Maluka & Annemiek -> Alweer een jaar in Australië!

[quote author=Maluka link=topic=1071.msg86495#msg86495 date=1175954670]
De banken in NL zijn nu bezig om een nieuw credit-card systeem in te voeren. Dit kan betekenen voor ons dat we nog even moeten wachten met betalen, aangezien dan de nieuwe expiry date op de creditcard komt te staan. Ik heb nu nog een creditcaard die geldig is tot Augustus 2007. Maar voor hetzelfde geld kan ik volgende week of over 2 weken mijn nieuwe creditcard ophalen en heb ik de visumaanvraag (die we waars. a.s. woensdag laten verzenden) nog met de oude creditcard gegevens ingevuld. Kan dit de betaling in gevaar brengen en daardoor onnodig vertraging teweeg brengen of moet ik die gok maar nemen.

En wanneer wordt het bedrag afgeschreven van je creditcard...is dat direct als zij het pakket ontvangen, of pas het moment waarop ze het in behandeling nemen?
[/quote]

Zoals Lela al zei, konden ze bij ons het geld niet van de credit card halen. Wij hebben een limiet die net onder het bedrag zat dat ze wilden afhalen (ik dacht maar een 5tal euro's); de mevrouw van de klantendienst vond het ook onnozel maar jah, een computer kan nu eenmaal niet relativeren.
Diac heeft ons een mail gestuurd dat we het binnen de week moesten oplossen met ofwel een andere credit card ofwel met een oplossing op de kaart zelf, anders werd de aanvraag teruggestuurd. Vooral dit laatste zinnetje gaf wel effe een paniekaanval. Maar goed, het probleem met de limiet was binnen 2 dagen opgelost en teruggemaild aan Diac. Een paar dagen later kregen we de acknowledgement.
Dus in ons geval 9 februari aangekomen, 8 maart e-mail ivm credit card probleem en 14 maart acknowledgement.
Het was dus een halve week onnodige vertraging, niets om over naar huis te schrijven dus... :smile:

Mocht je dus een nieuwe kaart krijgen, geen probleem, je zal dan per e-mail een formulier krijgen waar je de nieuwe gegevens moet op invullen en ingescand terugmailen. That's it.

Groetjes,
An

Wij hebben destijds ook iets gehad met het overschrijden van onze limiet en kregen WEL het hele pakket teruggestuurd :x en konden het toen dus nog een keer opsturen. Zolang je limiet nog maar niet bereikt is, geen enkel probleem om de oude kaart te gebruiken. Gewoon de gok wagen dus.

Succes.

Erna

[quote author=Lela link=topic=1071.msg86507#msg86507 date=1175975346]
Hi Maluka en Annemiek,

Tja, over relatie aantonen, wij zagen de bui al hangen, vandaar dat we getrouwd zijn, maar zaken die misschien nog kunnen helpen: vertaling van jullie samenlevingscontract (indien aanwezig), misschien een verklaring van een vriend(in) van jullie samen? Ik zal nog eens verder denken  :thinking:...

Groetjes,
Lela

[/quote]

Ik zie ons nog niet trouwen eerlijk gezegd ;) Ik ga zo even iets op papier zetten wat de ouders van Maluka moeten ondertekenen (als ze dat willen natuurlijk :) ) Nadeel is alleen dat, als Maluka's ouders zoiets ondertekenen, mijn ouders dat eigenlijk ook moeten doen. Die wonen hier ong. 250 km vandaan en ik zie ze pas volgend weekend. Als het opsturen hebben we het nooit voor woensdag terug en moeten we de aanvraag weer iets later opsturen. Nou jaa... Liever iets teveel bewijs dan te weinig, want ik heb het hier volgens mij al eens ergens gelezen dat mensen te weinig bewijs hadden en meer moesten verzamelen.

Hi Annemiek,

Ha! Dat hebben wij ook 17 (!) jaar geroepen... we kregen kindjes, maar trouwen? Echt niet... Nou ja, je weet het, vorig jaar toch maar getrouwd... Grappig hoor, dat hadden de mensen echt nooit van ons gedacht  :grin:

Maarre... ik bedoelde er niet mee te zeggen dat het beter is dat jullie ook trouwen hoor, dat is zo iets persoonlijks, daar kan iemand anders helemaal geen uitspraken over doen  :up:

Wie weet is de verklaring van Maluka's ouders genoeg samen met de gegevens die jullie al verzameld hebben...

Groetjes,
Lela

Wij wonen ook samen en ik heb helemaal geen statutory declarations erbij gedaan
en hebben daar geen vragen over gekregen. Nu had ik wel een hele bulk aan
papieren zoals:

- kaarten in ons beider naam;
- brieven aan ons alletwee gericht;
- koopcontract in beider naam;
- adres uittreksel van de gemeente met daarbij gezet datum vanaf wanneer wij daar wonen (13 jaar)
- boarding passen met de stoelen naast elkaar van verschillende jaren
- inschrijvingskaartjes van een camping met allebei onze namen erop
- en ook gewoon diverse rekeningen op naam van een van ons, maar wel altijd hetzelfde adres
- geboorteakte Joe staat toch ook onze naam op als ouders
- kopieën visa voor diverse landen met dezelfde datastempels erbij
- foto's van ons samen in diverse stadia van rimpelontwikkeling  :grin:

Dus volgens mij bestaat er niet echt één modus voor bewijzen van je de facto, als het maar genoeg is  :up:.

Oh en wij hebben deze dingen trouwens niet laten certificeren en daar geen commentaar op gekregen, dus of
het moet...geen idee....wij hebben het echter niet gedaan. 'Ons bureau' heeft daar ook verder niets over gezegd.

Groetjes Miranda  :smile:

En dat was voldoende.

Annemiek is nog even aan het zoeken gegaan in onze "archieven" :) en ze heeft nog een telefoonrekeningen van ons beiden boven water weten te toveren, waar allebei onze adressen op vermeld staan. 2 ansichtkaarten, verstuurd door haar moeder naar ons beiden, rekening van een onderzoek in het ziekenhuis, factuur van mijn verzekeringsmaatschappij.

Als dat, samen met ons andere bewijs niet voldoende is, dan weet ik het ook niet meer..... (dan laat ik Annemiek maar achter in NL  :lol: :lol: )

Hé waseggienu  :lol: :lol: Dan mag ze wel mee in onze koffers hoor  :grin:

Wat een werk om alles te verzamelen!  Nog even dan kunnen jullie ontspannen als de aanvraag weg is. 

Groetjes,
Susan

Hoi Annemiek :)

Toen Steve en ik mijn PR aanvroegen, op basis van een De Facto relationship (in Australië aangevraagd), vroegen ze niet alleen een verklaring van onszelf (je hoeft daar echt niet over in te zitten, het gaat erom dat het duidelijk is dat je een genuine relationship hebt, dus je zegt bijvoorbeeld dat je voelt dat jullie bij elkaar horen en dat je van plan bent de rest van je leven samen te blijven), maar we werden ook gevraagd 3 verklaringen van ándere mensen in te sluiten. Dan krijg je een briefje in de trant van:

"To whom it concerns,

This is to state that I have known A & M for ... years as a couple. I have known A. since 19.. and have always known her to be a kind, smart and sincere person. In September 19.. A. met M. and they have been a very happy couple since, which makes it a pleasure to be around them. They have shown to be genuinely in love and support each other through good and bad times; their intention is to stay together as long as possible. As their friend/boss/GP/lawyer/collegue/etc I am more than happy to support their decision to move to Australia as a couple, as I am convinced that together they make a positive  contribution to their environment where ever they are".

Zoiets. Een beetje in die trant hebben wij ook onze persoonlijke verklaringen geschreven. Maak er niet zozeer een chronologisch verhaal van, maar zeg bijv. "I especially respect/love M. for being such a compassionate person, which was a great help to me during the time my mother was sick." Je geeft dan aan iemand goed te kennen, én wat jullie samen hebben meegemaakt.

Lela, trouwen heeft bij het aanvragen van een visum IN Australië geen waarde, en ook niet als je als N'landse met een Australiër een relatie hebt. Wat belangrijk is, is dat je langer dan een jaar samen bent, en dit kunt aantonen. Is het zo dat je als N'lands getrouwd koppel zonder meer als koppel wordt beschouwd en als De Facto koppel niet? Ben ik wel benieuwd naar, want dan zouden ze met 2 maten meten, dan zou dat waar, maar ook raar zijn.

Groetjes,

Ireen

Hi Annemiek en Malukka,

Wat een werk he? Maar no doubt, het gaat goed komen! Zoals Susan zegt, nog even en jullie kunnen ook achterover leunen  :lol:

@ Malukka; Achterlaten??? Geloof er niks van  :grin:

@ Ireen; Ik weet wat je bedoelt, je had het in onze eigen lastava ook genoemd. Maar de reden waarom we getrouwd zijn is dat we dus dan niet al die gegevens om onze relatie te bewijzen mee hoeven te sturen, maar alleen het trouwcertificaat. Overigens hebben we 2 kids van bijna 4 en 6, dus het moge ook aan de hand hiervan duidelijk zijn dat al langer dan een jaar samen zijn. Vergeet niet dat ik geen visum wil aanvragen op basis van het feit dat ik met een australier ben, maar op basis van mijn skills. Ik kan me voorstellen dat je voor een de facto visum je relatie meer moet bewijzen dan voor een skilled visum, want de basis voor dat visum is je relatie, maar voor een skilled visum zijn dat natuurlijk je skills... Maar zoals Miranda al aangaf hieronder is het helemaal geen moeten en heeft zij ook geen statutary declarations meegestuurd...

Hoe dan ook, laten we er maar vanuit gaan dat alles goed gaat komen voor Annemiek en Malukka en dat Annemiek niet als postpakketje nagestuurd hoeft te worden  :grin:

Groetjes,
Lela

Ah Lela, dat zal het zijn; je komt op een ander visum binnen. Sorry dat ik dat bij jullie stavaza ook al had genoemd, geheugen als een vergiet :-( Ja, het soort visum zal natuurlijk meetellen. Ik weet niet veel van andere visa, afijn, dat hoef ik je niet te vertellen... :-D

Groetjes,

Ireen

Op de checklist waar op stond wat wij moesten mee sturen om onze relatie aan te tonen stond niet dat we een verklaring van anderen mee moesten sturen. Ik heb er nog even aan gedacht om voor onze ouders iets in het engels op papier te zetten, zodat zij het konden ondertekenen, maar Maluka vond dat overbodig.
Verder heb ik nog wel de boardingpasses gevonden van onze vakantie in 2004 naar Barcelona. De boardingpasses waren van Barcelona terug naar Amsterdam, maar goed. Onze namen staan erop en de stoelnummers ook. Heb er achterop geschreven dat het boardingpasses van onze vlucht van Barcelona naar Amsterdam zijn met de datum er bij.

Morgen komt iemand van DHL het ophalen en dan gaat het naar Adelaide. Voel me nu net alsof ik een heel belangrijk examen aan het afronden ben en niet zeker weet of ik alles wel goed heb ingevuld en of alles wel klopt. Gewoon maar op goed geluk laten versturen en als er iets nog niet klopt, dan horen we het wel...

Stel nou dat we er toch voor kiezen om met een WHV in oktober al te vertrekken en horen dat er iets nog niet helemaal klopt met de visumaanvraag als we al in Australie zijn...
Jeetje, ik begin al bijna zenuwachtig te worden ;)

Hoi Annemiek,

Je vroeg een paar posts geleden "Iemand misschien nog suggesties wat er in die verklaring nog meer kan of wat we misschien nog meer aan kunnen dragen als bewijs van onze relatie?".

Vandaar mijn suggestie. Staat los van wat wij moesten, maar geeft wel aan dat het als bewijs geaccepteerd werd.

Succes.

Irene

De DHL koerier is langsgeweest en heeft het pakket meegenomen. We kunnen dus nu niets anders meer doen dan wachten, wachten wachten.....

Nu maar hopen dat we alles goed hebben ingevuld....

Zeker weten dat je alles goed hebt ingevuld!

Daar gaan we dan... in the waiting mode!!!

[move]DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM[/move]

Spannend he?

Zolang je het nog in huis hebt houd je het gevoel dat je nog iets kunt veranderen, verbeteren, weglaten of toevoegen en als het eenmaal weg is krijg je dat gevoel van had ik maar of zou ik dit of dat?
Maar weg is weg en zeker te weten dat het goed is ingevuld.

Welcome to the waiting gang :up:

Mariette

Wat een opluchting, eindelijk jullie aanvraag op kunnen sturen  :up:

Veel sterkte met wachten  :sleep:

Groetjes,
Susan

Nu kan het lange wachten echt beginnen. Via DHL Track & Trace gezien dat het pakketje is afgeleverd bij de DIMA.

Fijn dat de verzending goed verlopen is  :up:

En nu maar wachten...sterkte ermee.

Groetjes, Marina

Back