe deze in te gaan richten, ondanks dat dit alles in Nederland en niet in Australie zal zijn!
Alles bij elkaar is deze reis dus misschien ook wel goed, om in alle rust even afstand te nemen en te bedenken wat ik wil. Komende week reis ik nog richting Blenheim (met stops in Lake Tekapo, Christchurch en Kaikoura) en in Blenheim ga ik voor een weekje (van 31 maart t/m 8 april) WWOOF' en op een groente en fruit boerderij (werken tegen kost en inwoning). Na die week ga ik vanuit Wellington (alwaar ik naar de musical Miss Saigon zal gaan) in een week naar Auckland reizen (na Wellington nog stoppend in Napier en MT Maunganui), alwaar ik van 17 t/m 24 april ook ga WWOOF'en door te werken (tuinieren) in een grote tuin van iemand. De middagen ben ik dan vrij. Van 24 april t/m 28 april heb ik nog in auckland, alwaar ik wellicht nog een keer de ferrie naar devonport, waiheke of een ander eiland neem om wat te wandelen. 28 april sluit ik deze reis af met de musical Rent en 29 april zal ik dan terug vliegen naar Nederland om de nieuwe plannen die ik heb gemaakt ten uitvoer te gaan brengen.
Op mijn website kun je mijn verhalen lezen over wat ik tot nu toe heb gedaan en foto's bekijken van mijn reis tot nu toe:
http://catkin-downunder.blogspot.com/

Hai Femke, ik volg je verhalen op je blog ook, dus ik was al een beetje op de hoogte.
Je vliegt op precies de zelfde dag terug als ik 11 jaar geleden deed. Op koninginnedag aankomen en dat ook echt vieren kost veel energie, dat kan ik je vertellen! Maar wel leuk natuurlijk. Ik hoop voor je ( en voor onszelf ook want we willen veel verkopen! ) dat het een mooie zonnige dag wordt.
Ergens vond ik het jammer toen ik las dat je zelfs misschien een woning gaat kopen. Dan geef je je droom wel echt op :| Dat geeft niet, maar toch lees ik af en toe twijfels in je verhalen.En je moet altijd doen wat voor jou goed voelt, daar ben ik heel stellig in, maar stel je voor dat je twijfels later weer richting Oz zouden gaan? Als je iets koopt en , zul je net zien, krijg je dadelijk je visum, dan kun je niet zo makkelijk weg en zou je huisje/flatje je in de weg kunnen staan...?!

Geniet nog ff lekker van de schoonheid van Nieuw-Zeeland :up:

Hoi Femke,

Ik kan me voorstellen dat je nu genoeg hebt van de onzekerheid en je er daarom dan maar net zo goed helemaal voor kan gaan, voor NL. Andere landen waren trouwens geen optie? Of dat heb je hier misschien al helemaal uitgekauwd.

Dat je trip nu anders aanvoelt, kan ik me ook voorstellen; je bent nu weer bezig met je toekomst in NL voor te bereiden.

Wij komen Zaterdag weer op Waiheke aan, maar maar voor 3 weken, dus het lijkt erop dat wij elkaar mislopen.

'Ons moeder' zei altijd dat alles voor het beste is, en dat wil ik ook altijd graag geloven. Niet is voor niets en ook niet voor niets gewéést.

Be good, en chill nog even :) (Loooooove Blenheim!)

Ireen

Hé Femke,

Waar een "dubbele" vakantie niet goed voor kan zijn.
Prima toch dat je alles in je hoofd op 'n rijtje krijgt, en ondertussen geniet je nog van het mooie van NZ. :wink:
Toen wij vorig jaar januari in Perth waren hebben we ook eigenlijk alleen maar "werkvoorbereiding" gedaan, en daar hebben we nu hartstikke spijt van... <_<
Nieuwe dingen plannen is altijd leuk, maar vergeet niet te genieten van het moment! :smile: :smile:

Marie

Ergens vond ik het jammer toen ik las dat je zelfs misschien een woning gaat kopen. Dan geef je je droom wel echt op :| Dat geeft niet, maar toch lees ik af en toe twijfels in je verhalen.En je moet altijd doen wat voor jou goed voelt, daar ben ik heel stellig in, maar stel je voor dat je twijfels later weer richting Oz zouden gaan? Als je iets koopt en , zul je net zien, krijg je dadelijk je visum, dan kun je niet zo makkelijk weg en zou je huisje/flatje je in de weg kunnen staan...?!

Geniet nog ff lekker van de schoonheid van Nieuw-Zeeland :up:

Ik geef mijn droom niet op, door een leven in Nederland op te bouwen. Ik laat mijn visumaanvraag gewoon doorlopen, maar op dit moment schat ik de kans dat ik binnen een paar jaar naar Australie vertrek erg klein in. Volgens mij staat mijn beroep van Welfare Worker inmiddels niet eens meer op de SOL, maar daar ben ik niet zeker van.
4 jaar "leef ik al in de toekomst", een toekomst in australie. Deze reis heb ik besloten dat ik iets op wil gaan bouwen, niet over 2 a 3 jaar misschien, maar op dit moment. Als mijn nabije toekomst niet in Australie ligt, dan wil ik dit leven in Nederland op gaan bouwen, een land waar ik immers ook erg gelukkig was/ ben. Doordat ik me op dit moment voor drie jaar vastleg in Nederland, door het beginnen van een opleiding, is nu ook het moment aangebroken om de toekomst in Nederland op te bouwen. Om mijn toekomst nu te beginnen, niet als ik ooit (als het al ooit gebeurt) een visum krijg voor australie. Gezien de huurprijzen in Scheveningen heb ik besloten om inderdaad waarschijnlijk een woning te kopen, nu ik in ieder geval 3 jaar in Nederland blijf. De huurprijzen zijn daar namelijk erg hoog.
Het is niet het opgeven van een droom (ik laat mijn visumaanvraag immers gewoon doorlopen), het is simpelweg een andere weg in slaan. Ik moet aan mezelf denken, op dit moment en niet alleen aan een toekomst voor mezelf, eentje die er wellicht nooit gaat komen. Het is daarnaast het verwezelijken van een andere droom; een theateropleiding starten, een droom bijna net zo belangrijk als mijn emigratie. Tijdens het reizen merk ik dat ik rust wil, stabiliteit, ik wil iets opbouwen, ipv het opbouwen uitstellen totdat ik wellicht ooit in Australie iets op kan bouwen. Ik ben me bewust van de risico's die ook dit met zich meebrengt, maar mocht ik ooit mijn visum krijgen, zie ik dan wel weer hoe ik alles oplos. Ik heb al 2x een risico gelopen door weg te gaan, dus ik ben me als geen ander bewust van de risico's die een beslissing als dit met zich meebrengt. Als ik aan een opleiding begin, ga ik er ook vanuit deze af te maken, waardoor ik de komende drie jaar waarschijnlijk toch in Nederland woon. Ik weet niet hoe mijn leven er daarna uitziet, of ik dan nog wel wil emigreren. Twijfelen zal ik altijd een beetje, waar ik ook woon. Nederland zit in mijn hart, net als Australie. Wederom laat ik de deur openstaan, maar dat betekend niet dat andere deuren niet ook open kunnen staan, misschien gaat het hooguit een beetje tochten. Ik moet nu keuzes maken voor de nabije toekomst, de rest is te onzeker. Ik wil NU gelukkig zijn en het opbouwen van vastigheid hoort daarbij. Ik wil stoppen met het leven in de toekomst. Mijn nabije toekomst ligt in Nederland, dat zal ik moeten accepteren en daarbij de beste keuzes maken, voor dit gegeven. Dat doe ik door een leven te starten, een nieuw leven, in Nederland. En eerlijk gezegd; na een paar maanden van reizen kijk ik uit naar wat vastigheid. Ik kijk uit naar het starten van een opleiding, het inrichten van mijn huisje over een tijdje, het zien opgroeien (in ieder geval voorlopig) van mijn nu nog kleine neefje en wellicht zelfs het weer gaan werken. Ondanks dat dit in Nederland is. Ik dacht altijd dat ik niet wilde settelen, dat ik wel kon blijven reizen, maar deze reis heeft me geleerd dat ik wel degelijk een vaste basis wil, waar vanuit ik de wereld kan ontdekken. Wat dat betreft heeft deze ervaring me weer wat meer van mezelf geleerd.
Zoals nietmand weet ik wat de toekomst brengt en soms moet je een besluit nemen, waarvan je vooraf niet zeker weet of dit het juiste besluit is, maar wat op dit moment juist voelt. Voor mij is de tijd aangebroken om een toekomst op te bouwen. Ik had dit graag in Australie gedaan, maar dat kan op dit moment en de nabije toekomst niet. De enige andere optie, voor mij op dit moment, is deze toekomst op te gaan bouwen in Nederland.

Back