StaVaZa Jerden

ah ja, kop in het zand.... Ik vrees dat dat bij mijn familie ook het geval gaat zijn :| En ik begrijp het ook allemaal wel. Ik wou alleen dat ik niet zo'n enorme last had van die schuldgevoelens....

Veel succes met de bevalling, jullie zullen de komende weken/maanden wel wat anders aan het hoofd hebben dan al die visumperikelen :rolleyes:

grtjs
Denise

Hoi Denise,

Ben even kwijt hoe oud je kids ook al weer zijn....

Voor Suzanne (pre-primary, dus kleuterschool) hebben we geen engelse lessen gedaan in Nederland. Wel af en toe voor de grap thuis engels gesproken, dus ze wist al iets (thank you, goodbye, hello...) Maar veel Dora is een geweldige oplossing geweest. Zo heeft Suus bevoorbeeld leren tellen, de kleuren leren kennen en ook sommige andere woorden opgepakt. Zou mij er echt niet druk over maken. Volgens de dame die Suzanne onlangs heeft getest, hebben Nederlandse kinderen een voorsprong in hun engels op kinderen uit landen waar nooit engels wordt gebruikt. Doordat Nederlandse kinderen veel engels horen (ouders die het spreken, televisie, liedjes op de radio) schijnen zij daardoor de taal enorm snel op te pakken omdat de taal hun niet "vreemd" meer in de oren klinkt.

Tip die ik je wel ga geven: Let heel goed op naar welke school je jouw kind laat gaan. Wanneer het een school is met veel immigranten kinderen, loop je daardoor het risico dat jou kind niet het juiste engels leert. Wij hebben heel bewust gekozen voor een school met alleen engels-talige kinderen. Even zwaar de eerste 2 tot 3 weken, maar daarna heeft jouw kind het voordeel dat hij/zij heel snel engels leert!! Was vanochtend nog koffie drinken met een aantal moeders van klasgenootjes en die dachten dat wij al veel langer in Australie waren dan 5 maanden omdat het aan Suzanne bijna niet meer te merken is dat ze Nederlands is (tot mama er is, dan "vergeet" ze ineens engels te praten hihi)

En over Dirk: Nee, we hebben alle contacten pas hier opgedaan. Wel goed de sites in de gaten houden. Zodra je hier bent, zorgen dat je z.s.m. een Australische telefoonnummer hebt (begin met een pre-paid) en Australische adres voor op je CV. Van alle sollicitaties die Dirk heeft verstuurd vanuit Nederland, hebben we slechts 1 reactie gekregen. Toen hij eenmaal hier aan de slag ging met de brieven, was het snel gebeurd. IN eerste instantie hadden we alleen het adres veranderd naar een Australisch en dat gaf al heel veel reacties, maar het wijzigen van ons telefoonnummer van Nederlands naar Australisch heeft een echte boost gegeven.

Mocht je meer tips willen, laat maar weten, daar zitten we hier voor :)

Sacha

Hey Sacha

kijk, dat vind ik nu zo leuk aan dit forum, dat je info krijgt van mensen die praten vanuit eigen ervaring. Bedankt voor alle tips en informatie!

Onze kinderen zijn nu 7 en 9, dus tegen dat we (hopelijk) vertrekken al 8 en 10. En in school moeten ze dan eigenlijk al kunnen lezen en schrijven in het Engels om een beetje mee te kunnen denk ik. Vandaar dat we hen Engelse les wilden laten geven. Voor de kleuterschool zal dat idd minder nodig zijn. Merel heeft ook veel naar Dora gekeken, is idd wel handig, maar ze is het nu een beetje ontgroeid. Die tip van een school met vnl. engelstalige kinderen is zeker eentje die we gaan opvolgen! Ben je dat gewoon in de scholen zelf gaan navragen?

Ik vind het toch wel ongelooflijk knap van Dirk dat hij zo snel werk gevonden heeft, en dat in een tijd dat er zoveel mensen ontslagen worden. Ik kreeg al het gevoel dat de IT-sector niet echt goed ging daar, ook door de ervaringen van Ingrid en Johan, die ondertussen alweer terug in Nederland zijn. Maar blijkbaar is er toch nog hoop...

Bedankt voor je aanbod om nog meer tips te geven. Er gaan hier zeker nog een heleboel vragen komen, dus ik ga er gretig gebruik van maken! :up:

grtjs
Denise

Niet goed in de IT-sector???? Niet in WA in elk geval! Banen zat en dat gaat alleen maar meer worden. Toen wij aankwamen in Australie, zat de economie hier net op z'n diepte punt. Momenteel komen er per dag zeker 60 nieuwe IT banen bij per dag volgens de mailtjes die Dirk nog krijgt (seek.com.au).

Wanneer jullie binnenkomen op een permanent visum hebben je kinderen recht op een jaar aparte school in WA. Tijdens dat jaar wordt hun engels helemaal op het goede niveau gebracht. Dit geldt voor kinderen die in Year 1 tot 7 zitten. Daarom was Suzanne dus ook getest, om te kijken of het voor haar nu nog nodig was. Voor Suzanne had het geen zin meer, die had al te veel geleerd door gewoon naar school te gaan. Maar misschien dat jouw kinderen daar wel heel veel baat bij hebben.
Verder is het handig om te kinderen veel englese televisie te laten kijken. Dat kan je ook bereiken door DVD's die je normaal in het Nederlands zet, nu in het Engels te zetten met de ondertiteling aan, dan kunnen ze de Nederlandse tekst lezen en ondertussen de Engelse woorden horen. Je zal je verbazen over hoeveel ze hier al door oppakken.

En hoe weet je nu of jouw kind in een klas zal komen met heel veel Engelstalige kinderen? Goed rond kijken in de wijken zelf, praten met andere ouders en je kan inderdaad ook gewoon een school in lopen en daar je vragen stellen. Wij hadden ons oog op East Butler Primary voor Suzanne. Maar helaas bleek dat zij geen plek hadden voor haar in Pre-primary (kleuterschool) en ze dan ook niet verlicht zijn om haar aan te nemen. Dit veranderd zodra ze naar Year 1 gaan en je in het postcodegebied valt van die school (the catchment area). Vanaf februari gaat ze dus wel naar die school en die zit op 500 meter van ons huis af. De school heeft echter wel gezorgd dat Suzanne op een andere vergelijkbare school terecht kon die wel een stuk verder is, maar net zo goed. Zij hebben daar een plek voor Suzanne regeld en hebben nu al regelmatig contact met haar andere school om haar op die manier toch in de gaten te houden. Ik ben echt super te vreden met het onderwijs en onderwijzend personeel in deze regio!!!

Als je meer wilt weten, dan hoor ik het wel, daar zijn we tenslotte voor. Ik heb zelf ook enorm veel hulp gehad met al mijn eigen vragen toen we nog bezig waren om hier naar toe te komen en ben blij dat ik nu iets terug kan doen.

Wanneer jullie binnenkomen op een permanent visum hebben je kinderen recht op een jaar aparte school in WA. Tijdens dat jaar wordt hun engels helemaal op het goede niveau gebracht. Dit geldt voor kinderen die in Year 1 tot 7 zitten.

Hoi Sacha

bedankt voor de info! Dat klinkt wel goed eigenlijk. Ik weet niet of dat ook bestaat in Queensland, want daar willen we eigenlijk naartoe, maar ik ga het zeker eens uitzoeken. Maar is het dan zo dat ze echt onderwijs volgen in een school met alleen maar anderstaligen, of is dat iets dat buiten de schooluren doorgaat?

Ik ben blij dat je zo positief bent over het onderwijs daar, want ik heb al andere berichten gelezen... Misschien is er ook wel veel verschil tuissen de staten. Dat van die banen klinkt ook wel goed. Desnoods wijken we uit naar WA. Ik zou wel willen want ik ben gek op Perth en omgeving, maar Jeroen heeft familie wonen in Queensland dus gaat zijn voorkeur in eerste instantie naar daar. Nu ja, wie weet hoelang het nog duurt eer we ons visum hebben, er kan nog veel veranderen tegen dan....

En is het al gelukt om je kinderen achter het behang te plakken :wink: Lukt het dreigement met Nederland niet meer?? :grin:

grtjs
Denise

Familie is echt een zwaar overschat iets, haha.

Wij hebben een heleboel familie in Melbourne zitten en toch hebben we voor Perth gekozen. Als er echt iets is, zitten we zo daar, maar nu hebben we tenminste het idee dat we zelf aan ons avontuur zijn begonnen en niet bij een oom op schoot moeten zitten. Hoewel ik weet dat ze het nog leuker hadden gevonden als we inderdaad een beetje in de buurt waren komen wonen. Nu komen ze ons gewoon allemaal opzoeken tijdens hun vakantie, ook gezellig :grin:

En met de kinderen..... Ach.. soms heb je van die dagen..... Dan helpt echt helemaal niets meer. Dreigen had geen zin, want ze willen op dit moment erg graag terug. Dat heeft iets te maken met die man met die baard en die zwarte knechtjes.....pffff. Na 5 december kunnen we dat dreigement dus weer oppakken, gna gna.

O ja.. en ze volgen trouwens onderwijs op een aparte school, niet tijdens de lessen door. Dat schijnt weer wel vaak voor Nederlandse lessen te gelden die op bepaalde scholen worden gegeven. Dat wordt dan ergens tussen het "normale" onderwijs doorgedaan.

Zo, nog maar eens een laatste stand van zaken intikken, kwestie van de boel een beetje up-to-date te houden...

Gisteren zijn we met ons viertjes voor ons medisch onderzoek gegaan in Antwerpen. Dat viel eigenlijk wel mee, vooral voor de kinderen stelde het eigenlijk niet veel voor. Jeroen en ik moesten nog bij de radioloog, en ook nog bloed laten prikken. Op het eerste zicht was alles in orde, als we volgende week dinsdag niets gehoord hebben is het op weg naar Australie, joepie!

Ondertussen zijn de Belgische Uittreksels uit het Strafregister in orde, enkel in het Nederlands jammer genoeg, maar ze zijn ondertussen bij de vertaler en we kunnen ze maandag gaan ophalen. Van de Australische ambassade nog steeds niets binnen gekregen ivm de Nederlandse VOG. Dat gaat dus duidelijk niet meer op tijd zijn. Die ver*&@#de post ook altijd :angry:

Maar we vragen ons af of het wel nodig is. De laatste tien jaar heeft Jeroen slechts 8 maanden in Nederland gewoond, dus eigenlijk moet het niet. Ik heb de hele tijd gedacht van het toch maar te doen voor alle zekerheid, maar als het zo'n probleem wordt om ze te krijgen vraag ik me af of we ons er druk in moeten maken. Dat wordt dus nog effe afwachten.

Nu vraag ik me af: die VOG's moeten toch ook weer gewoon ingescand worden en aan je online application gehangen he? Weet iemand dit?

En verder: :lol: :lol: :lol: spannend!

Hoi Jerden,

Kijk, dat gaat lekker vooruit! Ik ben het wel met je eens dat je de VOG van Nederland waarschijnlijk niet nodig hebt. Als het zo'n probleem is zou ik die lekker laten zitten en de Belgische insturen. Waarschijnlijk hoor je dan niks meer, in het ergste geval willen ze de Nederlandse ook. Dan regel je dat gewoon op dat moment.
Het klopt dat je ze moet scannen en aan je aanvraag hechten. In mijn pdf 'Request for Information' (die ik ontving met het eerste bericht waaruit bleek dat ik een CO had) stond:

Providing Documents​
To provide additional documents to the GSM Adelaide of​
fice please attach online via link:
https://www.ecom.imm...ON&group=travel

The GSM Adelaide of​
fice accepts scanned copies of original documents (non-certified) provided they are in colour. If you scan documents in black and white, then they must be scanned copies of the certified copies. The valid file types for attaching documents are BMP, DOC, DOT, GIF, JPG, PDF, RTF, TXT and XLS.

In the event of an error with the online link please email the documents as scanned attachments to adelaide.gsm.team7@immi.gov.au

Dat emailadres is ook echt alleen voor documenten. Ik had er eens een bericht heen gestuurd en toen kreeg ik terug 'bedankt voor de documenten'. Zit dus geen lezend mens achter maar een computer.​
Succes Jerden, je bent er bijna!​

He bedankt Laurens! Ik heb het nog eens nagekeken en wij hebben die link idd ook. Dit WE ga ik eens alles napluizen of het ook duidelijk in onze documenten (aanvraagformulier) staat dat Jeroen hier al sinds aug 2000 woont, en dan gaan we het gewoon bij de Belgische VOG's houden. Nog steeds niets gehoord van de Australische ambassade trouwens, ben heel benieuwd of het vandaag in de bus zal zitten....

Zo, gisteren zat eindelijk de brief van de Australische ambassade in de bus, met ons aanvraagformulier voor de VOG erin. No way dus dat we dat nog binnen die 28 dagen in orde krijgen. Maar op onze aanvraagformulieren staat duidelijk dat Jeroen sedert aug 2000 in België woont, dus we gaan het bij de Belgische houden. Die vertalingen kan ik morgen gaan ophalen, en dan scan ik ze meteen in.

Nog niets gehoord van de medicals, dus dat is hopelijk goed nieuws. Die zijn dan vandaag of morgen op weg naar Australië (hopelijk toch, want blijkbaar kan daar nogal eens iets fout lopen...)

Vanmorgen weer even paniek. Ik had vorige week een form ingevuld om te laten weten wanneer we onze medicals gedaan hadden en wanneer ik onze VOG's aan onze online-aanvraag gehangen had. Want zondag liep onze deadline van 28 dagen af, en als ik de status van onze aanvraag ging checken stond er nog overal requested.

Vandaag een antwoord en nu weet ik niet wat ik daarvan moet denken. Er stond : "I note from the records that your medical results are noted in the file and there is a referral of your results to the medical officer of the common wealth. This will delay processing of the application for some time."
Wat betekent dat nu weer?? :shock: Ook meteen even onze status gaan checken, en de medicals voor mezelf en de kinderen stonden nu op "met", terwijl die van Jeroen nog op requested stonden. Dus blijkbaar is er met die medicals van Jeroen iets aan de hand!? De artsen hier hadden nochtans gezegd dat alles goed was. Voor de VOG's stond nog steeds "requested", terwijl ik die al 2 weken geleden opgestuurd heb. Daar heb ik vrijdag wel een mail voor gestuurd naar de CO, ik hoop dat ik daar nog een antwoord op krijg.

Wat een zenuwslopend proces.Ik heb soms zin om als een klein kind te gaan stampvoeten en te roepen:"IK WIL HET NU WETEN!!" Jongens toch. Ze weten de suspens er wel in te houden <_<

Ik heb soms zin om als een klein kind te gaan stampvoeten en te roepen:"IK WIL HET NU WETEN!!"
Heb je dat nog niet gedaan dan? Ik wel hoor!

Het lijkt erop dat er iets in Jeroens medische gegevens zat waar ze beter naar willen kijken. Bij mij was de eerste longfoto niet goed die ze maakten omdat er een afschuwelijk klein hoekje niet op stond. Toen maakten ze meteen een nieuwe omdat Australië daar moeilijk over kan doen. Dus misschien is er zoiets bij jullie aan de hand? Balen als je daardoor vertraging hebt, want ik weet nog maar al te goed hoe het voelt: je wilt het weten!
Wat die requested betreft: ik heb de grantletter alweer anderhalve week in huis en alles staat nog steeds op 'Requested'. Niet al te druk om maken dus, het zegt niet zoveel blijkbaar.

Sterkte Jerden, het komt volgens mij echt goed maar dit wachten is Hell.

Nog steeds geen nieuws, ggrrr. In onze status verandert ook niets meer, en die 2de VOG van Jeroen staat nog steeds op requested. Blijkbaar wil dat dus niets zeggen, maar ik heb het als excuus aangegrepen om nog eens een form te sturen en heel beleefd te vragen of ik het wel goed begrepen had dat ze die VOG niet nodig hebben. Tot nu toe heb ik op elk van mijn vragen wel antwoord gehad, dus mss/hopelijk krijg ik dan deze week wat nieuws.....

wachten wachten wachten geduld geduld geduld .... AARRGGHHHH :p

Spannend hoor!
shocked.gif

Komt vast goed!

We duimen voor jullie!
afro.gif

Waar gaan jullie heen verhuizen?

Greetz,

Steven

Misschien helpt dit? Direction nr. 4 is nogal overbodig, als je zover bent dan doe je sowiezo al niets meer??? :lol:

banghead1.jpg

O jee...
Als we nu de komende dagen niets meer van Denise horen, moeten we dan misschien eens gaan kijken of ze inderdaad niet bewusteloos ligt??? :stretcher:

Denise, alle gekheid op een stokje: ik wens je volharding nu... Je komt er wel; 'gewoon' positief blijven denken!! 'k Duim net een beetje harder dan gewoonlijk dat je het 'verlossende' berichtje nu heel gauw krijgt!!! :up:

Angeline

Back