Going sustainable

Er zijn 3 mogelijkheden om grote industrieën te sturen volgens mij:
  1. - Government Policies/Stimulation
  2. - Laws
  3. - Money/Investments/Shareholders
Puntje 1; Lijkt een verloren zaak hier, en op veel andere plekken. Het is niet zo zwart/wit maar toch. Advies. Als je kunt stemmen. Labour & LibNats is qua klimaat policy een beetje lood om oud ijzer de laatste jaren, geneuzel in de marge. Wil je echt een signaal afgeven: Greens. Al komen ze wellicht nooit aan de macht, als ze groter worden is het een signaal aan die oude vastgeroeste partijen dat ze iets meer moeten doen dan Clive Palmer zijn back scratchen.
Puntje 2; Daar zie je wat gebeuren. De Nederlandse regering is via een rechtszaak gedwongen meer te doen, in Australia loopt iets soortgelijks.

Puntje 2 wordt meer en meer gebruikt, goede ontwikkeling mijn inziens. Hier een overzicht van de meest interessante cases:

 
En een lijstje voor energie providers. Je kunt per staat selecteren, handig omdat niet alle providers heel Australia afdekken.
Wij hebben EnergyLocals 'meegenomen' uit Canberra, maar er is dus ruimte voor verbetering zie ik nu ;)

 
En een lijstje voor energie providers. Je kunt per staat selecteren, handig omdat niet alle providers heel Australia afdekken.
Wij hebben EnergyLocals 'meegenomen' uit Canberra, maar er is dus ruimte voor verbetering zie ik nu ;)

Wel een kleine warning. Een aantal kleinere spelers zijn de afgelopen maanden uit de markt verdwenen doordat ze de kosten niet meer konden dragen. Dus behalve dat het een goed idee is om in de top 10 te kijken qua groen, zorg er wel voor dat je een stabiele partner kiest. Ik kan uit ervaring vertellen hoe stressvol het is om ineens te moeten switchen.
 
Wel een kleine warning. Een aantal kleinere spelers zijn de afgelopen maanden uit de markt verdwenen doordat ze de kosten niet meer konden dragen. Dus behalve dat het een goed idee is om in de top 10 te kijken qua groen, zorg er wel voor dat je een stabiele partner kiest. Ik kan uit ervaring vertellen hoe stressvol het is om ineens te moeten switchen.

Dat is misschien het enige voordeel van het niet kunnen kiezen aangezien we hier in FNQ maar 1 energie provider hebben (Ergon) deze hebben ook nog eens het feed in tariff verhoogd van 6 naar 9 cent
 
Last edited:
Wel een kleine warning. Een aantal kleinere spelers zijn de afgelopen maanden uit de markt verdwenen doordat ze de kosten niet meer konden dragen. Dus behalve dat het een goed idee is om in de top 10 te kijken qua groen, zorg er wel voor dat je een stabiele partner kiest. Ik kan uit ervaring vertellen hoe stressvol het is om ineens te moeten switchen.
Was de asterisk vergeten:
* Geen financieel advies
😉
 
Dat is misschien het enige voordeel van het niet kunnen kiezen aangezien we hier in FNQ maar 1 energie provider hebben (Ergon) deze hebben ook nog eens het feed in tariff verhoogt van 6 naar 9 cent
Maar 6 cent is ook wel bizar laag. Dat is op de meeste plekken 8 cent of meer naar mijn weten.
 
Maar 6 cent is ook wel bizar laag. Dat is op de meeste plekken 8 cent of meer naar mijn weten.

Op de plek waar de meeste zon is dus je kunt met een aantal panelen nog wat terugverdienen, maar het houdt idd niet over. Ook geen idee waar die 9 cent nu opeens vandaan komt, je zou denken dat ze niet hoeven te verhogen aangezien ze een monopolie hebben.
 
Op de plek waar de meeste zon is dus je kunt met een aantal panelen nog wat terugverdienen, maar het houdt idd niet over. Ook geen idee waar die 9 cent nu opeens vandaan komt, je zou denken dat ze niet hoeven te verhogen aangezien ze een monopolie hebben.
FYI: Cairns heeft genoeg zon net als de rest van Australia, al zijn er plekken met meer zon.

Los daarvan is het geen slecht idee om solar te hebben (waar dan ook in AU) en is het mooi dat ze het feed-in tarief aangepast hebben :up: En.... zonnepanelen doen het ook als het bewolkt is dus in die zin is dit kaartje niet 1 op 1 representatief voor de hoeveelheid energie die je op wekt. Koelere temperaturen en veel zon, zijn de ideale omstandigheden volgens mij, waarbij de angle van de zon ook meespeelt. Dus qua angle zit je zeker goed in Cairns :)

These maps show the daily average number of bright sunshine hours across Australia for each month and the year. Sunshine hours are obtained from the Campbell-Stokes sunshine recorder, which uses a glass sphere to focus the sun's rays onto a calibrated paper card. When the sky is clear the focused rays burn a trace on the card, which is then used to determine the daily length of 'bright sunshine'.
Screen Shot 2022-08-09 at 08.58.27.png

Is er in QLD nu een cap op systeem grootte? Geloof het wel toch? In Canberra hadden we 14kw maar hier kan dat volgens mij niet.

Edit: It is complicated....
 
Is er in QLD nu een cap op systeem grootte? Geloof het wel toch? In Canberra hadden we 14kw maar hier kan dat volgens mij niet.
er is een cap per adres. Of per fase. Wij hebben 2 huisnummers en 2 fazig systeem zodat we een solar system op het ene en in principe ook één op het andere kunnen aansluiten. Dat is lig wat een adviseur - resinc solar - ons nu verteld heeft. We waren aan het kijken voor een batterij ivm de regelmatige power outage hier (al valt dat dus best mee; nog maar 1 keer de laatste 4 maand) maar ons 'oude' (ongeveer 8 jaar) heeft niet voldoende capaciteit voor een batterij. En een batterij is voorlopig nog te duur om een redelijke terugverdientijd te verantwoorden.
Hun voorstel was eerst om het bestaande systeem te vervangen. Dat leek me wel zonde, ondanks het feit dat je beetje geld krijgt voor je oude spul en het blijkbaar elders (Afrika??) ingezet wordt. Maar omdat er een cap zit per adres is dat meestal wel the way to go. Toen bleek dat we een 2 fazig systeem hadden en 2 huisnummers is de beste optie om de oude te laten en er een nieuw systeem naast te plaatsen met meer rendement. Op die manier kunnen we echt off grid (daytime zolang er geen batterij is) en hebben ze een '$0 deposit Green Loan' waarbij ze garanderen dat je niets meer betaald voor electra en je je oorspronkelijke factuur gebruikt om je systeem af te betalen.
 
@SteveSW Correct. In Canberra hadden we 3 phase en dus een limiet van 30kW. Hier hebben we meer een soort verlengsnoer naar de weg. Dus ik gok dat 5kw het dan wel is :( Nu verbruiken we hier ook significant minder stroom dan in Canberra. Waar de kachel (reverse cycle ducted aircon) een paar maanden per jaar redelijk hard moest werken. Hier hebben we de aircon een paar keer in de zomer aan. (Maar niet extreem veel) en in de kortere winter even in de ochtend en dan einde dag/avond. Maar het ‘kachel seizoen is 2/3 maandjes.
 
er is een cap per adres. Of per fase. Wij hebben 2 huisnummers en 2 fazig systeem zodat we een solar system op het ene en in principe ook één op het andere kunnen aansluiten. Dat is lig wat een adviseur - resinc solar - ons nu verteld heeft. We waren aan het kijken voor een batterij ivm de regelmatige power outage hier (al valt dat dus best mee; nog maar 1 keer de laatste 4 maand) maar ons 'oude' (ongeveer 8 jaar) heeft niet voldoende capaciteit voor een batterij. En een batterij is voorlopig nog te duur om een redelijke terugverdientijd te verantwoorden.
Hun voorstel was eerst om het bestaande systeem te vervangen. Dat leek me wel zonde, ondanks het feit dat je beetje geld krijgt voor je oude spul en het blijkbaar elders (Afrika??) ingezet wordt. Maar omdat er een cap zit per adres is dat meestal wel the way to go. Toen bleek dat we een 2 fazig systeem hadden en 2 huisnummers is de beste optie om de oude te laten en er een nieuw systeem naast te plaatsen met meer rendement. Op die manier kunnen we echt off grid (daytime zolang er geen batterij is) en hebben ze een '$0 deposit Green Loan' waarbij ze garanderen dat je niets meer betaald voor electra en je je oorspronkelijke factuur gebruikt om je systeem af te betalen.

Ik heb gehoord van de maximale capaciteit en deed hier ook navraag naar, de solar boer gaf aan dat 11.2 kw op ons adres geen probleem was en dit was ook het maximale wat op ons dak kon aan 1 kant. (powerlines hier onder de grond, zou dit hier iets mee te maken hebben? We hebben hier ook nog nooit een blackout gehad terwijl dat lower in de burb wel vaak het geval is, ze hebben hier bovengrondse powerlines) Zodoende hier voor gekozen en tot op de dag van vandaag geen spijt van. Vorige maand elke dag airco aan voor de hond en evengoed 50 dollar credit. In de app kun je precies het verbruik zien en ook wat je bespaard hebt, dat is echt enorm. We hebben het systeem nu bijna 1 jaar (op 2 weken na) en zoals het nu gaat hebben we het systeem binnen 3 jaar al terugverdiend!! In de zomermaanden moeten we gemiddeld zo'n 100 dollar per maand aan stroom betalen, en in de koelere maanden hebben we iedere maand credit, onder de streep spelen we break even. En dat is met ons stroomverbruik in de zomer met 3 airco's overdag aan, 2 airco's 's avonds en 1 's nachts best een prestatie vind ik.

Ik heb ook gehoord van de green loan en wilde dit ook doen, maar toen kwam ik erachter dat het niet echt interest free is omdat ze er een flink bedrag bij aanschaf bovenop gooien. Gelukkig legde onze installateur dit uit en hebben we hier niet voor gekozen, wel een green loan overigens maar 'gewoon' met (lage) rente.

@afterbang in de zomer als de zon het hoogste staat hebben we idd veruit het beste rendement. in de winter zit ik op 50kwh per dag gemiddeld, in de zomer 60kwh gemiddeld.
 
Om nog even op je post terug te komen @SteveSW,

In 2025 wordt de zaak op de schop gegooid en zul je moeten gaan betalen voor de stroom die je teruglevert tijdens piekuren (overdag), wat ik overigens schandalig vindt, ze schuiven de schuld van jarenlang gebrekkig onderhoud aan the electric grid rustig naar de consument. Maar goed, na de introductie van een EV tax kan dit er ook nog wel bij..

Onze hoop is dat in 2025 de battery capacity dusdanig verhoogd is, en hopelijk de prijs ook iets verlaagd dat het rendabel wordt, 11kwh opslag is nu gewoon niet voldoende. Rond de 20kwh wordt het voor ons pas aantrekkelijk. Andere optie is dat er een firmware upgrade komt zodat je 's avonds stroom terug kunt leveren aan het huis vanuit de auto, maar wie weet of dat ooit geintroduceerd wordt.

Optie 3 is om alles overdag te laten draaien, airco's, zwembadpomp om dat verbruik overdag maar te drukken, dat doen we nu al maar dan helemaal natuurlijk.

In 2025 zijn onze panelen al terugverdiend, dus zou tegen die tijd prima willen investeren in een battery.
 
Om nog even op je post terug te komen @SteveSW,

In 2025 wordt de zaak op de schop gegooid en zul je moeten gaan betalen voor de stroom die je teruglevert tijdens piekuren (overdag), wat ik overigens schandalig vindt, ze schuiven de schuld van jarenlang gebrekkig onderhoud aan the electric grid rustig naar de consument. Maar goed, na de introductie van een EV tax kan dit er ook nog wel bij..

Onze hoop is dat in 2025 de battery capacity dusdanig verhoogd is, en hopelijk de prijs ook iets verlaagd dat het rendabel wordt, 11kwh opslag is nu gewoon niet voldoende. Rond de 20kwh wordt het voor ons pas aantrekkelijk. Andere optie is dat er een firmware upgrade komt zodat je 's avonds stroom terug kunt leveren aan het huis vanuit de auto, maar wie weet of dat ooit geintroduceerd wordt.

Optie 3 is om alles overdag te laten draaien, airco's, zwembadpomp om dat verbruik overdag maar te drukken, dat doen we nu al maar dan helemaal natuurlijk.

In 2025 zijn onze panelen al terugverdiend, dus zou tegen die tijd prima willen investeren in een battery.
Ik hou dit in de gaten voor storage tzt.


Maar er zitten wel een paar haken en ogen aan die in dit filmpje niet even duidelijk naar boven komen (qua max input enz.). Dus ik hou het in de gaten maar het is voor vandaag nog niet gelijk een antwoord.
 
Om nog even op je post terug te komen @SteveSW,

In 2025 wordt de zaak op de schop gegooid en zul je moeten gaan betalen voor de stroom die je teruglevert tijdens piekuren (overdag), wat ik overigens schandalig vindt, ze schuiven de schuld van jarenlang gebrekkig onderhoud aan the electric grid rustig naar de consument.
Heb je daar een bron bij? Ben wel benieuwd om daar wat meer over te lezen!
 
Ik heb daar toentertijd wel over gelezen dat dit ook voor QLD van toepassing was ja, ze noemden dit “sun tax” .

De originele plannen zijn al bijgesteld zag ik door klachten van consumenten groepen dus moet nog maar zien of het allemaal zover gaat komen. QLD steunt de export charged niet volgens the guardian dus er is nog hoop.
 
Het is ook 6 cent in Victoria. Hoop mensen die daardoor nu dan toch een batterij nemen of het als excuus gebruiken voor een EV. Een vriend van me had net voor COVID een Model 3 gekocht en die is helemaal in z'n nopjes want door het thuiswerken is z'n auto gebruik helemaal omgedraaid. Hij hoeft niet meer naar kantoor, dus hij laad thuis op aan de solar en 's avonds gaat ie naar de supermarkt en dergelijke.

De EV tax ligt wat onder vuur begreep ik: https://www.drive.com.au/news/federal-government-challenges-victorias-ev-tax-in-high-court-report/

Ik kan me niet voorstellen dat moeten betalen om elektriciteit terug te leveren ooit geld gaat kosten, maar in moderne inverters kun je instellen dat ze niet terug leveren aan het grid. In veel plekken in Australië mag je al niet onbeperkt terugleveren. Vaak geeft de distributeur alleen goedkeuring voor bijvoorbeeld de installatie van een 5kW inverter. Wil je meer installeren, dan moet je of een tweede systeem installeren wat niet grid-connected is, of je moet een uitzondering aanvragen om een export limiet op je inverter in te stellen.
 
Het is ook 6 cent in Victoria. Hoop mensen die daardoor nu dan toch een batterij nemen of het als excuus gebruiken voor een EV. Een vriend van me had net voor COVID een Model 3 gekocht en die is helemaal in z'n nopjes want door het thuiswerken is z'n auto gebruik helemaal omgedraaid. Hij hoeft niet meer naar kantoor, dus hij laad thuis op aan de solar en 's avonds gaat ie naar de supermarkt en dergelijke.

De EV tax ligt wat onder vuur begreep ik: https://www.drive.com.au/news/federal-government-challenges-victorias-ev-tax-in-high-court-report/

Ik kan me niet voorstellen dat moeten betalen om elektriciteit terug te leveren ooit geld gaat kosten, maar in moderne inverters kun je instellen dat ze niet terug leveren aan het grid. In veel plekken in Australië mag je al niet onbeperkt terugleveren. Vaak geeft de distributeur alleen goedkeuring voor bijvoorbeeld de installatie van een 5kW inverter. Wil je meer installeren, dan moet je of een tweede systeem installeren wat niet grid-connected is, of je moet een uitzondering aanvragen om een export limiet op je inverter in te stellen.
In zijn nopjes, om vervolgens te vergeten dat door het thuiswerken de commutebesparing op benzine en uitstoot geminimaliseerd is.

Handig was het idee om de batterij van de auto te gebruiken om snachts het huis te voorzien van stroom. Moet je alleen niet je auto leegtrekken. Ik weet er de details niet van (genoeg capacitieit, impact op cycles, etc). Maar het idee klonk goed.
 


OFX
Back
Top