Maluka & Annemiek -> Alweer een jaar in Australië!

Bunnings; altijd leuk om eens doorheen te lopen en te zien hoe alles verschilt met NL.
Maar vertel eens even over die brievenbus dan  :?

Bart

Bunnings, kei leuk toch. Ik ken iemand hier in huis die Bunnings de leukste winkel in Australie vind  :grin:
Wat maakt het uit wat je doet, zolang je het maar met plezier doet. Ik vind het echt top dat je niet hebt opgegeven en lekker door
bent blijven zoeken  :up:
Wie weet komen er over een tijd betere tijden aan en kun je een baan zoeken die bij je opleiding past.
Ik ga voor je duimen !!

Groetjes Jolanda

Ik weet niet goed hoe je jinxen nou precies uit moet leggen, maar het heeft ermee te maken dat, als ik erover vertel, het misschien niet eens door gaat... Net zoiets als die uitdrukking dat je het afklopt. "Ik heb m'n been nog nooit gebroken. Laat ik het afkloppen!" Zo moet je het een beetje zien.

Ik was trouwens Remy, de rat uit Ratatouille die graag chef wilde worden. Mijn motivatie was dat een rat natuurlijk nooit een chef kan worden en al helemaal niet in de keuken thuishoort, maar toch nam hij die uitdaging aan en is het hem uiteindelijk gelukt. Ik zie het werken bij Bunnings ook als een uitdaging, want ik heb het nog nooit gedaan, maar ik weet zeker dat ik het kan. En... Ik hou ook van koken :)

Ik weet niet goed of er hier veel baantjes zijn waar je geen of weinig diploma's voor nodig hebt, maar ik heb ook geen cv hoeven uploaden bij het internet formulier wat ik in moest vullen. Ik moest 16 "What if" vragen beantwoorden en dat was meerkeuze. Zoiets van "Je werkt bij de lokale fish 'n chips shop en je vrienden vragen om een gratis drankje, maar je baas zei je dat je dat soort dingen niet mag doen, Wat doe je" A: je geeft het als niemand kijkt, B: je zegt dat je dat niet kan doen, C: je zegt dat je zo pauze hebt en met je werknemerskorting wel een drankje goedkoper voor ze kan kopen enz. Ook vragen over m'n werkverleden enz.

Over die brievenbus Bart, we waren met z'n achten en de ene groep van 4 moest een wasbak verkopen en wij moesten een brievenbus verkopen. Dat is gewoon een soort kleine presentatie met het groepje hoe je zo'n ding zou verkopen. We hebben gewoon alle goede dingen over de brievenbus verteld. Het was een model wat je in de muur kon bouwen, dus het grote voordeel was wel dat je de post vanuit je garage kon pakken en niet naar buiten hoeft als het regent.
Wat wel weer grappig was, een van mijn groepsgenoten was een beetje een kneusje... Er stond nergens een keurmerk op dat het een Australisch product was, maa toch bleef hij maar hameren dat we moesten zeggen dat het een Australisch product was... Kun je ook meteen weer zien hoe g**l ze daar eigenlijk op zijn hier... "Vertel het maar niet als iets in China gemaakt wordt hoor, want dan wil niemand het hebben!"

Ik vind het ook niet erg dat ik "beneden m'n stand" heb gesolliciteerd. Als je al een half jaar werkloos thuis zit, dan wil je op een gegeven moment vanzelf wel. Het heeft bij mij even geduurd moet ik zeggen, omdat ik allerlei leuke projectjes had om thuis te doen. Ik heb mezelf Google SketchUp aangeleerd. Heb de basis van Photoshop en Illustrator onder de knie nu en heb er 2 boeken van besteld zodat ik het nog beter kan leren. Dan kan ik na werktijd dingen doen zoals dit http://www.scubadivingaustralia.com.au Deze website heb ik samen met Mark ontworpen en dat heb ik gedaan in Photoshop, terwijl ik dat nog nooit gedaan had. Met een beetje hulp van Mark en google is het toch gelukt :) en daarna heeft Mark ervoor gezorgd dat het een goed werkende website werd en ik heb het overgrote gedeelte van de teksten bedacht en erop gezet. Wie weet kan ik dan die Photoshop en Illustrator skills ook nog ergens anders voor gebruiken straks.
Ik ben nu nog met een ander project bezig en dat gaat ook goed. Als daar meer over bekend is laat ik het wel weten :) En neeee... voordat er weer beidehandjes gegeten gaan worden door sommigen hier... Het heeft niets met the pitter patter of little feet te maken ;)

Ik ben trouwens ook nog steeds bezig met recruiters, maar daar verwacht ik niet al te veel van... Ik vraag me echt af hoe die mensen werken. Ik zie me zo'n werkdag al helemaal voor me... Ik heb een maand geleden m'n cv verstuurd via email naar 3 recruiters in Melbourne. Ik had ze eerste gebeld, want ik hou er niet van om vie zo'n jobseeker website je cv te versturen... dan moet je eerst weer zo'n account aanmaken enzo... Nee, liever bellen, want dan heb je ook al even gesproken. M'n cv zou door 2 recruiters dezelfde dag nog bij een bedrijf worden afgegeven waar ze toch naartoe moesten. Die bedrijven waren ook op zoek naar mensen. Vervolgens hoor je niets... Ik bel "Ja... nee we hebben ook nog geen feedback van de klant gehad" en dat gaat een paar keer zo, totdat ze dat 2 weken later nog steeds roepen. 3 weken later ook nog en vandaag (een maand geleden dus) roepen ze dat nog steeds! Ik vraag me echt af of die mensen achter hun bureau af zitten te wachten tot er eindelijk eens wat gebeurt. Zouden ze nou echt niet zo slim zijn om in zo'n geval eens naar zo'n klant te bellen en vragen waar ze mee bezig zijn? Als je op zoek bent naar een werknemer, dan hoef je toch geen 4 weken te bedenken of je die persoon eens op gesprek vraagt of uit z'n leiden verlost en nee zegt?

pppffffff... Heel gek, maar in mijn vakgebied gaat het nou eenmaal allemaal via recruiters, dus ik moet het wel blijven proberen. Ik heb een keer eerder naar 4 bedrijven een open sollicitatie gestuurd en daar kwam ik ook niet binnen. Als er nou net zoveel bedrijven in de civiele techniek of de stedebouw waren als dat er pubs zijn... Dan was het niet eens zo'n probleem denk ik.

Dus ja... ook Melbourne maar geprobeerd, want daar vond ik tenminste nog wel vacatures in mijn vakgebied. Ik moet positief blijven, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er iets uit komt hoor.

Een vriend van ons zegt dat hij hoopt dat het met het einde van het financiële jaar allemaal wat beter gaat worden. De cijfers worden dan bekend en dan zien heel veel bedrijven dat ze het toch niet zo slecht hebben gedaan en hopelijk trekt het dan weer wat aan allemaal. Het is al bezig, want m'n oude team leider hier zei dat het al weer wat beter ging. In Amerika gaat het ook allemaal weer iets de betere kant op met stijgende cijfers, dus wie weet zet het door. Ik denk wel dat het vaak is dat mensen dingen aan worden gepraat. Ze praten elkaar angst en onrust aan.

En dan nog over de droombaan gesproken! Jullie zullen vast wel mee gekregen hebben dat caretaker op Hamilton Island de doormbaan zou zijn waar duizenden mensen op gereageerd hadden. Filmpjes ingestuurd en weet ik veel wat allemaal nog meer. Tourism Queensland heeft uiteindelijk een selectie gemaakt waaruit de kijker dacht ik kon kiezen (heb het niet helemaal meegekregen), maar de uiteindelijke winnaar zou een half jaar lang caretaker worden van Hamilton Island en een ton in Australische dollars verdienen. Ook zat er een superluxe apartement bij waar je in zou wonen. De engelsmans die gewonnen heeft klaagt nu al over het te warme weer!!! :D Laat mij die baan dan maar doen hoor! Met alle plezier! En mij hoor je ook niet klagen over het warme weer hoor ;)

[quote author=Annemiek link=topic=1071.msg140450#msg140450 date=1245060496]

Ik vind het ook niet erg dat ik "beneden m'n stand" heb gesolliciteerd. Als je al een half jaar werkloos thuis zit, dan wil je op een gegeven moment vanzelf wel. Het heeft bij mij even geduurd moet ik zeggen, omdat ik allerlei leuke projectjes had om thuis te doen. [/quote]

Oh Annemiek, dat bedoelde ik er echt niet mee hoor. Ik vindt het super dat je alles wil aanpakken!
Maar ik dacht altijd je niet overgekwalificeerd moet zijn voor een bepaalde job, omdat ze dan bang zijn dat je toch niet lang blijft, want je zoekt dan verder naar de baan die je eigenlijk zou willen.Snappie

Trouwens, kei leuke website! Wat een scheetje die fur seal puppie!

En ik maar denken: waar komen die bezoekers toch ineens vandaan? Die Scuba Diving site is nog echt in een beginfase en vandaag de statistieken bekeken en opeens 80% meer bezoekers :)

Hopelijk zet die trend zich door, ook omdat de site nu wat sneller draait. Heb nu een eigen webserver en voor die tijd draaide die op een Mac Mini hier thuis (en tja, de ADSL upload is zoooo traag)

[quote author=skippie link=topic=1071.msg140500#msg140500 date=1245080339]
[quote author=Annemiek link=topic=1071.msg140450#msg140450 date=1245060496]

Ik vind het ook niet erg dat ik "beneden m'n stand" heb gesolliciteerd. Als je al een half jaar werkloos thuis zit, dan wil je op een gegeven moment vanzelf wel. Het heeft bij mij even geduurd moet ik zeggen, omdat ik allerlei leuke projectjes had om thuis te doen. [/quote]

Oh Annemiek, dat bedoelde ik er echt niet mee hoor. Ik vindt het super dat je alles wil aanpakken!
Maar ik dacht altijd je niet overgekwalificeerd moet zijn voor een bepaalde job, omdat ze dan bang zijn dat je toch niet lang blijft, want je zoekt dan verder naar de baan die je eigenlijk zou willen.Snappie

Trouwens, kei leuke website! Wat een scheetje die fur seal puppie!
[/quote]

Zo vind ik het ook niet op hoor ;) Voordat ik bij Hatch werkte was ik natuurlijk ook op zoek naar werk en toen kreeg ik ook een keer te horen dat ik over gekwalificeerd was voor een baan en dat vond ik zo maf! :) Op een gegeven moment kan het je gewoon weinig meer schelen dat je met zo'n baan minder verdient dan dat je gewend bent, maar alles is mooi meegenomen.

Ik heb verleden week ook bij Bunnings gesolliciteerd in Maroochydore, maar helaas! Door de recesie nemen ze niemand meer aan.
En dat hoor ik wel vaker de laatste tijd!
Nu al 6 maanden zonder baan, en alles wat op m'n pad komt wil ik nu wel doen.

Groetjes,
Jolanda

Mooie site Annemiek van scuba diving, makkelijk te volgen en lezen!

groetjes Miran  :smile:

Het leuke is dat de site ook nog eens uitgebreid is de laatste paar dagen :) Ik merk ook wel dat het erg goed is voor je engels. Natuurlijk zullen er wat dingen grammaticaal niet goed zijn, maar ik ben geen native english speaker natuurlijk.

Het is alleen zo jammer dat ik door het maken van deze site zoveel zin krijg om te gaan duiken en het is hier in de buurt schreeuwend duur vind ik. Vergeleken met Western Australia is het hier echt duur. Niet afgelopen weekend, maar daarvoor had ik geïnformeerd wat het zou kosten om samen op de HMAS Brisbane te gaan duiken. Dat was $160 p.p. en daar zat dan alleen tank en lood bij. Wij hebben verder onze uitrusting compleet, maar zonder uitrusting zou je dus nog meer geld kwijt zijn. Verder zijn er regulations dat je niet zonder lamp het wrak in mag. Wij hebben nog geen lamp. dus die zouden we dan voor $20 p.p kunnen huren. Komt dus neer op $180 p.p. voor 2 duikjes van tussen de 30 en 45 minuten, want langer nemen ze vaak niet mee met een guided tour door zo'n wrak. Op de HMAS Perth betaalden we $130 p.p voor 2 duiken en dat was incl. tanks en lood en daar had je geen lamp nodig. In totaal dus $100 goedkoper. Op Ningaloo reef hebben we gedoken voor $150 p.p. en dat waren 3 duiken incl. lunch! Het duiken in Queensland wordt vanwege het Great Barrier Reef volgens mij enorm uitgemolken en dat is wel jammer. Ik had in 1.5 jaar tijd (in Nederland, Egypte, Turkije en Australië) 81 duiken gemaakt en dat is toch niet verkeerd, maar nu al meer dan een jaar niet meer gedoken, omdat we het zo duur vinden. Dat is wel een nadeel, want hier in de buurt zijn gewoon nauwelijks kant duiken te maken... Alles moet met de boot en dat maakt het zo duur.

Is het in Cairns en omgeving ook zo duur? Of daar misschien goedoper, omdat er veel meer aanbieders zijn?

[quote author=Annemiek link=topic=1071.msg141148#msg141148 date=1245738455]
Het leuke is dat de site ook nog eens uitgebreid is de laatste paar dagen :) Ik merk ook wel dat het erg goed is voor je engels. Natuurlijk zullen er wat dingen grammaticaal niet goed zijn, maar ik ben geen native english speaker natuurlijk.

Het is alleen zo jammer dat ik door het maken van deze site zoveel zin krijg om te gaan duiken en het is hier in de buurt schreeuwend duur vind ik. Vergeleken met Western Australia is het hier echt duur. Niet afgelopen weekend, maar daarvoor had ik geïnformeerd wat het zou kosten om samen op de HMAS Brisbane te gaan duiken. Dat was $160 p.p. en daar zat dan alleen tank en lood bij. Wij hebben verder onze uitrusting compleet, maar zonder uitrusting zou je dus nog meer geld kwijt zijn. Verder zijn er regulations dat je niet zonder lamp het wrak in mag. Wij hebben nog geen lamp. dus die zouden we dan voor $20 p.p kunnen huren. Komt dus neer op $180 p.p. voor 2 duikjes van tussen de 30 en 45 minuten, want langer nemen ze vaak niet mee met een guided tour door zo'n wrak. Op de HMAS Perth betaalden we $130 p.p voor 2 duiken en dat was incl. tanks en lood en daar had je geen lamp nodig. In totaal dus $100 goedkoper. Op Ningaloo reef hebben we gedoken voor $150 p.p. en dat waren 3 duiken incl. lunch! Het duiken in Queensland wordt vanwege het Great Barrier Reef volgens mij enorm uitgemolken en dat is wel jammer. Ik had in 1.5 jaar tijd (in Nederland, Egypte, Turkije en Australië) 81 duiken gemaakt en dat is toch niet verkeerd, maar nu al meer dan een jaar niet meer gedoken, omdat we het zo duur vinden. Dat is wel een nadeel, want hier in de buurt zijn gewoon nauwelijks kant duiken te maken... Alles moet met de boot en dat maakt het zo duur.

Is het in Cairns en omgeving ook zo duur? Of daar misschien goedoper, omdat er veel meer aanbieders zijn?
[/quote]

Ik zal het eens navragen

Jolanda

Komt dus neer op $180 p.p. voor 2 duikjes van tussen de 30 en 45 minuten, want langer nemen ze vaak niet mee met een guided tour door zo'n wrak.
[/quote]
Dit is waarschijnlijk ook omdat de mensen die nog nooit gedoken hebben, of het eng vinden hun lucht er zo doorheen zuigen. Eigenlijk moeten ze er wel rekening mee houden, dat de mensen die ervaring hebben, langer kunnen duiken..
30 minuutjes duiken is niet echt veel nee..

[quote author=Gwen link=topic=1071.msg141154#msg141154 date=1245740074]
Komt dus neer op $180 p.p. voor 2 duikjes van tussen de 30 en 45 minuten, want langer nemen ze vaak niet mee met een guided tour door zo'n wrak.
[/quote]
Dit is waarschijnlijk ook omdat de mensen die nog nooit gedoken hebben, of het eng vinden hun lucht er zo doorheen zuigen. Eigenlijk moeten ze er wel rekening mee houden, dat de mensen die ervaring hebben, langer kunnen duiken..
[/quote]

Doorgaans wordt je onder water om de zoveel minuten gevraagd hoeveel bar je nog in je tank hebt zitten en bij veel duikscholen ga je naar boven zodra de eerste uit de groep 50 bar heeft bereikt. Dan heb je altijd meer dan genoeg om veilig boven te komen. Hier in Australië hebben we 1 duik samen gemaakt vanaf de kant (Bicheno TAS) en daar zijn we zo lang mogelijk onder water gebleven. Tijdens duiken waar je in een klein groepjes duikt zijn we altijd eerder omhoog gegaan. Zelfs als nog niemand 50 bar had bereikt na zo'n 40 minuten, gingen we toch naar boven.

Mensen die nog nooit gedoken hebben gaan niet zomaar mee duiken met een groep ervaren duikers. Die doen een introduik met een instructeur of dive master en die blijven sowieso maar 20 tot 30 minuten onder water. Het zelfde geldt voor mensen die het eng vinden om zo hun lucht eruit te zuigen. Dat zijn vaak mensen die ook nog nooit eerder gedoken hebben of misschen een een keer een introduik hebben gemaakt. Mensen met een duikbrevet zullen niet zo snel bang zijn om alle lucht er zo doorheen te zuigen.

[quote author=Annemiek link=topic=1071.msg141157#msg141157 date=1245741170]
[quote author=Gwen link=topic=1071.msg141154#msg141154 date=1245740074]
[/quote]
[/quote]

Doorgaans wordt je onder water om de zoveel minuten gevraagd hoeveel bar je nog in je tank hebt zitten en bij veel duikscholen ga je naar boven zodra de eerste uit de groep 50 bar heeft bereikt. Dan heb je altijd meer dan genoeg om veilig boven te komen. Hier in Australië hebben we 1 duik samen gemaakt vanaf de kant (Bicheno TAS) en daar zijn we zo lang mogelijk onder water gebleven. Tijdens duiken waar je in een klein groepjes duikt zijn we altijd eerder omhoog gegaan. Zelfs als nog niemand 50 bar had bereikt na zo'n 40 minuten, gingen we toch naar boven.

Mensen die nog nooit gedoken hebben gaan niet zomaar mee duiken met een groep ervaren duikers. Die doen een introduik met een instructeur of dive master en die blijven sowieso maar 20 tot 30 minuten onder water. Het zelfde geldt voor mensen die het eng vinden om zo hun lucht eruit te zuigen. Dat zijn vaak mensen die ook nog nooit eerder gedoken hebben of misschen een een keer een introduik hebben gemaakt. Mensen met een duikbrevet zullen niet zo snel bang zijn om alle lucht er zo doorheen te zuigen.
[/quote]

Hihi, ik bedoelde niet dat iemand bang is om zijn lucht te verbruiken, maar dat iemand bang is om te duiken, en daardoor heftiger ademt, en dus snel zijn lucht er doorheen zuigt.
Ik zit zelf bij een duikvereniging, heb ook een bevret, en weet dat het veel per persoon verschilt hoe snel je lucht op gaat.

Maar goed, ik snap ook wel dat die duikscholen bepaalde tijden aan houden voor elke duik.. Maar half uur is echt weinig duiktijd voor je geld!

Pfew een half uur, dat is helemaal niks. Zeker niet omdat je als je zo'n duik doet je vaak ook nog niet diep mag en
gaat, dus je superlang met je lucht kan doen. Duiken hier in Cairns is ook niet goedkoop omdat je...je raadt het al..
ook alles met de boot moet doen. Als je wilt snorkelen kan je een leuke dagtrip doen met zo'n boot naar een eiland
en als local krijg je dan al gauw 30% korting, dus dat is wel mooi meegenomen. Maar ik moet ook zeggen dat als je
in NL op de Noordzee ging duiken je ook penning 16 betaalde hoor, de kosten van de boot, diesel enzo zijn er de
laatse jaaaaaaren niet goedkoper om geworden. Ach...als niets meer kan...duiken we gewoon in the bathtub  :grin:

Hey en Annemiek, begrijp ik nou dat je werk hebt bij de Bunnings? Of ben je nog aan het wachten? Ik vind het ook een
hele leuke winkel, ben er de laatse weken vaak geweest omdat we in ons nieuwe huis bezig zijn. Plus dat ze altijd leuke
workshops doen voor de kids (ok en ook voor volwassenen). Daar ben ik met Joe dus ook al een paar keer geweest, hij
heeft al heel wat leuke frutsels gemaakt. Ik heb sinds kort ook werk, admin/MYOB/receptie bij een Seafood bedrijf. Maar
net als jij, is het niet makkelijk om er tussen te komen, zeker niet omdat je geen 'netwerk' hebt en locale werkervaring,
dus die doen we op deze manier goed op niet dan!!!

Greetz Miran  :up:

Ik heb ook mijn duikbrevet, Padi open water!
Paar jaar geleden in Mexico gedoken en toen bleef ik, als enigste vrouw, over met de gids..de rest had toen inmiddels te weinig lucht over.
Voordeel van duikende vrouwen schijnt te zijn dat ze minder lucht gebruiken!
Ben toen wel heeeel lang onder water gebleven, echt fantastisch!
Maar ja mijn makke is.. ik ben enorm bang voor haaien en geloof dat die rond de kust van Melbourne nog redelijk vaak te vinden zijn, zal het uiteindelijk wel oppakken als we daar zijn maar daar gaat ff tijd overheen denk ik ;)

De kans dat je daadwerkelijk een great white tegenkomt is niet eens zo groot. Veel mensen komen naar de kust van Victoria en South Australia om ze te zien en heel vaak gebeurt dat niet eens. De andere haaien die je wel redelijk vaak ziet zijn reef sharks (white tip, black tip) en die doen je helemaal niets zolang jij ze niet uitdaagt. Zelfde geldt voor Wobbegongs en grey nurse sharks. Tigersharks zijn wat agressiever. Wij hebben in Australië nu zo'n 12 duiken gemaakt en alleen op Ningaloo Reef zijn we haaitjes tegen gekomen. Het leek mij ook heel eng in het begin om ze tegen gekomen, maar dat valt echt reuze mee.

In Egypte hebben we het ook wel een keer gehad dat de heren van ons groepje eerder naar boven gingen vanwege luchtgebrek en de dames bleven nog iets langer beneden. Ik heb altijd zoiets van "Ja maar... ik betaal hiervoor." Je wilt natuurlijk wel waar voor je geld ;)
In Nederland betaalden we vaak alleen parkeergeld, benzine om er te komen en lucht. We waren lid van een duikvereniging waarvoor we €60 per jaar betaalden. Daarvoor kregen we wel 24 flesvullingen gratis en dat kwam op een totaalbedrag van €72 volgens mij. Dat scheelde dus wel. Enige was dat je dan wel je fles moest laten vullen bij de club in Enschede.

p.s. Tum, ik ben nog aan het wachten. Hopelijk hoor ik deze week wat en anders begin volgende week.

Back