Maluka & Annemiek -> Alweer een jaar in Australië!

Nog even over die handbagage; hoe groot is een 'normale rugzak'? Want er is natuurlijk wel een limiet. Het is uiteindelijk 'hand bagage'. Dus ja, je kan wel een rugzak hebben als handbagage, maar dan een kleintje.
Er staat vaak een rek als voorbeeld; als je handbagage daar niet in past, dan moet het mee het ruim in. Nou zit iedereen daar wel zo'n beter over; er zijn plenty mensen die zo'n klein koffertje op wieletjes meenemen on board, maar als je daar met een volle rugzak staat, dan gaat het vrees ik niet lukken. Zo'n kleintje, plus de laptop, dat kan wél.

Dacht, zal 't nog even checken, want dalijk heb ik 't uitgevreten!! ;-)

Hi Annemiek

Hoorde laatst van iemand die was gewoon in zijn duikkleren in het vliegtuig gaan zitten :grin: staat nergens dat dat niet mag, is maar een idee.
Klopt inderdaad wij hadden ook 3 stuks handbagage waarvan ééntje de laptoptas. Verder hadden we bij het inchecken een dame die met haar verkeerde been uit bed was gestapt en zij vond  elke kilo overgewicht er ééntje te veel. Had dit eerder nog nooit meegemaakt.
Maar goed met een beetje geluk vallen ze meestal niet over een paar kilo extra :up:

Hey Eerainuh :) Ik bedoelde zo'n daypack. rugzak die je bijvoorbeeld ook mee neemt naar school of als je een dagje weg gaat. Geen trekkersrugzak, want die is te groot inderdaad. Ik heb ook een kleine trolley die tot nu toe in elk vliegtuig mee mocht. Is net iets kleiner dan de toegestane LxBxH. Daar kan ik ongeveer al m'n kleren wel in kwijt.

@Jan and Erna,
Ik denk wel dat je het helemaaal niet erg moet vinden om voor <PIEP> te lopen als je je duikpak in het vliegtuig aantrekt. Ook moet je het geen probleem vinden dat mensen naar je kijken ;) Moet er alleen niet aan dneken om al die tijd dat pak aan te hebben, want zo heerlijk zit het na een paar uur niet meer ;)

Oh goed meid, ik wilde het maar even tsjekken :)

Lijkt me trouwens dolkomisch, mensen in hun duikpak op het vliegtuig, maar dan wel het hele rataplan, hihi :-D Just in case. (Ik vraag me altijd af waarom we niet allemaal een parachute onder onze stoel hebben, maar een reddingsvest??!!)
Maar nee, niet echt comfortabel :-D

Hai Annemiek en Mark!
Hier vanuit het zonnige, warme en prachtige Coogee in Perth kan ik je t volgende melden;
laptoptas wordt zowiezo niet gezien als bagageartikel, dus die mag mee. Plus 7 (of meer) kg handbagage. Kep in laptoptas zelf nog 2 zware documentatiemappen gestopt (zgn om schokken op te vangen) en daar werd helemaal niets van gezegd!!! Khad zelf 2 kg overgewicht (37 ipv 35 maar daar werd ook niet moeilijk over gedaan en een hele zware handbagageruszak meegenomen, kg of 11 en daar werd ook niet opgelet. Nog nooit meegemaakt trouwens. Je kunt t altijd chancen en bijv een tas meenemen waarin je ouders (of wie je naar t vliegveld brengen tzt) overtollige bagage weer mee in terug kunnen nemen, bijv de minst belangrijke dingen.
Komt wel goed!
GruB, marieke

Hey Mariekske! Wat leuk om weer van je te horen! Volgens mij heb je het enorm naar je zin daar ;) Met welke maatschappij vloog je eigenlijk? Vraag me wel af bij wie je dan 35 kilo mee mag nemen ;)

@Eerainuh: zie het al voor me dat ik daar met trimjacket en vinnen aan en je automaat om je nek. mondstuk in! Zou je dan op je duikcomputer kunnen zien hoe hoog je dan zit i.p.v. hoe diep?  :wink:  :grin:

Hoor nu 'Weather with you' op de radio. Mag niet hopen dat dat klopt!.... Always take the weather with you. Het waait hier behoorlijk hard en het ziet er erg dreigend uit. Best frisjes ook... Bbbrrrrrrr!!!

Annemiek: ik klets je hier wel ff bij...

In het topic van Mariekske stond dat ze met SA was gevlogen...en das niet South Australia....maar Singapore Airlines...wel leuk dat ze het heeft over 35 kilo meenemen.....of is dit inclusief handbagage van 7 kilo?...beetje vreemde getallen..wij mogen nl. 30 kilo meenemen en dan nog 7 kilo handbagage...

Qua duikcomputer...de druk die de duikcomputer meet is de waterdruk...daardoor kan hij zijn diepte bepalen....in een cabine heerst er omgevingsdruk (het heet niet voor niets drukcabine, omdat de lucht op grote hoogte ijler is dan op dat moment in het vliegtuig)....de duikcomputer meet geen luchtdruk, dus nee, je kan niet zien op je duikcomputer hoe hoog je vliegt......maar daar hebben ze bij Singapore Airlines weer zo'n leuk informatiekanaal voor :)

Pfff.....kben vanavond maar eens goed begonnen met het uitzoeken wat allemaal meegaat en wat weggaat cq. overgaat naar een andere persoon. We hebben in de schuur al allemaal "hoopjes" gemaakt....Dit hoopje is voor de kringloop. Die andere weer voor mijn ouders. Die gaan naar vrienden van Scouting.....en dan blijft er als het goed is ook nog spul over die we meenemen naar Australië.....

Er zijn al luttele vuilniszakken met inhoud weggegooid. Het stomme is dat je er jaren lang niet naar die dingen hebt omgekeken en dat je het nu moeilijk vind om die dingen weg te doen.....

[quote author=Maluka link=topic=1071.msg107213#msg107213 date=1199708221]
Annemiek: ik klets je hier wel ff bij...

In het topic van Mariekske stond dat ze met SA was gevlogen...en das niet South Australia....maar Singapore Airlines...wel leuk dat ze het heeft over 35 kilo meenemen.....of is dit inclusief handbagage van 7 kilo?...beetje vreemde getallen..wij mogen nl. 30 kilo meenemen en dan nog 7 kilo handbagage...

Qua duikcomputer...de druk die de duikcomputer meet is de waterdruk...daardoor kan hij zijn diepte bepalen....in een cabine heerst er omgevingsdruk (het heet niet voor niets drukcabine, omdat de lucht op grote hoogte ijler is dan op dat moment in het vliegtuig)....de duikcomputer meet geen luchtdruk, dus nee, je kan niet zien op je duikcomputer hoe hoog je vliegt......maar daar hebben ze bij Singapore Airlines weer zo'n leuk informatiekanaal voor :)
[/quote]

Ik mag dan van origine blond zijn, maar heb wel zo goed opgelet bij de duikcursussen die ik heb gedaan dat ik wel weet dat je met een duikcomputer niet kunt meten hoe hoog je zit :p Dacht dat ji zo'n gevoel voor humor had :grin: Of heb je weer bijdehandjes gegeten vandaag? :p

Nu ben ik wel benieuwd naar hoe het werkt met een hoogte meter op je horloge, waarom werkt die niet in het vliegtuig......

Annemiek je hoeft je pak niet aan te houden in het vliegtuig als je maar eenmaal binnen bent :smile:

Oh gelukkig maar :) Betekent dan wel dat je em op het vliegveld aan moet hebben... Hou er niet zo van als mensen zo naar me kijken, dus denk maar niet dat ik dat ga doen  :grin:

[quote author=Jan and Erna link=topic=1071.msg107290#msg107290 date=1199769876]
Nu ben ik wel benieuwd naar hoe het werkt met een hoogte meter op je horloge, waarom werkt die niet in het vliegtuig......

Annemiek je hoeft je pak niet aan te houden in het vliegtuig als je maar eenmaal binnen bent :smile:
[/quote]

Als de hoogtemeter wordt gebasseerd op luchtdruk, dan zal die niet werken in een vliegtuig, aangezien de luchtdruk kunstmatig hoog wordt gehouden in de cabine (ik meen rond de 850 mbar). De hoogtemeter in mijn horloge werkt dus alleen in de "buitenlucht", maar dan zijn deze ook alleen betrouwbaar als ze geijkt zijn, en dat na de ijking de weersomstandigheden niet veranderen.

Op mijn GPS zit een electronische hoogtemeter (dus niet gebasseerd op luchtdruk) en die werkt wel super nauwkeurig. Had op de Jungfraujoch in Zwitserland een afwijking van 2 meter.

Groeten Sander 

[quote author=Jan and Erna link=topic=1071.msg107290#msg107290 date=1199769876]
[/quote]

Ik ben geen wetenschapper en een wetenschappelijke onderbouwing kan ik ook niet geven, maar mijn gevoel zegt het volgende waarom een hoogtemeter van je horloge niet werkt:

Je mag er van uitgaan dat lucht op de grond een luchtdruk heeft van 1 bar. Hoe hoger je komt hoe ijler de lucht eigenlijk wordt. De luchtdruk wordt dan lager. Tevens gaat de lucht dan steeds minder zuurstof bevatten. Bergbeklimmers hebben dus, als ze maar hoog genoeg gaan klimmen, steeds minder zuurstof tot hun beschikking uit de vrije lucht. Dit is natuurlijk geen gewenste situatie in een vliegtuig. Dus in een vliegtuig zal een situatie moeten gaan nabootsen dat vergelijkbaar is met de lucht op de grond (1 bar). En omdat de luchtdruk in het vliegtuig dus wordt nagebootst zoals je die normaal op 0 meter boven de grond hebt zal je horloge geen drukverschil meten met de druk die je normaal op de grond zult hebben...dus geen meting en dus geen hoogte..
Je kan het wel gaan meten, maar dan moet je zorgen dat het horloge zich buiten het vliegtuig bevindt zodat deze de omgevingsluchtdruk kan meten.....en daarnaast moet je een best wel geavanceerd horloge hebben die ook op die hoogte (bijv. lijnvliegtuig op 10.000 m) nog deze meting nauwkeurig kan doen.

De hoogtemeter van het vliegtuig bevindt zich wel buiten het vliegtuig waar het dus wel de luchtdruk kan meten en daarmee ook de hoogte kan aangeven.

Hopelijk snap je het met bovenstaand verhaal (het is niet wetenschappelijk benaderd en voor hetzelfde geval zit ik er compleet naast met mijn verhaal...dan hoor ik graag van een echte schetenwapper....euhm...wetenschapper het correcte verhaal :) )

Van nog een schetenwapper:

Waterdruk en luchtdruk zijn twee verschillende dingen. Het ding dat hoogte meet, heet een 'altimeter'. Er is een Casio-horloge dat tot op 30 meters diepte en 10.000 meters hoogte aangeeft.

En ja, de luchtdruk in een vliegtuig is artificial, dus moet de hoogtemeter inderdaad buiten zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden , weer iets wijzer :up:

Maluka en Annemiek jullie zullen blij zijn als jullie in Australie zijn en eerst samen vakantie vieren, hoeven jullie niet meer te communiceren via de computer :grin: :smile:

Tijdens werktijd communiceren we idd vrij veel met de computer (Google Chat)...en een beetje via het forum.....maar gelukkig communiceren we ook nog steeds in het eggie als we bij elkaar in de auto zitten, als we thuis zijn, etc. etc. etc.

We communiceren er wat af..... :lol:

Gisteren in ons 'nieuwe' tijdelijke huisje geweest. Heel leuk, maar wel klein. Net een kabouterhuisje :) chatten via de cmoputer zal daar moeilijk gaan, want de mac mini zit dan al in de container, dus hebben alleen de laptop nog :) En dan nog... als de een in de slaapkamer is en de ander in de woonkamer kun je elkaar nog bijna horen ademen. We zit een paardenstal op 5 meter afstand en als we 's avonds van de plek waar we de auto kunnen parkeren naar het huisje willen lopen hebben we een zaklamp nodig ;)

Nog een paar nachtjes slapen in ons eigen bed...

Wanneer 'mogen'  :wink: jullie dan uit je huis?
En je maakt me wel nieuwsgierig, een kabouterhuisje  :lol:
zit je in de Efteling of zo.... :up:

kabouterberg_paddestoel_maxi.JPG

Back