LaStaVa Janneke N.

precies, van de NAB! gewoon even bij het kantoor naar binnen lopen en een uitdraai vragen. We kregen bij ons eerste bezoek zo'n brief met adres mee, hadden er niet eens om gevraagd, maar de dame zei dat we het nodig gingen hebben. En dat was dus ook zo...
Dank je, we hadden vanochtend al met hen gebeld. En ze zouden de brief met adres e-mailen.
Ik wist alleen niet of dat voldoende zou zijn.. Nu wel dus, thnx.....
 
Zo'n forum is werkelijk onbetaalbaar..... En de leden zijn echt helemaal top!!
Het is zo fijn om ook een praktische vraag te kunnen (durven) stellen, als je in zo'n moeilijk proces zoveel tegelijk voor je kiezen krijgt:)..
Het is vooral ook heel fijn dat je weet dat hele aardige mensen (die hetzelfde hebben meegemaakt of niet) meeleven.....en echt bereid zijn om je te helpen en mee te denken. Heerlijk zo'n forum en het is ook nog eens heel erg leuk en zeer leerzaam!!
 
Je rijbewijs heeft geen haast (heb je officieel 3 maanden voor maar daar kijkt alleen oom agent naar als ze je stoppen) en de telefoon kun je ook oplossen met een pre-paid phone for the time being. Heb je rustig de tijd om een adresje te vinden...
 
Om heel eerlijk te zijn kun je geeneens een au rijbewijs krijgen met je 457 visum.
Je moet dan onafgebroken 6 maanden in Australië zijn....geweest.
De laatste datum van entry is geldig....voor ons is dat 7 sept.
Ik was zojuist op het NSW kantoor (met alles wat ik nodig heb), en ik maar denken dat je dat binnen 3 maanden geregeld moest hebben.
Het leek me ook wel handig een foto ID te hebben.. voor diverse dingen.
Maar ja dat kan dus vo0rlopig niet..
Ik ga volgende week weer weg en in dec. nog eens, dat wordt hem dus voorlopig nog lang niet:).
Dan maar gewoon met mijn Nederlands rijbewijs rijden, ook goed:)
 
Ik had een Internationaal Rijbewijs bij me. Dus daar heb ik een aantal keren op gereden en naar mijn idee werd dat ook geaccepteerd als ID, maar toegegeven: had voor die situaties altijd mijn paspoort bij me, totdat ik een rijbewijs had (SA).

Het bevalt goed verder?? Nog een beetje vakantiegevoel of al weer overspoeld door het regelwerk aan deze kant van het visum? :)
 
Ik weet niet of een proof of age card ook een geldig ID is, en ik weet ook niet of ze dat uberhaupt hebben in NSW.. Maar hier in WA kun je bv alleen uitgaan met een AU Rijbewijs, een paspoort of een proof of age card.
 
Weer een kleine update uit Sydney... We zitten vandaag precies een week in ons gemeubileerde appartementje.
In Campbell Street in Sydney. De rollercoaster is ook nu nog niet voorbij.. De formulieren en nummers vliegen ons nog elke dag om onze oren...... De bankrekeningen, en medicare en de andere ziektekosten verzekering, de verhuizer (de container is ook al aangekomen, die moet nog wel ingeklaard worden) en de belasting dingen. Ik denk dat we met de ziektekosten uitkomen bij de BUPA... en er is nog veel meer. Ook zijn we heel druk met het zoeken naar een appartement, ook dat valt nog niet zo mee. Huren is erg moeilijk als je een hond bezit zoals wij..... Dus kijken we nu ook maar naar koopappartementen..ik heb er al wel 10 gezien:). Ik krijg af en toe een foto van onze Flinty van de Dog Walks, dat is echt heel erg fijn.
Het eerst weekend hier voelde een beetje als vakantie.., lekker een glaasje drinken op een terras aan het water......en genieten van de omgeving...... echt heerlijk:)
Maar dat was daarna wel wat over dat vakantiegevoel.. Wat is er nog vreselijk veel te regelen hier.
Gisteren de hele dag regen, ook dat komt ons bekend voor.
Er is wel heel erg veel gebeurd in deze laatste 9! dagen....onvoorstelbaar....
Maar goed volgende week woensdag vliegen we eerst naar LA en vandaar naar Mexico City, en na een nacht daar vliegen we weer door naar Amsterdam. Voor een bliksembezoek aan de familie in Groningen en natuurlijk naar mijn kind in Amsterdam. Er is een groot congres in de RAI waar mijn man moet praten op zondag...
Maandag vliegen we weer terug naar Mexico City voor een ander congres... en vandaar weer terug naar Sydney via LA....
En daarna ga ik voorlopig niet meer weg uit Sydney... dan moet ik me setttelen hier:)).. Deze twee en een halve week hier waren echt om alvast veel dingen te regelen... Ik denk en hoop dat dat toch wel een beetje gelukt is.
En op 20 oktober komt mijn Flinty uit de quarantaine, ik hoop dat we dan een huis hebben?? Ik ga alleen mee op reis omdat mijn Flintje nog in quarantaine is en ik heel erg graag mijn kind wil zien:). Al deze afspraken waren al ruim een jaar geleden vastgesteld, toen wisten we nog niets van ons visum... en van ons vertrek vandaar....dit rare reis gedoe..

Pffff... Ik wordt al moe als ik het allemaal lees. Maar sommige dingen zoals je rijbewijs kun je alweer op de lange baan schuiven. Dat wordt niet eerder dan Juni als je in December weer het land uit gaat, dus dat kun hoef je nu al niet meer te regelen :) Mijn man moest destijds een dag voordat hij hier zes maanden aaneengesloten was voor zijn werk naar Papua New Guinea en kon dus weer opnieuw beginnen.
Het klopt dat een huis huren met een hond niet gemakkelijk is. Dat zal nog lastiger zijn in Sydney zelf dan in Kenthurst, waar wij wonen (rural area). Kopen kan wel snel gaan, maar hou er rekening mee dat de banken minder snel een hypotheek verstrekken dan in NL. Je moet minimaal 10% van het aankoopbedrag aan deposit direct betalen. Beter is om 20% deposit te betalen, want dan hoef je geen verzekering afsluiten voor de bank voor het geval je de hypotheek niet meer kunt opbrengen (in ons geval nog eens $30000 en in onze ogen weggegooid geld). En dan heb je natuurlijk nog de gebruikelijke aankoopkosten. Wij hebben destijds besloten om nog maar even verder te sparen. Je zult wel schrikken van de prijzen, de huizenprijzen in Sydney rijzen op dit moment behoorlijk de pan uit. Aan de andere kant is het ook wel weer heel erg leuk en spannend om op huizenjacht te gaan, vind ik tenminste. Heel veel succes ermee!
 
Last edited:
Wat fijn en grappig dat je het allemaal zo herkent, wij blijven maar afscheidsfeesten bezoeken.. Wel heel erg leuk en aardig van iedereen. Ik zie mezelf al wel zitten op dat terras dat je noemt... Het is wel heel heftig alles bij elkaar.
En er is nog zoveel te doen op het laatst.
Nu wil men in Australië ook al een welkomstfeestje voor ons organiseren:). Heel leuk allemaal.
Onze zoon blijft hier en dat is voor mij best moeilijk..
Maar gelukkig heeft hij een heerlijk appartement op een perfecte plaats nu, en dat vergoedt veel voor mij.
Voor de hond moet ik nog een aantal dingen doen, maar alles lijkt nu toch wel goed te gaan.
Je aanbod is heel erg aardig om te helpen. Wij willen eigenlijk graag in Pyrmont wonen. Ook voor de werkafstanden.
Ik weet niet of dat lukt want het is allemaal nogal duur. Eerst maar eens oriënteren vanuit het Meriton appartement. Dank je wel voor je aanbod:) Dat voelt al heel goed...
En de zomer komt eraan:).... Heerlijk!

Pyrmont is inderdaad wel duur, maar heerlijk centraal. Je bent dan overal lekker dichtbij en kan zo nog even naar Darling Harbour lopen om even iets te eten of te drinken :) Wij moeten daarvoor bijna een uur rijden en dan nog ergens zien te parkeren. De wijken er om heen (Glebe, Annandale en Leichart) zijn trouwens ook heel leuk, maar dan zit je natuurlijk wel weer wat verder van het CBD.
 
Ik had een Internationaal Rijbewijs bij me. Dus daar heb ik een aantal keren op gereden en naar mijn idee werd dat ook geaccepteerd als ID, maar toegegeven: had voor die situaties altijd mijn paspoort bij me, totdat ik een rijbewijs had (SA).

Het bevalt goed verder?? Nog een beetje vakantiegevoel of al weer overspoeld door het regelwerk aan deze kant van het visum? :)
Nou het vakantiegevoel is allang weer over...
Het regelen van dingen gaat wel heel erg moeizaam en traag.... maar het vordert wel iets.
Je moet overal echt aan trekken om het voor elkaar te krijgen..
Bovendien ben ik zeer verkouden en heb een beetje bronchitis, en ik ben echt nooit verkouden of ziek...
Al jaren nooit meer gehad.... toch wel gek.
Maar goed dat gaat ook wel weer over..
Onze grootste zorg is nog het vinden van een huis......dat is best erg moeilijk.
Verder bevalt het wel erg goed, alle mensen zijn heel erg aardig en behulpzaam..
 
Pyrmont is inderdaad wel duur, maar heerlijk centraal. Je bent dan overal lekker dichtbij en kan zo nog even naar Darling Harbour lopen om even iets te eten of te drinken :) Wij moeten daarvoor bijna een uur rijden en dan nog ergens zien te parkeren. De wijken er om heen (Glebe, Annandale en Leichart) zijn trouwens ook heel leuk, maar dan zit je natuurlijk wel weer wat verder van het CBD.
Ja, Pyrmont ligt voor ons het beste ook voor de werk afstand, maar het is inderdaad wel vreselijk duur.....
En Glebe ,Leichart en Annandale zijn ook niet zo gek....
Pffff... Ik wordt al moe als ik het allemaal lees. Maar sommige dingen zoals je rijbewijs kun je alweer op de lange baan schuiven. Dat wordt niet eerder dan Juni als je in December weer het land uit gaat, dus dat kun hoef je nu al niet meer te regelen :) Mijn man moest destijds een dag voordat hij hier zes maanden aaneengesloten was voor zijn werk naar Papua New Guinea en kon dus weer opnieuw beginnen.
Het klopt dat een huis huren met een hond niet gemakkelijk is. Dat zal nog lastiger zijn in Sydney zelf dan in Kenthurst, waar wij wonen (rural area). Kopen kan wel snel gaan, maar hou er rekening mee dat de banken minder snel een hypotheek verstrekken dan in NL. Je moet minimaal 10% van het aankoopbedrag aan deposit direct betalen. Beter is om 20% deposit te betalen, want dan hoef je geen verzekering afsluiten voor de bank voor het geval je de hypotheek niet meer kunt opbrengen (in ons geval nog eens $30000 en in onze ogen weggegooid geld). En dan heb je natuurlijk nog de gebruikelijke aankoopkosten. Wij hebben destijds besloten om nog maar even verder te sparen. Je zult wel schrikken van de prijzen, de huizenprijzen in Sydney rijzen op dit moment behoorlijk de pan uit. Aan de andere kant is het ook wel weer heel erg leuk en spannend om op huizenjacht te gaan, vind ik tenminste. Heel veel succes ermee!
we blijven nog even zoeken..
En zoeken naar huizen is echt wel spannend..
Ik ben nog steeds heel erg blij dat we ons huis in Nederland zo snel konden verkopen..
Wat een geluk...
En wat een goed advies van die 20 procent deposit te betalen... Dat is geen probleem want je moet toch een bepaald bedrag betalen... Zo'n verzekering is inderdaad weggegooid geld..
De huizenprijzen zijn al hoog zat:)..
 
Ja, Pyrmont ligt voor ons het beste ook voor de werk afstand, maar het is inderdaad wel vreselijk duur.....
En Glebe ,Leichart en Annandale zijn ook niet zo gek....

we blijven nog even zoeken..
En zoeken naar huizen is echt wel spannend..
Ik ben nog steeds heel erg blij dat we ons huis in Nederland zo snel konden verkopen..
Wat een geluk...
En wat een goed advies van die 20 procent deposit te betalen... Dat is geen probleem want je moet toch een bepaald bedrag betalen... Zo'n verzekering is inderdaad weggegooid geld..
De huizenprijzen zijn al hoog zat:)..

Wij hebben uiteindelijk ons huis ook kunnen verkopen, maar het heeft wel even geduurd en voor een stuk minder dan we hadden gehoopt.
Ik weet trouwens niet of die verzekering afhankelijk is van de bank en dat was ook al weer een jaar geleden, maar dan ben je in elk geval voorbereid en kom je niet op het laatste moment voor verrassingen te staan, zoals wij.
 
Wauw wat een ongelooflijk tempo hebben jullie erin zitten zeg! Ik lees even alles bij en wat hebben jullie allemaal al meegemaakt! Hopelijk dat je in de rush van alle geregel langzaamaan ook de rust kunt vinden voor het genieten van het 'geemigreerd zijn'!
 
Wauw wat een ongelooflijk tempo hebben jullie erin zitten zeg! Ik lees even alles bij en wat hebben jullie allemaal al meegemaakt! Hopelijk dat je in de rush van alle geregel langzaamaan ook de rust kunt vinden voor het genieten van het 'geemigreerd zijn'!
Van dat genieten komt nog niet echt erg veel terecht....
Ik denk dat dat nog wel even duurt voor we daar de rust voor vinden:)...maar het komt ongetwijfeld.
 
Phew, wat een verhalen weer Janneke! Succes met het vinden van een huis en jullie reisje rond de aardbol!
Voor je het weet is het weer een paar maanden verder en zit je heerlijk te genieten met Flinty en familie in jullie nieuwe huis.
 
Alweer de koffers aan het pakken, morgen naar LA vanuit Sydney, voor het eerst....langs deze kant:).
Toch wel een raar gevoel dat je geen enkel vast adres meer hebt, ergens op de wereld....
Alleen een paar opgeborgen koffers in een appartementen complex......
 
Zit in Mexico City, morgen ben ik weer voor 3 zeer drukke dagen in Nederland. (Amsterdam en Groningen.)
Zit erg in spanning over het appartement wat we op het oog hebben in Sydney, hopelijk gaat het door..
Het is in elk geval niet open voor inspection morgen (zaterdag)..... Dat voelt al een klein beetje goed:)..
De hele huizenhandel zit anders in elkaar dan we gewend zijn in Nederland.
Voor de eerste keer in Nederland als inwoner van Australië, raar gevoel.
Heb nog steeds een heel goed gevoel over onze grote stap!
Ik kreeg vandaag weer foto's van mijn Flinty, erg fijn ze ziet er goed uit en doet vrij normaal..
Wel heel erg prettig nu ik weer zo ver weg ben.....SDC12535.JPG
 
Even een momentje voor een kleine update.. Ben maandag teruggekeerd uit Mexico City via LA.
Mexico City was echt heel erg druk.. wat veel mensen en wat een vreselijke verkeersdrukte.. niet normaal.
Ik zou daar echt niet graag willen wonen. Wat een luchtvervuiling daar, echt vieze bruin gekleurde lage bewolking.
Alles verder okay, alleen waren er 2 koffers in LA achtergebleven.
Inmiddels zijn ze alweer terecht dus ook geen probleem.
Vandaag alweer koffers inpakken, we gaan morgenochtend weer verhuizen naar een ander appartementje (studio) in Kent street.
In de Meriton was geen plaats meer in het weekend (all sold out).
Via een organisatie die verhuurt voor mensen, nu een appartementje voor 4 weken gehuurd.
Wel erg klein maar ook weer wat goedkoper.
Probleem is dat je er geen hond mag houden, en mijn Flinty haar release uit quarantine is op 19 oktober...
Dus... maar weer een oplossing proberen te zoeken.
Ons koop appartement loopt ook nog steeds en alles duurt lang..
Maar goed we hebben werkende bank kaarten, credit kaarten een medicard een Tax File Number,
een ziektekosten verzekering....en allerlei verzekeringen voor het werk.
Best wel veel eigenlijk..
Ik heb grote behoefte aan een eigen "plekje"...
Maar goed dat komt wel..
Eigenlijk is er wel heel erg veel in 1 maand gebeurd in ons leven:)..
Beginnend op 3 sept. toen onze Flinty met de Animals To Fly meeging..
Nou ja, morgen eerst maar weer verhuizen...
 
Even een momentje voor een kleine update.. Ben maandag teruggekeerd uit Mexico City via LA.
Mexico City was echt heel erg druk.. wat veel mensen en wat een vreselijke verkeersdrukte.. niet normaal.
Ik zou daar echt niet graag willen wonen. Wat een luchtvervuiling daar, echt vieze bruin gekleurde lage bewolking.
Alles verder okay, alleen waren er 2 koffers in LA achtergebleven.
Inmiddels zijn ze alweer terecht dus ook geen probleem.
Vandaag alweer koffers inpakken, we gaan morgenochtend weer verhuizen naar een ander appartementje (studio) in Kent street.
In de Meriton was geen plaats meer in het weekend (all sold out).
Via een organisatie die verhuurt voor mensen, nu een appartementje voor 4 weken gehuurd.
Wel erg klein maar ook weer wat goedkoper.
Probleem is dat je er geen hond mag houden, en mijn Flinty haar release uit quarantine is op 19 oktober...
Dus... maar weer een oplossing proberen te zoeken.
Ons koop appartement loopt ook nog steeds en alles duurt lang..
Maar goed we hebben werkende bank kaarten, credit kaarten een medicard een Tax File Number,
een ziektekosten verzekering....en allerlei verzekeringen voor het werk.
Best wel veel eigenlijk..
Ik heb grote behoefte aan een eigen "plekje"...
Maar goed dat komt wel..
Eigenlijk is er wel heel erg veel in 1 maand gebeurd in ons leven:)..
Beginnend op 3 sept. toen onze Flinty met de Animals To Fly meeging..
Nou ja, morgen eerst maar weer verhuizen...

Zo'n zwervend leven is inderdaad heel zwaar. Maar het komt inderdaad allemaal goed. Ik hoop voor jullie dat het koopappartement door gaat. Zo niet, is een huurhuis in een van de buitenwijken geen optie voor een paar maanden? Ik snap dat jullie liever in de stad willen blijven, maar in een buitenwijk heb je een grotere kans dat je een hond kunt/mag houden. Dan heb je verder de tijd om je wat te settelen en rustig uit te kijken naar een ander koopappartement. Bij ons in the hills is het echt niet slecht wonen, alleen het woon/werkverkeer naar de stad is minder :(
Ik zou graag willen aanbieden om je hond voor een paar weken in huis te hebben, maar onze eigen hond (Hollandse herder uit werklijnen) heeft af en toe een 'kort lontje' en kan nogal driftig reageren. Hoewel hij het wel erg leuk vindt om te spelen met andere honden. Ik weet wel een aantal dierenhotels bij ons in de buurt, maar dat is natuurlijk ook niet ideaal, want je wil het liefst je hond bij je hebben.
Heel veel succes met de verhuizing en het kopen van een appartement!
 
Back
Top