Jeetje, lang niks geschreven....
En we zijn hier ondertussen al meer dan 1 jaar.
Vooral voor iedereen die graag wil weten hoe het met nieuwe emigranten gaat, zal ik weer eens iets van ons laten horen. Ik weet nog dat ik, nog in Nederland, heel graag mee las met de verhalen van de nieuwe Ozzies,dus ik moet nu ook ff mijn "bijdrage" leveren he.
Ten eerste, ik wens iedereen die bezig is met een visum heel veel succes, want het is echt de moeite waard hier!
Wat ons vooral blij maakt is de super mooie natuur, het lekkere klimaat ( hoewel dat natuurlijk afhangt waar je gaat wonen, en welke dag want nu regent het namelijk op z'n Hollands maar we hadden al maanden een blauwe lucht en dat is echt HEERLIJK! :sunny:
De Ozzies vinden we meestal heel aardig en relaxt,maar vrienden hebben we nog niet met ze gemaakt. Ze zijn misschien iets TE relaxt. Je kunt moeilijk afspraken met ze maken.
Wel hebben we een paar Nederlandse vriendjes gemaakt en heb ik leuk contact met een NZ-se en Engelsen.
Wel mis ik af en toe nog steeds mijn vrienden in Nederland, maar das niet meer dan logisch. Het is al een stuk minder dan een half jaar geleden, dus het slijt wel denk ik.
De vrije tijd kun je hier zo ontzettend leuk besteden vinden wij. In NL hadden we elk weekend een "wat kunnen we in godsnaam nu weer verzinnen om te doen" gevoel. Misschien vanwege t weer, en vanwege geld.
Hier hebben we weinig geld te makken, maar we genieten 100 x meer dan in NL!!
Een greep uit de "gratis leuke dingen die je kunt doen in noord NSW/ zuid Queensland " : wandelen in/op/bij tig mooie National Parken, stranden, liefelijke dorpjes,kanoën, zwemmen,surfen,bodyboarden ( vergis je niet in de sterke stroming newbies!! uit eigen ervaring.. ) roadtrippen :auto009: (zonder files!) want elk gebied is nieuw de eerste tijd dat je hier woont,dus allemaal even mooi, kamperen :tent: (met je tentje in de duinen en zeezicht voor nop....zucht) nou ja, en zo kan ik nog wel ff doorgaan eigenlijk.
Nou zou ik niet precies weten wat je hier moet zoeken als je geen natuur liefhebber bent, maar er zijn natuurlijk ook genoeg steden
Wat niet zo leuk is, is dat het werk technisch erg tegenvalt. Zowel voor Rimko als voor mij. Rimko had wel meteen een baan gevonden en werkt nog steeds voor dezelfde baas. Of moet ik zeggen, hij zit nogal eens vaak thuis voor dezelfde baas. Als tegelzetter ben je hier niet echt in dienst zoals in NL, maar ben je casual, wat betekend dat als je niet werkt, je geen geld krijgt. Dus als de baas even geen werk heeft, verdien je dus niks. En dan is het maar weer afwachten tot hij je nodig heeft. En tja, die baas van Rim heeft vrijspel hier in de omgeving, want hij heeft alle grotere klussen. Er is geen concurentie voor hem.
Ik was begonnen voor "mezelf" omdat ik geen werk kon vinden. Nu gaat dat voor mezelf werken ook niet echt super maar zet ik nog wel door.
Dus we zitten hier een beetje ons spaargeld op te eten ondertussen. Niet zo leuk dus.
Ik ben vanalles aan het bedenken wat we kunnen doen, en ik heb allerlei cursussen en rijbewijzen in gedachten ( en uitgevoerd ) maar als ik dan wat verder kijk naar de vacatures van die bepaalde baantjes dan kom ik er achter:
OVERAL, echt overal willen ze mensen met ervaring!Of je nu als receptioniste wil werken ( wat ik dus ben ) of dat je wil serveren ( heb ik vroeger gedaan maar nu ben ik of te oud of niet met Australische ervaring ) of zelfs poetsen .... je moet meestal 1 jaar ervaring hebben, dat wil zeggen AUSTRALISCHE ervaring. Erg frustrerend kan ik je zeggen. :angry:
Het is echt zo, iedereen zegt het al, maar voor de meeste baantjes geldt; JE MOET IEMAND KENNEN die je bij een bedrijf/job binnen lult. Anders kun je het wel vergeten. Dus wat heeft het dan voor nut om je om te scholen...?
Tuurlijk, er zijn hier best wat mensen die we hebben leren kennen die het wel gelukt is hoor, dus het zou moeten kunnen....maar hoe?
Ik zou nog kunnen investeren in een auto maar das ook wel weer een moeilijke beslissing,want dat betekend weer meer Euro's investeren, en tja, zoals jullie weten, krijg je niet zo veel dollars voor de euro,dus het is al zuur genoeg als we aan onze euros moeten komen.
Voor diegene die dit lezen en hier in the Sunshine Coast wonen; als jullie iets weten, al is het maar als poets ofzo laat het me weten!
Op zich hebben we wel hoop dat het goed komt, want ik probeer van alles en Rim weet dat de baas binnenkort weer meer werk heeft maar op dit moment is het ff zwaar.
Trouwens, wat ook hier leuker is dan in NL, is de belastingdienst! Hier krijgen we tenmmniste iets, ipv dat we moeten betalen. Nu moeten we er alleen nog ff op wachten,maar vlgs meneer de tax accountant komt het goed.
Terug naar NL is echt geen optie, dat zou het laatste zijn! Het voelt hier toch te lekker
Een ander gebied zou wel een optie zijn, en ook daarin zijn we aan het rond kijken.
Nou, dus dit is een beetje het 1 jaar in Ozzie verhaal van ons. K hoop dat je het leuk vond
Groetjes en wie weet, see ya in the beautiful land down under.