To stay or not to stay

G'day! Hier een volgende update van onze kant, met vandaag als onderwerp: de English test.

Na een aantal weken blokken en mock tests maken, had ik vanochtend mijn PTE Academic test in Darwin. Toch wel best nerveus, want ondanks dat mijn Engels best wel oké is, moet je het toch maar bewijzen. In de oefentesten haalde ik zo rond de 75, niet geweldig maar in ieder geval genoeg om de EOI in te gaan dienen, want daarmee zou ik op precies 65 punten geraken.

Test ging wel oké voor m'n gevoel en eer dat ik terug was op de camping, een no-reply mail van Pearson: "Your test result is ready"

En wat denk je? 89 overall score met alle onderdelen dik in de 80. Holy moly, die zag ik niet aankomen! Uiteraard heel erg blij mee en na een goede week zonder alcohol, gaan we dat vandaag eens mooi inhalen op de Mindil markets in Darwin vanmiddag 🍺

Met deze score op zak ook direct de EOI geüpdate en ingeleverd, dus die teller is officieel ook gestart. Hopelijk is de Aussie gov, of die van WA, goed wakker en denken ze (ondanks alle corona perikelen): 'die gozer nodigen we uit'.

Morgen beginnen we te rijden richting de WA grens, zodat we over een goede 2-3 weken in Perth zijn en ik kan beginnen met m'n nieuwe baan als consultant.

Het grote wachten is dan nu echt begonnen!
 
congrats!

Mindi market hahahah, daar heb ik mooie herinneringen aan. Ongelofelijke tourist trap (vind ik ;) ) Dus ik en een Zwitserse kerel die we in de Kimberley ontmoet hadden liepen beide met een lang gezicht over die markt achter onze beider vriendinnen aan die het natuurlijk wel leuk vonden. Eindigden we bij zo'n hippie voorstelling hoekje, nog langere gezichten aan de mannen-kant. Loopt er zo'n hippie op stelten allemaal leuk te doen... tot tie vreselijk ter aarde stortte van zijn stelten af. Twee kerels plots met extreem brede grijns op het gezicht! (sorry, dat is mijn herinnering aan Mindi Market ;) )

Back on topic, geniet er van!
 
Als je nog WA travel tips wilt, wij hebben een maand of 2-3 doorgebracht in de Kimberley en Pilbarra regio’s. Magical place WA (niet tegen @FOL zeggen hoor 😉 Dan loopt tie straks nog naast zijn schoenen 😂)
 
Als je nog WA travel tips wilt, wij hebben een maand of 2-3 doorgebracht in de Kimberley en Pilbarra regio’s. Magical place WA
We hebben helaas niet mega veel tijd, dus "haasten" er een beetje door hoor. Nieuw werk in Perth heeft me nodig ;-)

Maar wat zou je aanraden te doen in de Kimberley's als je geen 4WD (zoals wij) hebt?
 
We hebben helaas niet mega veel tijd, dus "haasten" er een beetje door hoor. Nieuw werk in Perth heeft me nodig ;-)

Maar wat zou je aanraden te doen in de Kimberley's als je geen 4WD (zoals wij) hebt?
We zijn in 99 op onze allereerste reis door Australië begonnen met een 4WD groepstour van Darwin naar Broome, via Katherine and the Gibb River Road, Mitchell's Falls, Tunnel Creek, Bungle Bungles etc. Gewoon in de bush kamperen in kleine tentjes, met z'n allen koken en ons vervoer was een 4WD OKA truck. Nu zijn we helemaal niet van de groepsreizen, maar we hebben een erg leuke tijd gehad met internationaal gezelschap, van 20 - 60 jaar oud, 11 man in totaal, maar allemaal actief met veel wandelingen en zwemmen. Dat zemmen moest ook wel want ik geloof dat we 2x op een camping stonden met een douche (dan leer je ook het genot van flushing toilets waarderen) en het was erg heet. We hadden ook een goede gids die het leuk vond om dieren voor ons te vangen en erg veel kennis had. Dus als je zo iets kunt vinden, zie je veel in korte tijd en heb je zelf geen 4WD nodig. Ons tripje was 11 dagen. Je moet natuurlijk wel geluk hebben met je gezelschap en gids. Een 4WD huren is in die hoek ook geen geweldige optie, want je mag er vast en zeker niet de Kimberleys mee in/de Gibb River Road op.
 
We hebben de beste auto ter wereld. Helaas hebben we die achter moeten laten in Afrika, zou top voor hier zijn:


View attachment 1542

Maar klopt, er moet wel weer een 4x4 komen.. wellicht een Wrangler als we in Perth zitten, machtig mooie auto's vind ik dat 😬

ai Troopy, dat is inderdaad wel de beste en gaafste auto ter wereld!
 
We hebben de beste auto ter wereld. Helaas hebben we die achter moeten laten in Afrika, zou top voor hier zijn:


View attachment 1542

Maar klopt, er moet wel weer een 4x4 komen.. wellicht een Wrangler als we in Perth zitten, machtig mooie auto's vind ik dat 😬
Let’s agree to disagree 😉
Alle gekheid op een stokje, hele goede keus voor de Kimberley en Remote Travel 👍

Maar wij hebben Kimberley met een huur Troopy gedaan. Er zijn zeker wel verhuurders die dat toestaan (travelcar.com.au bijvoorbeeld)

Kijk of je in Kununurra een tripje kunt boeken? Anders als je over de bitumen richting Broome rijdt is volgens mij Windjana Gorge redelijk te bereiken…. Maar zou je even moeten checken.
 
Korte update: zijn inmiddels in Perth!

Qua werk wordt het volgende week wat duidelijker, er is in ieder geval genoeg te vinden voor mijn profiel en de aangeboden salarissen kan ik wel aan wennen ;-)

De bus staat te koop, stadsauto is aangeschaft, verhuizing compleet. Nu alleen dat visa nog... 😬
 
Dat werk liet toch nog even op zich wachten, omdat ik ineens twee aanbiedingen op tafel had liggen. Die had ik even niet zien aankomen. Het was een echte "Perth" keuze, namelijk kiezen tussen de mijnbouw en zorg. Heel zwart/wit gezegd was de keuze: meer geld/korter contract (mijn) of 6 maanden fixed contract voor minder geld (zorg). Uiteindelijk gekozen voor de zorg, omdat dat nu voor meer vastigheid zorgt en een stabiel inkomen. Sinds de keuze wel al 100x getwijfeld, ook vanwege dingen die zich in NL afspelen waar we nog een keuze over moeten maken. Het wordt er niet makkelijker op ;-)

Inmiddels 2 weken aan het werk en begin erna, na 2.5 jaar reizen, langzaamaan weer in te komen. Toch wel even wennen dat kantoorleven. De vriendin heeft inmiddels haar PTE test ook gehaald, dus dat zijn nogmaals 5 extra punten. Als ik de EOI-nummertjes analyseer op de website, kom ik erachter dat er al een tijd niemand is uitgenodigd als Management Consultant op zowel de 189/190/491. Dat baart me wel een beetje zorgen, want ik kan niet absoluut niet voorstellen dat ik de enige ben... Er worden wel ICT Business Analysten uitgenodigd, dat was mijn andere keuze - hoop niet dat ik de verkeerde beslissing heb gemaakt!

Anyway, 1 november is de volgende uitnodigingsronde vanuit WA - we'll see
 
Oh boy, this is an update and a half...

Gister, 26 oktober, om 11.56am krijg ik een mailtje binnen met de titel: "Western Australian State Nomination" :oops: - de datum van 1 november was dus duidelijk door onszelf verzonnen en er worden zeer zeker Management Consultants uitgenodigd. 'Helaas' is het 'slechts' voor de 491 en niet de 189/190, maar de blijdschap/opluchting is er toch niet minder om!

Er is natuurlijk nog niks officieel, maar dit lijkt de goede kant op te gaan :D en dat binnen 2 weken na het lodgen van de EOI (alle datum tellertjes werden reset nadat ik mijn partners taaltoets punten had toegevoegd). Ben deze snelheid niet gewend hoor!
 
Oh boy, this is an update and a half...

Gister, 26 oktober, om 11.56am krijg ik een mailtje binnen met de titel: "Western Australian State Nomination" :oops: - de datum van 1 november was dus duidelijk door onszelf verzonnen en er worden zeer zeker Management Consultants uitgenodigd. 'Helaas' is het 'slechts' voor de 491 en niet de 189/190, maar de blijdschap/opluchting is er toch niet minder om!

Er is natuurlijk nog niks officieel, maar dit lijkt de goede kant op te gaan :D en dat binnen 2 weken na het lodgen van de EOI (alle datum tellertjes werden reset nadat ik mijn partners taaltoets punten had toegevoegd). Ben deze snelheid niet gewend hoor!
Gefeliciteerd! Ga je nu je visum indienen voor de 491? of ga je wachten tot je een uitnodiging krijgt voor 189/190?

Wat betreft snelheid misschien moet je mijn stava even lezen ;). Bij ons ging het namelijk ook in een snel tempo, voor de state nomination nadat mijn partner de maximale score voor engels had gehaald :).
 
Gefeliciteerd! Ga je nu je visum indienen voor de 491? of ga je wachten tot je een uitnodiging krijgt voor 189/190?

Merci! Nou, dat is een hele goede vraag.. Vind het heel lastig inschatten of die uitnodiging uberhaupt nog komt. Voor dit visa hebben we nu 28 dagen om te reageren, dus dat is niet mega lang. De 189 invitation round wordt slechts 4x per jaar gedaan en de eerste is in januari weer, dus die is vrij kansloos lijkt me. En de 190 is natuurlijk vrij vergelijkbaar met de 491 (behalve dat de ene Permanent en de ander Provisional is), dus het lijkt me sterk dat WA ons voor beide zal uitnodigen?

Zal je stava er eens bijpakken!

En @afterbang, thanks! Er is inderdaad een pathway, beetje jammer alleen dat je dus twee keer de kosten moet maken en die waren al niet zo mals.. maar goed, eerst dit maar eens echt binnen hengelen :)
 
Merci! Nou, dat is een hele goede vraag.. Vind het heel lastig inschatten of die uitnodiging uberhaupt nog komt. Voor dit visa hebben we nu 28 dagen om te reageren, dus dat is niet mega lang. De 189 invitation round wordt slechts 4x per jaar gedaan en de eerste is in januari weer, dus die is vrij kansloos lijkt me. En de 190 is natuurlijk vrij vergelijkbaar met de 491 (behalve dat de ene Permanent en de ander Provisional is), dus het lijkt me sterk dat WA ons voor beide zal uitnodigen?

Zal je stava er eens bijpakken!

En @afterbang, thanks! Er is inderdaad een pathway, beetje jammer alleen dat je dus twee keer de kosten moet maken en die waren al niet zo mals.. maar goed, eerst dit maar eens echt binnen hengelen :)
Ik snap het dat lastig is, het voordeel is wel dat je uiteindelijk met de 491 ook permanent kunt krijgen. Geen idee wat de kosten dan zijn om na 3 jaar permanent aan te vragen.

Wij hebben toen ook getwijfeld alleen onze keuze was iets gemakkelijker. Wij hadden de nominatie voor 190 en onze voorkeur ging uit naar 189. Uiteindelijk toch alles ingediend voor de 190, de 2 jaar zijn zo voorbij. Ik denk 4 weken nadat we alles hadden ingediend kregen wij de uitnodiging voor 189.

Nu terugkijkend zijn we blij dat we toen de 190 keuze gemaakt hebben. Mijn partner had heel snel werk in Sydney en de vraag is of dat in een andere stad ook was gelukt. Nu sinds 2 maanden zijn we in WA en erg happy hier.
 
Ik snap het dat lastig is, het voordeel is wel dat je uiteindelijk met de 491 ook permanent kunt krijgen. Geen idee wat de kosten dan zijn om na 3 jaar permanent aan te vragen.

Wij hebben toen ook getwijfeld alleen onze keuze was iets gemakkelijker. Wij hadden de nominatie voor 190 en onze voorkeur ging uit naar 189. Uiteindelijk toch alles ingediend voor de 190, de 2 jaar zijn zo voorbij. Ik denk 4 weken nadat we alles hadden ingediend kregen wij de uitnodiging voor 189.

Nu terugkijkend zijn we blij dat we toen de 190 keuze gemaakt hebben. Mijn partner had heel snel werk in Sydney en de vraag is of dat in een andere stad ook was gelukt. Nu sinds 2 maanden zijn we in WA en erg happy hier.
Nouja, de extra kosten om na 3 jaar voor permanent te gaan zijn dan dezelfde visa kosten (ongeveer $10,000 voor ons tweeen) nog een keer. Dat is best aanzienlijk natuurlijk maar ja.

Uit jouw stukje begrijp ik (of wil ik begrijpen, groot verschil ;-) ) dat als je voor de een uitgenodigd wordt, het ook kan betekenen dat de ander snel kan komen? Grote verschil nu is natuurlijk wel COVID en dat er veel doctors/nurses op de 189/190 worden binnengehengeld.

Heel bizar, maar ik ben nu serieus aan het overwegen of het het waard is toch niet op de 190 te wachten?
 


OFX
Back
Top