Maluka & Annemiek -> Alweer een jaar in Australië!

Ik ben gisteren een heel stuk wijzer geworden.

Zowel TPG als Bigpond kwamen uiteindelijk wel met hetzelfde probleem op de proppen. Nl. dat de centrale vol zit. Alleen laat TPG dat niet aan hun klanten weten. Ze geven een compleet andere oorzaak aan.

Ik heb uiteindelijk Telstra maar weer gebeld en daar kreeg ik weliswaar een persoon aan de telefoon die wist waar het over ging. En alhoewel ze niets voor mij kon betekenen in het geval van ADSL, heeft ze me toch meer dan een uur te woord gestaan en gezocht naar oorzaken/oplossingen/etc.

Uiteindelijk is het er op neergekomen dat ik ook weer de vaste lijn en Bigpond Dial Up heb opgezegd. Ik ga geen $ 26,95 per maand betalen om alleen maar gebeld te kunnen worden. Die lijn had ik speciaal aangevraagd voor ADSL. Helaas pindakaas.

Vervolgens zijn we naar Capalaba gereden om bij Vodafone hun nieuwe deal af te sluiten. Het nadeel is dat je er dan gelijk weer 2 jaar aan vast zit. 5Gb voor $39,- per maand. Eenmaal in die winkel wil zo'n jan l*l allemaal gegevens hebben ('t is net een oostblok land, gek op papieren/officiele documenten om je identiteit vast te stellen). Als laatste kwam er een credit-check en omdat ik op dit moment nog geen baan heb, is deze gedeclined. M.a.w. ADSL, mits beschikbaar, kan je krijgen zonder creditcheck en Wireless dus niet. Terwijl ADSL duurder is per maand dan wireless....ikke nie snap nie.....

Maar goed....het enige positieve was dat ik gisteren toch nog een sollicitatiebrief met cv de deur uit heb gedaan en binnen 4 uur gebeld werd door het bedrijf voor een interview. Het bedrijf zit in Woollangabba (dichter bij het CBD dan waar we nu zitten) en mocht ik daar aangenomen worden, dan kan ik alsnog weer wireless aanvragen....omdat mijn creditcheck dan wel weer goed is....

Mocht deze baan wat worden (en Annemiek heeft ook nog een aantal bedrijven "open staan") dan zitten we er sterk over te denken om na de contractsperiode van de woning te verkassen richting Brisbane. Wat een telefoonprovider al niet allemaal kan veroorzaken...

En dan het laatste (want de middag was bijna om): Annemiek is begonnen met avondeten voorbereiden en stak zich daarbij behoorlijk in de hand met een mes. Ambulance gebeld. Bloeden was toch redelijk snel gestopt, maar toch maar even naar het ziekenhuis. Daar om tien minuten voor zes 's avonds aangekomen en maar wachten wachten wachten tot half tien 's avonds voordat er een x-ray werd gemaakt. Toen nog eens een uurtje wachten voordat ze geholpen kon worden. Al met al waren we om tien over half twaalf 's avonds weer buiten en omdat we nog niets gegeten hadden waren we beiden zo gammel als ik weet niet wat. Snel langs de domino's pizza (alle andere fast food restaurants zaten al dicht) en een pizza besteld. We waren de laatste klanten. Na ons ging de lamp uit en de deur op slot.

Ik stond op dat moment al weer bijna met twee benen in Nederland. Het mag er dan wel druk zijn, veel file's hebben enzo, maar er is nergens op de wereld een land waar het zo goed is geregeld als Nederland.

Ik weet dat we moeten leven met tegenslagen, maar het lijkt net of ze het er hier gewoon om doen.

He Mark,

Gewoon volhouden hoor ... Het kost minimaal een jaar of 2 om enigzins het gevoel te krijgen  dat je overal precies de weg weet etc..

Ik vraag me ook af of het in NL echt veel sneller zou gaan bij de EHBO... Ik kan me verhalen herinneren over reclames op TV dat mensen met een ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht. Niet aan de beurt komen (en dat dan 3 keer in een jaar of zo) en dan uiteindelijk de wachtlijst verkorten door te overlijden ... (ongeveer zoiets dan  :oops:).

Stel nu dat je wel meteen in een juiste wijk terecht was gekomen met Telstra broadban en zo meer, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Waarschijnlijk had Annemiek zich ook niet in haar hand gesneden :) (Of niet op dit moment in ieder geval)....

Gr.
Peter

Als eerste beterschap voor Annemiek.

Er is volgens mij niemand die heeft gezegd dat emigreren makkelijk is ?
Je zult wel meer "rare" dingen tegenkomen. Kop op he.
Ik denk dat de meeste wel eens hebben gedacht "waar zijn we aan begonnen" maar meestal komt alles uiteindelijk wel goed.

Groetjes Jolanda  :up:

Hier in Nederland werken ze al met kleur codes bij de EHBO. Als je letsel niet ernstig is kan je makkelijk 6 wachten :lol:

Lieve vrienden,

jullie lijken even op een punt te staan waar alles mis gaat. Laat je daardoor niet uit het veld slaan, he?! Soms probeer je iets en werkt het niet helemaal als verwacht of erger nog helemaal niet.. hoe hard je ook blijft proberen. Heel herkenbaar. John heeft mij het volgende geleerd: "Als alles op je af komt, moet je misschien van rijbaan veranderen". Oftewel; blijf niet stug doorgaan met iets wat heel veel energie kost en je maar weinig oplevert. Gooi het over een andere boeg, bespaar energie en probeer via een andere weg bij hetzelfde doel uit te komen. Misschien is dat verhuizen, misschien is het "even rustig afwachten".. je zult zien dat er vanzelf een oplossing komt voor deze situatie. Belangrijkste is om positief en nuchter tegen de zaak aan te blijven kijken. Kijk eens wat jullie allemaal al bereikt hebben!! Prachtige ervaringen opgedaan tijdens de reis, een leuk en mooi onderkomen gevonden. En ja, dan gaat het soms even niet lekker.. camera gejat, shitty internetperikelen, etc. Maar ook dat zijn waardevolle ervaringen omdat je ervan leert. Weten jullie nog dat jullie schreven: beter een gelukkig kind ver weg dan een ongelukkig kind in Nederland? Blijkbaar waren jullie toch erg aan deze emigratie toe! Dan mogen dit soort "kleine" tegenslagen jullie toch niet onderuit halen? (hoe zeer ik jullie reactie ook begrijp, hoor!) Kom op, sta op en maak er een mooie dag van! Wie weet wat voor nieuws het weer zal brengen..

Miekie, beterschap met je hand!! Vast geen mes van Ikea want daar kun je met je blote kont op naar Keulen rijden  :grin:

dikke knuffel,
Cathelijn

ps. dat met die kleurtjes op de S.E.H. (ehbo-ers zitten in een caravan bij de 4daagse ;-) ) heet Triage. Niet urgente gevallen worden via een vragensysteem (wat overigens uit het buitenland komt -> Manchester model) op blauw of groen getrieerd. Deze patienten worden normaliter direct overgedragen aan de huisartsenpost omdat de huisarts deze gevallen ook kan behandelen. Blijf je toch op de S.E.H. dan kan de wachttijd, al naar gelang de drukte, behoorlijk oplopen. Dit wordt dan wel meegedeeld aan de patient en de keuze is dan aan hem/haar. Geel en oranje groepen worden binnen het uur geholpen en rood is acuut aan de beurt. Zo, misschien toch iets om in Oz te implementeren?  :wink:

Hi guys,

wat een pech zeg en AU!

En ik kan me voorstellen dat het extra zuur is als het je in een land overkomt, waar je nog niet helemaal de weg kent. En als ze dan ook nog met allerlei medische termen beginnen te gooien....  :|

Er is hier wel een groot verschil tussen 'public' en 'private' ziekenhuizen. In de private hospitals wordt je veel en veel sneller geholpen en betaal je per bezoek iets van 150-200 dollar. Daar wordt je zelfs veel beter en sneller geholpen dan in Nederland. (Al is dat slechts gebasseerd op 3 a 4 ervaringen van mezelf.) Een ambulance brengt je meestal naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis, maar als je het voor het kiezen hebt.....

Ga niet bij de pakken neerzitten. Houd in je achterhoofd waarom je ook al weer hierheen kwam: avontuur, lifestyle (komt vanzelf ;) ),klimaat, etc.... of kijk ff hier: http://web.mac.com/m.kuiphuis/Ondersteboven/Geluk.html

(en als je files mist, kom dan maar eens iets dichter bij Brisbane wonen  :grin: ) Bovendien was in Nederland die pizzeria al lang dicht geweest. :)

Wat internet betreft. Als enige mogelijkheid heb ikzelf de keuze tussen dial-up en via satelliet. Zelfs wireless is hier niet mogelijk. In eerste instantie was dat verschrikkelijk balen, maar goed, ook daar wen je wel weer aan.

Succes!  :up:

Joep

Hai Maluka,

Wij hebben ooit ook een huurcontract voortijdig afgebroken, daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan, ik vond dat de eigenaars heel redelijk waren. We troffen een regeling waar iedereen blij mee was.
Het vreemde met internet is dat ze bij wijze van spreken bij jullie om de hoek wél alle faciliteiten kunnen hebben. Dichter bij Brisbane is nog niet persé een garantie. Hemelsbreed wonen wij ongeveer net zo ver van de CBD als jullie en wij hebben ADSL en whatever else we nodig hebben. Vanaf thuis haken we in op het systeem bij Steve op kantoor.

Ben benieuwd of die job in Woollongabba wat wordt, zou leuk zijn. Van daar zit je in ieder geval direct in de file ;-)

Fijn weekend (zonnetje schijnt nog :) )

Bedankt allemaal voor de leuke berichten!

Gisteren had Annemiek haar moeder nog even aan de telefoon en die zei al: "Jullie mogen niet terug naar Nederland, omdat wij een keer op vakantie willen naar Australie". :)

En idd ADSL garantie is er nooit. Maar ik heb nu wel een telefoonnummer (direct nummer, dus niet een 1300 of 1800 nummer waar je alleen maar dodo's aan de telefoon krijgt) waar je eventueel kan vragen of er nog in de nieuwe buurt waar we evt. gaan wonen nog poorten vrij zijn in de centrale. Deze mensen achter dat nummer voeren dergelijke upgrade projecten uit en zouden me dus kunnen vertellen wat de status is.

Wellicht toch maar a.s. maandag even langs de makelaar rijden en kijken wat de mogelijkheden zijn. Probleem is dat we niet bulken van het geld (wie wel???) en dat het ons niet teveel moet gaan kosten. Als je een baan hebt kun je toch wat meer risico nemen in zo'n geval. Daarom hoop ik ook dat het a.s. woensdag wat wordt bij het job interview. Annemiek heeft een afwijzing gehad van een bedrijf omdat ze overgekwalificeerd was!!!... Hoe kun je eigenlijk overgekwalificeerd zijn? Dat kun je zelf toch alleen maar bepalen als het werk wat je doet niet meer uitdagend genoeg is? Het bedrijf kan dat niet bepalen. Die kan hoogstens zeggen: voor jouw ervaring moeten we dit geld op tafel leggen en dat kunnen/willen we niet.

Volgende week donderdag mogen we weer een keer naar het ziekenhuis, want dan mogen de hechtingen eruit. Tot die tijd moet ik met 1 hand typen :) Mark moet me ook met veel dingen helpen, want heb nu dus maar 1 hand beschikbaar :)

Het was een mes van Big W Cat en die zijn verdomde scherp! ;) Dat was dan weer een gelukkie. Heb gelukkig niet teveel kapot gemaakt van binnen... alleen de pees van m'n ringvinger licht geraakt. Die beweegt nu iets moeilijker, maar het is geen blijvend probleem.
We hebben er ook over zitten denken om een private insurance te nemen als we beiden een baan hebben.
Mijn "eventuele baan" in Newstead gaat definitief niet door, omdat ik over gekwalificeerd ben. Wel een compliment voor mij, maar heel erg balen, want het salaris was super en als Mark misschien de baan in Woollangabba zou krijgen konden we richting CBD verhuizen. Ik heb nu alleen iets lopen in Southport en dat is dus net de andere kant op. Ze willen me waarschijnlijk niet zo'n mooi salaris bieden, dus ik wacht ff af...

Sateliet is alleen zo duur Joep ;)

Wauw Mark en Annemiek ,wat een toestanden allemaal.
Niet terug komen hoor ,wij zijn net terug van een vakantie in julianadorp en ben er weer eens achter gekomen dat ik NL echt geen moment zal gaan missen.

Spannend allemaal ,Southport zijn we ook wel geweest .
Zit je wel mooi dichtbij strand en zee met golfslag. :cool:
Maar is toch wel een 60 km naar Woolloongabba eventueel.
Beterschap met je hand . :wink:

Groetjes Markus

Volgens mij gebruiken de meeste aanbieders zoals TPG uiteindelijk gewoon het netwerk van Telstra, dus als die vol zitten, geldt dat waarschijnlijk ook voor de meeste andere aanbieders, als ik het allemaal goed begrepen heb. Optus heeft echter een eigen kabelnetwerk in de grote steden, dacht ik, al weet ik niet of dat totaan Redland bay reikt. Hebben jullie al geinformeerd bij Optus of jullie kabelinternet kunnen krijgen?

Hans: het klopt dat ze inderdaad allemaal de bekabeling van Telstra gebruiken. Er was alleen even een sprankje hoop aan onze kant dat als een telefooncentrale 1000 poorten heeft voor ADSL in die wijk. Er 600 ofzo gereserveerd zijn voor de eigen provider van Telstra (BigPond). En dat de overige 400 door andere resellers (zoals TPG) gebruikt kan worden. Is helaas dus niet het geval en deze prehistorische telefooncentrale zit gewoon vol. En je snapt niet dat Telstra geen actie onderneemt, want er wordt alleen maar bij- en bijgebouwd in Redland Bay. Qua telefoon zullen ze het misschien nog wel aankunnen, maar als mensen dus ADSL willen in hun nieuw gekochte huis, krijgen ze net zo'n domper als wij.

Wij zijn net naar de makelaar geweest en gevraagd wat het gaat kosten om het contract te verbreken. Dat gaat 1 week huur kosten + $ 42,- (waars. adm. kosten). En dan moeten we dus huur blijven betalen en de tuin onderhouden totdat de nieuwe huurder er in gaat.
En het is wederom onvoorstelbaar: Er schijnt een enorm tekort te zijn aan huurwoningen overal in Australie, behalve in Redland Bay en omstreken.....schrikken wij mensen af ofzo omdat wij er nu wonen???

Als wireless mij maar $49 (of wat was het) per maand gaat kosten voor 5GB, dan stap ik over naar vodafone wireless asap als mijn contract met Bigpond afloopt, want ik heb nu 12GB (die ik niet nodig heb) voor $79,95 en dat is nog niet eens wireless ook! Bedankt voor de tip!  :up:

Henriette

Joh, wat een verhalen. Heb jullie topic een paar dagen niet gelezen, maar wat een ontwikkelingen zeg.

Ik kan het niet beter (of anders) zeggen dan hiervoor al gebeurd is. Neem even een stapje terug en maak saampjes een plannetje hoe hier uit te komen en voor je het weet is het tij gekeerd.

Annemiek, ik hoop dat het snel beter gaat met je hand!

Wat balen dat het allemaal zo tegenzit.

Qua geld zal je er iets op achteruit gaan maar ik zou toch proberen je contract op te gaan zeggen en verder te gaan zoeken. Ga nu alvast op zoek naar een leuk huis (met Internet) waar je wilt zitten en ga ervoor.

Ik weet nog goed ons 1e huurhuis hier in het ghetto. We hadden net getekend voor een half jaar contract en na een week gingen we naar de makelaar omdat het geen doen was in dat huis. We hebben toen nog 2 weken bij betaald totdat er een nieuwe huurder was maar het was het dubbel en dwars waard. (uiteindelijk hebben we er 4 weken gewoond) Als je ergens zit waar je niet verder komt en ontevreden zit drukt dit een stempel op alles wat er gebeurd en is het moeilijk om uit de spiraal weer omhoog te klimmen.

Succes  :up:

Hoi,

wij hebben ook ons huur contract verbroken, en het was zo weer verhuurd, dus niet nu al zeggen dat jullie huis niet te verhuren is; dat heeft de real estate agent toch niet gezegd??  en om nou een half jaar/jaar ergens te zitten vanwege die 40 dollar plus een week huur...

Je bent gewoon aan het opbouwen, en die eerste tijd is waanzinnig hectisch, dat zal iedereen herkennen. Na  zo'n heerlijke reis is dat even slikken.

enne, de ziekenhuizen in Nederland? haha, ik lees heel veel op het forum dat 'dat in Nederland nooit zou gebeuren...'. Laat me niet lachen, mijn ervaring in Nederland is geen paardehaar beter dan die hier; hier wordt ik een stuk netter, sneller en vriendelijker geholpen. Ik heb zelfs het idee dat de kennis hier op heel veel gebieden een stuk verder is!

veel succes verder!! Ht komt allemaal weer helemaal goed!!

Hallo Mark en Annemiek,
Niet treuren het gaat na een jaar vanzelf over.
In het begin ben je nog snel bezig met vergelijken met NL
Het is hier nu eenmaal anders maar je gaat er vanzelf aan wennen
Ik herken veel dingen van toen ik zelf hier in 2005 aankwam.
Ik had geluk dat ik niet naar werk moest zoeken
en dat Ineke hier bijna haar hele leven heeft gewoond en
dus al veel in en outs wist en mij kon helpen.
Maak vrienden en kennissen en vraag raad
Rustig adem halen en de volgende dag opnieuw beginnen.

Hou de moed erin en voor Annemiek, het beste met je hand.
Groetjes van Ton en Ineke  :up:

Gisteren ben ik weer naar dat bedrijf in Southport gereden met Mark (ik kan nu geen autorijden ;) ), want ze wilden weten wat ik kon met AutoCAD. Ik heb het een paar jaar geleden op school geleerd en daarna ben ik gaan werken met een soortgelijk programma. Ze werken hier met de 2008 versie en dat is toch een heel stuk anders dan wat ik gewend was! Heb veel vragen moeten stellen, maar ben er uiteindelijk wel uitgekomen. Had meer moeite met het technisch engels dan met de opdrachten. Toen ik wist wat er uiteindelijk bedoeld werd ging het best goed.
Vandaag werd ik gebeld door de recruiter en er is een bedrijf in Bundall die me ook graag willen ontmoeten. Daar ga ik volgende week naartoe en dan zien we wel weer wat er uit komt ;)

Morgen mogen de hechtingen eruit en ik kan niet wachten! M'n hand is behoorlijk stijf, omdat ik niet alles goed kan bewegen. Ook jeukt het, maar dat schijnt te betekenen dat het geneest :)

Mark had vandaag ook een gesprek in Woolloongabba, maar hij had niet zo'n goed gevoel bij dat bedrijf en over dat gesprek. Hij is niet helemaal overtuigd, dus we zien wel wat het wordt. Als het niets wordt bestaat de kans dat we richting de Gold Coast verhuizen als ik die baan wel kan krijgen. We zien wel hoe het loopt. De makelaar gaat al op zoek voor ons naar andere huurders. We hadden van te voren 3 maanden huur betaald en we zitten er nu een maand. Zo lang we geen baan hebben kunnen we redelijk internetten in de bieb, maar soms is het er zo druk dat je nauwelijks de tijd krijgt.

Alles komt wel weer goed :) Gisteren een pakje gehad uit Nederland van Marks ouders met drop, hagelslag en vruchtenhagel. We hadden op ons afscheidsfeestje een fotoboek van vrienden gekregen en dat konden we niet meenemen, dus dat zat er ook in. Ook een mooie foto van ons kleine nichtje en een familiefoto! Was zo blij met dat pakket! Ook de kaarten die we gekregen hebben op de afscheidsfeestjes zaten erbij en het was wel weer leuk om al die gelukwensen te lezen. Dat doet je toch ook wel goed en we geven niet zo maar op! We wisten van te voren dat het best wel moeilijk zou worden, dus je houdt er rekening mee.

Ik mag dan niet helemaal een goed gevoel hebben gehad bij het bedrijf, maar ik werd vanmiddag teruggebeld door de persoon waar ik  vanochtend een gesprek mee heb gehad. Ze hadden een salarisindicatie afgegeven tijdens het sollicitatiegesprek, maar tijdens het telefoongesprek was dat al ineens een x aantal duizend dollars omhooggegaan. En het is inkomen, dus ik heb het aanbod maar geaccepteerd.

A.s. vrijdag begin ik al bij het bedrijf! Nu alleen Annemiek nog aan de bak....

Mijn oma had toch weer gelijk: "Het wordt nooit zo donker, of het wordt ook wel weer licht!".....

Back