Leuke, gekke, rare of juist goede dingen in Australie

Inderdaad die stoplichten heel handig! En ook veilig. Af en toe met een lage zon achter je zie je de lichten van de dichtsbijzijnde niet, maar die aan de overkant juist weer wel!

An dan die lay-by.... Wat is dat nu eigenlijk? Is het zoiets als kopen op afbetaling ? Wie o wie weet het ...
Peter
 
Mijn eerste ervaring met Lay-by......inmiddels many moons ago.. :):

Lay-by....hm, bij leg??Leg bij? bij alle grotere winkels stond het aangegeven.......Lay by NOW for Christmas, etc.  Op een dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en daar ging ik met mijn artikel naar de kassa.....Lay-by...oh dan moet u eerst naar de Customer Service desk.  Bij de Customer service desk aangekomen moest een heel formulier ingevuld worden. Naam, adres, date of birth, etc. etc. las met een half oog de waslijst met voorwaarden en toen moest er nog getekend worden. Daarna moest ik dus een X-bedrag betalen van het totale bedrag en kon ik gaan. Zonder mijn artikel :-D :-D Want daar moest ik over de volgende weken iedere keer voor terug komen om een beetje bij te betalen totdat het hele bedrag betaald was.   Uiteindelijk ben ik binnen een half uur maar weer terug gegaan en heb het hele bedrag betaald.

What is a lay-by sale?
A lay-by is a convenient and inexpensive way of buying goods. It is offered by many traders and is an alternative to using credit cards or store cards.

With a lay-by there are no credit charges to be paid. However, the consumer doesn’t receive the goods straight away. Consumers select the items they wish to buy and enter into an agreement with the trader to pay a deposit and the remainder of the cost in regular instalments. When the goods are completely paid for, the trader gives them to the consumer.

Lay-bys are generally used for goods available in stock and can be used for goods being made to order, but it is not advisable to enter into a lay-by for unseen goods. It would be better to wait until the finished goods arrive at the store.

Moraal van het lay-by verhaal:  iets kopen wat je voorlopig niet mee naar huis mag nemen...........is niet leuk!

Groetjes
Syl

p.s. sommige mensen zweren erbij trouwens met name wanneer het grote X-mas presents of andere grote uitgaven betreft.
 
Hier is trouwens nog een gekke winkel term, ik weet niet of jullie die al kennen:

- "Raincheck" or "taking a raincheck on an item".

groetjes
Syl
 
Dank je Syl, volledig duidelijk. Het klint wel heel erg overbodig, want als je dan toch stukje bij beetje vooraf moet betalen, kun je beter die beetjes telkens op een bankrekening zetten. Krijg je nog wat rente ook ;-)
Peter
 
Niet dat ik aan lay-by doe maar als je iets leuks ziet wat je nog niet kunt betalen en je bent bang dat het produkt er niet meer is als je het geld wel hebt...: lay-by
 
Inderdaad!  en.....ik weet niet of dit mag maar als je "ge-lay-by-de" product dan ineens in de aanbieding is dan kun je het snel af betalen voor de reduced price! :) 

Groetjes
Syl
 
Vandaag twee minder leuke kanten van Australie gezien: (1) Ik stapte vanavond in mijn auto om naar huis gegaan. Heeft een overijverige agent me een boete gegeven. In eerste instantie had ik niet door waarom. Ik stond in een woonwijk (vlakbij het treinstation) geparkeerd aan de zijkant van een weg...... Blijkt dat je in Australie niet geparkeerd mag staan met je neus de verkeerde kant op....hmmm ik moet toch maar eens mijn rijbewijs gaan halen.... (2) Ik rij naar huis en een paar bochten voor mijn huis springt er een walabie voor mijn bumper. Ik heb arme beestje nog naar de dierenarts gebracht , maar hij was helaas overleden...kl#te!!
 
Dat is echt balen Joep, het parkeren  :police: voortaan
niet meer doen  :wink:. Maar dat beestje, dat is gewoon hartstikke
rot  :cry:. Het enige waar je aan kan denken is dat je
in ieder geval je best hebt gedaan en daar mag je
best een goed gevoel over hebben hoor. Meer had je 
gewoon niet kunnen doen.

groetjes Miranda  :)
 
Hoi Joep, ik heb ook een keer een wallaby aangereden, op de weg vlak bij ons huis. Ook dood. Een tijd later zag ik ongeveer op dezelfde plek ook weer een wallaby liggen. Heb toen de council weer gebeld. Lullig hè!

Over boetes; een paar jaar geleden kreeg ik een boete omdat ik met m'n rode-invalideparkeerkaart op een blauwe invalideplaats stond... Got, wat was ik giftig!!! Maar omdat ik m'n permanent visum toen nog niet had, was het geen goed plan ertegen te protesteren. Maar jeutje, wat vond ik dát flauw!!

Een leuk ding is overigens tegelijkertijd, dát er wallabies over de weg springen... :)
 
Hey hallo,

Ik zag een paar comments terug dat het ging over stoplichten. Heb snel ff terug gebladerd maar kon mijn vraag niet vinden dus bij deze:

Als je komt aanrijden en je stoplicht springt van groen, naar oranje, naar rood dan gaan opeens de lichten uit en wordt ie naar een tijdje pas groen. Mag je, wanneer de lichten helemaal uit zijn, nou wel vast rijden of moet je echt wachten op groen  :police:??

:dunno:

Toen wij in Augustus in Oz waren en we bleven staan dan gingen ze toeteren achter ons, maar reden we bij een ander stoplicht door terwijl de lichten uitwaren dan gingen de tegenliggers toeteren  :angry1: !?!?

Wie kan me helpen :w00t: ????????

Hgr, Jeanine
 
[quote author=Eerainuh link=topic=3275.msg71474#msg71474 date=1158750320]
Een leuk ding is overigens tegelijkertijd, dát er wallabies over de weg springen... :)
[/quote]

absoluut! Ik zie ze vaak rondspringen als het begint te schemeren....nu zag ik ze helaas te laat.  :cry:
 
[quote author=Jeanine link=topic=3275.msg71478#msg71478 date=1158751809]
Als je komt aanrijden en je stoplicht springt van groen, naar oranje, naar rood dan gaan opeens de lichten uit en wordt ie naar een tijdje pas groen. Mag je, wanneer de lichten helemaal uit zijn, nou wel vast rijden of moet je echt wachten op groen  :police:??

:dunno:

Toen wij in Augustus in Oz waren en we bleven staan dan gingen ze toeteren achter ons, maar reden we bij een ander stoplicht door terwijl de lichten uitwaren dan gingen de tegenliggers toeteren  :angry1: !?!?

Wie kan me helpen :w00t: ????????[/quote]??? Dat heb ik hier nog nooit gezien, tenzij het rode licht kapot was. Maar dan is er vrijwel altijd nog wel een tweede (en derde en vierde) stoplicht aan de overkant van de kruising...
Waar/wat voor situatie was dat?
 
@ Hans

Volgens Rob gebeurde dit alleen bij afslaan - het rode licht deed het wel hoor, maar tussen het van rood naar groen gaan zitten een aantal seconden gewoon geen licht?!  :lol: De stoplichten waren dus niet stuk!

Hgr, Jeanine
 
Qua wallabies; erger nog; ze komen op het licht af!

Jeanine, zwart betekent (volgens mij) dat je indien mogelijk mag afslaan of i.d., maar dat de tegenligger géén rood heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 't me ook nog wel 's afvraag, maar ik ben nog niet van de voeten gereden, dus ik néém maar aan dat ik het goed heb uitgevogeld... ?! :)
 
Volgens mij mag je dan inderdaad gewoon doorrijden, als je het andere verkeer niet hindert. 't Is bij mij altijd nog goed gegaan :-D.

Erna
 
Hiya!

Je mag volgens mij ook gewoon rijden, het is toch zo'n "turn with care" situation? Gewoon goed kijken!!

Groetjes
Syl
 
[quote author=Jeanine link=topic=3275.msg71512#msg71512 date=1158768678]
@ Hans

Volgens Rob gebeurde dit alleen bij afslaan - het rode licht deed het wel hoor, maar tussen het van rood naar groen gaan zitten een aantal seconden gewoon geen licht?!  :lol: De stoplichten waren dus niet stuk!

Hgr, Jeanine

[/quote]Oh ok, zo eentje. Als je een groene pijl krijgt bij het afslaan, kun je "ongestoord" doorrijden. Maar, gaat het rode links- of rechtsaf licht uit en blijft het gewone "rechtdoor" licht groen, dan mag je doorrijden, maar moet je je ervan bewust zijn dat het tegemoetkomend verkeer en/of de voetgangers ook een groen licht heeft/hebben en jij daaraan voorrang moet geven, m.a.w. het is dan als een normaal stoplicht zonder specificatie van richting: afslaand verkeer geeft voorrang aan doorgaand verkeer, incl voetgangers.
 
[quote author=sarabaes link=topic=3275.msg68980#msg68980 date=1156505601]
Voor de Belgen onder ons: ze doen hier geen mayo op de frieten !!!!! Iedereen bekijkt je raar als je om mayo vraagt !!!! Effe wennen hoor, want ik eet geen frietjes zonder mayo.

S
[/quote]
Wel Belse mayo he; of Franse, niet die zoete nederlandse rommel :)
 
Back
Top