[quote author=Jan and Erna link=topic=1071.msg107290#msg107290 date=1199769876]
Nu ben ik wel benieuwd naar hoe het werkt met een hoogte meter op je horloge, waarom werkt die niet in het vliegtuig......
[/quote]
Ik ben geen wetenschapper en een wetenschappelijke onderbouwing kan ik ook niet geven, maar mijn gevoel zegt het volgende waarom een hoogtemeter van je horloge niet werkt:
Je mag er van uitgaan dat lucht op de grond een luchtdruk heeft van 1 bar. Hoe hoger je komt hoe ijler de lucht eigenlijk wordt. De luchtdruk wordt dan lager. Tevens gaat de lucht dan steeds minder zuurstof bevatten. Bergbeklimmers hebben dus, als ze maar hoog genoeg gaan klimmen, steeds minder zuurstof tot hun beschikking uit de vrije lucht. Dit is natuurlijk geen gewenste situatie in een vliegtuig. Dus in een vliegtuig zal een situatie moeten gaan nabootsen dat vergelijkbaar is met de lucht op de grond (1 bar). En omdat de luchtdruk in het vliegtuig dus wordt nagebootst zoals je die normaal op 0 meter boven de grond hebt zal je horloge geen drukverschil meten met de druk die je normaal op de grond zult hebben...dus geen meting en dus geen hoogte..
Je kan het wel gaan meten, maar dan moet je zorgen dat het horloge zich buiten het vliegtuig bevindt zodat deze de omgevingsluchtdruk kan meten.....en daarnaast moet je een best wel geavanceerd horloge hebben die ook op die hoogte (bijv. lijnvliegtuig op 10.000 m) nog deze meting nauwkeurig kan doen.
De hoogtemeter van het vliegtuig bevindt zich wel buiten het vliegtuig waar het dus wel de luchtdruk kan meten en daarmee ook de hoogte kan aangeven.
Hopelijk snap je het met bovenstaand verhaal (het is niet wetenschappelijk benaderd en voor hetzelfde geval zit ik er compleet naast met mijn verhaal...dan hoor ik graag van een echte
schetenwapper....euhm...wetenschapper het correcte verhaal
)