Sowhee....welcome to the Stoneage...
En daarmee ga ik ongetwijfeld een aantal mensen tegen het hoofd stoten, maar het is onvoorstelbaar zoals ze hier met klanten omgaan.
Zo hebben wij 2 weken geleden internet aangevraagd via BigPond. Het kon tot 10 dagen duren voordat we internet hadden. Fair enough...vind het nog steeds langzaam, maar ja...Laidback mentality moet je, als je het zelf wil, ook van anderen kunnen hebben.
Echter, vandaag kreeg ik een telefoontje van BigPond dat ADSL op ons adres niet mogelijk was, puur vanwege het feit dat het aantal poorten in de Phone Exchange vol is. Maar ze konden me wel wireless aanbieden of dial up. Nu is beide opties niet echt een optie voor ons, omdat de download-limiet voor wireless te laag ligt en de snelheid van dial-up ook niet genoeg is. Als ik puur en alleen hobbymatig een beetje ging surfen en e-mailen was wireless prima, maar omdat je als web-developer toch redelijk afhankelijk bent van internet wil je niet na een week al een melding krijgen dat je al over je downloadlimiet zit.
Dus ik heb vandaag een aantal andere providers gebeld met de vraag of zij wel ADSL konden leveren, met dien verstande dat er dan wel plek in de Phone Exchange moet zijn. Ik probeerde dus te achterhalen of de phone exchange bijv. 1000 poorten heeft waarvan er 600 voor BigPond zijn en 400 voor andere ISP (dodo, IInet, AAPT, TPG, etc. etc). Want als dat het geval is, kan het zijn dat BigPond wel vol is, maar dat er voor andere ISP's dus nog wel poorten vrij zijn. We zijn dus vandaag naar het CBD geweest om toch maar een telefoonmodem aan te schaffen (die techniek is zo verouderd dat Apple die al niet eens meer in hun machine's inbouwt) en een gratis dial-up kit van (helaas, wederom BigPond) heb opgehaald bij een Telstra shop.
Staat daar op de kit: enjoy instant access after you sign-up....uhu.....nee hoor..je moet eerst nog langer dan een uur wachten en je moet eerst bellen met de authorization helpdesk of zoiets om de verificaties voor elkaar te krijgen...
We hebben nu dus voor de time-being internet via dial-up, waar je ook weer eens 4 dollar per uur betaald.....en een jaarlijkse 25 dollar service fee....alleen omdat ADSL volgens Telstra/BigPond wel beschikbaar is, maar ze dus gebruik maken van verouderde centrale's met beperkte capaciteit.
Met deze dial-up verbinding gaan we dus maar hopen dat we andere providers kunnen vinden die ons wel ADSL kunnen aanbieden en dan gaat hoplakee alles wat met BigPond/Telstra te maken heeft de deur uit en wil ik er ook nooit meer inhebben....maar ja, dat is het probleem met een dergelijk groot bedrijf dat je er afhankelijk van wordt. Want zelfs andere providers maken gebruik van de Telstra Phone Exchanges.... :-(
Zo, moest even deze frustratie van me afschrijven....