Hoi, ook mij komt dit alles zeer bekend voor, ook ik heb het een en ander aan tegenstand gehad maar niet specefiek van mijn familie.
Mijn moeder is al op leeftijd en door medice omstandigheden niet in staat de reis naar australie te maken om ons eventueel te bezoeken. Zij kan ook niet bij onze bruiloft in australie aanwezig zijn, het geen ik toch heel erg jammer vind aangezien mijn vader niet meer leeft. Mijn moeder heeft me in eerste instantie voor een jaar naar Oz laten gaan waarna ze na terug komst ook zei van: zo nu je dit hebt gedaan kan Katrina wel in nederland komen wonen.... hier had ze gedeeltelijk gelijk in, het was vanuit mijn oogpunt zo wie zo een goed idee voor Katrina om naar nl te komen om te zien hoe het leven hier is.
Nu Katrina hier is hebben we besloten toch naar Oz te gaan, omdat wij daar gelukkiger denken te worden dan dat we hier ooit in nl zouden zijn. Moeders heeft zich er nu bij neergelegd, blij is ze niet maar ze zei, ik kan je niet tegenhouden en ik wil alleen dat jullie gelukkig zijn. En we kunnen nog altijd mailen en bellen ( wij als kinderen hebben haar een laptop gegeven en geleerd hoe ze moet mailen). Dus daar ben ik erg blij mee dat ze me nu toch steunt.
Vanuit mijn vrienden kring kwamen de grootste bezwaren, boze reacties zoals hoe kun je dat doen, betekenen wij dan niets voor je en dat soort reacties.
Dit was voor mij een zeer nare ervaring waar ik even mee rond gelopen heb.
2 maanden geleden voor dat ik dit forum vond heb ik mijn vrienden bij elkaar geroepen en mijn familie ( 2 broers & 2 zussen) en heb ik hun uitgelegd hoe ik over alles voel en hoe ik alles ervaar en dat het voor mij ook niet zeker makkelijk is maar dat ik aan mijn geluk moet denken en aan dat van mijn partner. Tegen de vrienden die zo kwaad reageerden heb ik gezegd, Famile band is iets voor eeuwig, daar hebben we geen keus in, vrienden kiezen we zelf, ik geef jullie dus de keuze om met me bevriend te blijven, echter als jullie vinden dat ik het niet kan maken voor mijn eigen geluk te kiezen dan kan ik niet anders concluderen dat jullie mij mijn geluk niet gunnen en daarom dus geen echte goede vrienden zijn.
Door dat ik er zo zwart wit in ben gaan zitten en alles zo duidelijk naar voren heb gebracht weet iedereen wat ze aan me hebben en weet ik ook wie mijn echte vrienden zijn. Deze mensen, familie en vrienden, steunen me nu ook daadwerkelijk in onze plannen, ondanks het feit dat ze het zeer zeker niet leuk vinden dat we weggaan.
Dus net zoals velen anderen is het motto ; kies voor je eigen geluk en probeer de mensen die om je geven duidelijk te maken waarom je weggaat, en sta ook open voor hun argumenten. Maar wees zeer duidelijk dat het om jou geluk gaat.
groetjes,
Koen & Katrina
P.s. moet wel toegeven dat ik een oudere broer heb die ook een poos in Oz heeft rondgezworven en dat die aan mijn kant staat en zo ook duidelijker het gevoel kon overbregen.