Hoe ik in Australie anders ben gaat eten ,...

Bij jullie ook al? Moet ook eerlijk zeggen dat ik ze niet meer geloof die Aussies met "dit hebben we anders nooit in deze tijd van het jaar....."
 
Australiers hebben een kort geheugen!

Ze hebben hier bergen van die recepten magazines en een heel aantal zijn vertegenwoordigd door de website www.taste.com.au. Daar vind ik altijd erg veel lekkere dingetjes.

Verder hebben ze bij onze groenteboer heel veel keuze in verschillende soorten groenten die we allemaal uitproberen. Groente smaakt ook veel beter dan in Nederland. Verder vind ik het vles, en dan vooral lamsvlees, hier in Australie lekkerder smaken. We maken hier ook veel meer zelf zoals pastasaucen, pizza's, etc.
 
Nou dat is met al het groente en fruit. Zo is het goedkoop kom je een dag later zijn de prijzen het driedubbele. Kan er nog steeds aan wennen.
Denk dat ik eens echt een begin moet gaan maken met onze eigen groente tuin. :lol: Pff merk wel dat ik een hoop kennis tekort heb, zo hebben we een aantal fruitbomen staan en daar groeien dingen aan die mij totaal onbekend zijn :huh: , maar het smaakt lekker.
 
Wie heeft het beste traditionele recept voor Paella..............

Cheers,

Jack :evil:
 
Kan je hier iets mee??? Eet smakelijk!


Spaanse keuken: klassieke en beroemde paella, het recept!
Website: http://www.infonu.nl

Een klassiek, traditioneel en wereldberoemd gerecht uit Spanje is zonder meer de Paella. Aan de oostkust (Valencia en omstreken) is de Paella en zijn vele soorten variaties een regionaal specialiteit. Paella kan met zeevis klaargemaakt worden, met zeevruchten, schaaldieren, inktvis, garnalen of met kippen en konijnen vlees, of een combinatie daarvan. Iedereen kan een heerlijke Paella klaarmaken, met de juiste Spaanse ingrediënten die voor de typische Spaanse smaak zorgen. Hier het recept:


Wat is een paella?
Paella bestaat uit een rijstschotel, met vis, schaaldieren, schelpdieren en/of met kip. Allerlei variaties zijn mogelijk.


Paella, een basis recept:
Benodigdheden en ingrediënten voor 4 a 6 personen:

■4 el olijfolie
■4 teentjes knoflook
■1 snufje zout
■2 uien
■2 rode tomaten
■1 groene paprika
■1 rode paprika
■1 blikje doperwtjes (of verse snijbonen, sperziebonen)
■1 klein blikje maïs
■4 kopjes gekookte witte rijst
■Kopje kippenbouillon
■200 gr chorizo (De Spaanse knoflookworst)
■4 gegrilde kippenpootjes (4 pootjes voor 4 personen, 6 pootjes voor 6 personen en enz.)
■1 blikje mosselen
■100 gr garnalen (mag meer zijn voor de liefhebbers!)
■Beetje witte wijn
■Versgemalen zwarte peper
■Saffraan
■Cayennepeper
■Verse basilicum
■Verse citroenmelisse


Bereiding Paella
■Scheutje olijfolie in een paella pan of wokpan doen en verhitten.
■Knoflook ontvellen, fijn persen en in kleine stukjes snijden.
■Ui ontvellen en fijn versnipperen.
■Stukjes knoflook en de fijn gesnipperde ui in de verhitte pan met olie doen. Roeren. Niet laten aanbakken en niet laten verbranden. Glazig laten fruiten.
■De tomaten schoonmaken en in kleine stukjes snijden.
■De twee paprika’s schoonmaken, ontdoen van de zaadlijsten en in kleine stukjes snijden.
■De fijne stukjes tomaten en paprika even laten meefruiten met de ui en knoflook in de pan.
■De kippenbouillon er bij gieten en even op middelhoog vuur laten smoren.
■De Chorizo worst in kleine hapbare stukjes snijden.
■Doperwtjes laten uitlekken.
■Maïs laten uitlekken.
■Mosselen laten uitlekken.
■Garnalen laten uitlekken.
■Vervolgens: de gesneden chorizo, doperwten, maïs en de garnalen bij de inhoud in de pan doen. Een scheut of twee witte wijn er bij. Alles even goed verwarmen in de pan.
■De gekookte rijst, met een beetje zout, wat vers gemalen peper, wat saffraan en een beetje cayennepeper allemaal toevoegen bij de pan. Alles in de pan heel zachtjes een paar minuten laten koken.
■Verse basilicum en de verse citroenmelissen schoonwassen en heel fijn hakken cq snijden. Vlak voor het opdienen van de paella een beetje van het fijngehakte basilicum en de citroenmelisse door scheppen. Serveren met verse citroen, vers knapperig stokbrood, olijven en een goed glas Spaanse wijn. Eet smakelijk!


Oorspronkelijke Paella
De oorspronkelijke Paella bevat ook witte bonen, de “garrafo” afkomstig uit Valencia en omstreken. De traditionele en regionale bereidingswijze van een echte Paella aan de oostkust van Spanje zal de toevoeging van doperwten niet goedkeuren!


Hoofdingrediënten van een paella
Rijst, zeevruchten, vis, schaaldieren, schelpdieren, mosselen, garnalen, stukjes kip en konijn en de saffraan.


Rijst voor de paella
Als je aan de echte Spaanse rijst kan komen is dat uitstekend, maar elke rijst soort met een groot absorberend vermogen is prima! Een typische Spaanse bereidingswijze van de rijst zou zijn om de rijst te koken in het bouillon dat afkomstig is van de gebruikte vis, schaaldieren, kip en konijn.


Paella met zeevis, paella a la marinera
Met het eerder geven recept kunnen we naar hartelust gaan combineren. In plaats van de chorizo kan er vis, inktvis en schaaldieren toegevoegd worden.


Gemengde paella, paella mixtas
In deze paella’s zit dezelfde hoeveelheid vis en schaaldieren als kip en konijn. Afhankelijk naar de voorkeur, kan je kippenpootjes op de paella serveren, maar er kan ook gebruikt gemaakt worden van gebakken en fijn gesneden blokjes kippenvlees. Variant zou nog kunnen zijn: ipv konijn kalkoen gebruiken. Er zijn ook Spanjaarden die stukjes geitenvlees door de paella doen. Naar keuze kan ipv de gegrilde kippenpootjes ook langoustines boven op de paella geserveerd kunnen worden.


Zwarte paella
De zwarte kleur van deze paella heeft de paella te danken aan de inkt van de toevoeging van kleine pijlinktvissen.
 
Trouwens weet iemand misschien een Australishe smeerkaas die lekker is, die een beetje smaakt als de hollandse eru goudkuipje? Mijn dochter mist dat zo.

Thanks
Monica
 
Heb het recept voor de Boeremoes naar je gemailt. Ga mijn geheime recept niet zomaar op de site zetten tenslotte :rolleyes: Hoop dat het je smaakt en anders kan je altijd de erwtjes nog omwisselen voor mais, is nl. ook lekker!

Succes,

Sas
 
huh het is gewoon stampot boerenkool. Dat kan ik wel maken. Alleen zou niet weten waar je hier boerekool kan kopen :|
 
huh het is gewoon stampot boerenkool. Dat kan ik wel maken. Alleen zou niet weten waar je hier boerekool kan kopen :|
Je schijnt het hier in blik te kunnen kopen.
De (NZ) verloofde van een achternichtje hier, is helemaal gek van boerenkool met worst :)

Bart
 
hahaha, word er een beetje winderig van al die doperwten in mijn boeremoes.
Kan geen appelmoes in blik vinden.....hak hak.

Jack :evil:
 
Bij woollies heb je wel potjes appelmoes van hun eigen merk en die smaakt echt goed.

Ik vind de Mayo hier niet!!Smaakt allemaal te veel naar mosterd, bah

Iemand vroeg smeerkaas, Aldi heeft potjes smeerkaas em die vind ik iig best lekker.
wel wennen de kaas hier maar ik koop bij de fruitshop een Australische Maasdammer en die is erg lekker.
Bij diezelfde fruitshop heb ik nu marsepein gekocht, ja echt, die gooi ik in mijn appletaart!

En ik heb met nederlandse vriendin gezeurt en gezeurt en nu hebben ze naast beschuit ook hagelslag,
Wat ik wil zeggen, je moet ook in die kleine zaakjes kijken dus,
Ik vind de doperwten hier heul lekker!!!!
en de zoete aardappel en lam en ik ben aardig wat aangekomen van al dat proeven, grrrrr.

Ik heb ook nog heel veel niet gekocht, ik zie dat elke keer staan en dan neem ik het toch niet mee, :humus en dat soort spreads, iemand?????? geen idee wat het is en wat mot je ermee???
 
Back
Top